Oksitosiinipiikki synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KS

Vieras
Vaikuttaako synnytyksen jälkeen pistetty oksitosiini maidonnousuun? Synnytin ilman kipulääkkeitä ja synnytyksen jälkeen yhtäkkiä vain huomasin kun kätilö tuikkasi reiteeni piikin. Ensisynnyttäjänä en tajunnut pistää vastaan. Vauva pääsi heti rinnalle ja olimme ihokontaktissa lähes koko ajan, mutta maito nousi vasta neljän vuorokauden jälkeen synnytyksestä.

Olisiko oksitosiini häirinnyt omaa hormonitoimintaani? Jos joskus vielä pääsen synnyttämään enkä ota lääkkeitä, saanko kieltäytyä piikistä?

Imetys sujui lopulta hyvin ja sujuu edelleen, mutta alun lisämaidot olisi mukava välttää, jos vain mahdollista.

Jätin okitosiinipiikin väliin koska sille ei ollut mitään tarvetta. Mä ehdin just ja just pistää vastaan, mullekin oltiin ihan tosta noin vain rutiinitoimenpiteenä tuikkaamassa piikkiä reiteen... Sanoin sitten ei.

Yleensä olen kuullut, että oksitosiinipiikki pistäisi rinnat pingottumaan, siis turpoamaan, mutta en tiedä miten se vaikuttaa maidonnousuun. Mahtuuko maito sinne jos rinnat ovat liian turvonneita? Hmm.

Saat kieltäytyä piikistä. Kannattaa olla napakka ja vaatia perusteluita. Toki jos verenvuoto vaikuttaa huolestuttavalta on tilannetta seurattava ja piikki ehkä laitettava, mutta mulle olivat pistämässä vaikka kokonaisverenvuoto oli iiiihan minimaalista, eli ei mitään syytä sille. Vain rutiinin vuoksi.

Toisilla maito vaan nousee noin myöhään. Nimimerkillä "Kokemusta jo kahden lapsen verran". Ekalla kerralla oli hämmentävää, kun kaikki muut kulki tissit pinkeinä ja mulla ei vaan maito noussut. Olin siitä siis tosi huolissani, mutta onneksi oli lohduttava kätilö. Ja niinhän siinä kävi, että kotiin kun päästiin, niin illalla maito alkoi nousta. Samoin kävi toisen lapsen kohdalla, silloin en vaan ollut enää asiasta huolissani, kun tiesin niin käyvän :)

Kiitos vastauksista!

Istukkaa varten piikki ilmeisesti laitettiin, juuri verenhukasta kätilö puhui. Menetin muistaakseni noin puoli litraa, kai se sitten on melko paljon.

Olen myös miettinyt sairaalan ilmapiirin vaikutusta, sillä maito nousi heti kun oltiin tultu kotiin. Ehkä oksitosiinilla ei ollut asiaan osaa ja arpaa, vaikka rintani olivat kyllä tosi pingottuneet - en tiedä johtuiko se piikistä vai siitä että maito oli lähipäivinä nousemassa. Taidan olla vaan hidas maidontuottaja. :)

Korkea keinotekoisen oksitosiinin määrä saattaa aiheuttaa vähentynyttä herkkyyttä luonnon omaa oksitosiinia kohtaan, jota erittyy, kun lapsi imee rintaa. Tämä saattaa johtaa herumisrefleksin häiriöihin ja imetysongelmiin ensipäivien aikana.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=192

Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
Toisilla maito vaan nousee noin myöhään. Nimimerkillä "Kokemusta jo kahden lapsen verran". Ekalla kerralla oli hämmentävää, kun kaikki muut kulki tissit pinkeinä ja mulla ei vaan maito noussut. Olin siitä siis tosi huolissani, mutta onneksi oli lohduttava kätilö. Ja niinhän siinä kävi, että kotiin kun päästiin, niin illalla maito alkoi nousta. Samoin kävi toisen lapsen kohdalla, silloin en vaan ollut enää asiasta huolissani, kun tiesin niin käyvän :)

Juuri tuohon ehdinkin kirjoittaa, että kotona heti nousi maito. :) Ehkä itsekin ensi kerralla osaan olla stressaamatta. Kätilöt vaan juoksuttivat minua pumpulle ja muutenkin ahdisti ihan kamalasti, vaikka loppujen lopuksi imetyksen kanssa ei ongelmia tullut.