Olemme hakeneet asuntoa koska asuntomme irtisanottu va tahosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aika outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aika outoa

Vieras
Va tarvitsee asuntoa omiin tarpeisiin, hänen lapsenlapsi tulee asumaan tähän kuulemma.
Olemme hakeneet uutta asuntoa (vuokra) kaupungilta ja nyt siellä olisi asunto mikä kiinnostaisi kovasti ja siihe tahtosiimme. laitoin siihen eriksen vielä hakemuksen ja sitä kyselin kolme viikkoa sitten,että miten on asunnon kanssa käynyt.

Ilmoitettiin,että asunto on tarjottavana jollekkin muulle ja jos he ei sitä ota niin tarjotaan meille. Päätös piti tehdä 22.11

Olen tässä välissä sitä kysellyt muutamia kertoja ja sieltä on vain ilmoitettu,että on edelleen tarjottavana.

Nyt sitten tuli tieto ,että asunto on alustavasti varattuna,mutta jos eivät ota niin sitten tajoavat sitä meille.

Mitä helvettiä!! Miten joku kaupungin asunto voi olla alustavasti varattuna? EIkö se pitäisi olla niin,että otan tai jätän kun on asunnon käynyt katsomassa. Miten jotain alustavia varauksia edes ylipäätään otetan vastaan.

Jotenkin vaikuttaa siltä,että asunnon tarve ei voi olla kovin suuri jos on varaa vielä puljata asuntojen kanssa ja pitää alustavasti varattuna.

no mut sitä asuntoa ei oel tarjottu meille vaan odottavat kuulemma ensiki tämän toisen perhee vastuaksen kuka pitää nyt sitä alustavasti varattuna. Ja jos he eivät ota niinsitten tarjoo sitä meille

Ilmoitin kyllä,et me otamme asunnon ihan varasti jos asuttavassa kunnossa on (eli ei hajotettu tms)

Aika jännä juttu! Mä olen kerran hakenut kunnalta asuntoa, ja myöntävän vastauksen mukana tuli kiinteistönhuoltajan nro että pääsee asuntoa katsomaan ja päivämäärä mihin mennessä pitää päättää, ottaako asunnon vai ei. Ja jos päivämäärään mennessä ei kuulu mitään, annetaan asunto jonossa seuraavalle.

Soita vielä sinne asuntotoimistoon! Kysyt saako ne noin roikottaa teitä.

Alustava varaus meinaa sitä, että ovat halunneet asunnon mutta tarvittavat paperit, kuten verotiedot ja/tai palkkakuitti on toimittamatta. Yleensä niiden toimittamiseen annetaan 2-3 päivää aikaa. Riippuu toki mistä kaupungista on kyse, mutta yleensä noilla on kaikilla samanlainen linja.

Ei kaupungilla ole velvollisuutta antaa asuntoa muuten kuin laissa erikseen määrätyistä syistä. Ko. asunto saattaa olla varattuna monesta syystä. Se ei ensinnäkään ole välttämättä sosiaalisen asuntotuotannon määräyksien alainen. Joten sitä voidaan pitää varattuna vaikkapa kaupungille töihin tulevalle henkilölle, joka muuttaa toiselta paikkakunnalta. Jotenkin ihmetyttää tämä yleinen asenne, että minun täytyy saada jotain ja minulle kuuluu antaa jotain. Kuten ap oikein totesi asuntoja tarjotaan, niitä ei oteta.

Niin joo, alustava varaus voi meinata myös esim. sitä, että asunto on ollut työsuhdeasuntona tai "evakkokämppä" ja nyt venataan sitä, että selviää tarvitaanko sitä evakkotarkoitukseen, vai voiko sen antaa ns. normaalisti muuttavalle perheelle. Silloin se voi olla varattuna pidempään, mutta normaalille muuttajalle on tuo 2-3 päivän aika toimittaa paperit asunnon hyväksymisen jälkeen.

soitinpa sitten vielä tosien kerrankin ja nyt sain tietoo tuon,että odottavat liitteitä,etä siki sanotaan,että on alaustavasti varattuna.
Olisi voinut sanoa heti suoraan niin ei olisi tarvinnu ihmetellä ja kysellä

No, olisinhan voinut ilmaista tuonkin paremmin.. :D Sori.

Ymmärrän kyllä että hermostuttaa ja haluaa tietää meiningit tarkemmin. Mut tosiaan se pari päivää ku venaatte ja jos ei kuulu niin sitten toiset ovat sen asunnon saaneet. Sitä, että liitteitä ei toimiteta tapahtuu harvoin, mutta on sekin mahdollista.