oikeesti nuo feministit menee liian pitkälle :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mun mielestä Janne Kataja(olikohan se edes noin toi nimi) sanoi yhdessä haastattelussa hyvin:

Kysyttiin että missä on naisen paikka? Hän vastas että siellä missä nainen haluaa, osa haluaa ihan vapaaehtoisesti olla kotona, eikä heitä pitäisi siitäkään syyllistää. Kun keikki EI halua olla uraa tekeviä bisnesnaisia.

Se on mun mielestä todellista tasa-arvoa naisten kesken. Kunnioittaa myös niitä jotka tahtoo olla kotona.

Tällä palstalla lähinnä syyllistetään töissä käyviä äitejä =) Jotka ovat pilttinsä julmasti hylänneet.

Tuntuu oudolta keskustella aiheesta missä on naisen paikka... naiseusko sen paikan määrittää?

Itse olen aina pärjännännyt koulussa hyvin ja näin olem myös saanut/voinut opiskella itselleni hyväpalkkaisen kiinnostavan ammatin. Minusta ei olisi ollut elämäntapa kotirouvaksi.

Missä on miehen paikka?

Alkuperäinen kirjoittaja niin...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmiset eivät edes tiedä, mitä feminismi on. En jaksa enää edes selittää, kun suurimmalla osalla ei löydy edes tahtoa kuunnella faktoja.

Ei kun just siks pitää jaksaa selittää. ;)

Näinhän se on =) Mutta kun jollekin tulee yllätyksenä että myös mies voi olla feministi :D

Feminismiä ei ole se, että prinsessaleikit on pahasta ja kaikki naisellinen. Feminismi on sitä, ettei kenenkään ole pakko olla tietyssä roolissa ja kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet valita mitä tekee elämällään. Hullu prinsessaleikkien vastustaja ei ole mikään feministi. Oikea feminismi arvostaa sekä naisellisia että miehisiä juttuja ja pitää niitä tasa-arvoisina, ja antaa lapsen valita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti femakko:
Olen feministi ja kotiäiti. Eivät ne mitenkään estä toisiaan.

Olen samaa mieltä että perinteiset prinsessasadut on haitaksi tänä päivänä. esimerkiki "ilkeä äitipuoli", joka melkein joka sadussa on, on haitaksi uusioperheille. Moni lapsi kuvittelee automaattisesti äitipuolten olevan ilkeitä, kuten saduissa kerrotaan.

Myös passiivinen prinsessa-asenne, että odotetaan nättinä prinssin saapuvan ja pelastavan. Hienointa on päästä hyviin naimisiin, siihen asti ollaan isän (kuninkaan) omistuksessa. Ei itse saada mitään aikaiseksi, korkeintaan pysytään kauniina ja hoikkana, lihavat siskopuolethan eivät pääse naimisiin.

Kyllä ne sadut on jo niin vanhanaikaisia, että mielummin luen lapsille uudempia kirjoja, joissa tytöt ovat toimijoita ja aktiivisia tekijöitä. Ja ennen kaikkea luovat tulevaisuutensa itse.

Tää pitää niin paikkansa! Luitteko edes!

Alkuperäinen kirjoittaja -x-:
Feminismiä ei ole se, että prinsessaleikit on pahasta ja kaikki naisellinen. Feminismi on sitä, ettei kenenkään ole pakko olla tietyssä roolissa ja kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet valita mitä tekee elämällään. Hullu prinsessaleikkien vastustaja ei ole mikään feministi. Oikea feminismi arvostaa sekä naisellisia että miehisiä juttuja ja pitää niitä tasa-arvoisina, ja antaa lapsen valita.

Täällä yksi feministi, jonka tytär leikkii prinsessaleikkejä ja poika autoilla. Ja saa leikkiäkin. Pointti on siinä, että kun tyttöni sanoo "Pojat on poikia, ne voi tehdä <jotain>" minä sanon "Tytötkin voi tehdä kaikkea mitä haluavat".

Nykyään voi tuntua että feminismi on äärihuuhaata ja hakee naisten valtaa, mutta oikeasti, feministien ansiota on että naisilla on äänioikeus, oikeus hallita omaisuuttaan ja esim. tehdä ITSE omat työsopimuksensa ilman että aviomies sen virallisesti hyväksyy - toisin oli vielä 90 vuotta sitten.

Ihmiset eivät edes tiedä, mitä feminismi on. En jaksa enää edes selittää, kun suurimmalla osalla ei löydy edes tahtoa kuunnella faktoja.

Ei kun just siks pitää jaksaa selittää. ;)

Olen vanha ja laiska akka :D ei vaan, en jaksa väitellä, jos on alusta asti selvää, että toinen ei aio kuunnella tai ymmärtää. Väittelemisen vuoksi en jaksa enää väitellä. Omat lapseni opetan, se riittäköön ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No, meillä ei ollut autoa eikä autoleluja kun esikko syntyi. Kun sitten marketissa törmäsi leluosastoon n. puolivuotiaana, ensimmäiseksi hän kiinnitti huomionsa autohyllyyn, vaikka ihan yhtä värikäs pehmoleluhylly oli ihan vieressä....

