Oiskohan joku keittiöhengetär paikalla? (tarttisin neuvoa kalaruokaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ostin vajaa kilon painoisen merilohifileen. En ole koskaan kalaa käsitellyt/valmistellut, joten mulla ei ole hajuakaan mitä tuolle palalle pitäisi nyt sitten tehdä. Meinasin että laitan sen uunissa ja teen sille kaveriksi valkosipulikermaperunoista.

Mutta mitä mun pitää siis nyt käytännössä tehdä?

Sen alaosassa on nahka, pitääkö se poistaa vai kuuluuko se jättää paikoilleen?

Kala kuuluu vissiin suolata, mutta onko pakko? Haluaisin voida sitä tarjota myös 1v:lle, enkä siksi haluaisi sitä suolata. Mitkä muut mausteet siihen sopii?

Voinko tehdä niin, että laitan sen kalan vuokaan, päälle maustetta ja sitruunamehua ja sitten vaan uuniin, vai tarvitseeko se kermää tjtn. ettei se pala.

Kuinka kauan sitä pidetään uunissa ja missä asteessa?

Onko tuossa kalassa piikkejä?

Pitäiskö mun tietää vielä jotain muuta?

Piikkejä? Ruotoja meinaat? Joissain fileissä on, joissain ei. Lohesta ne lähtee hyvin irti vetämällä vaikka pikkupuukon avulla. Tunnustele sormella onko niitä ja nyppää irti.

Jätä nahka paikoilleen, hitusen vettä pohjalle, niin ei jää kiinni vuokaan niin pahasti. Mausteita ja eritoten sitä suolaa kala kaipaa kyllä, olisiko mahdollista 1-v:lle laittaa vaikka pienemmässä vuuassa palanen jossa sitä suolaa ei olisi? Pintaan myös valkopippuria ja mustapippuria, ole varovainen valkopippurin kanssa, se on aika voimakas mauste.

Muuten, kotikokki.net löytyy hyviä ruokaohjeita.

laitat fileen nahkapuoli alaspäin vuokaan,ja voit sormella vetää fileen lihaosan päältä,silloin tunnet et onko ruotoja.
pitäähän se kala suolata,suolaton kala ihan kamalaa,mutta jos et halua antaa suolattua kalaa jo yksivuotiaalle,niin suolaat himpun veran kalafilettä,ja sitten omalla lautasella lisäät kalaan suolaa.ite käytän myös tilliä,tuoretta tai kuivattua,sekä sitruunapippuria,jossa on myös suolaa.
ruokakermaa/smetanaa kalafileen päälle,ite laitan aika usein myös purjoa,tulee hyvä.

Sä oot niin paras :D
Ei tarvi poistaa sitä nahkaa, laitat sen vuokaan ja siihen vaikka kuivattua tilliä jos on, sitruunapippuria vähän päälle, suolan voit laittaa vasta valmiina, jos haluat sitä lapsellekki antaa. Laita vaikka 175-asteeseen ja kilon painonen lohifile kypsyy noin 45-60 minuutissa, jos se pinta alkaa näyttämään kuivalta niin laita folio päälle.

Bon appetit!

Kiitos neuvoista :)

Mulla ei nyt ole kermaviiliä, eli tuota linkin ohjetta en voi toteuttaa. Koitin googlettaa merilohifilettä ja uunikalaa mutten törmännyt mihinkään riittävän selkeään reseptiin. Muutoin olen jo hieman tuota kotikokkia oppinut käyttämään :D

Pienemmälle saan kyllä erillisee vuokaan tuosta palan...tai voiskohan hälle keittää tuota kalaa palan?

Osaisko joku vielä vinkata, että jos keitän siitä pienen siivun niin kauanko sen pitää kiehua että on kypsää? Ja siitä nahka varmaan poistetaan ennen keittämistä?

Hei! Itse laitan kalaan yrttistä kalamausteseosta, jossa ei ole suolaa, lisään itse sitten ruususuolaa myöhemmin.

Kalanpala kiehuu kypsäksi ihan muutamassa minuutissa, riippuen palan koosta. Pääset kyllä helpommalla kun otat uunikalasta palan myös nuorimmalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Mulla ei nyt ole kermaviiliä, eli tuota linkin ohjetta en voi toteuttaa. Koitin googlettaa merilohifilettä ja uunikalaa mutten törmännyt mihinkään riittävän selkeään reseptiin. Muutoin olen jo hieman tuota kotikokkia oppinut käyttämään :D

Pienemmälle saan kyllä erillisee vuokaan tuosta palan...tai voiskohan hälle keittää tuota kalaa palan?

Osaisko joku vielä vinkata, että jos keitän siitä pienen siivun niin kauanko sen pitää kiehua että on kypsää? Ja siitä nahka varmaan poistetaan ennen keittämistä?

mä leikkasin erikseen noin 2cm siivun lapselle siitä kalasta ja paistoin samassa vuokassa (pistin nurkkaan kypsymään).

ihan parissa minuutissa kypsyy keitettäessä, alkaa hajoamaan. nahan voit poistaa ennen tai jälkeen keittömisen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei! Itse laitan kalaan yrttistä kalamausteseosta, jossa ei ole suolaa, lisään itse sitten ruususuolaa myöhemmin.

