Olen 25v ja alaselkä aivan paskana! Ollut aina. Ja pahenee vain vuosien lisääntyessä.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mikähän siinä voisi oikein olla??
Olen lääkärissäkin ongelmasta useasti maininnut, mutta sille ei sen kummempia tehty.

Kyse on siis siitä että kun joudun seisomaan työpäivän aikana sen 8h niin selkä alkaa olla jo aivan tulessa alle puolessa välissä vuoroa, puhumattakaan siitä missä kunnossa se on vuoron jälkeen. Ja jos on pikkasenkaan kiire päivä ja joutuu juoksemaan tukkaputkella sen lisäksi, selkään sattuu niin perkeleesti.
Kesken vuoron pitää mennä välillä vessaan istumaan että selkä saisi edes hetken huilia ja kyllä siinä itkua pidätellään. :(

Minulla olisi vielä monen monta työvuotta jäljellä, ja nauttisin työstä jossa todella tehdään töitä, mutta kuinka ihmeessä mä kestän tämän selän kanssa???

Varaa nyt aika lääkäriin! Ei tuommoista kannata jättää arvailujen varaan. Vaikka ei olisikaan mitään "vakavaa", niin ärsyttävää ja elämää vaikeuttavaa joka tapauksessa. Kannattaa kunnolla tutkituttaa.

"aloittaja"
Meillä on suvussa reumaa, ukillani oli. Joten olen miettinyt voisiko olla jotain tuollaista.

Minusta tuntuu hullulle mennä sinne lääkäriin kun ei ne todesta oikein ota.

[QUOTE="aloittaja";26356016]Meillä on suvussa reumaa, ukillani oli. Joten olen miettinyt voisiko olla jotain tuollaista.

Minusta tuntuu hullulle mennä sinne lääkäriin kun ei ne todesta oikein ota.[/QUOTE]

Mene yksityiselle niin alkaa ottamaan todesta. Ja ottaa ne kunnallisetkin kun isket nyrkkiä pöytään. Mä en ilman diagnoosia lähtis jatkamaan elämääni!

pohjantähdenalla
Täälläpäin ei pääse selkäkuviin ollenkaan,tai jos pääsee niin et saisi kävellä lääkäriin. Reumasairaus voi olla tuon selkäsäryn taustalla hyvinkin. Itsellä krooninen selkäsärky ollut jo muutamia vuosia. Laitettu fibromyalgian piikkiin,niinkuin kaikki muutkin.

Vaadi oikeanlaista hoitoa ja vaihda lääkäriä jos eivät tutki. Itse olen menossa kesäkuulla yksityiselle hermoratatutkimuksiin,kun nää tk lääkärit eivät lähetettä eteenpäin laita :)

Aino*
Minä oon kans kärsinyt samasta ongelmasta teini-ikäsestä asti (nyt 29v) mutta mulla auttaa liikunta ja vatsalihasten pitäminen kunnossa. Heti jos liikunta jää niin alaselkä alkaa oireileen ja juuri niinku sanoit on "tulessa". Mutta varaa ihmeessä lääkäriaika jos et saa helpotusta kivuille :hug:

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;26356041:
Täälläpäin ei pääse selkäkuviin ollenkaan,tai jos pääsee niin et saisi kävellä lääkäriin. Reumasairaus voi olla tuon selkäsäryn taustalla hyvinkin. Itsellä krooninen selkäsärky ollut jo muutamia vuosia. Laitettu fibromyalgian piikkiin,niinkuin kaikki muutkin.

Vaadi oikeanlaista hoitoa ja vaihda lääkäriä jos eivät tutki. Itse olen menossa kesäkuulla yksityiselle hermoratatutkimuksiin,kun nää tk lääkärit eivät lähetettä eteenpäin laita :)
Mitä hittoa?! Ei pääse kuvauksiin jos itse kävelee lääkäriin? Missä oikein asut? :O
Onpa kumma juttu. Kai sitä ihmisen on pakko elämäänsä elää vaikka särkeekin.

Vähän sama kun minulla viime kesänä. Kärsin kauheast päänsärystä 3päivää ennen kuin pääsin lääkäriin ja syynä oli tulehtunut niskan ja pään liitoskohta. Se kipu oli sietämäntöntä! Mutta päivystyksessa vastannut nainen vaan sanoi että koska jaksat olla lastesi kanssa ei s'rky voi olla edes kovaa.
Kukahan hitto niitä lapsia sitten katselisi jos en minä itse??!! Heitteille vissiin pitäisi jättää.

pohjantähdenalla
[QUOTE="aloittaja";26356068]Mitä hittoa?! Ei pääse kuvauksiin jos itse kävelee lääkäriin? Missä oikein asut? :O
Onpa kumma juttu. Kai sitä ihmisen on pakko elämäänsä elää vaikka särkeekin.

