Okt-asujat, millaiset siivoustavat? :)

• Viestiketjun aloittaja siivous
  • Ensimmäinen viesti
siivous
Aiemmin kaksiossa sekä pienessä mökissä asuneena itselleni muodostui ajan myötä tiettyjä tapoja siivotessa. Mm. ennen imurointipäivää -joka oli yleensä se jolloin oli lyhyt työpäivä- keräilin vääriin paikkoihin kulkeutuneet tavarat omille paikoilleen. Imuirointipäivänä imuroin nopeasti, siivosin vessan + keittiön ja rentouduin hetkisen yksin ennen kun mies tuli töistä (ei ollut lapsia tuolloin).

Nyt uuden kodin siivousrutiinit tuntuu olevan jotenkin "hakusessa", ajan myötähän ne sitten muodostuu itsekseen :)

Kiinnostaisi kuulla miten muilla toimii suht ison (3-4 mh) kodin siistinäpito :) Siivoatko yksin, puolison kanssa vai puoliso yksin? Höyriikö pienet lapset mukana vai ovatko tuolloin toisen vanhemman kanssa muissa puuhissa? Kauanko menee siivoukseen ja kuinka usein se tehdään? Kaikki kerralla vai pienemmissä osissa?

imurointi joka päivä, vessan pesu 2x vikko. joka pvä lelut paikalleen yms perus siisteys

perus siivous matot ulos, petivaateet ( peitot-tyynyt-petarit) imurointi-pölyjen pyyhint-moppaus yms kerran viikossa.

lapset laittaa lelunsa paikalheen, mies auttaa siivouksessa. yleensä imuroi ja vie matot ulos ja pusitele ja tuo sisälle. laittaa lakanat yms

"Nana"
Järjetön kaaos lähes koko ajan, paitsi kun vieraita tulee... Oikeasti, jos haluaisin, että koti näyttäis koko ajan siistiltä, niin siivoaisin KOKO AJAN. Lasten kengissä tulee kuraa ja ne jättää kamppeita ja vaatteita lojumaan, vanha totuus on pitää paikkansa. Siivoaminen, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luomista lumisateessa.
Ja toisaalta, en halua koko ajan nipottaa ja skitsoilla kakruille siisteydestä, enkä kuluttaa koko elämää siivoten. Tämä on nyt tätä, hetken. Meillä lapset 6kk, 3v, 9v ja 11v, kaksi koiraa ja kissa.
Omakotitalo 160 neliötä ja siivoan kaikesta edellämainitusta huolimatta lähes jatkuvasti, koska hommaa on niiiiin järjettömästi. Imuroidaan joka 2-3 päivä, kesällä useamminkin ja mopataan kun näyttää siltä, yläkertaa harvemmin, kun eläimet ei ole siellä. Mihinkään ekstraan (jääkaapin tai kaappien pesu) ei aika nyt riitä, mutta kunhan vauva kasvaa, niin helpottaa. :) Kiitos, jopa helpotti... :D

Asun rivarissa, mutta meilläkin elukoita, kaksi kerrosta ja 120 m2.
Kun on imurointipäivä (1-2 x viikko) raivaan etukäteen tavarat paikoilleen jne. Mies sitten useimmiten imuroi ja moppaa.
Usein jaan vielä kerrokset kahdelle päivälle, eka siivotaan alakerta ja seur. päivänä yläkerta. Yläkertaa ei välttämättä imuroida kuin kerran viikossa/kahdessa, sinne ei kulkeudu ryönää.
Vessat pesen tarpeen mukaan, vähintään 2 x viikossa.

Peppi@
Iso omakotitalo, maanantaisin mun ja kuopuksen 4v vapaapäivä ja samalla siivouspäivä
Imuronti, lattioiden pyyhintä, pölyt, vessat. Järjestelyyn ei mene aikaa, koska meillä on aina perussiistiä ja tavarat laitetaan paikoilleen iltaisin. Mattoina vain pari papernaru- ja karvamattoa, joita ei viedä ulos juuri koskaan

"hmmm"
Mullakaan ei mitään kauhean tiukkoja rutiineja ole, mutta yleensä siivoan joko torstai tai perjantai. Silloin imuroin, pyyhin pölyt ja pesen vessan. Joka toinen viikko lisäksi luutuan kostealla lattiat. Saatan tehdä tarvittaessa väli-imuroinnin tai otan vähintäänkin rikkaimurilla pahimmat kohdat. Petivaatteet vaihdan kahden viikon välein, yleensä keskiviikkona.

