ok-taloa patologisesti hinkuaville

• Viestiketjun aloittaja ok asuja
  • Ensimmäinen viesti
ok asuja
tuli mieleen alla olevista "voi kun kaikki muut rakentaa/ostaa talon" jutuista se, että ei se omakotiasuminen aina herkkua ole. Itse talon rakennettuani (kyllä, minä naisena olin päävastuussa taloprojektista) voin kertoa että olen jo viiden vuoden jälkeen suunnittelemassa paluuta joko rivariin tai vielä ehkäpä - kauhistukaas nyt kaikki - aso-asuntoon tai vuokralle.

Omakotitalo kuulostaa tosiaan ihanalta mutta on julmetun kallis ratkaisu. Ihan vertailuna: vuokra-asunto kolmio, 700e/kk + vesi + sähkö, eli kuukausikulut olivat kaikki tuossa (noin 800kk) ja yhtään MISTÄÄN ei tarvinnut huolehtia itse. Jos vessan tiiviste vuotaa tai ovilista repsottaa niin sai soittaa huoltoyhtiölle. Lumet aina kolattu, pihat aurattu jne.

No sitten omakotitalossa:

- lainanlyhennys 1200e kk joista korkoja 600 (eli 600 ns. harakoille, vain se toinen 600 e kasvattaa ns. omaisuuden arvoa)
- jätehuolto 70 e kk
- vedet jotain 100 e kk
- kaukolämpö 80-150 e kk (talvella kalliimpi)
- sähköt 80 e kk (ns. käyttösähkö kodinkoneisiin yms)
- tontinvuokra 900 e vuosi (ei ole omistustonttilaisilla)
- kiinteistövero jotain 400 e vuosi

Tähän lisäksi sitten ainainen ruohonleikkuu, kolaaminen, ilmanvaihtosuodattimen ja iv-koneen hihnojen vaihtaminen, ja ennenkaikkea v***nmoinen stressi siitä että jos talossa joku lauta tai lista repsottaa niin se pitää hetipaikalla korjata ettei talon arvo laske.

En nyt siis halua olla mitenkään kyyninen, vaan ihan keskusteluun osallistua silläkin vaihtoehdolla että OK-talossa on paljon sellaisia kuluja mitä esim. kerrostalossa tai rivarissa asuva ei osaa ottaa huomioon.

Jos laskee siis ihan oikeesti sen miten paljon ns. rahaa menee hukkaan - eli siis mikä ei lisää sitä omaa pääomaa - niin kyllä OK-talossa asuminen on hiton kallista vaikka aso tai vuokra-asumiseen nähden.

Se on toki totta että OK talo on ehdottomasti paras muoto asumiseen siksi että naapurit ei rassaa ja saa tehdä mitä haluaa. Varjopuolena vaan on se että se vastuu on aika kova, siis siitä että talo täytyy pitää kunnossa ja kukaan ei tosiaan tule auttamaan jos pönttö menee rikki tai ilmanvaihtokone hajoaa!

Eli itse kokeiltuani tätä OK-ihanuutta olen kohta vaihtamassa takaisin siihen ns. rupusakki asumiseen :)

onnellinen okt-asuja
Minusta taas on kivaa puuhastella okt:ssa kaikenlaista. Ei se ehkä laiskoille ihmisille sovi, mutta me emme voisi kuvitellakaan asuvamme jossain kerrostalokolhoosissa.
Kuluja on, mutta summan suuruus riippuu lämmitysmuodosta, velan suuruudesta jne.

piip ja pöö
minä ainakin haaveilen omakotitalosta! Ja kyllä mielelläni leikkaisin kesäisin nurmikon kolaisin talvella lumet ja tekisin muitakin omakotitaloasujan hommia ihan mielelläni.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Onpa teillä kallis jätehuolto. Meillä 90e/3kk. Vesi 20e/kk. Sähkö kuitenkin samaa luokkaa. Meitä on 5. Lainanlyhennys 480e/kk josta korkoja alle puolet.
jep, asun kunnassa jossa on suomen kallein jätehuolto (tästä oli pari vuotta sitten tehty joku tutkimus). Niissä kunnissa joissa jätehuolto on kunnan kilpailuttamaa, kustannukset ovat tyyliin kolmasosa tai puolet siitä mitä meidän "vapaan markkinatalouden" jätehinnat ovat.

