Oleme menossa naimisiin, voimmeko ottaa ihan uuden yhteisen (itse keksityn) sukunimen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja miten pitää asian kanssa toimia, minne pitää ilmoittaa? Onko jotain säädöksiä että mikä sukunimi hyväksytään? Saako olla "ulkomaalainen" sukunimi?
Tilanne se että nyt miehellä eri sukunimi kuin minulla ja lapsilla ja haluttaisiin yhteinen sukunimi mutta ei kumpikaan halua toistensa sukunimeä tai yhdistelmänimeä, vaan jonkun ihan uuden, yhteisen..

Minun tietääkseni, jos sukunimen vaihtaa, se täytyy olla joko aviopuolison oma tai sellainen, joka suvussa on ollut jo aikaisemmin. Eli ihan itse ei voi vain keksiä, että me ollaankin nyt Ruususten perhe.

Kokeilkaa löytää jommasta kummasta suvusta sellainen, joka molemmille passais.

ei mitä tahansa voi ottaa jos se ei liity sukuunne. minä kysyin takavuosina asiaa enkä saanut edes suomentaa nimeäni vaan piti pitää oma tai sitten etsiä joku nimi mikä esiintynyt joskus suvussa

Juu, suvusta tai sitten ihan hatusta vedetty ei kenelläkään oleva-nimi. Eikös tää Juhana Helmenkalastaja juuri ottanut sukunimensä näin? Siis että keksi nimen joka ei ole kellään ja sit se onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mies haluaisi sukunimeksi Torres.. Mhtaakohan onnistua kun nyt sukuniminä minulla ja lapsilla tyyliin "Niemi" ja miehellä "Soikkeli"...??

Ei onnistu. Tuohan on jo ulkolainen nimi. Ihan uuden nimen voi keksiä, mutta sitä ei saa olla kenelläkään. Toinen vaihtoehto on ottaa nimi jomman kumman suvusta esim. isovanhemmilta tai kauempaakin.

Miten sitten on mahdollista että just toi Juha Valjakkala on nykyään joku fountaine.... ja monet muutkin rikolliset ovat vaihatneet nimeä.... Kyllä pitäisi olla mahdollista vaihtaa nimeä, mutta ei suojattuun sukunimeen.

eli siis sukunimen on oltava sellainen jota ei ole kenelläkään muulla vielä?? Tai sitten on pidetävä omat sukunimet tai otettava yhteinen sukunimi jomman kumman suvusta? Ymmärsinkö oikein? Entä jos keksii ihan uuden sukunimen, niin meneeköhän se läpi ihan "tosta vaan" vai joutuuko sitäkin hakemaan ja pähkäilemään että saako sen nimen ottaa? Häihin enää 5 viikkoa..

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Miten sitten on mahdollista että just toi Juha Valjakkala on nykyään joku fountaine.... ja monet muutkin rikolliset ovat vaihatneet nimeä.... Kyllä pitäisi olla mahdollista vaihtaa nimeä, mutta ei suojattuun sukunimeen.

se on ollu naimisissa naisen kanssa jonka sukunimi on fouganthine

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:

Kaikki sukunimet on suojattuja. Mitään nimeä ei saa ottaa omaksi sukunimeksi ellei siihen ole oikeutta esim. isovanhemmilta otettu nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli siis sukunimen on oltava sellainen jota ei ole kenelläkään muulla vielä?? Tai sitten on pidetävä omat sukunimet tai otettava yhteinen sukunimi jomman kumman suvusta? Ymmärsinkö oikein? Entä jos keksii ihan uuden sukunimen, niin meneeköhän se läpi ihan "tosta vaan" vai joutuuko sitäkin hakemaan ja pähkäilemään että saako sen nimen ottaa? Häihin enää 5 viikkoa..

Eiköhän mene läpi, jos on suomalainen ja tosiaan kenelläkään ei ole aikaisemmin. Nyt vain keksitte kivoja sanoja ja yhdistelette nimeksi ja väestörekisterikeskuksen sivuilta näkee onko sitä sukunimeä.

Yhteistyössä