Ok talon osto kaduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ostokiire
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ostokiire

Vieras
Ostettiin reilu vuosi sitten omakotitalo Turun kehyskunnasta. Molemmilla ajoittain etätöitä koronan takia ja 2 lasta. Kaduttaa ihan helvetisti. Muka kauhea kiire oli tarjota, kun "kaikki haluavat nyt ok-talon" ja maksettiin mun mielestä liikaa. Ja kun on ne etätyöt niin niiden takia ja ihanaa kun lapsilla tilaa leikkiä, voidaan laittaa paljua ja terassia ja sitä rataa. Ollaan aina asuttu kerrostalossa, ja elämä siellä oli niin helppoa, mistä ei täällä ok talossa ole tietoakaan. Talvella lumet kolattavana, ja suurimman aikaa jaksettiin vain pahimmat siivota. Eikä me viime kesänä mitään terassia jaksettu laittaa, ja pihanurmi oli ylipitkää koko ajan. Suunniteltiin öljylämmityksen muuttamista maalämmölle, mutta sekin tuntui liiian vaikealta ja ilmesesti lupaakaan ei voi saada, kun tässä on joku vedenottamon suoja-alue rasitteena, mitä ei ostaessa huomattu. Kaikki on niin helvetin hankalaa ja stressaavaa. Nyt yhdessä huoneessa on jotain ihme hajua, ja sitäkin aletaan selvittää. Haluttaisi myydä tämä pois äkkiä ja muuttaa takaisin kerrostaloon.

Ostettiin reilu vuosi sitten omakotitalo Turun kehyskunnasta. Molemmilla ajoittain etätöitä koronan takia ja 2 lasta. Kaduttaa ihan helvetisti. Muka kauhea kiire oli tarjota, kun "kaikki haluavat nyt ok-talon" ja maksettiin mun mielestä liikaa. Ja kun on ne etätyöt niin niiden takia ja ihanaa kun lapsilla tilaa leikkiä, voidaan laittaa paljua ja terassia ja sitä rataa. Ollaan aina asuttu kerrostalossa, ja elämä siellä oli niin helppoa, mistä ei täällä ok talossa ole tietoakaan. Talvella lumet kolattavana, ja suurimman aikaa jaksettiin vain pahimmat siivota. Eikä me viime kesänä mitään terassia jaksettu laittaa, ja pihanurmi oli ylipitkää koko ajan. Suunniteltiin öljylämmityksen muuttamista maalämmölle, mutta sekin tuntui liiian vaikealta ja ilmesesti lupaakaan ei voi saada, kun tässä on joku vedenottamon suoja-alue rasitteena, mitä ei ostaessa huomattu. Kaikki on niin helvetin hankalaa ja stressaavaa. Nyt yhdessä huoneessa on jotain ihme hajua, ja sitäkin aletaan selvittää. Haluttaisi myydä tämä pois äkkiä ja muuttaa takaisin kerrostaloon.

turussa mitään lunta sada, älä nyt viitti tyhjästä nillittää

Minäkin haluaisin periaatteessa muuttaa omakotitaloon, mutta aina kun fantasia meinaa lähteä käsistä muistutan itseäni elämän realiteeteista. En jaksaisi hoitaa kukkapenkkiä tai ajaa nurmikkoa. En tehdä mitään pintaremontteja tai kilpailuttaa isompia. En yksinkertaisesti pärjäisi ilman isännöitsijää ja huoltoyhtiötä. Niinpä minulle oikea ratkaisu on asua kerrostalossa tai isossa rivitaloyhtiössä, jossa kaikki palvelut ostetaan ulkopuolelta.

Ei muutaku talo myyntiin!
Jos ei ole valmis käyttämään kaikkea vapaa aikaa taloon, pihaan yms niin oikea osoite on sitten kerrostalo ja taloyhtiö.
Onhan noita helpottavia asioita kuten robottileikkurit ja lumilingot. Kukkapenkit voi korvata istutusaltailla ja helppohoitosilla havupuilla. Muutama amppeli sinne tänne.
Palju kannattaakin sitten harkita tarkkaan tai sen lämmitysmuoto. Itse laitoimme suosiolla poreammeen ja se on aina valmis.
Huoneen haju kannattaa selvittää nyt eikä viiden vuoden päästä.

