OKSA - onko mielestäsi enemmän poitsun vai tytsyn nimi? :)

  • Viestiketjun aloittaja äppy
  • Ensimmäinen viesti
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja äppy;28294477:
Tykkäisin, jos kertoisitte sopiiko tämä kaunis ja erikoinen nimi enemmän tytölle vai pojalle. :) Haluan, että nimestä tunnistaa sukupuolen, vaikka olisikin harvinainen! :)
Mä en kyllä tunnistaisi Oksa-nimestä tytöksi enkä pojaksi.
 
- - - *
Jaa-a, tulee oikeasti sukupuolineutraali nimi mieleen, ei mielikuvia poikaan tai tyttöön. Jos on tyttö niin lämpimästi suosittelen nimeämään Oksanaksi ja käyttämään vaikka lempinimenä Oksaa, koska ihan oikeasti - Oksa ei ole nimi. Samalla lailla Havukasvi, Kuusisto tai Männynkäpy eivät ole nimiä, vaikka ison kirjaimen eteen laittaakin. Ja mä yleensä sentään olen hyvin nimiliberaali.
 
äppy
Näyttää menevän äänet tasan poikain/ tyttöin nimeksi. Oksana ei minusta kiva, koska silloin kuulostaa siltä että oksa-sana laitettu essiiviin. Ymmärrän kuitenkin yskän, että Oksa ei mene useimpien suomnkielisten nimitajuun - tai ainakaan täällä kirjoittelevien.
 
"Vieras"
Itse en ikinä edes olisi miettinyt Oksaa nimeksi lapselle, mutta jos sellaiseen törmäisin ensimmäiseksi tulee mieleen että on poika.

Onhan näitä, meidän koulussa oli joskus Käpy- niminen tyttö. (Saattoivat kyllä olla tyyliin virolaisia, en muista). Mutta toisaalta, eihän tuo eroa jo käytössä olevista nimistä, kuten Kaisla, Havu tai sitten nimistä jotka ovat muita ns. luontonimiä.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28295461]Itse en ikinä edes olisi miettinyt Oksaa nimeksi lapselle, mutta jos sellaiseen törmäisin ensimmäiseksi tulee mieleen että on poika.

Onhan näitä, meidän koulussa oli joskus Käpy- niminen tyttö. (Saattoivat kyllä olla tyyliin virolaisia, en muista). Mutta toisaalta, eihän tuo eroa jo käytössä olevista nimistä, kuten Kaisla, Havu tai sitten nimistä jotka ovat muita ns. luontonimiä.[/QUOTE]

Niin ja tiedän myös yhden Paju- nimisen tytön (tai nainenhan hän jo nykyään on), joten sinällään siis ei niin outo olisi kuitenkaan.
 
Täydellisen epätäydellinen
Poika tuli ensin mieleen, meni sarjaan Vesa, Visa, Naava ja muut puihin yhdistämäni nimet. Menisi tytölläkin tosin, en ihmettelisi jos joku tyttö/nainen tuon nimiseksi esittäytyisi. Kaunis nimi joka tapauksessa.
 
äppy
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;28295477:
Poika tuli ensin mieleen, meni sarjaan Vesa, Visa, Naava ja muut puihin yhdistämäni nimet. Menisi tytölläkin tosin, en ihmettelisi jos joku tyttö/nainen tuon nimiseksi esittäytyisi. Kaunis nimi joka tapauksessa.
Kiitos :)
 

Yhteistyössä