Oikeustieteellinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a

Vieras
te ketkä olette käyneet valmennuskurssin ja tosiaan saaneet luetuksi oletteko pääseet sisään. pähkäilen tässä otanko ensi keväänä vapaata töistä ja luen sekä maksan valmkurssin sekä majoituksen toisella paikkakunnalla. Olen kolme kertaa hakenut,mutta aina on jäänyt kiinni siitä,etten ole saanut luettua tarpeeksi

kuinka paljon käytti lukemiseen aikaa. mietin,että otan 2,5kk töistä vapaata käytän kurssiin ja majoituksiin 1600. toki se kannattaa jos pääsen,mutta uskaltaako sitä :)

Sisko asui luonani kuukauden, jonka kurssi kesti. Käytti ajan hyvin hyödyksi lukemiseen. Oli kai lukenu jo aiemminkin ennen kurssin alkua. Hänen ryhmässään oli 5 kurssilaista, joista 2 pääsi sisään.

Itse hain ja pääsin viime keväänä (toisella yrittämällä). Osallistuin Pykälän etävalmennuskurssiin, hinta oli muistaakseni 200-300 euroa. Jonkinlaista valmennuskurssia kyllä suosittelen.

Ja kyllä sinne sisälle pääsee, kunhan vain jaksaa lukea, ja myös kiinnittää huomiota vastaustekniikkaan. Siinä tuossa valmennuskurssissa juuri oli apua, että osasi laittaa rajoitetulle tilalle juuri niitä tärkeitä asioita, ja pääsykokeessa vaadittavalla tavalla.

Niin ja siis Helsingissä opiskelen, kuten kurssin järjestäjän nimestäkin voi päätellä.

oon kerran hakenut niin,että osallistuin valm kurssiin,mutta lukeminen jäi. lex:n paketin ostanut kerran ja sit se kurssi oli pykälän. mulla on kaksi muksua. joten pitäis se lukeminen järkätä jotenkin. siksi ajattelin sitä lexin intensiivi kurssia ja sielä on majotus mahdollisuus. et asuisin sielä pari kuukautta ja vaan keskittyisin lukemiseen. ekana vuonna sain luettua,mutta vastaustekniikkasta jäi kiinni ja 9 pistettä. seuraavana vuonna 10. ja kolma meni ihan penkin alle :) vielä kyl pähkäilne turun ja hko:n välillä.

Itsellä oli kolme lasta, ja lukemisen järjestin niin, että kaksi vanhinta aloittivat päiväkodissa 1.4 nuorin oli puistotädillä aamupäivät, jolloin luin, ja sitten hain hänet puistosta lounaalle, minkä jälkeen söimme yhdessä, ja tytsy otti kolmen tunnin päikkarit, jolloin taas luin ja tein tehtäviä, kun tyttö oli herännyt, haimme yhdessä vanhemmnat lapset, ja sitten taas, kun ilta tuli, jatkoin lukemista, kun lapset olivat nukkumassa.

Eksän hyväksi nyt täytyy se sanoa, että piti pääsykoetta edeltävät yhdeksän päivää lapset kokonaan, jolloin sain tehopänttäysjakson siihen (lue: meni lasten kanssa äitinsä luo ;) )
Tosin enemmän olisi auttanut, jos olisi odottanut siinä, että olisi ilmoittanut halunsa avioeroon vasta pääsykokeiden jälkeen, eikä niin, etttä me lasten kanssa samassa rytäkässä vielä sitten muutettiin omaan asuuntoonkin pari viikoa ennen pääsykoekirjojen ilmestymistä :kieh:

Mutta siis organisoinnilla ja päättäväisyydellä kyllä onnistuu.

mä sain ekana vuonna hyvin luettua,kun olin kotona,mutta huono materiaali silloin käytössä. ois pitänyt pykälän etäpaketti ostaa. nyt oon töissä. tota raha puolta mietin,että jos otan kokonaan vapaaksi. tai sitten kolman muksu ja äitiysloma. no ei tosissaan :)

sä oot tehnyt kyllä hatunnoston arvoisen suorituksen :) musta en oo saanut keskittyä kahtena jälkimmäisenä kertana lukemiseen tarpeeksi. kun kävin pykälän päivä kurssin en lukenut sitten tarpeeksi,kun mies olli lasten kanssa kotona.

oisinko ihan hullu jos lukittaudun kahdeksi kuukaudeksi vieraaseen kaupunkiinlukemaan.
turku houkuttelee kuitekin enemmän kmuin hki. täällä kun on koko ikänsä jo viettänyt

On syytä varmaan ottaa huomioon, että opiskelu on hyvin erilaista Turussa ja Helsingissä. Turussa opiskelu muistuttaa koulunkäyntiä ja jatkuva läsnäolo on lähes edellytys ensimmäiset 2 vuotta. Helsingissä ei päinvastoin naamaa tarvitse näyttää kuin tenteissä. Tätä vaikutusta lisää Helsingissä erityisesti se, että merkittävä osa kanssasisarista häviää töihin ensimmäisen tai toisen vuoden aikana ja opintojen suorittaminen muuttuu aika yksinäiseksi ja toissijaiseksi.