poipoipoi
Meillä lyhennys tuon 1200 mutta korkoa siitä alle satkun tällä hetkellä. Kaikki asumiskulut alle 300 egee kuussa ja tällä saadaan asua ihan uudessa talossa eikä huolta rempoista. Neliöitä lähemmäs 150 ja oma kunnon piha. Omaisuus karttuu koko ajan ja asumisen laatu on korkea :)

Mä taas yllätyin, miten edullista on asua ihan kunnon kokoisessa talossa! :) Mitä olen katsonut vastikkeita ja vuokria 150 neliön (tai edes reilun sadan neliön) asunnoista, niin kyllä ne on paaljon suurempia kuin meidän asumiskulut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja piip ja pöö:
minä ainakin haaveilen omakotitalosta! Ja kyllä mielelläni leikkaisin kesäisin nurmikon kolaisin talvella lumet ja tekisin muitakin omakotitaloasujan hommia ihan mielelläni.
joo, onhan tuokin totta että puuhastelu voi olla joskus kivaakin, varsinkin puutarhassa.

Lähinnä vaan oli mielestäni asiallista kertoa että ok-talossa on aivan julmetut juoksevat kulut. Näitä kuluja ei yleensä osata ottaa huomioon (en minäkään osannut, sillä olin aiemmin asunut omistusasunnossa kerrostalossa, jossa ei itse tarvinnut hoitaa jäte- ym. maksuja).

Aina vouhataan sitä miten paljon vuokralla asuessa menee "hukkaan" rahaa, minun mielestäni sitä menee siis "hukkaan" vielä enemmän omistusomakotitalossa :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Onpa teillä kallis jätehuolto. Meillä 90e/3kk. Vesi 20e/kk. Sähkö kuitenkin samaa luokkaa. Meitä on 5. Lainanlyhennys 480e/kk josta korkoja alle puolet.
jep, asun kunnassa jossa on suomen kallein jätehuolto (tästä oli pari vuotta sitten tehty joku tutkimus). Niissä kunnissa joissa jätehuolto on kunnan kilpailuttamaa, kustannukset ovat tyyliin kolmasosa tai puolet siitä mitä meidän "vapaan markkinatalouden" jätehinnat ovat.
Eikö teillä ole useampaa eri jätefirmaa? Meillä on n. 20 000 asukkaan kunnassa 3-4 eri jätteitä kuskaavaa yritystä.

joo, onhan tuokin totta että puuhastelu voi olla joskus kivaakin, varsinkin puutarhassa.

Lähinnä vaan oli mielestäni asiallista kertoa että ok-talossa on aivan julmetut juoksevat kulut. Näitä kuluja ei yleensä osata ottaa huomioon (en minäkään osannut, sillä olin aiemmin asunut omistusasunnossa kerrostalossa, jossa ei itse tarvinnut hoitaa jäte- ym. maksuja).

Aina vouhataan sitä miten paljon vuokralla asuessa menee "hukkaan" rahaa, minun mielestäni sitä menee siis "hukkaan" vielä enemmän omistusomakotitalossa :)

Ilman lainoja meillä on kulut kuukaudessa n.330?.
Että ei ne välttämättä mitään julmetun isoja ole.

Kuukkeli
Ap nostaa esille ihan tärkeän ja pohdittavan asian. Itse haaveilen usein omakotitalosta. Tällä hetkellä asumme noin 100-neliöisessä asumisoikeusrivitalossa. Aina kun menen haaveilussani pidemmälle eli tutkailen myytäviä asuntoja tai pohdin rakentamista, niin sen hetken huuman jälkeen aina jotenkin tipahdan maanpinnalle. Seikat, jotka tulee aina mieleeni, ovat seuraavat:

1. Viitsimmekö sittenkään laittaa pelkkiin seiniin rahaa kiinni? Ja paljon - pankista...

2. Olemmeko sittenkään semmoisia ihmisiä, että jakasaisimme pakertaa, jos talossa ilmenee korjattavaa tai sitten ihan sitä perushuoltoa ja laittelua?

