Oiskohan mahdollista saada epiduraali ensin ja sitten vasta virtsakatetri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Siis sectioon menossa ja tämmöstä nyt pohdin. Viimeksi ainakin koko toimenpiteessä musta eniten sattui katetrin laitto. Lueskelin helistimestä section kulkua ja sielä oli selitetty et eka epiduraali ja sitten katetrointi. Kai sitä voi ainakin yrittää pyytää :whistle: Mites muilla on ollut?

Joo, mulle laitettiin viimeksi ensin puudutus ja sitten katetri. Ekalla kerralla ne ei suostuneet sitä katetria laittamaan (ainahan siinä tulehdusriski), mutta tokalla kerralla laittoivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Dorde:
Suunnitellussa sektiossa mulle laitettiin tuo katetri juurikin puudutuksen jälkeen. Kiireellisessä taas ei.

Oi, oispa helpotus.. jälkikipujen jälkeen jännään nyt tuota katetrin laittoa kaikista eniten. Aika säheltäjä oli kyllä laittajakin osastolla, mut se oli siis yhtä tuskaa :x Mä nyt koitan ainakin pyytää sitä. Mietin vaan et jos eivät alkaa enää "semmosia pikkujuttuja"leikkaussalissa tekemään.. Mut jos muuallakin niin miksei tääläkin voisi =)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ekassa laitettiin ennen ja tokassa jälkeen spinaalin. Muttei se kyllä ekassakaan sattunut kun laittoivat jotain kylmää geeliä ennen sitä.

Juu se on se puudutus.. mut mä oon kai ollut niin paniikissa kun en edes muista sainko sitä.. normaalisti se kyl pitäs laittaa..

Kai se riippuu, et mikä on sairaalan käytäntö. Ite olin just pari viikkoa sitten sektiossa ja se katetrihomma oli ehdottomasti operaation ikävin osa :| TYKSissä ainakin valmistelevat jo osastolla ja siihen kuuluu se katetrointi.
Mut voithan sä kysyä.

Koksissa mulle laitettiin paikallispuudutus ja sitten katetri ja vasta leikkurissa spinaali (?).
Tuntu inhalle juu, mutta kaikista pahin oli silti se kohdun painelu sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Ekassa laitettiin ennen ja tokassa jälkeen spinaalin. Muttei se kyllä ekassakaan sattunut kun laittoivat jotain kylmää geeliä ennen sitä.

Juu se on se puudutus.. mut mä oon kai ollut niin paniikissa kun en edes muista sainko sitä.. normaalisti se kyl pitäs laittaa..

Tarvii aika törppö olla jos puudutteen unohtaa, mutta sen puudutteen pitäs hetki antaa vaikuttaa ennen katerointia (aina näin ei tehdä)...En mä ole kokenut katetrointia lainkaan kivuliaana ja olen todella onnellinen kun sellanen tokalla kerralla laitettiin. Ekalla kerralla kun tarvi aina nousta alusastialle heti leikkauksen jälkeenkin niin kivut oli aikasta kovat...

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:

Tarvii aika törppö olla jos puudutteen unohtaa, mutta sen puudutteen pitäs hetki antaa vaikuttaa ennen katerointia (aina näin ei tehdä)...En mä ole kokenut katetrointia lainkaan kivuliaana ja olen todella onnellinen kun sellanen tokalla kerralla laitettiin. Ekalla kerralla kun tarvi aina nousta alusastialle heti leikkauksen jälkeenkin niin kivut oli aikasta kovat...

Juuh.. mä nyt koitan pyytää et jos se epiduraali laitettas eka.. jos ei niin ainakin et rauhassa antas puudutusgeelin vaikuttaa ja sit laittas..

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
onko sitä pakko laittaa?

valitettavasti on, infektio- ja kontaminaatioriskin takia. virtsaputken suu kun on niin oivallisessa paikassa, että jos potilas laskee alleen kesken leikkauksen niin siinä ollaan sitte kirjaimellisesti kusessa eikä leikattavan kohten infektoitumiselta voi välttyä, koska se ensinnäki sotkee tiskin ja välineet, potilaan vaatteet ja potilaan itsensä sekä henkilökunnan vaatteet joiden kautta ne pöpöt pääsee sinne minne ne ei kuulu. ja avoleikkaus on aika helvetinmoinen riski ylipäänsä juuri tuon infektoitumis ja kontaminaatioriskin takia. Ihminen on sisäpuolelta täysin steriili.

Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
onko sitä pakko laittaa?

valitettavasti on, infektio- ja kontaminaatioriskin takia. virtsaputken suu kun on niin oivallisessa paikassa, että jos potilas laskee alleen kesken leikkauksen niin siinä ollaan sitte kirjaimellisesti kusessa eikä leikattavan kohten infektoitumiselta voi välttyä, koska se ensinnäki sotkee tiskin ja välineet, potilaan vaatteet ja potilaan itsensä sekä henkilökunnan vaatteet joiden kautta ne pöpöt pääsee sinne minne ne ei kuulu. ja avoleikkaus on aika helvetinmoinen riski ylipäänsä juuri tuon infektoitumis ja kontaminaatioriskin takia. Ihminen on sisäpuolelta täysin steriili.

onko sitten niin, että "kerran avattu" ei enää ole steriili sisältä, kun ainahan niitä pöpöjä sinne jokunen menee?

onko sitä pakko laittaa?

valitettavasti on, infektioriskin takia. virtsaputken suu kun on niin oivallisessa paikassa, että jos potilas laskee alleen kesken leikkauksen niin siinä ollaan sitte kirjaimellisesti kusessa eikä leikattavan kohten infektoitumiselta voi välttyä, koska se ensinnäki sotkee tiskin, potilaan vaatteet ja potilaan itsensä sekä henkilökunnan vaatteet joiden kautta ne pöpöt pääsee sinne minne ne ei kuulu. ja avoleikkaus on aika helvetinmoinen riski juuri tuon infektoitumisen takia. Ihminen on sisäpuolelta täysin steriili.

Mulle tehtiin ekalla kerralla kiireinen sektio ja itse pyysin katetria. Eivät laittaneet tulehdusriskin vuoksi. Tiputtivat sitten kuitenkin reilusti nesteitä ja sain koko ajan nousta alusastialle leikkaushaavan kanssa. Ja loppujen lopuksi mä sitten sain virtsatietulehduksen kuitenkin, että ihan sama vaikka oisin sen katetrista saanut...Tokalla sektio kerralla pidin puoleni paremmin. Sitten sainkin sitä katetria pitää kaksi viikkoa (ei mennyt kaikki ihan niin kuin piti).

onko sitä pakko laittaa?

valitettavasti on, infektioriskin takia. virtsaputken suu kun on niin oivallisessa paikassa, että jos potilas laskee alleen kesken leikkauksen niin siinä ollaan sitte kirjaimellisesti kusessa eikä leikattavan kohten infektoitumiselta voi välttyä, koska se ensinnäki sotkee tiskin, potilaan vaatteet ja potilaan itsensä sekä henkilökunnan vaatteet joiden kautta ne pöpöt pääsee sinne minne ne ei kuulu. ja avoleikkaus on aika helvetinmoinen riski juuri tuon infektoitumisen takia. Ihminen on sisäpuolelta täysin steriili.

Mulle tehtiin ekalla kerralla kiireinen sektio ja itse pyysin katetria. Eivät laittaneet tulehdusriskin vuoksi. Tiputtivat sitten kuitenkin reilusti nesteitä ja sain koko ajan nousta alusastialle leikkaushaavan kanssa. Ja loppujen lopuksi mä sitten sain virtsatietulehduksen kuitenkin, että ihan sama vaikka oisin sen katetrista saanut...Tokalla sektio kerralla pidin puoleni paremmin. Sitten sainkin sitä katetria pitää kaksi viikkoa (ei mennyt kaikki ihan niin kuin piti).

kaks viikkoa??!
huh, mitä tapahtui?

Alkuperäinen kirjoittaja leikattu minäkin:
onko sitä pakko laittaa?

onko sitten niin, että "kerran avattu" ei enää ole steriili sisältä, kun ainahan niitä pöpöjä sinne jokunen menee?

ihmisen omat sisäiset ns. hyvät bakteerit ja muut pitää huolen siitä steriliydestä, ja eihän ihmisen sisään koskaan ronkita ilman steriile vermeitä. eli pysyy se steriilinä palauduttuaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
onko sitä pakko laittaa?

kaks viikkoa??!
huh, mitä tapahtui?

Repesi virtsarakko. Mulla oli kohtu yllättäen niin ohut, että se rakko pääsi repeämään...Niin ei yleensä tapahdu! Se lääkäri oli 25 vuotta tehnyt sektioita eikä ollut aikasemmin tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
onko sitä pakko laittaa?

kaks viikkoa??!
huh, mitä tapahtui?

Repesi virtsarakko. Mulla oli kohtu yllättäen niin ohut, että se rakko pääsi repeämään...Niin ei yleensä tapahdu! Se lääkäri oli 25 vuotta tehnyt sektioita eikä ollut aikasemmin tapahtunut.

auts...

Yhteistyössä