Oikeiston raiteilla jyskyttää vanhan maailman työelämäjuna 100:n vuoden takaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miksi ihmiset ei tajua siirtyä sivuun et nuoret saisi niitä oikeita töitä?
Tuota kun meillä on sellainen järjestelmä, että eläkeiäksi on asetettu tietty ikä eikä eläkkeelle oikein pääse sitä ennen. Millä nämä ihmiset sitten saisivat toimeentulonsa? Olkoonkin, että myöhemmällä iällä on vaikea saada töitä.

"OLEN pitkäaikaistyötön, kuusikymppinen tohtorikoulutettu ja kuulun niihin, jotka hallitus heittää nyt rekan alle. Olen onnistunut hankkimaan itselleni osa-aikaista työtä ja otan sitä vastaan niin paljon kuin työnantajani – joita on monia – ovat valmiita tarjoamaan.

Ongelmana on, että kokopäiväiseen työhön minulla ei ole enää mahdollisuuksia. Syitä on tasan kaksi: olen liian vanha ja liian koulutettu. Vaikka työ vastaisi täydellisesti koulutusalaani, maisterikoulutetut esihenkilöt eivät halua alaisekseen tohtoria.

Hyvät ministerit Petteri Orpo (kok) ja Riikka Purra (ps): osoittakaa meille ikääntyneille niitä kokopäivätöitä! Sydämeni itkee verta kaikkien meidän osa-aikaisten ikääntyneiden puolesta, jotka niin mielellään olisivat kokopäivätöissä, mutta kun niitä ei meille enää suoda."

 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Miksi ihmiset ei tajua siirtyä sivuun et nuoret saisi niitä oikeita töitä?
Mitä ihmeen oikeita töitä? Johtajia, päälliköitä, vanhempia analyytikkoja, ylilääkärieitä, tuomareita, komissaarioita.... ? Kaikki työ on oikeaa työtä eikä tänäpäivänä ole enää eläkevirkoja vaan on tehtävä sitä sun tätä ansaitakseen. On aloitettava ruohonjuuritasolla kouluttauduttava ja opteltava ammattia koska ei ole oikopolkuja eikä voi hypätä liian suuriin saappaisiin.
 
vierailija
Tuota kun meillä on sellainen järjestelmä, että eläkeiäksi on asetettu tietty ikä eikä eläkkeelle oikein pääse sitä ennen. Millä nämä ihmiset sitten saisivat toimeentulonsa? Olkoonkin, että myöhemmällä iällä on vaikea saada töitä.

"OLEN pitkäaikaistyötön, kuusikymppinen tohtorikoulutettu ja kuulun niihin, jotka hallitus heittää nyt rekan alle. Olen onnistunut hankkimaan itselleni osa-aikaista työtä ja otan sitä vastaan niin paljon kuin työnantajani – joita on monia – ovat valmiita tarjoamaan.

Ongelmana on, että kokopäiväiseen työhön minulla ei ole enää mahdollisuuksia. Syitä on tasan kaksi: olen liian vanha ja liian koulutettu. Vaikka työ vastaisi täydellisesti koulutusalaani, maisterikoulutetut esihenkilöt eivät halua alaisekseen tohtoria.

Hyvät ministerit Petteri Orpo (kok) ja Riikka Purra (ps): osoittakaa meille ikääntyneille niitä kokopäivätöitä! Sydämeni itkee verta kaikkien meidän osa-aikaisten ikääntyneiden puolesta, jotka niin mielellään olisivat kokopäivätöissä, mutta kun niitä ei meille enää suoda."

Olet yksi jörjestelmän uhreista. Olen kirjoittanut ikärasismista tällä palstalla kiintiöni täyteen. Olin valtiolla vuosikymmeniä töissä ja sitten koitti Sipilän hallituksen muutosneuvottelut.
Näin taas viime yönä unta työpaikastani. Ei ne jutut häviä mielestä vaikka kävisin maailman parhaalla kallonkutistajalla. Ehkä tohtori Phil osaisi auttaa.
Uni oli kiva ja valoisa. Kävelin pitkin käytäviä, jotka olivat vastamaalatut ja seiinälle ripustettiin kipsiveistosta. Toki tiedän, että poljin maahan nuoruuteni haaveen taiteilijaurasta. Pääsen helpolla, kun näen unia taiteesta.
Fiksuna ihmisenä anna lehtihaastaatteluja ja korjaa tilannetta. Julkisuudessa annetaan väärä kuva siitä, että parantuneen työllisyystilanteen ansiosta ikäsyrjintä on jo poishoidettu ongelma.
Virkeänä eläkeläisenä tuntuu hoopolta olla jouten tyhjän panttina.
Ehkä keksin itselleni lisää uusia virikkeitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Hyvä tietää. Luen jonkin verran asuntouutisia. Sixten Korkman muisteli 1990-luvun lamaa. Netistä on helppo palauttaa mieleeni sen vuosikymmenen tapahtumia.
Joku ääliö kuittaa tällä palstalla viestejäni tokaisulla ”hae töitä”. En tiennytkään, että persujen ohjelmassa on patistaa eläkeläiset takaisin työelämään. 1990-luvun lama-aika oli ikävää, mutta tämä persukausi on raadollisempaa. Ihmisistä on tullut petoja ja hirviöitä kuin jossain kauhukeffassa.
Kyllä moni jatkaa töitään
 

Yhteistyössä