Olemmeko epänormaaleja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon vanhemmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikon vanhemmat

Vieras
Meillä on 2 kk ikäinen vauva, esikoinen. Kaikki on hyvin, vauva on kiltti ja rauhallinen jne. Tietysti ollaan valvomisesta väsyneitä, mutta hyvin jaksetaan silti. Ainoa ongelma on se, että haluaisimme olla RAUHASSA. Emme välittäisi että meille tullaan kyläilemään, emmekä jaksaisi ihmeemmin kyläillä. Halusisimme rauhassa totutella eloon kolmistaan ja harrastaa näitä vierailuja sitten kun vauva on vähän vanhempi, nyt hän vain hermostuu vieraissa syleissä ja äiti sitten hermostuu neuvomisesta ja kierre on valmis. Onko teidän mielestä normaalia jos parin sadan päässä asuvat isovanhemmat näkevät lapsenlastaan (siis tämän ikäistä) esim. kerran viikossa vai pitääkö tuntea syyllisyyttä kun ei "päästä näkemään" jatkuvasti? Hermot meninaavat mennä siihen kyselyyn ja kinuamiseen. Homma alkoi jo laitokselta kotiutuessa mennä minun mielestäni pieleen, anoppi oli oven takana 5 min, siitä kun tulimme kotiin enkä olisi yhtään jaksanut...

Mulla on kaksi lasta ja kummankin kohdalla oon tehnyt niin että sairaalaan on saanut tulla katsomaan heti kaikki ketkä on halunneet mutta kotiin pääsee katsomaan vauvaa kun hän on vähintään 1kk ikäinen ja silloin vain ja ainoastaan kun me kutsumme! Mitään puolituttuja en ole sisään edes päästänyt,he saavat nähdä lapsen sitten jos kaupassa vastaan tulevat :whistle:

Eli ei ap muuta kuin sano kaikille suoraan tuo että haluatte miehen kanssa rauhassa tutustua uuteen perheenjäseneenne!!!!!!!!!! :wave: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Eli ei ap muuta kuin sano kaikille suoraan tuo että haluatte miehen kanssa rauhassa tutustua uuteen perheenjäseneenne!!!!!!!!!! :wave: :wave:

Juu, niin sanonkin, mutta sitte iskee hirveä syyllisyys päälle. Että oonko tosi paha ihminen ja kontrollifriikki ja kaikkea. Ja toisaalta tuntuu, että ei se vauvakaan näin pienenä niistä vierailuista vielä nauti, eihän se edes tunnista ketään kuinehkä meidät vanhempansa.

Tuossa vaiheessa on täysi oikeus olla itsekäs ja tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen.

Kerran viikossa näkeminen riittää oikein hyvin. Suoraa puhetta peliin ja unohda se syyllisyys. :)

Alkuperäinen kirjoittaja esikon vanhemmat:
Onko teidän mielestä normaalia jos parin sadan päässä asuvat isovanhemmat näkevät lapsenlastaan (siis tämän ikäistä) esim. kerran viikossa vai pitääkö tuntea syyllisyyttä kun ei "päästä näkemään" jatkuvasti? Hermot meninaavat mennä siihen kyselyyn ja kinuamiseen.

Piti kirjoittaa parin sadan metrin päässä :)

Olitteko yhtä epäsosiaalisia ennen lapsen syntymää?? Jos ette, niin mistä ihmeestä ihmiset voisivat tietää teidän haluavan olla rauhassa.

Itse pidän tuollaista outona. Itse lähdin YKSIN kaupassa käymään 3 tuntia kuopusten kotiutumisen jälkeen, koska halusin melkein 4 viikon sairaalassa makaamisen jälkeen ihmisten ilmoille. = ) Meillä on kyläilty ja me olemme kyläilty ihan alusta asti.

Meillä on 2-vuotias ja 1kk vauva. Me ollaan kuljettu kummankin lapsen kanssa ihan alusta asti ja meillä on käynyt myös vieraita alusta asti. Olin tosi huonossa kunnossa tuon jälkimmäisen synnytyksen jälkeen ja se vähän vähensi menoja/meille tuloja. Mulle on ollut ok vierailijat ja vauva on tottunut olemaan eri syleissä. Mutta eihän kaikki vauvatkaan samanlaisia ole. Kannattaa vain sanoa kylään tuleville, että jospa sopisi myöhemmin. Ei se vauva tosiaan niistä vierailuista mitään hyödy vielä ja jos itse kokee raskaana niin turhaa stressiä vain lisää. On ihmisten ymmärrettävä, että aina ei sovi.

Emme me ole hirveästi välittäneet vierailuista ennen vauvan syntymääkään, eli ehkä ollaan vähän erakoita niinkui joku tuolla viittasi :). Mutta en tosiaan tarkoittanut, että kökötämme täällä neljän seinän sisällä, käydään me päivittäin pitkiä vaunulenkkejä, kaupoissa, kaupungilla jne. Ei vaan nappaa se vauvan vierailuttaminen, sylistä syliin roikottaminen kun vauva ei selvästikään siitä vielä nauti, Ja sitten kuunnellaan niitä 30 v. takaisia ruokinta- ja hoitoneuvoja...:) Enkä halua että imetysta tullaan tuijottamaan ja kommentoimaan. Ehtii kai sitä kylästellä myöhemminkin?

