Oksennustaudin itämisaika (auttaako gefilus?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oksupoksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oksupoksu

Vieras
Kyselisin vähän minkä tyyppistä oksennustauti on tänä talvena, mitä muilla on ollut?

Lapsellani alkoi tiistaina jo päivällä mahakivut ja iltasella oli koviakin kouristeluja, puolen yön jälkeen oksensi pari kertaa ja seuraavan päivän oli suht normaali, välillä mahaa nipisti. Puolilta öin sitten taas oksensi kerran ja vielä seuraavana aamuna eli eilen torstai aamuna kerran (noina kertoina söi maitopitoista joka ei ilm sovi oksutaudiassa). Nyt on ollut oksentamatta ja mahakipukin poissa ja ihan oma itsensä. Onko muilla ollut vastaavaa?

Muu perhe on vielä terve ja nyt mietin tätä itämisaikaa, saiko poika taudin perjantaina jolloin itämisaika olisi 4,5vrk vai maanantaina 1,5vrk itämisajalla? Koulusta tuon on saanut koska muualla ei ole käynyt ja tiistaina oli muista syistä pois koulusta. Tämä mietityttää tietyistä syistä joita en erittele, mutta joudumme eristämään yhtä perheenjäsentä terveyssyistä niin kauan, kun tiedämme sairastuuko muut. Olin itse ihan sangon yläouolella, kun poika ekana yönä oksenti eli olen kyllä altistunut! Olemme muut juoneet koko talven ab piimää paitsi sairastunut poika joka ei tykkää siitä ja eilen aloimme juoda gefiliusmehua, voiko ne säästää meitä taudilta? Eristetty rakkaamle myös juo mehua ettei tartu jos se auttaa...

Olen erittäin kiitollinen jos joku jaksoi lukea tämän ja jos on antaa näkökulmia vaikka varmaa vastausta ei tietenkään voi antaa kukaan muu kuin aika!

Huolesta sekaisin ja harmissaan...

Pitäisin varmuuden vuoksi sen pitemmän ajan. Ja voi olla ettet ite saa tautia vaikka altistut ja toinen sit saakin. Ja se altistus lasketaan siitä kun se ensimmäinen potilas alkaa olla kunnossa ei siitä millon aloitti. Eli laskisin eilisestä sen 4 vrk eteenpäin. jos tänään ei siis tule takapakkeja.
Rankkaa mutta jos varman päälle haluaa pelata niin ei auta.

Kiitos vastauksista! Tarttuuhan se tauti toki vielä oksentelun jälkeenkin ulosteen kautta toki, mutta olen vannottanut hyvää käsihygieniaa. Täytynee vielä jatkaa karanteenia vaikka tämä karanteerattu itse tahtoisi jo huomenna pariimme tulla, mutta en tiedä uskallanko ottaa tähän häntä vaikka pahalle tuntuukin eristää toinen :(

Meillä oli pojalla viime vuonna keväällä vatsatauti. Oksensi torstaina kerran, muuten maha kouristeli sit koko päivän.. Perjantaina oli ihan normaali itsensä, söi normisti. Ja lauantaina oli ihan normaali, mut la ja su välisenä yönä oksensi ja alkoi ripuloimaan. Mut maanantaina sit olikin jo täysin terve! Minä ja mies alettiin tiistaina oksentamaan, kesti päivän meillä. No kaksi pienintä ei sit saanut.. Kunnes oli mennyt 1,5vkoa niin alkoi tyttö oksentamaan! Kesti hänellä päivän ja vauva ei onneks saanut!
Ja kun taudista oli mennyt 2,5vkoa niin meille tuli vieraita ja ne sai silti sen taudin, vuorokauden päästä kun olivat meillä kyläilleet! Mä pesin paikat kloritilla, ovenkahvat Ym..
Et kyllä ne taudit näköjään tarttuu, vaikka kuinka pitäisi eristyksissä. Nyt olen ihan sillä kannalla et ne tulee jos tulee, vaikkei se sairastaminen mukavaa ole!
Tsemppiä teille!

Ja muuten on meillä joskus ollu oksutauti, joka tarttui vasta viikon päästä..

Kiitos vastauksista! Ei auta kuin odotella! Meidän on vaan pakko koittaa tätä eristystä, koska tälle henkilölle tällä hetkellä oksennustauti veisi sairaalahoitoon!

Meillä lapsi oksensi koko keskiviikon, samoin eilen vielä jonkin verran ja viime yönäkin, mutta ei ole muut vielä ainakaan sairastuneet. Täälläkin vain odotellaan kuka oksentaa seuraavana vai oksentaako ollenkaa..

Oksu, mikä on teillä tilanne?

Meillä on minulla ja toisella lapsella maha hieman löysempi ja kakka on vaaleampaa eli voisko olla asia niin kivaati, että me sairastamme taudin näin? Voisko ne maitohappobakteerit tappaa niin hyvin viruksia, ettei tuu oksennusta... Toivotaan! Tää poika joka oksenti on nyt vasta löysä vatsainen mutta muuten terve, käsienpesua olen painottanut, toivottavasti pesee tarkkaan kans, opastin kyllä kuinka pestä!!

Kyllä me siis normaaliati nautinne ruuan kanssa ab piimää ja gefilus piimää, toki ei ihan joka ikinen päivä jos ehtii loppua ennen kauppapäivää. Tämä sairastunut vaan on se joka vähiten sitä juo ja nyt aionkin hakea hänelle apteekista maitohapot jottei uusia mahatauteja tulisi. Tykkään aina vaan ennemmin ravinnosta saaada kaiken eikä purkista paitsi d vitamiinit otetaan lisänä.

Ajattelin päivittää tänne tilannetta jos joku joskus etsii kokemusta aiheesta kuten itse viime päivät koittanut.

Mahatauti ei ole vielä iskenyt muihin, nyt on neljä vuorokautta lapsen viimeisestä oksennuksesta, ripuloi kovasti sen jälkeen, mutta olen joka ripulin jälkeen pessyt vessaa ja käsien puhtaudesta huolehdittu ja maitohappoja syöty. Toivon todella että tauti ei oireile muilla lauantaista löysää vatsaa enempää!!!

Eristettykin haettiin kotiin, mutta on kotona vielä eri huoneessa.

Jatkossa käytämme maitohappoja koko talven säännöllisesti ja varsinkin koululaisella ettei toisi tautia jos ne jotain ehkäisee!

Kaikesta vauhkoamisestani huolimatta pikkupotilas ilmoitti minun olevan maailman paras äiti ja mikäpä sitä sen paremmin mieltä tämän pelon keskellä lämmittäisi!! Ja toisten parhaaksihan minä vauhkoan!

Yhteistyössä