Oiskohan joku keittiöhengetär paikalla? (tarttisin neuvoa kalaruokaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
"Onko tuossa kalassa piikkejä?" Tartuin tähän :D Ihana :D

Niin siis kun mä olen joskus lapsena syönyt kalaa ja siinä oli piikkejä ja sen jälkeen mä en enää ole syönyt kalaa. Siis koska siinä on niitä piikkejä (ja akal on pahaa) :D

Eikö se ruoto ole semmonen vähän niinkuin selkäranka tai jotain...siis semmonen pitkä. Ja piikit on semmosia niinkun neulan näköisiä jotka on siellä jossain piilossa ja ne osuu aina mun haarukalle :/

Kuvailemiasi piikkejä sanotaan ruodoiksi :)

Mulle on siis lapsena valehdeltu :laugh: Kiitos selvennyksestä jatkossa puhun sitten ruodoista :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Etkö sä sanonut jossain ketjussa olevasi kokki??

En todellakaan ole ikinä väittänyt olevani kokki :laugh: Mähän siis poltan vedenkin kattilassa pohjaan :laugh:

Se Meidän Perhe -rahansäästövinkit, sanoit että pitäähän kokin pystyä omat ruokansa syömään kun oli kyse työpaikkaruokailusta

En se minä ollut, vaan se oli se toinen tyyppi, jonka kanssa asiasta väänsin. Hän oli kokki ja hän söi töissään työpaikkalounaan...mä olin sitä mieltä että mä olisin sen tuonut kotoota.

Mä olen töissä eläinten parissa (tosin en kalojen, kuten nyt ehkä arvata saattaa, kun en edes tiennyt ettei kaloilla ole piikkejä vaan vain ruotoja) paitsi toki siis nyt kotiäitinä äippälomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Lohesta on helppo poistaa ne ruodot pinseteillä, tunnustelet sormella sitä keskikohtaa ja jos tuntuu ruotoja, niin vetelet niitä irti sitten pinseteillä. Lohihan on siitä kiva, että siinä ei taida pahemmin olla kuin tommosia vähän isompia ruotoja, jotka saa pois pinseteillä, siitä puuttuu ne inhottavat pikkuruodot joita joissain kaloissa on joka puolella, mitä mäkin inhoon.

Meillä on jossain ihan semmoset pinsetit mitkä on tohon hommaan tarkoitettukin...mies sai töistä joskus semmosen kalasetin lahjaksi jonka mukana se tuli.

Pitää kohta kurkata miltä se kala tuntuu ja tökkiä sitten niillä pinseteillä jos siellä niitä ruotoja on :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Etkö sä sanonut jossain ketjussa olevasi kokki??

En todellakaan ole ikinä väittänyt olevani kokki :laugh: Mähän siis poltan vedenkin kattilassa pohjaan :laugh:

Se Meidän Perhe -rahansäästövinkit, sanoit että pitäähän kokin pystyä omat ruokansa syömään kun oli kyse työpaikkaruokailusta

En se minä ollut, vaan se oli se toinen tyyppi, jonka kanssa asiasta väänsin. Hän oli kokki ja hän söi töissään työpaikkalounaan...mä olin sitä mieltä että mä olisin sen tuonut kotoota.

Mä olen töissä eläinten parissa (tosin en kalojen, kuten nyt ehkä arvata saattaa, kun en edes tiennyt ettei kaloilla ole piikkejä vaan vain ruotoja) paitsi toki siis nyt kotiäitinä äippälomalla.

jaa tuo sun nikki yhdistettynä siihen juttuun oli sitten vähän harhaanjohtava... :D

Voithan sä jättää siitä kalan pyrstöpäästä suolan pois sitä 1-v ajatellen. Pyrstössä ei yleensäkään ole niitä ruotoja, joten se on meillä aina varattu lapselle. Pitää tietty aina tarkistaa ja nyppiä mahdolliset ruodot pois. Tilliä ja vaikka sitruunapippuria voi ripotella vähän kalan mausteeksi lapsellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Voithan sä jättää siitä kalan pyrstöpäästä suolan pois sitä 1-v ajatellen. Pyrstössä ei yleensäkään ole niitä ruotoja, joten se on meillä aina varattu lapselle. Pitää tietty aina tarkistaa ja nyppiä mahdolliset ruodot pois. Tilliä ja vaikka sitruunapippuria voi ripotella vähän kalan mausteeksi lapsellekin.

Mä en tyodellakaan tiedä mikä osa tuosta klöntistä on pyrstö :D

Mä leikkasin siitä jo siivun joka odottaa keittämistä ja se isompi kalapala on nyt maustettu ja odottaa että uuni lämpenee...saan samaan aikaan uuniin mahtumaan sekä ne perunat, että kalan...mutta tarttuuko se kalan maku/haju sitten niihin pottuihin?

Mä kun en ole vielä omalla osallani täysin vakuuttunut siitä että haluaisin itse tuota syödä :/ enkä siis halua syödä myöskään kalanmakuisia pottuja :x

Mä leikkasin siitä jo siivun joka odottaa keittämistä ja se isompi kalapala on nyt maustettu ja odottaa että uuni lämpenee...saan samaan aikaan uuniin mahtumaan sekä ne perunat, että kalan...mutta tarttuuko se kalan maku/haju sitten niihin pottuihin?

Mä kun en ole vielä omalla osallani täysin vakuuttunut siitä että haluaisin itse tuota syödä :/ enkä siis halua syödä myöskään kalanmakuisia pottuja :x

No, jos sulla on ollut kokonainen fileen puolikas, niin pyrstö puoli on aina se kapeampi. :D Lohi on aika rasvainen kala ja saattaa kärytä uunissa eli "ihanaista" tuoksua tiedossa... mutta en usko, että perunat hirveästi ottaa makua/hajua.

No, jos sulla on ollut kokonainen fileen puolikas, niin pyrstö puoli on aina se kapeampi. :D Lohi on aika rasvainen kala ja saattaa kärytä uunissa eli "ihanaista" tuoksua tiedossa... mutta en usko, että perunat hirveästi ottaa makua/hajua.

Mä luulin, että se oli leikattu toistepäin...eli silleen että se paksu puoli oli selkä ja ohut puoli maha :laugh: en tiedä oliko kokonainen...ei varmaankaan...ehkä puolikas tjtn?

Ok...eiköhän nuo uskalla sitten samaan uuniin viskoa :saint:

Kiitos kovasti!

Pelkkää Fairyä jo kokeilin, muttei auttanut. Nyt laitoin sitruunaa (sellaista valmistlientä pullosta) ja Fairyllä pesun vielä uudestaan ja haju lähti :D

Kiitos kovasti!

Pelkkää Fairyä jo kokeilin, muttei auttanut. Nyt laitoin sitruunaa (sellaista valmistlientä pullosta) ja Fairyllä pesun vielä uudestaan ja haju lähti :D

Joskus tuo haju vaan tartuu niin, ettei lähede pois kuin sitruunalla. Sitruunalla saa putsattua kans kaikki astiat ja pinnat mihin se haju on tarttunut pahasti :)

Taitaa olla kala jo syöty, olikos hyvää? No mut seuraavaa kertaa silmällä pitäen annan vinkin. Mausta kala merisuolalla ja sitruunapippurilla. Päälle keskenään sekoitettu kerma 2dl , smetana + hiukan suolaa. kaada tuo seos kalan päälle. On meinaan aikas maukasta . Ja päälle kannattaa laittaa folio kun laitat kalan uuniin.