Oikeus, korvaukset ja niiden ulosmittaaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajatus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ajatus"

Vieras
Haluaisin tietää seuraavanlaista. Jos henkilö tuomitaan oikeudessa maksamaan korvauksia asiasta x, ja korvaukset ovat suuret. Missä tapauksessa korvaukset menevät ulosottoon? Jos korvausten saaja niin haluaa? Entä jos korvausten maksaja omistaa puoliksi okt:n vaimon (ja lapsien kanssa, ts pankki omistaa eli lainaa jäljellä) -meneekö talosta silloin puolet "ulosmitattavaksi" eli ensisijaisesti vaimon ostettavaksi ja ellei vaimo pysty/halua niin asunto myydään?

Ei ole minun korvaukset, mutta asia liippaa läheltä, joten kiinnostaa.

Niin tietysti, mutta jos korvaukset ovat niin suuret, ettei niitä ole realistista ajatella pystyvänsä maksamaan? Entä silloin? Jos okt ei ole mikään ökytalo, vaan perheen kokoinen koti, niin meneekö se siitä huolimatta ulosmittaukseen? Onko silloin edessä AINA elämä jossain kaupungin vuokramurjussa ellei toinen osapuoli satu olemaan hyvin ansaitseva?

Multa varastettiin kerran laukku, varas saatiin kiinni siitä ja monesta muusta rikoksesta ja juttu meni oikeuteen. Sain sieltä myöhemmin paperin, jossa kerrottiin, mitä ko. henkilön piti maksaa minulle. Jos ei maksanut vapaaehtoisesti, piti mennä itse perimään rahoja. Enpä koskaan rahojen perään kysellyt, eikä niitä ole kyllä maagisesti tililleni ilmestynytkään. Luulen siis, että asianomistajan täytyy itse laittaa prosessi vireille, että korvauksia kysellään.

Yhteistyössä