Oireet ennen plussaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoisesta oli todella lievää (juuri ja juuri erotti jotain) menkkakipumaista tunnetta, mikä tuntui lähinnä parina yönä. Siitä arvelin olevani raskaana, koska mulla ei ole koskaan ollut sellaista ennen menkkojen alkua; menkkakipu on ollut aika voimakasta ja alkanut vasta vuodon alettua. Kakkosesta sitten ei ollut yhtään mitään oireita ennen plussaa. Käytännössä ei siis kummastakaan juuri mitään. Jos olisin nukkunut vähän sikeämmin, niin en olisi esikostakaan mitään huomannut.

Missään vaiheessa en mitään oviksia miettinyt, oire joka sai ostamaan testin, oli sellainen pienen pieni paineen tunne alavatsalla, kohdun kohdalla. Kävelin kauppaanpäin rattaita työntäen ja tunsin sen, kuin supistus tavallaan ja mietin, että tämän olen kokenut ennenkin :) Samana iltana testi näytti plussaa, sama päivä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa.

Ensimmäisellä kerralla kaikki oli yhtä sähellystä johtuen siitä, että ehkäisy petti ja menkat oli myöhässä mutta testi näyttä pitkään negaa. Nippaili ja nappaili, se se oire ehkä oli.

esikoista odottaessa oli omituista valkovuotoa ja jalat jatkuvasti kylmät. pahoinvointi ja rintojen arkuus alko pian plussan jälkeen. kuopuksesta en muista että olisi ollut mitään.

Viikko oviksen jälkeen oli parina päivänä aika paljon viilteleviä tuntemuksia alavatsassa ja pari kertaa todella voimakkaitakin. Tuo taisi siis olla se ajankohta kun alkio oli kiinnittymässä. Päivä-pari ennen plussatestiä minulla oli pientä lämpöä eli noin 37 astetta.

Jaksaako joku vielä vastata? Kokemuksia omaavalta, voinko olla raskaana seuraavilla oireilla:
-aivan järjetön (!!!) väsymys
-rinnat hirmu kipeet ja arat
-outo olo ja ikäänkuin ilmavaivaa muistuttavat oireilut alavatsalla

Niin paljon näistä oireista lukenut, mut mietin et voiko nää oireet tulla NÄIN alussa? Viime menkat on alkanu 22.6 eli ei vielä edes myöhässä...

Ihan toivottu olis, mut ei silleen ihan erityisesti yrittämällä yritetty. Pillerit oon jättäny pois huhtikuussa.

Musta tuntuu et oon jo ihan sekopää näistä oireista ku ennen juhannusta oli aika samat mut ilmeisesti meni kesken vaik en mitään sellasta kipua tuntenutkaan mitä keskenmenon saaneet kuvaa.. mut kyl nää väsymys ja nää rinnat on mulle tosi poikkeavii oireit....

haistoin kaikkia pahoja hajuja joka paikassa muutama pv enneb kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. Muutenkin olin aivan varma että olen raskaana ja sit muutaman pvn päästä tein testin kun piti olla menkkojen alku pv.

Ajattelin nyt kerrankin vastata kun on jotain kerrottavaa.

Aikaisemmissa kierroissa luulin olevani raskaana, koska oireiden kirjo oli mukamas niin kattava. En kehtaa edes kertoa mitä kaikkea toiveikkaana itselleni uskottelin. Kahden negatiivisen kierron jälkeen psykoosi haihtui ja muutuin ehkä jonkinlaisena defenssinä rauhallisemmaksi ja välinpitämättömämmäksi asian suhteen. Asiasta stressaaminen oli niin kuluttavaa, etten jaksanut enää. Olen aika impulsiivinen henkilö.

Noin 1,5 - 2 viikkoa ennen positiivista testiä kärsin kahtena iltana kovista kuukautiskivuista, minulle normaaliin nähden aivan liian aikaisin. Vitutti koska sattui, mutta en edes miettinyt kivun syytä. "Naisena oleminen nyt on tällaista." Viikkoa ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää (ja positiivista testiä) tunsin oloni vähän kipeäksi. Mittasin kuumeen (~37,3) ja muistan ajatelleeni lukemasta, että se saattaa liittyä raskauteen. Seuraavat viisi päivää olin vuoteen omana, niin flunssainen, etten pysynyt oikein edes pystyssä. Häälyin unen ja valveen rajamailla ja valuin räkää. Ehkä multa meni jotkut oireetkin ohi tämän vuoksi? Sairaana ollessa tuntui myös monta päivää alamahassa epämääräistä jomotusta, edelleen liian aikaisin ollakseen menkkakipua. Lämpö oli yleensä 37<, mutta välillä myös normaali 36<.
Päivää ennen testin tekoa kärsin omituisesta pahoinvoinnista, vaikka en ollut enää kipeänä. Imeskeltävä sinkkitabletti maistui omituiselta, ja sen jälkeen voin pari tuntia pahoin. Välillä luulin ja lopulta toivoin oksentavani, mutta sitten paha olo laantui.
Seuraavana päivänä halpis-lapputestiin piirtyi ohut viiva. Mies ei sitä vielä uskonut, mä uskoin. Kahden päivän päästä uusintatestissä viiva oli jo vahva.
Pian testin jälkeen kipeytyi toinen nänni. Sitten kipeytyi toinen, ja ensimmäisen arkuus laantui. Sitten rinnat alkoivat turvota. Ne ovat olleet nyt niin arat, isot ja 'kovat', että mikään asento ei ole nukkuessa mukava. Olen mennyt jo kuppikoon ylöspäin. Sattuu mutta näyttää hyvältä! Pahoinvointia ei ole sen yhden omituisen päivän jälkeen ollut. Pissattaa kyllä, ja väsyttää.