3. Mitäs jos lähistöltä ei löydykään lapsille kavereita? Tällä hetkellä kaveritilanne on aivan mahtava, tuntuu, että kun on lapsille hyvin kavereita tässä pihapiirissä, niin kaikki on helppoa ja mutkatonta...

vieras
Me asumme maalla vanhassa talossa, jonka saimme puoli-ilmaiseksi. Talosta ei ole lainaa. Olemme säästäneet rahaa remonttiin, ja pyrimme tekemään remontit mahdollisimman pitkälle ilman lainaa. Joudumme kuitenkin todennäköisesti ottamaan lainaa 10 - 30 000 e remontteihin tulevina vuosina.

Katto vuotaa hieman, pikakorjaukset tehtiin heti, mutta kattoremontti on edessä tänä vuonna. Kylpyhuone pitää myös remontoida vuoden - parin sisään.

Talolla ei ole arvoa juurikaan, mutta onpahan oma kuitenkin, paikka missä asua. Omalla 0,5 ha:n tontilla.

Työnarkomaani
Se on niin totta,että työlästä omakotiasuminen on! Koko ajan pitäisi olla puuhailemassa. Meillä kuitenkin lapsetkin oppivat tekemään kaikenlaista ja minusta se on hyvä. Yhdessä puuhaillaan.
Kulut: lainaan 150?/kk, josta korko 40?, jäte n.10?/kk, sähkö vajaa 100?/kk, vesi n.15?/kk ja sitten säästöjä mm: omasta puutarhasta satoa pitkälle talveen,marjoja pakkasessa ja hilloina läpi vuoden, ei tarvi niin paljon kaihota matkustelua,kun kotona on niin mukavaa (kylpytynnyri yms), heräteostoja huomattavasti vähemmän kuin kaupungissa ainakin itsellä,koska kauppaan tulee lähdettyä vain pikaisesti,harvoin ja järkevästi jne. Näin meillä.

poipoipoi

Kyllä ne kaikki jätemaksut sun muut sisältyvät vastikkeeseen. Ja minusta taas "hukkaan" menevät kauheat maksut, joita hallintoon ja isännöintiin esim menee. Isännöinti- ja huoltoyhtiöiden työt ovat kovissa hinnoissa nykyään. Lisäksi joutuu huolimattomien, tuhlailevien ja paikkoja rikkovien maksumieheksi esim kohonneiden lämmityskulujen ja vakuutusmaksujen sekä taloyhtiön remppojen/ huoltoyhtiön tekemien töiden muodossa. Ja omat vaikutusmahdollisuudet ovat vieläpä rajalliset, mihin kaikkeen sitä taloyhtiön (=sinun ja muiden asukkaiden) rahaa syydetään. Ei pysty itse hirveästi vaikuttamaan, koska esim isot rempat toteutetaan ja miten ja kenen toimesta. Päätösvalta ja vastuu on itsellä ok-talossa, hyvässä ja pahassa.

dmd
Alkuperäinen kirjoittaja ok asuja:
En nyt siis halua olla mitenkään kyyninen, vaan ihan keskusteluun osallistua silläkin vaihtoehdolla että OK-talossa on paljon sellaisia kuluja mitä esim. kerrostalossa tai rivarissa asuva ei osaa ottaa huomioon.

