oikeus suomen sosiaaliturvaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eli??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eli??

Vieras
siis tulee nyt taas niin tyhmä olo kun ei tajuu :D .. kirjauduin kelan sivuille, kun sieltä näkee noita omia tietoja. Siellä on sellainen kohta kun oikeus suomen sosiaaliturvaan. Kun painan sitä, niin siinä lukee Sinulla on oikeus suomen sosiaaliturvaan.. mitä se siis käytännössä tarkoittaa?

[QUOTE="a.p";23892863]miks mulla on oikeus siihen?[/QUOTE]

Olet asunut turvaan oikeuttavan ajan Suomessa. Esim useita vuosia ulkomailla asuneet paluumuuttajat omaavat ensin ns karenssiajan jonka jälkeen oikeus saadaan (sopimalla esim komennuksien ajan voi olla kyllä muutenkin) tai pakolaiset/maahanmuuttajat saavat sen x-ajan kuluttua.

Suomen perustuslaki (1999/731) 19 §:

"Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä."

Maasta- ja maahanmuutto
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä perustuu maassa asumiseen. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta kaikilla Suomessa vakinaisesti asuvilla on oikeus Kelan myöntämiin sosiaaliturvaetuuksiin.

Kun muutat Suomesta ulkomaille tai ulkomailta Suomeen, Kela tekee päätöksen siitä, kuulutko Suomen sosiaaliturvan piiriin eli onko sinulla oikeus Kelan myöntämiin sosiaaliturvaetuuksiin. Päätöksen perustana on laki asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta. Laista käytetään myös nimeä soveltamisalalaki (1573/1993).

Kun muutat ulkomaille alle vuodeksi, säilyt yleensä Suomen sosiaaliturvassa ja voit saada Kelan etuuksia. Jos taas tarkoituksesi on asua ulkomailla yli vuosi, menetät useimmissa tapauksissa oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan.

Kun muutat Suomeen, sinun tulee muuttaa maahan vakinaisesti, jotta voit saada Kelan etuuksia. Vakinaista asumista osoittavat esimerkiksi vähintään kahden vuoden työskentely, paluumuutto tai perhesyistä johtuva muutto Suomeen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007094908HS?opendocument

Joo siis oikeesti.. vääntäkää rautalangasta.. oon niin tyhmä.. siis en mä oo muuttamas suomeen enkä ole muuttamassa ulkomaille. Olen koko elämäni ajan asunu Suomessa enkä täältä ole mihinkään lähdössä.. Eli toi oikeus on mulle siis ihan turha, eikö?? Sori nyt vaan ku en tajuu.

Yhteistyössä