oisko ketään viherpeukaloa paikalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vaan osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei vaan osaa

Vieras
mä oon aina ollut mielettömän huono kaikkien kasvien kanssa, mutta joskus silti innostun yrittää kasvattaa jotain.
viherkasvitkin kuolee aina, vaikka ei ole auringonpaahteessa enkä hukuta veteen.
nyt on ruukuissa ollut muutaman viikon orvokin, basilikan, jonkun sinisen pikkukukan ja koristekurpitsan siemeniä.
koristekurpitsan alut on nyt n. 30 senttiä korkeita, muissa ruukuissa näkyy vain muutama sentti vihreää...
mitä mä teen AINA väärin ja mitähän mun pitäis nyt tehdä noille koristekurpitsoille, siirtää isompaan ruukkuun tms...? niitä alkuja kun on aika paljon pienehkössä ruukussa.

No kyllähän tarkoitus on, että taimi per ruukku aika monen kasvin kohdalla. Jos olet kasvattanut taimia jo jonkin aikaa ja ne ovat isoja, niin ne voivat tarvita myös lisää ravinteita.

oisko ihan tyhmä idea laittaa ne laatikkoon, koko n. 70cm x 40cm.
jos ne tarvii lisää tilaa juurille tms...
ja eihän niitä kai voi erotella toisistaan, eli laittaisin tuollaisenaan siihen laatikkoon?
hitto, kuulostaa varmaan tosi tyhmältä mut mä en oo koskaan kenenkään neuvomana, edes lapsena kasvattanut mitään... yritän vaan aina noita pussien ohjeita lukea, jotka on monesti aika epämääräisiä...

oisko ihan tyhmä idea laittaa ne laatikkoon, koko n. 70cm x 40cm.
jos ne tarvii lisää tilaa juurille tms...
ja eihän niitä kai voi erotella toisistaan, eli laittaisin tuollaisenaan siihen laatikkoon?
hitto, kuulostaa varmaan tosi tyhmältä mut mä en oo koskaan kenenkään neuvomana, edes lapsena kasvattanut mitään... yritän vaan aina noita pussien ohjeita lukea, jotka on monesti aika epämääräisiä...

Kasvit ei tykkää, jos joudut myöhemmin repimään ne erilleen. Osta mielummin turveruukkuja tai tee ruukut sanomalehdestä ja laitat ne sitten laatikkoon. Mutta ei tuohon laatikkoon kovin montaa taimea mahdu - ainakin sinulla oli aika paljon lajeja. Pussillisesta orvokinsiemeniä tulee hyvin, hyvin monta tainta.

Ja kyllä sun täytyy ne erotella - kasvit eivät voi kasvaa kiinni toisissaan. Käytä tikkua tai kynää, jotta saat kivan reijän multaan ja siihen tiputat pienen taimen.

Kasvit ei tykkää, jos joudut myöhemmin repimään ne erilleen. Osta mielummin turveruukkuja tai tee ruukut sanomalehdestä ja laitat ne sitten laatikkoon. Mutta ei tuohon laatikkoon kovin montaa taimea mahdu - ainakin sinulla oli aika paljon lajeja. Pussillisesta orvokinsiemeniä tulee hyvin, hyvin monta tainta.

Ja kyllä sun täytyy ne erotella - kasvit eivät voi kasvaa kiinni toisissaan. Käytä tikkua tai kynää, jotta saat kivan reijän multaan ja siihen tiputat pienen taimen.

Hei, hyvä Nalkuttava viherpeukalo! :) Kun selvästi olet alan naisia, vastaisitko mullekin (huomasin tän ketjun vasta):

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2146136-kylvamiskysymys/

Anteeksi ap sekaantuminen, mutta sympatiani: samat on ongelmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Parvekekylväjä;26362175:
Hei, hyvä Nalkuttava viherpeukalo! :) Kun selvästi olet alan naisia, vastaisitko mullekin (huomasin tän ketjun vasta):

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2146136-kylvamiskysymys/

Anteeksi ap sekaantuminen, mutta sympatiani: samat on ongelmat.

Tuskin, vaikka kyllähän sitä suositellaan vähän köyhempää multaa kylvöön. Itse käytän usein turvepitoista puutarhamultaa. Jotenkin joku biolanin mustamulta tuntuu liian tujulta pienille taimille, mutta pääosin kyllä ne sen kestää.

Tämä siis harrastelijan silmin, ei musta ole ammattimaiseen kukkien kasvattamiseen - kyllä minäkin muutaman taimen suurpiirteisyyttäni aina nirhaan.

Yhteistyössä