oisisko joku laskea kannattaako mun alkaa hoitamaan tuttavan lapsia?

• Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
jadal
Olen tällä hetkellä kotihoidon tuella, lapset 5v ja reilu 1v. mies on nyt lomautettu, mutta työt voivat alkaa milloin vaan.
Hoitaisin tuonne toukokuun puoliväliin. ilmeisesti mulle maksettaisiin yksityisen hoidon tuki 2 tai 4 lapsesta, en muista montako niitsä lapsista on alle kouluikäisiä.
Tällä hetkellä kotihoidon tuki on bruttona 608?/kk ja miehen palkka n. 1600?/kk

Osaisko joku siis laskea, paljonko mulla pienenisi kotihoidontuki ja paljonko saisin yksityisenhoidon tukea?

Että kannattaako mun mennä töihin ennen äitiysloman alkua?

Ammattilainen
Riippuu ihan kunnasta ja hoidettavien lasten iästä. Fakta on se että et saa ottaa omiesi lisäksi hoitoon kuin 2 kokopäiväistä (ja lisäksi yhden eskarilaisen). Kotihoidontuki ei pienene (hoitolisä saatta toki pienentyä ) , päinvastoin saatat saada omistasikin jotain kuntalissää, jos teidän kunnassa on tiukka tilanne päivähoidossa.

Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja voin olla väärässä:
eiks sulla pitäs olla y-tunnus ja maksaa verot?

Toinen vaihtoehto on että olet perheen työntekijä, jolloin perhe maksaa sun sos.kulut. KAannattaa ottaa yhteyttä kuntaan, siellä tietävät parhaiten.

jadal
verot pitää toki maksaa, ennekin olen tällä tavalla tehnyt töitä, mutta silloin oli vain yksi lapsi, enkä saanut kotihoidon tukea.
Kunta on jyväskylä, ja täällä kuntalisä on 100?

Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Hummeri:
yksityisenhoidontuki on 160? ja se tietty vaatii sinulta sen että olet yksityinen pph ja sinulla on y-tunnus
Ei tartte olla. Yhtä hyvin käy se että on perheen työntekijänä. Esim meillä nuoremman (alle 3 v) hoitomaksu on 410 e kuussa ja itse ei makseta siirt muuta kuin sos.kulut, loput maksaa kunta ja kela.

Yhteistyössä