Neuvoisin hermostuneita pysymään poissa palstoilta ja rentoutumaan.

Piti vielä mainita oireena "krapulaisuus", eli darrainen fiilis, vaikka en ole juonut annostakaan kolmeen viikkoon. Janottaa kovasti ja suu kuivaa, muutenkin tahmea ja kulunut olo varsinkin aamuisin. Ei meinaa jaksaa laittaa itseään ihmisen näköiseksi.

Oireet ennen plussaa:
Noin viikko ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa, tunsin yhden illan ajan lievää kuukautiskipua (kiinnittyminen?). Lisäksi teki useampana päivänä mieli kaikkea proteiinipitoista (kuten jauhelihaa), jota normaalisti vihaan. En tosin tästä tiedä oliko raskausoire vai liittyikö johonkin puutostilaan. Ennen plussaa normaalista poikkeavaa oli myös puuttuvat pms oireet, kuten se että rinnat eivät olleet kipeet (normaalisti ovat kipeät jo viikko ennen kuukautisia). Yhtenä päivänä ennen plussaa myös lievää huimausta.

Plussan jälkeen:
Väsymystä, mutta silti herään itsestään aamuisin tosi aikaisin (normaalisti olen hyvin uninen aamuisin). Lisäksi välillä tulevaa lievää kuukautiskipua ja nippailua kohdussa ja munasarjoissa.
Vatsa turvonnut ilmavaivoista ja närästystä. Nälkä on selkeästi useammin. Pakko syödä 3 tunnin välein tai alkaa tulemaan hieman huono olo.

Lämpöjen en ole huomannut juurikaan nousevan. Lämmöt tänäänkin aamulla vain 35,5 astetta. Iltaisin 36,4 astetta. Tosin minulla alhainen lämpö muutenkin, joten voi olla että olisi normaalisti vielä alempi.

Tein ensimmäisen hyvin haalean haamuplussan kaksi päivää ennen kuukautisten alkua. Nyt tehnyt testin jo neljänä päivänä aamupissasta ja viiva vahvistuu päivä päivältä. Eilen olisi pitänyt kuukautisten alkaa, mutta ei ole alkanut. Tänään tehdyssä testissä jo melko vahva plussa (ei kuitenkaan vielä kontrolliviivan kanssa ihan yhtä vahva).

Itselläni ensimmäinen oikea raskaus kyseessä (10-vuotta sitten ollut yksi kohdun ulkopuolinen), joten jännitetään nyt meneekö kaikki hyvin. :) Plussa onnea kaikille!

Oireet ennen plussaa:
-kiinnittymisvuoto n. viikko ovulaation jälkeen (teelusikallinen kirkasta verta pyyhittäessä paperiin, sen jälkeen ei mitään)
-TODELLA kova väsymys
-hajut voimistuivat, teboililla käydessä tuntui että kun oven avasi niin kaikki lasinpesunesteiden yms hajut oikein iski vasten kasvoja
-hormoninäpyt leuassa ja ohimoilla
-kehon lämpötila koko ajan n. 37.2°C
-alavatsanipistelyt
-lisääntynyt ruokahalu
-ajoittain turvonneet ja kipeät tissit (ei siis koko aikaa kipeet, yleensä huomasi yöllä kääntyessä rintojen olevan super herkät) tuntuvat "ryynimäisiltä" ja "painavilta"
-kovat mielialavaihtelut ja ärtymys. Positiivinen testi rv 4+3. Oireet alkoivat viikkoa ennen oletettuja kuukautisia.

Plussan jälkeen:
-pissalla piti ruveta käymään useammin
-aiemmin himoitsin kaikkea makeaa, nyt ei makea uppoa sitten millään vaan kaikki suolainen on nyt parasta
-öklötys ja ällötys jos vatsalaukku oli tyhjä, asi korjaantui kun söi vähän
-kamala vitutus kaikesta :D (ukko parka...)
-närästys
-alavatsan vihlomiset ja kohdun kasvukivut (pahimmillaan rv 7-8)
-kaikki maistuu pahalta, ei tee mieli syödä
-itkuherkkyys
Nyt menossa rv 14+3 ja pienokaisella kaikki hyvin, nt-ultrassa oli oikein vilkas kaveri :) Innolla odotan seuraavia oireita ja että maha kasvaa❤

Yhteistyössä