Minäkin haluaisin periaatteessa muuttaa omakotitaloon, mutta aina kun fantasia meinaa lähteä käsistä muistutan itseäni elämän realiteeteista. En jaksaisi hoitaa kukkapenkkiä tai ajaa nurmikkoa. En tehdä mitään pintaremontteja tai kilpailuttaa isompia. En yksinkertaisesti pärjäisi ilman isännöitsijää ja huoltoyhtiötä. Niinpä minulle oikea ratkaisu on asua kerrostalossa tai isossa rivitaloyhtiössä, jossa kaikki palvelut ostetaan ulkopuolelta.

Kunpa olisin itsekin malttanut. Sillä yhdellä allekirjoituksella kauppakirjaan tuli vaikeutettua elämää.

Ei muutaku talo myyntiin!
Jos ei ole valmis käyttämään kaikkea vapaa aikaa taloon, pihaan yms niin oikea osoite on sitten kerrostalo ja taloyhtiö.
Onhan noita helpottavia asioita kuten robottileikkurit ja lumilingot. Kukkapenkit voi korvata istutusaltailla ja helppohoitosilla havupuilla. Muutama amppeli sinne tänne.
Palju kannattaakin sitten harkita tarkkaan tai sen lämmitysmuoto. Itse laitoimme suosiolla poreammeen ja se on aina valmis.
Huoneen haju kannattaa selvittää nyt eikä viiden vuoden päästä.

No ei se myyntikään niin simppeli juttu ole. Tästä maksettiin varainsiirtoveroa 4% ja myydessä pitäisi maksaa välittäjäpalkkiot 4-5%, eli melkein katoaisi kymmenys arvosta samantien. Luulen että maksettiin tästä muutenkin liikaa. Pakko tässä on varmaan jatkaa asumista ja toivoa ettei mitään ikävämpää selviä tuolta. Ei tätä voi edes myydä sen hajun/vaurioepäilyn takiakaan.

Pysykää talossa, mutta helpottakaa elämäänne.
Ostakaa lumilinko, kuten minä tein ja odotan oikein innolla huomisen lumitöiden tekemistä.
Ei sitä puutarhaa tarvitse jatkuvasti tonkia, senkun ajelette ruohikon muutaman kerran kesässä ja antakaa puutarhan muuten villiintyä. On muuten paljon paremman näköinen kuin viivasuoraan asetellut kulkukäytävät ja perinteisiin asetelmiin asennellut kukkapenkit.
Luonnollisuus on kaunista ja linnut ja muut eläimet pitävät siitä.
Älkää tuhlatko kymppitonnia maalämpöön, vaan ostakaa ilmalämpöpumppu ja miettikää kuinka monta vuotta pystytte maksamaan sähkölaskuja ilman yberkallista maalämpöä.
Koti on asumista varten, joten lopettakaa stressaaminen toisarvoisista asioista, huolehtikaa siitä ettei vesi sada sisään ja välttämättömät asiat tulevat korjattua.
Pihahommat voisitte aivan hyvin ulkoistaa jollekin paikkakunnan työttömälle, jolle lisätulot tulisivat tarpeeseen.

Muistakaa että omakotitalon myyjä on vastuussa viisi vuotta kaikista talossa olevista piilevistä virheistä. Ostaja voi haastaa myyjän oikeuteen ja edessä on jättikorvaukset ja loppuelämä ulosotossa. Omakotitalosta ei pääse eroon niin vain kuten kerrostaloasunnosta.

Tässäkin tapauksessa myyjä myi talon 240teurolöa, mutta vuosien kuluttua oikeus määräsi 430teuroa maksettavaa. Siinä sitten makselee loppuelämän.

Yhteistyössä