Siivoan joskus yksin (tai lasten kanssa, lapset pieniä joten ovat apuna lähinnä omien pikku pölynpyyhintärättien kanssa :D ), joskus mies auttaa.

Suursiivoiluja tehdään n. kerran vuodessa. Sauna kahdesti vuodessa. Ikkunat pesen kahdesti vuodessa, keväällä kaikki välit, syksyllä vain sisä- ja ulkopinnat. Kesällä pestään mattoja ja petivaatteita, kun kuivuvat ulkona hyvin.

Yksin siivoan. Ei le puolisoa ja lapset on isoja, hoitavat (sen minkä nyt viittivät) huoneensa ite)
Imurointiin se yleensä jää. Seki tapahtuu sillon ku alkaa olee niin paljon koirankarvoja ja muuta roskaa lattioilal et alkaa ittee ottaa otsalohkoon.
Eksyneet tavarat meillä yleensä pysyyki eksyneinä :p
Vessan siivoon sillon ku se näyttää sen tarpeessa olevalta jne...
Nyt ku pesen nyrkkipyykkiä ni en oo paljo muuta siivoomista hoitanu. Tyäpäivät on aina 7-16 eli viiden pintaan kotosalla

"huh"
Ahkeria siivoojia täällä :) Meillä imurointi kerran viikkoon. Siivoan tavaraa paikoilleen oikeastaan koko ajan ohimennen liikkuessani talossa. Rikkaimurilla keittiön murut, kun tarve vaatii. Muutoin kerran viikkoon imurointi, lattian pyyhin vain kerran kuussa, silloin myös matot tomutetaan. Vessat pesen 1-2 kertaa viikossa. Petivaatteet vaihdetaan 2-3 viikon välein. Pyykkiä joka toinen päivä koneellinen. Aika harvakseltaan siis siivoilua meillä, mutta tähän ollaan tyytyväisiä. Ja minä pääosin siivoan, koska olen kotiäitinä vielä jonkin aikaa.

Meillä imuroidaan ja pestään lattia päivittäin keittiöstä, eteisestä jos on kurakelit. Muuten siivotaan kerran viikossa niin, että heitetään matot ja petivaatteet pihalle ja pestään kaikki lattiat. Yleensä hoidan tuon viikkosiivouksen itse, koska mulla on tietty järjestys ja saan homman toimimaan nopeammin niin ettei kukaan sotke mun järjestystä. Päivittäisen imuroinnin ja pöytien pyyhinnän hoitaa joko ukkokulta tai sitten kotona asuva tytär jos mä olen jossain muualla. Pyykkiä kertyy paljon harrastavalta perheeltä koneellinen päivässä

<zx<zx
Mitä ihmeen himosiivoojia täällä on? Meillä imuroidaan kerran kahteen viikkoon+satunnaisesti kissanhiekkoja vessan ympäriltä, mattoja ei tampata koskaan, ainoastaan imuroidaan ja pestään jos kissa on päättänyt matolle puklata, lattiat pestään ehkä kerran kuukauteen? Kissanruoka-astioiden läheltä silloin kun menee likaiseksi. Petivaatteet vaihdetaan säkällä kerran puoleen vuoteen. Keittiön pöytätasot putsaan kun likaantuu. Pölyt pyyhitään kun niitä alkaa näkymään. Enkä tunne asuvani hurjan likaisessa talossa kuitenkaan. o_o

"keh"
Mitä ihmeen himosiivoojia täällä on? Meillä imuroidaan kerran kahteen viikkoon+satunnaisesti kissanhiekkoja vessan ympäriltä, mattoja ei tampata koskaan, ainoastaan imuroidaan ja pestään jos kissa on päättänyt matolle puklata, lattiat pestään ehkä kerran kuukauteen? Kissanruoka-astioiden läheltä silloin kun menee likaiseksi. Petivaatteet vaihdetaan säkällä kerran puoleen vuoteen. Keittiön pöytätasot putsaan kun likaantuu. Pölyt pyyhitään kun niitä alkaa näkymään. Enkä tunne asuvani hurjan likaisessa talossa kuitenkaan. o_o
No mä oon monta kertaa joutunu toteemaan, että nää "imuroin joka päivä" tapaukset on niitä, joitten mielestä imurointi on sitä, että pyyhkästään nopsaan keittiöstä ja eteisestä keskeltä lattiaa isommat roskat imurilla pois. Ja toki, onhan toi imurointia vaikka imurois vaan yhden maton, mutta... Mulle taas imurointi tarkoittaa sitä, että oikeesti imuroidaan suht joka kolkka, sohvien alta ja nurkista jne. Mulla menee meidän talon imurointiin aikaa yli puoli tuntia, en tosiaan tee sitä joka päivä.

