Olemme mieheni kanssa kihloissa, kysyin sopivaa hääpäivää, mies ei halunnut puhua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kihlattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kihlattu

Vieras
Olemme olleet jo yli vuoden kihloissa mieheni kanssa. Molemmat aikanaan puhuttiin että kihloihin meneminen tarkoittaa myös avioitumista. Kysyin mieheltä että mitä jos vaikka kolmen vuoden päästä kesällä mentäisiin naimisiin niin mies hävisi pois paikalta ja keksi muuta tekemistä. En ymmärrä... Eilen illalla sitten kysyi miksi olen niin hiljainen ja vaisu, sanoin ajattelevani asioita. Kysyi että niitä hää-juttujako mietit ja vastasin myöntävästi. Siihen se keskustelu sitten taas jäi! Mies on muuten todella hyvä puhumaan ja puhuu asiasta kuin asiasta, mutta tämän asian äärellä on ihan mykkä.... En haluaisi painostaa miestä tai ahdistaa, mutta kyllä minusta näistä on ihan aiheellista puhua...

[QUOTE="vieras";28142171]Kumman aloitteesta kihlauduitte?[/QUOTE]

Noo, vähän niinkuin yhteisestä aloitteesta, mutta aikoinaan minä otin asian puheeksi ja siinä sit päätettiin että mennään kihloihin sitten kun hyvältä tuntuu. Sit kerran mies sanoi että nyt lähdetään asioille ja kiikutti minut kultakauppaan sormuksia valitsemaan :) Kotona sitten polvistui ja vaihdettiin sormuksia :)

[QUOTE="vieras";28142235]Mikä järki noin pitkässä kihla-ajassa? Miksei heti naimisiin, jos kerran aiotte mennä? Tai no, mies ei ilmeisesti nyt kuitenkaan aio :([/QUOTE]

No, me ollaan molemmat ihan peeaa ja rahaahan nuo juhlat vaativat. Halutaan kerätä ja säästää rahaa jotta juhlista tulisi ihanat. Kumpikaan ei halua kirkkohäitä, mutta juhlat halutaan järjestää. Samana päivänä vihkiminen ja sit juhlat heti perään...

[QUOTE="vieras";28142235]Mikä järki noin pitkässä kihla-ajassa? Miksei heti naimisiin, jos kerran aiotte mennä? Tai no, mies ei ilmeisesti nyt kuitenkaan aio :([/QUOTE]

Me oltiin kohloissa 9 vuotta ja vasta sitten mentiin naimisiin :D Tulipahan harkittua pikään :D

[QUOTE="vieras";28142277]"halutaan" - mutta haluaako mies enää? Vaikuttaisi että ei.[/QUOTE]

No miksei sitten pura koko kihlausta. Sano ettei halua. Jos ei halua minun kanssani naimisiin niin en kyllä tässä suhteessa pidempää roiku. Rakastaa minua kuitenkin paljon. Juuri äskenkin tuli minua halaamaan ja sanomaan kuinka minua rakastaa, kuinka olen miehelleni tärkeä. Kehuu minua kauniiksi ja kehuu muutenkin. Pitää minua kuin kukkaa kämmenellä. Ihana mies. Mutta tää hääjutuista vaikeneminen nyt hieman ahdistaa minua. Olen miettinyt nyt jos vain vaikenen tästä asiasta niin alkaako mies puhumaan tästä asiasta itse... Huoh, en tiedä...

No miksei sitten pura koko kihlausta. Sano ettei halua. Jos ei halua minun kanssani naimisiin niin en kyllä tässä suhteessa pidempää roiku. Rakastaa minua kuitenkin paljon. Juuri äskenkin tuli minua halaamaan ja sanomaan kuinka minua rakastaa, kuinka olen miehelleni tärkeä. Kehuu minua kauniiksi ja kehuu muutenkin. Pitää minua kuin kukkaa kämmenellä. Ihana mies. Mutta tää hääjutuista vaikeneminen nyt hieman ahdistaa minua. Olen miettinyt nyt jos vain vaikenen tästä asiasta niin alkaako mies puhumaan tästä asiasta itse... Huoh, en tiedä...

Jotkut miehet haluavat "merkitä" naisen omakseen, vaikkeivat loppupeleissä sitten naimisiin haluakaan. Eli kihlasormus riittää.

Toisaalta voi olla, että miehesi puhuu sitten kun on valmis - nyt kun tietää sinun aktiivisesti ajattelevan asiaa. Omani teki juuri näin. Kun päätin lopettaa asiasta puhumisen, mies yllättikin ja talutti minut maistraattiin lupaa hakemaan.

