oksennus- ja ripulitauti

Hei!!

Onko kellään kokemusta pienen lapsen oksennus- ja ripulitaudista. Meillä yksi vuotias tyttö on ripuloinut ja oksentanut nyt viisi päivää. Ruokaa ja juomaa menee alas vaihtelevalla menestyksellä... Osmosalia ollaan yritetty juottaa (välillä aivan väkisellä, kun sairaalasta niin kehoittivat). Tuntuu vaan niin kummalta, kun tauti ei tunnu hellittävän... Eilen jo luulin, että ollaan menossa parempaa suuntaan, mutta nyt sitten tänään on taas oksenneltu ja ripuloitu :(
Kuinka kauan muiden taaperoilla on yleensä vastaavanlainen tauti kestänyt? Mitä olette saaneet juotettua/syötettyä?

Hyviä vinkkejä kaipailen...

Kiitos jo etukäteen!
 
Kennu
Meillä oli vähän aikaa sitten ihan samanlainen pitkä oksennustauti. Olin jo tosi huolestunutkin.

Sain lapselle juotettua vähän vettä ja Gefilusmehua, mutta pääsääntöisesti lapsi suostui vain rinnalle (imetän vielä).

Nykyään suositellaan, että oksennustaudissa ei paastottaisi vaan syötäisiin ihan mitä vaan pystyy. Voit tarjota lapselle vaikka sipsejä, keksejä, kunhan jostain saisi menetettyjä suoloja.

Pikaista paranemista!
 
amaryllis
Meidän 1v 2kk ikäsellä pojulla on kans parhaillaan sama vaiva. Oksentelua oli vaan yhtenä päivänä, mutta ripuli jatkuu edelleen. Tämä on nyt neljäs päivä ja ripulille ei näy loppua. Ruokaa menee tosi vähän, muutama lusikallinen per kerta. Onneksi tänään on jo juonut maitoa hyvin. Väsynyt ja itkuinen poika. Tosi tylsä tauti!
Tsemppiä vaan kaikille joilla mahatautia perheessä.
 
Kun meillä on ollu oksetus- ja ripulitauti niin olen lopettanut maidon annon. En kylläkään imettänyt enää ja ei kai äidinmaito olekaan sama asia.Yks tuttu oli sen konstin omansa kans hyväksi todennut . Meilläkin loppui tauti päivän päästä.Laimeahkoa mehua olen antanut ja syötävää jos on kelvannut.
 
Anne-78
Meillä pojalla 1v2kk:ta oli kolme viikkoa sitten oksennus/ripulitauti. Sain jonkun verran menemään nesteitä mutta syöminen oli ihan takkuista.Tauti oli kestänyt kolme päivää kun vein hänet tk:n ja lääkäri laitto meidät keskussairaalaan.nesteytyksessä oltiin yö ja päästiin kotiin.Osmosalin sain juotettua lääkeruiskulla pieninä määrinä.silloin jylläs meillä rotavirus. Nytalkoi viime lauantaina taas joku ihme mahatauti,alkuun oksenteli ja muutaman päivän piti taukoa ja alkoi taas ripuli,mutta onneksi ei ole ihan vesiripulia.Meillä sairastu tähän tautiin koko perhe,muilta lapsilta meni vuorokaudessa ohi,mutta tää pienin näköjään joutuu kestää tätä pidempään. Meillä tää poika juo jo osmosalia ihan tutipullosta pari desiä kerralla varmaan tottu jo sairaalassa sen makuun.Minä olen kans sitä mieltä että maito kannattaa jättäämahdollisimman vähälle ja korvata vaikka mehulla joka ei ole kauhean imelää.Hyvää kevään jatkoa ja toivotaan että kaikki jotka ovat vatsataudissa niin parannuttas mahdollisimman pian. =) :flower:
 
Meidän tytöllä oli talvella oksennus/ripulitauti joka kesti 4 pv. Hän sai siitä kuukauden päästä vielä ripulitaudin jota tosiaan kesti melkein 5 pv. Yritä saada hänelle syötettyä muroja ym jotka sitovat nestettä. Nestettä vaikka pienissä erissä, mutta sitä on tärkeää antaa. Meillä ei Osmosalia saanut menemään yhtään.
Katso www.sairaslapsi.com sivut ja sieltä klikkaa sairaudet. Siellä on aika hyvin vinkkejä oksennus-ja ripulitautiin.
Paranemisia:)
 
Tärkeintä oksennus ja ripulitaudissa, että lapsi ei pääse kuivumaan. Jos lapsi suostuu syömään edes vähän ja juomaan (10 kiloinen tarvitsee noin1 2 desiä nestettä vuorokaudessa) niin luultavammin kotikonstit riittää.
Osmosal-ripulilääkettä olisi hyvä aloittaa antamaan heti ensimmäisen oksennuksen tai ripulin jälkeen.

Meillä neiti 1v4kk pääsi eilen tiputuksesta sairaalasta jossa oli neljä päivää. Nyt jyllää varsinkin Rota-virus, jolle tyypillistä aaltoisuus, eli hyviä päiviä saattaa olla välissä ja sitten taas esim oksentelu alkaa.

voimia kaikille
 

Yhteistyössä