Ok, tästä päivästä lukien meidänkin perheessä aletaan käyttää arinkorasvaa. MITEN HOITAA MELKEIN VESIKELLOIKSI PALANUTTA IHOA?

mie
kuinka paljnon varoitetaan nimenomaan poltamasta itseään..... se syöpäriski, ja sitä ei kannata vähätellä.
miten palovammoja hoidetaan, eli
Aikuisella auringon polttamaa ihoa hoidetaan kuten lapsilla. Iho suojataan auringolta, ihoa voi viilentää ja hoitaa miedolla kortisonivoiteella. Ihoa kosteutetaan kevyellä perusvoiteella tai viilentävällä after sun -tuotteella.
 
Kannattaa kysyä sitä Flamazine voidetta, ei varmaan ilman reseptiä saa. Meillä pikkuisella paloi juhannuksena käsi kuumasta vedestä ja sitä voidetta laitettiin noihin palovammoihin ja mä sain putelin kotiin kun avaamisen jälkeen se on steriili vain 7 päivää ja sitä ei sairaalassa saa käyttää muille potilaille. Sitä käytin nyt miehen selkään kun poltti viikendinä selän pahoin, hyvin tuntuu auttavan.
 
vieras
Auringonpolttaman hoito

Jos iho on jo ehtinyt palaa, ihoa on hyvä viilentää vedellä (suihku tai hauteet). Ihoon laitetaan hydrokortisonivoidetta 2-3 kertaa päivässä, mutta sen tehosta ei ole objektiivista näyttöä. Suun kautta otettu asetyylisalisyylihappo tai muu tulehduskipulääke lieventää oireita jonkin verran, samoin kortisonitabletit (Kyypakkaus®, Käärmepakkaus®), joita otetaan 1-2 peräkkäisenä päivänä.

Toisen ja kolmannen asteen auringonpolttamat hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaan.

... jatkuu
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00203&p_haku=aurinko%20iho
 
jeps
Täällä on lapsella korvat menneet kelloille ennen kun edes kunnon lämpöset kelit tuli :( Nyt korvissa rupia ja tummaa nahkaa. Ja juu olen paska kun en ole lääkärissä käyttänyt. Ihan bebantenia laittanut vaan että neuvoja tännekkin suuntaan
 
ff
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Miten tää nyt pitää tulkita, onko lääkäriasia vai...?
kuumetta jos nostaa niin soita tai käykää, sinä äitinä toki mukaan... =)

ei mua ainakaan haitannu rakkulat ja laattoina lähtevä iho, kivat arvet jäi
 
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Miten tää nyt pitää tulkita, onko lääkäriasia vai...?
kuumetta jos nostaa niin soita tai käykää, sinä äitinä toki mukaan... =)

ei mua ainakaan haitannu rakkulat ja laattoina lähtevä iho, kivat arvet jäi
Ai minä mieheni äitinä mukaan :D on sillä kuuma, mutta voi varmaan johtua, että on muutenkin palanut, vai?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Miten tää nyt pitää tulkita, onko lääkäriasia vai...?
kuumetta jos nostaa niin soita tai käykää, sinä äitinä toki mukaan... =)

ei mua ainakaan haitannu rakkulat ja laattoina lähtevä iho, kivat arvet jäi
Ai minä mieheni äitinä mukaan :D on sillä kuuma, mutta voi varmaan johtua, että on muutenkin palanut, vai?
Mitatkaa kuume. Soittakaa päivystykseen ja tarkistaa lääkärin tarve.
 
vieras
Kannattaa pysytellä suojassa auringolta ainakin. Juuri itseäni parantelen täällä. Vastaisuudessa muista levitellä sitä aurinkorasvaa tarkemmin, nyt olen läikikäs, sitä se 6 tuntia vesipuistossa tekee :headwall: Tavallisesti pahimmin palavat paikat suojasin hyvin 30 kertoimisella voitella, niissä ei mitään. Mutta uikkareitten olkaimien ympärystät on tulipunaiset ja kipeät, ensi kerralla toivottavasti muistan nostella ne ja rasvaan reilusti altakin, samaten niska. Sunnuntaina poltin ja tänään on selvästi pahin päivä, kirvelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa pysytellä suojassa auringolta ainakin. Juuri itseäni parantelen täällä. Vastaisuudessa muista levitellä sitä aurinkorasvaa tarkemmin, nyt olen läikikäs, sitä se 6 tuntia vesipuistossa tekee :headwall: Tavallisesti pahimmin palavat paikat suojasin hyvin 30 kertoimisella voitella, niissä ei mitään. Mutta uikkareitten olkaimien ympärystät on tulipunaiset ja kipeät, ensi kerralla toivottavasti muistan nostella ne ja rasvaan reilusti altakin, samaten niska. Sunnuntaina poltin ja tänään on selvästi pahin päivä, kirvelee.
Juu, ja onneks tänään onkin pilvisempi päivä. Kuumottaahan se tietysti kun on palanut, mutta ei viitsisi lähteä enää lääkäriin jonottelemaan kun pitäis lähteä tänään ajelemaan vanhempien mökille.
 

Yhteistyössä