Kysy mieheltä miksi se vaikenee, kun hääasiat tulee puheeksi. Kuten on palstalla nähty, niin jos täällä aletaan miettimään syitä ja syntyjä, niin saadaan aikaan vaikka minkälainen mielikuvitustarina.

no on se syy mikä hyvänsä niin kyllä se minusta kuuluisi tuoda julki,eikä pitää toista epätietoisena!

ja mitä ihmettä sitä tarttee säästää? kirkko on muistakseni ilmainen ja srk tilat halpoja. häävieraat kun kutsuu vaan lähimmät voi pyytää että tuovat leipomuksia.

sitte pitopalvelusta vaan hääkakku+kahvit. hääpuku alennuksesta.

kaikkineen meidän häät maksoi 600e(sisältäen häämekon+miehen sormuksen+tilavuokran+pitopalvelun,kukat,hääkimpun tosin tein itte koska olen kukka-alalta. mutta mies teki pöytä kimput..ipanat pyöri näppärästi jaloissa :D )...jos pistää 50e kuussa säästöön niin vuodessa ne rahat on säästetty.

sit taas jos läheisistä löytyy vaikka ompelija artesaani,osaa hän suunnitella,kaavoittaa ja valmistaa hääpuvun, jolloin maksaa vain kankaat! :)

ei ne häät paljoo maksa vaikka pienet juhlat pitäiskin. eikö se pääasia ole se papin aamen siellä kirkossa!! sehän se naimisiinmenon idea on lupautua olemaan toisen puoliso loppuelämän niin myötä kuin vastoinkäymisissä!

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Ei kai sun auta muu kuin yrittää saada se mies keskustelemaan asiasta. Että onko syynä se, että mies ei tiedä haluaako viettää loppuelämän kanssasi vai epäröikö sen takia että miettii taloudellista puolta.

Jos syynä on epävarmuus taloudesta niin älkää sopiko päivää vaan miettikää yleisellä tasolla haluamianne juhlia. Tehkää noin arvio budjetista ja sitten miettikää minkä ajan sisällä teillä on varaa säästää tämä summa. Jos vaikka sitten mies uskaltaisi sopia sen päivän kun on realistinen käsitys koska teillä on varaa siihen

[QUOTE="helmi";28145624]ja mitä ihmettä sitä tarttee säästää? kirkko on muistakseni ilmainen ja srk tilat halpoja.... eikö se pääasia ole se papin aamen siellä kirkossa!! [/QUOTE]
Öhöm, ap nimenomaan sanoi että eivät pidä kirkkohäitä...

Jos tosiaan koko homma oni rahasta kiinni, niin menkää ja päräyttäkää maistraatissa naimisiin. Sen jälkeen sitten yhdessä johonkin syömään tai jotain leffaa katsomaan tms. Ne juhlat muille voi pitää sitten vaikka vuosienkin päästä, mitä ikinä se rahatilanteen paraneminen nyt vaatikaan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Vaihtoehtoja vaikenemiselle ja suurin osa näistä onkin jo mainittu:

Mies on saanut sut jo rengastettua ja se riittää hänelle.
Mies on tullut kokonaan toisiin ajatuksiin yhteiselostanne, tosin tämä ei varmaan pidä paikkaansa, kun huomioi sinua noin ihanasti.
Mies haluaa härjestää kuitenkin hienot häät, mutta rahaa ei ole tarpeeksi.
Miehellä on joku yllätys sinua varten, eikä halua paljastaa sitä. (Mutta älä siten pety, jos olenkin väärässä.)

jos ette oo vielä kovin kauaa aktiivisesti jutelleet asiasta (kihlauksen jälkeen) niin antaisin miehelle vielä vähän aikaa kypsytellä ajatusta, kun kuitenkin tietää sinun sitä miettivän. Parin viikon päästä voisi palata asiaan niin ei ois niin painostusfiilis. Musta ainakin toi "hää-juttujako mietit" vaikuttaa ihan positiiviselta, vaikkei keskustelu juuri silloin jatkunutkaan. En usko, että mies olisi tuollaista sanonut jos oikeasti välttelisi aihetta.

Tuntuu siltä, että moni mies pitää tuolla ratkaisulla "takaovea auki", kihlauksen purkaminen on paljon yksinkertaisempaa kuin avioliiton. Toivottavasti tästä ei kuitenkaan ole kyse!

[QUOTE="vieras";28142194]näitä taas, mennään kihloihin vaikkei ole hajuakakaan mihin sillä lupautuu.[/QUOTE]

No, kihlaus nyt ei varsinaisesti tarkoita yhtään mitään, koska se ei ole mikään virallinen lupaus. Se, mitä se yleensä ihmisille merkitsee, ei kuitenkaan vielä tarkoita, että sen edes tarvitsisi merkitä kaikille samaa.

Jos viivyttely naimisiinmenon suhteen johtuu raha-asioista, niin ehkä ne ovat hänen osaltaan entisestään honontuneet?

Raha on pelkkä tekosyy, koska naimisiin pääsee ilmaiseksi.

Kysy mieheltä, miksei hän halua puhua asiasta. Ilmeisesti hän on tullut toisiin ajatuksiin, eikä enää haluakaan kanssasi naimisiin. Helposti käy niin, että kun saa maitoa ilmaiseksi, niin ei ole tarvetta ostaa enää omaa lehmää. Tai sitten miehellä on joku muu kiikarissa ja haaveilee jostakin muusta.

Yhteistyössä