Jos laskee siis ihan oikeesti sen miten paljon ns. rahaa menee hukkaan - eli siis mikä ei lisää sitä omaa pääomaa - niin kyllä OK-talossa asuminen on hiton kallista vaikka aso tai vuokra-asumiseen nähden.
Hm. No meillä ok-talon lainanlyhennys on noin 700/kk, ei ole iso talo mutta enpä myöskään pidä kalliina. Onhan tietty remppaa ja pientä laittoa melkein koko ajan, mutta pidän Omaa Pihaa sen arvoisena. Etenkin kun on lemmikkejä.
Eikä se pihatöiden määrä yllätyksenä tullut, kun on lapsuutensa ok-talossa asunut, "aina" pihatöitä tehden. ;)

Ei voi kyllä ihan yleistäkään, että ok-asuminen olisi aina kalliimpaa kuin vuokra tai taloyhtiön osakkaana oleminen. Molemmissa löytyy hintahaarukkaa.

onnellinen

kyllä ok-talossa pitää olla naapureiden kanssa väleissä, ja sopia esim minkä mittanen aita leikataan yms. Ei se nyt mitään "vapaata" asumista ole, kuten joku voi kuvitella. Tarkat säännöt on kaikkeen, mitään ei saa tehdä ilman lupaa edes omalle pihalleen.

Itseasiassa ok-talossa ei ole muuta hyvää, kuin se piha. Ja sekin on usein sellanen metri kertaa metri ainakin uusissa taloissa, tai jos talo muuten olis hyvällä paikalla.
Tai sitten vastaavasti piha on liian iso ja talo sijaitsee jossain hevon kuusessa.. mistä ei pääse minnekään ilman autoa.

Emmä tiedä, ahdistaa pelkkä ajatus että pitäs asua jossain talossa. Kaikki lahoaa jollei kokoajan itse ole korjailemassa. Tuolla näkee teiden varsilla kaameita röttelöitä jotka ois ihan purkukelposia, huomaa että ei asukkailla ole ollut haluja pitää talosta huolta. Äkkiähän se tölli rapistuu jos ei korjaile ja laittele.
Kerrostalossa on ihanaa kun kaikki systeemit pelaa, ja jos ei niin joku tulee korjaamaan ilmaiseksi. Huoneet on avarat ja viileät. Kukaan pervo ei tule ikkunoiden taa. Naapurieden kanssa ei tartte olla tekemisissä, eikä niitä juurikaan näe (ok-talossa pitää tuntea naapurinsa ja olla hyvää pataa).
Pihakin on mukava ja avara, vihreä ja kukkia istutettu. Grillikin löytyy ja pöydät ja pihakeinu.
Omalla parve myös iso ja täynnä kukkia ja tunnelmaa. Palvelut muutaman metrin päässä kotiovelta. En vaihtais ok-kurjuuteen. =)

Takaisin krs-taloon
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Kyllähän siinä niitä kuluja on. Mutta omakotitalossa on ne miljoona hyvää puolta miksi sitä niin paljon haluaa.
Mitkäköhän ne hyvät puolet on?
naapurit jotka pitää koiraa lieassa vuorokauden ympäri?
jATKUVA KORJAILU JA HUOLTO JA KAIKESTA HUOLEHTIMINEN?
äÄÄÄH, EN NÄE MITÄÄN HYVÄÄ.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työnarkomaani:
Se on niin totta,että työlästä omakotiasuminen on! Koko ajan pitäisi olla puuhailemassa. Meillä kuitenkin lapsetkin oppivat tekemään kaikenlaista ja minusta se on hyvä. Yhdessä puuhaillaan.
Kulut: lainaan 150?/kk, josta korko 40?, jäte n.10?/kk, sähkö vajaa 100?/kk, vesi n.15?/kk ja sitten säästöjä mm: omasta puutarhasta satoa pitkälle talveen,marjoja pakkasessa ja hilloina läpi vuoden, ei tarvi niin paljon kaihota matkustelua,kun kotona on niin mukavaa (kylpytynnyri yms), heräteostoja huomattavasti vähemmän kuin kaupungissa ainakin itsellä,koska kauppaan tulee lähdettyä vain pikaisesti,harvoin ja järkevästi jne. Näin meillä.

Miten teillä noin pieni lainanlyhennys on?