Kalanpala kiehuu kypsäksi ihan muutamassa minuutissa, riippuen palan koosta. Pääset kyllä helpommalla kun otat uunikalasta palan myös nuorimmalle :)

Ruususuolaa?

Mä tiedän kyllä tavallisen suolan, merisuolan ja vuorisuolan mutta mitä on ruususuola. Never höörd :D

Ai niin ja kyllä 1-vuotiaskin voi hieman suolaa syödä, ei se kala oikeasti maistu yhtään millekään ilman suolaa..

Voi toki, mutta pyrin kuitenkin sitä suolaa vielä vähän välttelemään. En kokonaan estämään, mutta tosiaan välttelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja arkangeli:

ihan parissa minuutissa kypsyy keitettäessä, alkaa hajoamaan. nahan voit poistaa ennen tai jälkeen keittömisen.

Ok, kuulostaa näppärältä :)

Ruususuolaa?

Mä tiedän kyllä tavallisen suolan, merisuolan ja vuorisuolan mutta mitä on ruususuola. Never höörd :D

Se on sellaista vaaleanpunaista suolaa, joka on huomattavasti terveellisempää kuin tavallinen ruokasuola, sitä käytän kaikessa mikä tulee lapsillekin lautaselle. Sanotaan myös vuorisuolaksi :) Siinä on kaikki mineraalit tallella.

Ruususuolaa?

Se on sellaista vaaleanpunaista suolaa, joka on huomattavasti terveellisempää kuin tavallinen ruokasuola, sitä käytän kaikessa mikä tulee lapsillekin lautaselle. Sanotaan myös vuorisuolaksi :) Siinä on kaikki mineraalit tallella.

Meillä on vuorisuolaa...ja se on kyllä ihan valkoista :o

Mies sai töistä lahjaksi sellaisen setin, missä oli 2 myllyä, sekä paketti mustapippuria, että paketti vuorisuolaa...ja se tosiaan on kyllä ihan vitivalkoista :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
"Onko tuossa kalassa piikkejä?" Tartuin tähän :D Ihana :D

Niin siis kun mä olen joskus lapsena syönyt kalaa ja siinä oli piikkejä ja sen jälkeen mä en enää ole syönyt kalaa. Siis koska siinä on niitä piikkejä (ja akal on pahaa) :D

Eikö se ruoto ole semmonen vähän niinkuin selkäranka tai jotain...siis semmonen pitkä. Ja piikit on semmosia niinkun neulan näköisiä jotka on siellä jossain piilossa ja ne osuu aina mun haarukalle :/

Mä laitan uunilohen vuokaan nahkapuoli alaspäin ja sitten lohen pintaan suolaa ja valkopippuria sekä korppujauhoja ja voinokareita, tulee tosi hyvää! Ja parasta on perunoiden + jonkun kermaviilikastikkeen kanssa.

Niin siis kun mä olen joskus lapsena syönyt kalaa ja siinä oli piikkejä ja sen jälkeen mä en enää ole syönyt kalaa. Siis koska siinä on niitä piikkejä (ja akal on pahaa) :D

Eikö se ruoto ole semmonen vähän niinkuin selkäranka tai jotain...siis semmonen pitkä. Ja piikit on semmosia niinkun neulan näköisiä jotka on siellä jossain piilossa ja ne osuu aina mun haarukalle :/

Kuvailemiasi piikkejä sanotaan ruodoiksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Etkö sä sanonut jossain ketjussa olevasi kokki??

En todellakaan ole ikinä väittänyt olevani kokki :laugh: Mähän siis poltan vedenkin kattilassa pohjaan :laugh:

Se Meidän Perhe -rahansäästövinkit, sanoit että pitäähän kokin pystyä omat ruokansa syömään kun oli kyse työpaikkaruokailusta

Lohesta on helppo poistaa ne ruodot pinseteillä, tunnustelet sormella sitä keskikohtaa ja jos tuntuu ruotoja, niin vetelet niitä irti sitten pinseteillä. Lohihan on siitä kiva, että siinä ei taida pahemmin olla kuin tommosia vähän isompia ruotoja, jotka saa pois pinseteillä, siitä puuttuu ne inhottavat pikkuruodot joita joissain kaloissa on joka puolella, mitä mäkin inhoon.

Ne on ruotoja ne piikit :D Kaikista kätevimmin ne saa irti kuorimaveitsellä, mutta en kyllä osaa mitenkään selkeesti kertoa miten se tapahtuu. Mutta jos on merilohta, niin luulen että kyse on tästä "ruodottomasta norjalaisesta merilohesta" eli silloin niitä piikkejä ei ole.. Tunnet kyllä onko ruotoja kun kädellä vedät pitkin filettä, ne osuu kyllä sieltä kämmeneen. Jos mitään ei tunnu niin on ruodoton.