Kaiken kaikkeaan opiskelu oikiksessa on tätä nykyään aika pahassa alamäessä. Helsingissä tutkimuksen mukaan oikiksen opiskelijat ovat kaikista tyytymättömämpiä opetukseen ja opiskeluun. Töitä kyllä tulevaisuudessa tuntuisi riittävän, mutta tie on aika kivinen hyviin hommiin. Joillekin tämä ala on kuitenkin kutsumus!

oon oikikseen halunnut monta vuotta. ja joka vuosi kun en ole hakenut on sormet syyhynnyt pääsykoekirjoja,että kyllä tämä kutsumus on :)

Onko sulla turusta tietoa. Miten sielä on opiskelu koettu. Turussa kun kävin kokeessa oli paljon kutsuvampi kuin helsinki. Ihan mutu fiilis,mutta jotenkin koe,materiaali ja ihmiset olivat mukavampia

Ei ole kovin häävit. Reaali ja äidinkieli oli E:t, mutta ruotsi ja englanti taisi olla B:t. Ja eipä noilla ollut mitään merkitystä, koska tutkinnosta oli aikaa yli kymmenen vuotta, niin automaattisesti mentiin koepistekiintiöön...

Ja tosiaan, en ollut ainoa perheellinen, joka pääsi (tänäkin) vuonna sisälle. Itse tiedän ainakin kaksi muuta, joilla on pieniä lapsia, ja onnistuivat.

En ole tuo, joka puhui kivisestä tiestä, mutta voisin olettaa, että tarkoittaa sitä, että unelmatyöpaikka unelmapalkalla ei ole mikään automaatio, vaikka oikiksessa opiskeleekin. Ja opiskelu on tosiaan melko yksinäistä ja välillä puuduttavaakin.

Turusta olen kyllä kuullut myös, että siellä on parempi ilmapiiri, ja enemmän lähiopetusta, mikä varmasti vaikuttaa tuohon ilmapiirin kokemiseen, mutta toisaalta, itse luen mieluummin itsenäisesti kuin istun luennoilla, joten Helsingin tyyli sopii minulle. Minkä lisäksi se auttaa kyllä huomattavasti noiden lasten kanssa, kun pakollisia luentoja ei ole paljon. Nuorin siis ollut vielä kotona hoidossa tämän vuoden opiskelujen ohessa. (Tosin helsingissä HYY:llä on erinomainen lapsiparkki, johon nuorin mennyt pakollisten luentojen ajaksi ajoittain pariksi tunniksi hoitoon)

Opiskelu on varmasti jossain vaiheessa todella puuduttava ja rasittavaa. Luulen,että kaikki koulut ovat jossain vaiheessa. Itsenäinen opiskelu sopisi ehkä mullekin paremmin,kuin lueonnoilla istuminen. Yksinöisyys sinänsä niin väliä on mulla kuitenkin kaverit ja perhe. Mutta se ilmpiiri tuntui kyll todella miellyttävältä. Tosta lapsiparkista en ollut kuullutkaan. Todella hieno keksintö!

Luulen,että jäisin pohtimaan,jos en viel hakisi.
Tosin sekin mietityttää,että pitäisikö odotta kun nuormpikin menee kouluun

Eiköhän se ole motivaatiostakin kiinni, ja muistista ym? En lukenut koko ketjua mutta eihän se kurssi auta jos ei "saa" luettua. Tai jos lukee ja lukee mutta pää ei vain riitä. Kun joku lukee ne kirjat 3x läpi ja pääsee, toinen pänttää niitä aamusta iltaan sen 2,5kk eikä pääse siltikään.

motivaatiota kyllä on. se aika vaan pitäisi järjestää,että saan luettua. Siis luettua ajatuksella niin että jotain jää päähän . ihan sama vaikak lukee kirjat 5 kertaa,jos ei lue ajatuksella. ja mä opin parhaiten kirjottamalla muistiinpanoja,mutta siihen menee aikaa.

Mä opiskelen Turussa. Aloitin v. 2005, mutta kuopus syntyi tässä opiskeluaikana ja olin sitten lasten kanssa kotona 1,5 vuotta tässä välissä.

Ei muuten minun mielestäni kahden ensimmäisen vuoden aikana Turussa ole läsnäolopakkoa kuin kielissä, jos ne silloin suorittaa. Oikeudenalojen perusteiden kursseilla (jotka itse asiassa täyttävät lähes kolme ensimmäistä vuotta) on jokaisen oma asia, istuuko luentosalissa vai ei. Useimmat kyllä istuvat.

Ja joo, silloin kun v. 2005 hain, niin kävin lyhyen Lexin valmennuskurssin. Meille sanottiin siellä valmennuskursseilla, että 75% (muistaakseni) sisäänpäässeistä on käynyt jonkinlaisen Lexin valmennuskurssin.

Yhteistyössä