"Helekkarin Heittomerkki"
Lauantaisin:
lakanat pyykkiin
matot ja petivaatteet ulos tuulettumaan
pölyjen pyyhkiminen
imurointi
lattioiden luutuaminen
vessojen pesu

Viikolla imurointia ja luutuamista tarpeen mukaan. Yleensä siivoan yksin.

"vieras"
Oikeasti petivaatteet vaihdatte kaksi kertaa vuodessa? Hui kauhistus.. Minusta jo kahdessa viikossa ne menee selvästi nuhjaiseksi, tunnen sen nenässäni. Meillä vaihdetaan siis kahden viikon välein ja samalla myös tuuletetaan täkit ja tyynyt.

"Riikka"
Olin ennen lapsia sekamelska ihminen, nyt olen jostain kumman syystä alkanut järjestellä paikkoja pitkin päivää. Koti ei ole aina järjestyksessä, mutta puhdas se on. Aina saa vieraat laskettua sisään ilman puunausta.

Joka päivä tavarat paikoilleen. Jos syödään, keittiö siivotaan ruuan jälkeen. Välipalakuppeja ei jätetä lojumaan ja pinnat pyyhitään keittiöstä. Sama jos muksut askartelee, laitetaan vermeet paikoilleen kun on askarreltu. Likapyykit nuorin riisuu minne sattuu ja minä nakkaan ne koriin kun huomaan mytyn jossain. Kengät järjestykseen illalla, samoin puolipitoiset vaatteet kunkin makkariin tuolille ja aamulla päälle. Tavaroita ja leluja on joskus siellä täällä, mutta omaa silmää ne särkee sen verran, että illalla viimeistään heitän lelut koppiinsa. Lapsille en niin nipota, mutta eivät levittelekään yleensä lelujaa ympäriinsä, muutaman sinne tänne ja jos eivät itse vie, minä nakkaan kulkiessani.

Meillä ei ole mitään siivouspäiviä. Siivoillaan ilmojen, likaisuuden ja arkikiireiden mukaan. Kerran viikkoon: imurointi, pölyt pinnoilta, vessa. 2 viikon välein: petivaatteet. Kerran kuussa: matot ulos, lattioiden pesu.

Tosiaan paljon saa aikaiseksi sillä kun ei anna kaaoksen syntyä. Meilläkin näin helteillä tuppaa menee päivät niin, että kotona käydään syömässä ja vaihtamassa vaatteet, mutta järjestys säilyy kun pistetään ne kamat samointein paikoilleen, eikä jätetä mm. maitolaseja pöydille lojumaan. Lehdet lajittelen kerran viikkoon, roskat viedään pussin täyttyessä seuraava joka ulos astuu, tiskiä pestään kun kone täynnä ja pyykkiä pestään kone päivässä.

lucifer
siivooja käy joka toinen perjantai. Muuten imuroimme silloin kun sekaan ei mahdu ja laitellaan tavaroita paikoilleen jos tarvii. penskat osaa kiitettävästi kerätä lelunsa leikkien jälkeen pois, joten kyllä meillä melekosen siistiä näkkyy olevan ainakin joka toinen perjantai tunnin.

"vieras"
Meillä on kaksi isoa koiraa, joten imurointi on n. joka toinen päivä. Lisäksi laminaatista näkyy koiran rasvatassutjälkjet niin lattian on pyyhittävä vähintään kerta viikkoon. Keittiö siistitään väh. kerran päivässä siten, että tasot on tyhjät ja pyyhitty. Vessa siivotaan vähintään kerran viikossa.

Tavarat on karsittu minimiin, joten tavararöykkiöitä ei kerry.

Yhteistyössä