Niin, mutta hän on voinut huomioida isän kiinnostuksen autoon, olla autossa kyydissä, hänelle on näytetty kadulla autoja ("katso, iso rekka, brrr brrr".) jne. Vaikkei hän vielä ymmärräkään eroa naisen ja miehen välillä, ovat ihmiset alitajuisesti hänen ympärillään käyttäytyneet tietyllä kulttuurimme määräämällä tavalla. Trobriand-saarilla puolivuotias tavoittelisi kaikista esineistä jousipyssyä vastaavassa tilanteessa.

Kuten sanottu, meillä ei ole autoa. Mieheni on ekologinen hiippari, eikä hänellä ole edes korttia. Mutta jos haluat olla sitä mieltä, että pikkupoikien kiinnostus autoihin on vain opittua, ok ,ja niin se varmasti osin onkin, mutta meillä on esikon kanssa toisenlainen kokemus. :)

Siis hetkinen, miten ihmeessä kiinnostus AUTOIHIN voisi olla geneettistä... kuinkas kauan autoja on ollut olemassa, jotain 100-150 vuotta? Siinäkö ajassa olisi ihmisen evoluutiota tapahtunut niin paljon, että poikalapsille olisi kehittynyt synnynnäinen kiinnostus autoihin?? Selittäkää nyt, tunnen itseni typeräksi kun en oikein ymmärrä.

Menikö sormi suuhun? Eikö kukaan nyt osaa selittää muka....

Feministit näköjään pelkää kaikkea vähänkin naisellisuuteen viittaavaa, tuntuu että kaikkien naisten pitäis olla mahdollisimman karskeja ja sukupuolettoman näköisiä ettei nyt vaan vaikutettais mitenkään heikommalta sukupuolelta =)
En kyllä itsekään ymmärrä näitä silikoniblondeja jne, mutta kyllä nainen saa näyttää ja käyttäytyä kuin nainen, ja vastaavasti mies saa näyttää mieheltä ja käyttäytyä myös..
Pilkunviilaajille tiedoksi, en hyväksy väkivaltaa, alistamista jne kummaltakaan sukupuolelta ketään kohtaan =)
Tytöt leikkiköön prinsessaa, kyllä se vaihe menee suurimmalta osalta aivan luonnostaan ohi, kehitysvaihehan se on eikä siitä nyt tarvi kauhean isoja herneitä vetää kenenkään nenuun =)

:o No ohhoh. Mites sitten poikien poliisi-leikit? Onko näistä pojista kenties tulossa pahemman luokan sovinistisia sortajia? Minä ainakin ostan tytölleni prinsessa kruunuja jos hän haluaa ja barbeilla saa leikkiä koska vaan ja missä vaan.

Monet eivät enää hyväksy sukupuolirooleja, vaan sukupuolia saisi heidän mielestään olla vain yksi. Laitetaan pojille prinsessakakkuja ja tytöille sinisiä vaatteita - pojille kukallisia paitoja. Mitenkähän käy sukupuolisen kiinnostuksen - kysynpä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tytöt leikkiköön prinsessaa, kyllä se vaihe menee suurimmalta osalta aivan luonnostaan ohi, kehitysvaihehan se on eikä siitä nyt tarvi kauhean isoja herneitä vetää kenenkään nenuun =)

aivan. enkä mä usko että lapset oikeesti luo mielipiteitä äitipuolista satujen perusteella vaan ihan elämällä sitä elämää. kaikki me ollaan niitä prinsessasatuja luettu ja on ihan luonnollista haaveilla siitä rakkaudesta, ei se kuitenkaan tarkoita että naisen elämä olisi jotenkin arvotonta ennen sitä parisuhdetta. ihan hyväkin tänä päivänä vielä arvostaa vanhoja perinteisiä arvoja kuten perhettä ja rakkautta. ja eiköhän ne lapset näe aika monessa kodissa että se isi rakastaa äitiä vaikka äiti ei olekaan prinsessan tai mallin näköinen. kotona elämällä kuitenkin nämä asiat parhaiten opitaan ei satukirjoista. ne satukirjat on ihan vain lasten viihdettä ja vanehmman tehthä on opettaa lapselle se todellisuuden ja sadun ero. sadut ja kirjathan on ihana tapa elää hetken mielikuvitusmaailmassa.

Niin eikö se prinsessaleikkien kieltäminen sitten rajoita tyttöjä? Pitääkö se naiseus kieltää ihan vaans en takia että kaikki olisi reippaita ja remonttitaitoisia?

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Niin eikö se prinsessaleikkien kieltäminen sitten rajoita tyttöjä? Pitääkö se naiseus kieltää ihan vaans en takia että kaikki olisi reippaita ja remonttitaitoisia?

