Olematon tyhjennysvuoto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Izabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Izabella

Vieras
Syön Microgynonin pillereitä, yleensä pidempään kuin 3 vkoa eli 2-3 läpyskää putkeen. Nyt oli kuudennella viikolla ihan pientä tiputtelua (ruskeaa) ja päätin pitää tauon sen takia juuri silloin. Kuukautiset alkoivat kuten aina neljäntenä päivänä vikasta pilleristä, mutta olivat ihan olemattomat. Vuotoa oli ehkä kolmena päivänä ja pelkästään ruskeaa, kuivaa verta. Olen aina muistanut syödä pillerini ajallaan, en ole kärsinyt vatsavaivoista, joten raskauden pelkoa ei pitäisi olla mutta ihmetyttää kuitenkin. Käykö muilla joskus näin, että kuukautiset on yhtäkkiä paljon niukemmat kuin ennen? Olen syönyt pillereitä noin 16 vuotta.

No kun se vuoto on ollut ihan normaalia aina, vaikka oon syönyt pillereitä jo 6 vuotta pidemmissä jaksoissa. Se muuten on nykyinen gynekologien suositus (mun lääkäri on gynekologian professori, jonka oletan olevan ajan tasalla asioissa paremmin kuin joku muu 30v sitten valmistunut).

Olen itse syönyt pillereitä 8 vuotta. Yleensä syön 2 tai 3 laattaa putkeen ja kuukautiset ovat olleet ihan normaalit. Muutaman kerran itsellenikin on käynyt niin, että vuoto on ollut ihan olematonta. Olen tällöin tehnyt myös raskaustestin, joka on kuitenkin ollut negatiivinen ja seuraavalla kerralla kuukautiset ovatkin olleet taas ihan normaalit.

Keho ilmeisesti vaan päättää poiketa normaalista aina silloin tällöin, koska mitään "vikaa" ei ole löytynyt. Kävin taannoin myös gynekologilla ja papassa ihan normaalitarkastuksessa, ja nekin olivat normaalit.

Itselleni on myös gynekologi sanonut, että pillereitä voi todellakin syödä useamman laatan putkeen ja siitä ei ole mitään vahinkoa, oikeastaan vaan hyötyä. Pillereitä syödessä ei ole mitään järkevää syytä pitää taukoa joka kuukausi.

Eräs gynekologi sanoi myös, että jos miehillä olisi kuukautiset, ne pitäisivät tauon ainoastaan kerran vuodessa :)

Ei siis ole mitään vahinkoa syödä useampia laattoja. Itse syön tosiaan sen 2 tai 3 laattaa, joskus saattaa tulla pientä välivuotoa, jolloin yleensä pidän tauon. Aina välivuotoa ei edes tule, vaan voin ihan rauhassa syödä useamman laatan putkeen ongelmitta.

Syötkö aina joko 6 tai 9 viikkoa? Mä syön yleensä 6-9 viikkoa, koska eihän sillä ole mitään merkitystä syönkö koko laatan vai en, kuten ei silläkään lopetanko tällä viikolla maanantaina seuraavalla kerralla lopetan torstaina. Kunhan vaan pidän viikon tauon alle 3kk välein.

Itsekin syön pillereitä jotain 6-9 viikon väliltä. Saa ihan itse valita milloin haluaa pitää taukoa, ja yleensäkin pidän tauon silloin, kun tiedän etten ole tekemässä mitään arkea erikoisempaa. En siis syö täysien laattojen mukaan, koska kuten sanoit, sillä ei ole mitään merkitystä.
Tämä antaa mielestäni ihanana vapauden, koska jos on jotain tärkeää tai erikoista (matka, juhlat, mitä tahansa) tulossa, en todellakaan halua kuukautisia silloin. Tauon jälkeen tosiaan syön sen yhden täyden laatan, ja sen jälkeen pidän tauon kun huvittaa.

Itse olen syönyt Femilaria vuoden päivät eikä menkkoja ole tullut koko aikana ollenkaan. Kävin juuri uusimassa reseptin ja mainitsin asiasta lääkärille. Ei siitä ole kuulemma mitään haittaa, jos kohdun limakalvo pysyy ohuena. Vaarana on se, että kohdun limakalvo saattaisi koko ajan vain paksuuntua, kun se ei pääse poistumaan. No se tarkistettiin eikä mitään ongelmaa ollut. Kuulemma oma hormonitoimintani on vaan niin olematonta.

Mullekin gyne sanoi, että munasarjani näyttävät hyvin hiljaisilta ja että jos haluisin lapsia joskus, niin hän kehottaisi pitämään tauon pillereistä, jotta nähdään, vieläkö munasarjat käynnistyy. Olen 35v enkä todellakaan halua lapsia. Olis kyllä kiva jos ei olisi vuotoa ollenkaan, mutta itse pelkäisin kyllä olevani raskaana.

Minulla on aina ollut niukat kuukautiset, mutta iän myötä (olen nyt kolmekymppinen) vuoto on kadonnut lähes olemattomiin. Entisestään vuotoa vähensi e-pillerimerkin vaihtaminen Femodenista Melianeen. (Samalla muuten loppui myös emättimen kutina!) En ole asiasta kovinkaan huolissani, koska mitään muita oireita ole ilmaantunut.