Varsinkin naisilla (jopa 75 %) klamydia on oireeton, mutta voi olla alavatsakipuja, välivuotoja, kirvelyä virtsatessa jne. Tarttuu vain yhdynnässä. Hoidetaan yleensä kerta-annoksella vahvaa antibioottia.
miten se todetaan- testi tekemällä. kandee käydä säännöllisesti testeissä mikäli elämäntyyli on sellainen. itse olin juuri toissapäivänä viimeks- kun mies oli käyny pettämässä minua- jätin sen ja menin testeihin. saa nähdä minkälaisen joululahjan saan, vai saanko mitään.
Ja ei näy papassa. Muistakaa, että saattaa aiheuttaa lapsettomuutta, ystävälleni kävi näin. Hänellä oli ollut klamydia oireettomana vuosia ja se oli pikkuhiljaa tuhonnut munasarjat... Suomessa todetaan jotain 13 000 tartuntaa vuosittain ja se on aivan varmasti vain jäävuoren huippu.
Varmasti gyne ottaa näytteen tai antaa lähetteen labraan. Virtsatestistä sen ainakin näkee.
Olisiko syynä näihin nykyisiin lukuisiin tauteihin ja tartuntoihin tiedonpuutekin. Papa -koe ei todellakaan ole mikään sukupuolitautitesti, nuorilla tuntuu olevan käsitys että kun papa on normaali, on ""puhdas"".
Älä ystävä hyvä (N46) leimaa kaikkia nuoria noin. Kunhan kyselin. En tiennyt vaan mitä kaikkea papa selvittää. Tottakai tiesin, ettei se mikään sukupuolitautitesti ole. Solumuutokset ja tulehdusmuutokset siinä näkyy, mutta mitä muuta?
Olen vaan huomannut sekä tällä palstalla, että esim suomi24 kyselypalstoilla useat nuoret kuvittelevat vaikkapa kondylooman selviävän papasta + monien muiden tautien. Lähes joka viikko tämä sama asia tulee täällä esille.
Kuvitellaan, että se on sukupuolitautitesti samalla ja että papa I -luokka = tautivapaa.
papa-kokeella katsotaan papillomavirusta. Samaisen viruksen muodot aiheuttavat kondyloman. Jos papassa toistuvasti luokituksia-> on elimistössä papillomaa...
Ja 80 %:lla ihmisistä kondylooma on jossain vaiheessa elämää. Monesti ei näy missään, on vaaraton ja lähtee yksistään. Ei enää ole edes pelkästään sukupuolitauti, löytynyt mm. neitsyiltä. Osa viruksista saattaa kuitenkin altistaa syövälle tai aiheittaa inhottavia ""paukamia"".