Toisaalta, onko jokaisen tytön vaikka hampaat irvessä leikittävä niitä prinsessaleikkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Feministit näköjään pelkää kaikkea vähänkin naisellisuuteen viittaavaa, tuntuu että kaikkien naisten pitäis olla mahdollisimman karskeja ja sukupuolettoman näköisiä ettei nyt vaan vaikutettais mitenkään heikommalta sukupuolelta =)

Sekoitat nyt femismin ja rekkakuskilesbouden.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Toisaalta, onko jokaisen tytön vaikka hampaat irvessä leikittävä niitä prinsessaleikkejä?

Ei tietystikään, eikä poikien autoilla. Mutta minusta se kieltäminen menee ihan kummalliseksi.

no ei tietenkään :O ei kaikki haluakaan leikkiä prinsessaa mutta ei kai lasta pidä kieltää jos haluaa. eikai tässä kukaan oo sanonut että tytön olisi pakko leikkiä prinsessaleikejä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no ei tietenkään :O ei kaikki haluakaan leikkiä prinsessaa mutta ei kai lasta pidä kieltää jos haluaa. eikai tässä kukaan oo sanonut että tytön olisi pakko leikkiä prinsessaleikejä :)

Myönnän, että luin ketjua kevyesti :) Minä olen kieltänyt vain kerran yhden leikin lapsiltani, sen klassisen tulitikkuleikin, kaikkea muuta ovat pojat saaneet leikkiä, mitä nyt ovat hoksanneet haluta leikkiä ja sama olisi pätenyt tyttöihinkin. En myöskään olisi kehottanut leikkimään jotain tiettyä.

Juu.. Feminismi on akanaan ollut hieno aate tasa-arvon puolesta. Nykypäivänä sana feminismi kuulostaa enemmänkin sovinismin vastakohdalta. Tasa-arvo on hieno asia, mutta feminismi on naisten aate.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Selittäiskö joku, miten poikien autoleikit/ kiinnostus autoihin yms. voi olla jotenkin synnynnäistä eikä opittua?

Niin, autoja on ollut aika vähän aikaa :)

Niinpä! :D ...tuolla aiemmin joku näytti olevan vaan hyvin vakuuttunut että hänen puolivuotiaan poikansa kiinnostus autoihin leluhyllyllä ei missään nimessä voinut olla opittua, vaan johtui siitä että pojat ovat luonnostaan kiinnostuneempia autoista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tasa-arvo:
Tasa-arvo on hieno asia, mutta feminismi on naisten aate.

Juu, aika harvassa olivat ne miehet jotka olivat muuttamassa naisen asemaa; jos sitä oltaisiin odotettu niin edelleenkään naisilla ei olisi mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Pseudotutkimusta. Kahdeksan kuukautta vanha on kuitenkin ehtinyt omaksua paljon kulttuurillista "perimää", ei todellakaan ole vain geneettistä vaikutusta. Näytetäänpä ovaherero-vauvalle rekkaa tai barbieta ja katsotaan sitten, mitä vauva valitsee.

Kuulostavat jotenkin toisen aallon feministeiltä, jos ylipäätään edes ovat oikeasti feministejä. Nykyisille feministeille jokainen nainen (ja mies) saa itse valita elämänsä suunnan; eli jos nainen itse valitsee ja on onnellinen kotiäitinä, on se hänelle paras ratkaisu. Samoin myös on loukkaavaa pitää hoivaamista alempiarvoisempana kuin vaikka mekaanisia töitä.

No, meillä ei ollut autoa eikä autoleluja kun esikko syntyi. Kun sitten marketissa törmäsi leluosastoon n. puolivuotiaana, ensimmäiseksi hän kiinnitti huomionsa autohyllyyn, vaikka ihan yhtä värikäs pehmoleluhylly oli ihan vieressä....

En tosiaan voi sanoa miten teillä tilanne on kehittynyt, mutta mulla on itselläni ystävät, jotka kertovat samanlaista tarinaa. Heilläkään ei ole autoa. Mutta silti olen huomannut, että kun lapsen isä on poikansa kanssa vaikkapa leikkipuistossa, hän osoittaa lapselleen jokaisen kuormurin ja rekan ja hienon auton, joka ajaa ohi. Vaikka lapsi olisi syventyneenä leikkeihinsä eikä itse samalla hetkellä kiinnittäisi huomiotaan autoihin lainkaan. Tällaisia tilanteita hetken todisteltuani en enää niele heidän selitystään siitä, että poika on luonnostaan kiinnostunut autoista, vaikka vanhemmilla ei ole asiasta mitään mielipidettä....

Toisaalta meillä mies on kiinnostunut autoista ja takuulla osoittelee jälkikasvulleen jokaisen hienon auton, rekan ja traktorin, mikä sattuu matkan varrella vastaan. Samoin on ostanut muksuille pikkuautoja, autoratoja ja kauko-ohjattavia autoja. Näyttää formuloita telkkarista ja käyttää autourheilutapahtumissa.

Siitä huolimatta jokapäiväisissä leikeissään kaikki kolme tytärtä ovat valinneet mielummin vauvanuken, muumipehmon tai bratzin, jos (ja kun) ovat saaneet itse valita.

Itse uskon vakaasti, että lapsen mieltymyksiä voi ohjata vain vähän.

Yhteistyössä