Alkuperäinen kirjoittaja Takaisin krs-taloon:
Kyllähän siinä niitä kuluja on. Mutta omakotitalossa on ne miljoona hyvää puolta miksi sitä niin paljon haluaa.
Mitkäköhän ne hyvät puolet on?
naapurit jotka pitää koiraa lieassa vuorokauden ympäri?
jATKUVA KORJAILU JA HUOLTO JA KAIKESTA HUOLEHTIMINEN?
äÄÄÄH, EN NÄE MITÄÄN HYVÄÄ.
Kotona saa käydä suihkussa/pestä pykkiä milloin haluaa vaikka yöllä, saa kuunnella keskellä yötä vaikka musiikkia isolla, saa imuroida tai remontoida keskellä yötä, ei häiritse naapureita vauvan koliikki ja lasten melut.

Tykkään remppaamisesta ja kodin laittamisesta.

Oma (iso) piha on kaiken a ja o. Mahdollisuus tehdä siellä vaikka mitä. Tykkään puutarhoista, kasvimaasta, marjapensaista. Lapsille voisi laittaa pihalle vaikka oman leikkipuiston. Tai vaikka pihasaunan ja uima-altaan. Mielikuvitus keksisi vaikka mitä.

Vanhempieni omakotitalossa on ainakin mukavat ja etäiset naapurit joiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia. Ei edes koiria. Eikä siellä nyt jatkuvaa tai isompaa korjaamista, huoltoa ja kaikesta huolehtimasta ole. Rentoa ja mukavaa elämää, omaa elämää.

ok-asuja
Kotona saa käydä suihkussa/pestä pykkiä milloin haluaa vaikka yöllä, saa kuunnella keskellä yötä vaikka musiikkia isolla, saa imuroida tai remontoida keskellä yötä, ei häiritse naapureita vauvan koliikki ja lasten melut.

Tykkään remppaamisesta ja kodin laittamisesta.

Oma (iso) piha on kaiken a ja o. Mahdollisuus tehdä siellä vaikka mitä. Tykkään puutarhoista, kasvimaasta, marjapensaista. Lapsille voisi laittaa pihalle vaikka oman leikkipuiston. Tai vaikka pihasaunan ja uima-altaan. Mielikuvitus keksisi vaikka mitä.

Vanhempieni omakotitalossa on ainakin mukavat ja etäiset naapurit joiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia. Ei edes koiria. Eikä siellä nyt jatkuvaa tai isompaa korjaamista, huoltoa ja kaikesta huolehtimasta ole. Rentoa ja mukavaa elämää, omaa elämää.
Ei meillä ainakaan voi yöllä musiikkia huudattaa, kyllä naapurit siitä valittais.
Eikä mulla ole mitään tarvettam öisin pestä pyykkiä, sillon yleensä tuppaan nukkumaan.
Pihalle ei saa mitään häkkyröitä rakennella ilman kaupungin lupaa, vaikka ois miten oma piha.
Ok-talon vapaus on pelkka illuusio.

ok-talosta päivää
Meillä on aidan molemmilla puolilla niponaapurit ja kaikesta on yhdessä sovittava.
Ei tämä nyt niin vapaata ole. Pitää olla naapurien kans mielin kielein ja osallistua talkoisiin kun ympäristöä siivotaan jne.
Mieluummin asusin kerrostalossa. Muistan miten huoletont se oli, ja naapurien kanssa ei täytynyt olla missään tekemisissä, niitä ei ees nähnyt. Nyt kun menet pihalle niin naapurin pallinaama tuijottaa heti vastaan.

Meillä on asumiskustannukset n 250-300 e / kk joten ei tämä asuminen nyt niin kallista ole :D

Remppaa ei tarvitse tehdä koko ajan, pihalle on tehty kaksi pientä rakennusta eikä ole tarvinnut rakennuslupia anoa, naapurit on mukavia eikä valittamista ole =)

Olen asunut kerrostalossa ja siellä oli jos jotakin mulk... riesana ja kiljumassa yökaudet, mummut valitti koirasta ja naapurit soitti hengellistä mukaa täysillä sunnuntaisin joten ei kiitos, kyllä tämä oma talo on huomattavasti mukavampi vaihtoehto meille :heart:

Yhteistyössä