ok-talossa asujat, miten usein teillä käy roska-auto? Vinkit "harvennuttamiseen"

  • Viestiketjun aloittaja 5+2+lemmikit
  • Ensimmäinen viesti
Meillä teki paljon asiaa, se että mä aloin kerätä tuon muovin eli energiajakeen erikseen. Elintarvikkeissa oleva muovi on juuri sitä ja sitähän tulee eniten josta roskis täyttyy. Me asumme omakotitalossa ja energiajae tulee viedä jonnekin muualle, me viemme sen Prisman yhteydessä olevaan energiajakeen keräykseen.
Kaikki lihapaketit, jogurttipurkit, viinirypäleastiat ym ym sekä lahjapaperit-narut jne kuuluvat tähän jota voi viedä ilmaiseksi keräyspisteisiin. itse huuhtaisen kaikki, ettei haise eikä valu autoon mitään.

Meillä tällä hetkellä 2+2 ja kissat. sekajäte eli omaan roskikseen jää vähän tavaraa. Vaipat nuoremmalta, sitten kahvipaketit (ne ei kuulu metalliin) ja kissanruokapussit. Muuten menee kierrätykseen kaikki. Jäteauto käy 4 vkon välein eikä ole ollenkaan täynnä. Mutta harvemmaksi ei saa muutettua, joku laki kieltää, kuulemma.

Meidän perheessä varsinaista jätettä tulee suunnilleen hedelmäpussillinen viikossa.Sekajäteroskis tyhjennetään joka neljäs viikko(pakko,harvemmin ei saa).Kaikki muut kierrätetään.Energiajae on suurin roskamäärä mitä tulee.Se viedään silloin tällöin keräyspisteeseen tai mies vie töihin.Niillä on iso keräyslaatikko siellä.

muoks.Biojätettä tulee kanssa 8 hengen perheessä uskomatottomat määrät.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
roskikseen mahtuu enemmän kun sinne vierään pieniä nyssyköitä ja painetaan hyvin alas. Jos aina vie niin täyden pussukan kun saa niin jää isoja tyhjiä koloja.
Vie aina roskat ulos kun menet, eikä kerran päivässä.
 
nojoo
Kertoisitko missä(päin) asut, kun oikein muovikeräys on järjestetty. Ymmärtääkseni Suomessa ei (enää?) juuri muovia erikseen kerätä juuri missää.

Kartokaa toki muutkin, jos teilläpäin on erillinen jätemuovinkeräys. Kiinnostaa.
Täällä Kaakkois-Suomessa asutaan ja meillä on lähin muovinkeräyspiste omalla omakotitalon pihalla. Jäteyhtiö toimitti meille sellaisen nelilokeroastian, jossa on omat kolonsa sekajätteelle, pahville, metallille ja muoville. Tuo tyhjennetään samaan hintaan kuin mitä se vanha sekajäteastia. Lisäksi vanhan sekajäteastian sai jättää pihaan ja tehdä siitä paperikeräysastian, joka tyhjennetään ilmaiseksi 10 - 12 viikon välein. Aivan loistava palvelu!!!

Tuohon vielä kun ois saanu lasinkeräyksen... :)
 
Anninna
[QUOTE="vieras";23878828]Meillä käy talvella 4 vkon välein ja kesällä 2 viikon välein -muistaakseni.. Mutta hyvin on aina riittänyt tuollainen kapea roska-astia (4 hlöä). Mutta kyllä me kierrätetäänkin kaikki mahdollinen.
Pahvit - eniten maitopurkkeja, muropaketteja jne. - keräykseen. Talvella poltetaan.
Lehdet paperinkeräykseen. Samoin kirjekuoret jne...
Lasi lasinkeräykseen.
Talvella kaikki poltetaan mitä pystyy leivinuunissa tai takassa. Ja keväällä tuhkat nurtsille..
Ruokajätteitä en kompostoi koska meillä on tuollainen nelijalkainen kävelevä imuri ;) Toki perunankuoret menevät roskiin. Kahvinporot ulos kukkapenkkiin tai kasvimaalle pupuja karkottamaan.
Kaikki suurempi jäte-erä pilkotaan osiin ja viedään kierrätykseen - pahvipakkaus littanaan, muovit erotetaan jne.
Joten mitä jää roskiin... jugurttipurkkeja satunnaisesti, makkarapaketteja jne.[/QUOTE]

Tähän. Meillä 5-henkinen perhe ja nuorin on vaipoissa. Normikokoinen roskis. Talvella tyhjennys 4 viikon välein ja kesällä hajujen vuoksi 2 viikon välein. Erona yllä olevaan on se, että me kompostoidaan kaikki mahdollinen, myös puutarhajäte. Muoveja en pese, mutta saatan jättää hetkeksi tiskialtaaseen ja kohta kun pesen käsiäni, niin alla oleva muovi puhdistuu sen verran, että ne voi laittaa muovinkierrätykseen. Käytän vanhoja vaatteita ja pyyhkeitä leikattuna vessojen pesuun ja heitän roskiin vasta sitten.
 
Mulla ottaa sydämmestä kun luen että poltettavaksi kelpaavan jätteen kerääminen on noin hienosti jossain järjestetty, harmittaa vietävästi että täällä sen joutuu laittamaan kaatopaikalle menevän jätteen joukkoon.

Järjenköyhyyttä viedä palavaa tavaraa kaatopaikalle.
 
Meillä kuivajäteastia tyhjennetään 8 viikon välein ( 3 henkeä + kani )
Biojäte näin talviaikaan 4 viikonvälein.
Tosin mies vie kotiinsa paljon polttoon kelpaavaa jätettä, muuten ehkä pitäisi vähän useammin tuo kuivajäte tyhjentää.
 
nojoo
Mulla ottaa sydämmestä kun luen että poltettavaksi kelpaavan jätteen kerääminen on noin hienosti jossain järjestetty, harmittaa vietävästi että täällä sen joutuu laittamaan kaatopaikalle menevän jätteen joukkoon.

Järjenköyhyyttä viedä palavaa tavaraa kaatopaikalle.
Hui, tää on jo toinen kerta tänään, kun olen Ruutiukon kanssa samoilla linjoilla, pitäisköhän mun huolestua ;-)
 

Yhteistyössä