Mulla on kaksi lasta ja kummankin kohdalla oon tehnyt niin että sairaalaan on saanut tulla katsomaan heti kaikki ketkä on halunneet mutta kotiin pääsee katsomaan vauvaa kun hän on vähintään 1kk ikäinen ja silloin vain ja ainoastaan kun me kutsumme! Mitään puolituttuja en ole sisään edes päästänyt,he saavat nähdä lapsen sitten jos kaupassa vastaan tulevat :whistle:

Toi on kanssa aika omituista.......ap:n teksti ei ollut omituista, mut helan meininki kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja omituista:

Toi on kanssa aika omituista.......ap:n teksti ei ollut omituista, mut helan meininki kyllä.

siis heilan.....

No musta toi kuulostaa ihan normaalilta, ettei jaksa katsella niitä vieraita koko ajan kun haluis sitä ihan omaakin rauhaa.
Omituisena vähän pidin yhden kaverin vauvan kanssa kotiutumista aikanaan, kun he ehdottomasti halusivat ja vaatimalla vaativat ison köörin kavereitaa heille heti sinä päivänä kun vauvan kanssa tulivat kotiin ja suunnilleen joka päivä ekojen viikkojen aikana. Tuli ihan sellainen olo etteivät olisi "uskaltaneet" olla keskenään, vai halusivatko sitten vaan vauvalle mahdollisimman paljon huomiota, mene ja tiedä... :/

Minä en myöskään pitänyt vieraista ensimmäisen parin kuukauden aikana. En käydä missään enkä halunnut meille ketään kylään. Mutta kutsuin ne mummut ja paapat ja ystävät ja lähimmät sukulaiset kylään kuitenkin ihan vain siksi, että saisi hetken olla rauhassa vierailun jälkeen.
Nyt muksu on 7 kk, ja en enää käperry neljän seinän sisälle. Lähes joka päivä näemme leikkipuistoissa, ostoksilla ja vaunulenkeillä muitakin ihmisiä, joten ihan mökkihöperö en alussakaan ollut. Paitsi ne ensimmäiset kaksi viikkoa, kun vastasyntynyttä ei voinut pihalle viedä.

Meillä tuli NAAPURIT samantie kylään, kun autolla pihaan ajettiin! :snotty:

Istuivat vielä 3h ja mies KYTTÄS, että millon käyn imettää ja kun keltaisuudesta johtuen mielummin kaivoin pullon, alkoi kauhee jäkätys. |O :headwall:

V... mitä porukkaa. :o

Ja oli perse ihan kipee, väsytti, särki päätä ym ja yhet vaan pälisee, häivyin sitten kesken kaiken nukkuu vauvan kanssa.

Isovanhemmat nyt sai käydä mitä viitsivät. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Meillä tuli NAAPURIT samantie kylään, kun autolla pihaan ajettiin! :snotty:

Istuivat vielä 3h ja mies KYTTÄS, että millon käyn imettää ja kun keltaisuudesta johtuen mielummin kaivoin pullon, alkoi kauhee jäkätys. |O :headwall:

V... mitä porukkaa. :o

Ja oli perse ihan kipee, väsytti, särki päätä ym ja yhet vaan pälisee, häivyin sitten kesken kaiken nukkuu vauvan kanssa.

Isovanhemmat nyt sai käydä mitä viitsivät. :D

Aika typeriä naapureita teillä.

Kerran viikossa on minusta ihan kohtuullista.
Valitettavasti meillä sattuu asumaan 2km päässä isovanhemmat jotka soittelevat sukulaisille ja valittavat että emme anna tavata lapsenlapsia koskaan - ja sitten sukulaiset soittavat meille että miten voitte estää toisia tapaamasta lapsenlapsiaan ja hämmästyvät valtavasti kun kerromme käyvämme kerran viikossa. Mummo kun toivoisi että tapaisimme 3-7 kertaa viikossa.. huoh.

Jos olette aiemmin pitäneet yhteyttä ja kyläilleet vaikka neljäkin kertaa viikossa, niin tottakai isovanhemmista kerta viikossa on aivan liian vähän.
Selitä että olette väsyneitä ettekä jaksaisi nyt kyläillä, mutta pidä huoli siitä että tapaatte sen kerran viikossa etteivät isovanhemmat tunne oloaan täysin hylätyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Mutta kutsuin ne mummut ja paapat ja ystävät ja lähimmät sukulaiset kylään kuitenkin ihan vain siksi, että saisi hetken olla rauhassa vierailun jälkeen.

Just näin meilläkin! :) Kerta viikkoon täytyy kutsua tai käydä jossain tapaamassa ja sitten aattelee että sais olla rauhassa... :)

Haluan vielä lisätä, että lapsen molemmat isovanhemmat asuu ihan tässä vieressä ja hyvissä väleissä ollaan kaikkien kanssa. Lähes joka päivä soitellaan jne. Mutta kyläilyt ja lapsen "esittely" tuntuvat nyt vähän raskailta, tai ainakin se kun tuntuu että pitäisi nähdä tosi usein. Oisihan se eri asia jos asuisivat kaukana ja olisi mahdollisuus nähdä vain pari kertaa vuodessa tms. - silloinhan niitä vierailuja odottaisikin ihan eri lailla kun vain harvoin näkisi.

Ja varmasti meilläkin nämä näkemiset lisääntyvät kun lapsi on vähän vanhempi. Nyt on vain ollut niin paljon totuttelua esikon kanssa olemiseen, että kaipaa sitä omaa rauhaa ja arkea kolmistaan ilman kyläilyvelvoitteita. Monet asiat vaikuttaa tähänkin, lapsen syömisen kanssa on ollut vaikeuksia joten olen tarkka että saan imettää rauhassa jne. Eiköhän ajan kanssa helpota.

Yhteistyössä