Vähän sama kun minulla viime kesänä. Kärsin kauheast päänsärystä 3päivää ennen kuin pääsin lääkäriin ja syynä oli tulehtunut niskan ja pään liitoskohta. Se kipu oli sietämäntöntä! Mutta päivystyksessa vastannut nainen vaan sanoi että koska jaksat olla lastesi kanssa ei s'rky voi olla edes kovaa.
Kukahan hitto niitä lapsia sitten katselisi jos en minä itse??!! Heitteille vissiin pitäisi jättää.[/QUOTE]

Nää tk lääkärit täällä sanovat että on ihan turhaa kuvauttaa,kun ei sieltä kumminkaa mitään löydy,no mun tapauksessa tuli kärjistettyä tuota lääkäriin pääsyä,itse en ole koskaan päässyt selkäkuviin :D Mutta kuten edelläkin sanottiin hyvä vinkki. Kävely! Se lievittää kipuja selässä. Makuulle ei kannata jäädä.

Kipu on mulle jokapäiväistä elämää,mutta sen kanssa oppii elämään. Nykyään on hyvä päivä mitä vähemmän voin ottaa lääkkeitä kipuun. Vaikka se kipu onkin aina läsnä,ei se mun elämää saa pilattua. :)) Positiivinen asennekin ratkaisee kivunhallinnassa aika paljon. :)

zipale
Mulla samaa, ollut jo vuosia ja ikää myös 25v. Fysiopterapeutilla treenaaminen auttoi ja oikeastaan varsinaiseksi syyksi paljastui jalkojen pituusero, joka oli 1,5cm, joka on ns. "normaalin" raja. Toisessa kengässä pohjallisen pitäminen auttoi, samoin kuin ahkerat selkätreenit.

"Anne"
Mulla sama. Tuo seisoessa tuleva kipu on kamalaa. Fyssarilla olen käynyt. On vähän löysät nikamat ja ne hiertyvät kun seisoo. Lihakset pitää saada kuntoon että ne tukee.
Toisin sanoen olen viime vuosina liikkunut liian huonosti/yksipuolisesti.
Olen nyt käynyt jonkin aikaa salilla, enkä muista että selkään olisi koskenut pitkään aikaan :)

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;26356102:
Nää tk lääkärit täällä sanovat että on ihan turhaa kuvauttaa,kun ei sieltä kumminkaa mitään löydy,no mun tapauksessa tuli kärjistettyä tuota lääkäriin pääsyä,itse en ole koskaan päässyt selkäkuviin :D Mutta kuten edelläkin sanottiin hyvä vinkki. Kävely! Se lievittää kipuja selässä. Makuulle ei kannata jäädä.

Kipu on mulle jokapäiväistä elämää,mutta sen kanssa oppii elämään. Nykyään on hyvä päivä mitä vähemmän voin ottaa lääkkeitä kipuun. Vaikka se kipu onkin aina läsnä,ei se mun elämää saa pilattua. :)) Positiivinen asennekin ratkaisee kivunhallinnassa aika paljon. :)
Kävelen päivittäin, meillä on iso koira joka vaatii paljon liikuntaa. Jotenka ainakin sen 12km tulee päivittäin tepasteltua.
Olen muutenkin liikunnallinen ihminen. Paikoillani makaan kun nukun yöllä.
Työmatkatkin menee pyöräillen tai kävellen.

"Anne"
Minäkin kävelin paljon, ja aina tekemässä jotain. Mutta se ei ilmeisesti riittänyt. Nilkat minulla on myös vähän yliliikkuvat, se saattoi vaikuttaa siihen, ettei kävelyasento ollut ihan optimi.
Sain fyssarilta ihan selälle tarkoitetun lihasharjoitteen ja kuntosalilla treenaan selkälihaksia ja kivut on poissa vihdoinkin.

zipale
[QUOTE="aloittaja";26356184]Kävelen päivittäin, meillä on iso koira joka vaatii paljon liikuntaa. Jotenka ainakin sen 12km tulee päivittäin tepasteltua.
Olen muutenkin liikunnallinen ihminen. Paikoillani makaan kun nukun yöllä.
Työmatkatkin menee pyöräillen tai kävellen.[/QUOTE]

Mäkin olen aina liikkunut paljon, mm. työmatkapyöräilyä 20 km päivä, tennistä pari kertaa viikossa, salia ja muuta liikuntaa.

Kuitenkin minua auttoi ainoastaan fysioterapeutin antamat selän lihasjumppaohjeet. Ne ovat enemmänkin ns. pilatesmaisia, eli staattista pitoa yms. .

sama juttu
Fysioterapia, säännöllinen hieronta, kävelylenkit ja satunnaiset kipupiikit ovat minulla ne, jotka pitää selän kunnossa. Ja ikää on 27v. Selkäranka on väärän mallinen, pitäisi olla loiva S, minulla on jyrkkä J.

Ei ole elämä halpaa oikuttelevan selän kanssa, mutta kannattaa siihen silti panostaa, että pysyisi mahdollisimman hyvänä. Pitkä elämä vielä edessä ja vaikea se tulee olemaan, jos selkä ei toimi.

Yhteistyössä