Oikeesti menee kohta hermot, 5vee ei voi syödä ruokaansa kun sitä on liikaa (minimaalinen määrä lautasella)

  • Viestiketjun aloittaja aaargggh
  • Ensimmäinen viesti
aaargggh
ei syö ollenkaan jos ruokaa on liikaa lautasella, eikä millään mee perille, ettei sitä kaikkea tartte syödä jos ei oo niin kova nälkä. SAATANA sentään, joka ikinen päivä tappelua ruoasta, justiin eilen täällä kyselin, että miten saada 5 vuotias syömään. Aina keksii jotain.. Äskenkin PYYSI ruokaa ja kun sitä laitoin niin ei edes maistanut.

Kohta alan eineksiä ostamaan, kyllästynyt laittamaan joka päivä 2 ateriaa kun toinen ei ees syö- Kerran päivässä laitan ruoan ja toisen otan pakkasesta
 
Kyy
Kokeile sellaista, että tarjoat samaa ruokaa niin kauan kunnes lautanen on tyhjä. Meillä on kans just 5-vuotiaan kanssa tota samaa, ettei meinaa ruoka maistua. Syö kun syötetään, mutta muuten meinaa jäädä aina koskemattomaksi lautanen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kokeile sellaista, että tarjoat samaa ruokaa niin kauan kunnes lautanen on tyhjä. Meillä on kans just 5-vuotiaan kanssa tota samaa, ettei meinaa ruoka maistua. Syö kun syötetään, mutta muuten meinaa jäädä aina koskemattomaksi lautanen.
niin että laittaisin tuon ruoan nyt jääkaappiin ja tarjoisin iltapäivällä?
ihan sama näköjään mitä ruokaa tuolle antaa, hampparit kyllä menis (käyvät isän kanssa AINA ulkona syömässä, on isän luona joka toinen vkl)
 
poika 5v
onko tyttö vai pika?

meillä 5v poika. on ollut vauvasta asti ruuan suhteen nirsoilia.. paino ollut laskussa 3-4v ikävuoden välissä pari kertaa.
mä laitan kyllä ruuan lautaselle mutta meidänongelma on että poika tykkäis syödä pelkät perunat/salaatin mutta ei kastiketta/ lisukkeita kuten lihapullia,kalapuikkoja ym ja niistä kauhee vääntö..ja kun kastiketta ei saa laittaa yhtään..

esim jos teen spagettia + jauhelihakastiketta poika ei suostu syömään ku spagetit.. jos erehdyn ees laittaan kastiketta lautaselle niin tulee kunnon traama show..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olkoon syömättä. ei mitään showta asiasta mihinkään suuntaan.
ens ruualla sitten tarjoot mitä meinasit ja jos maistuu ni hyvä, jos ei, ni hyvä.
Näin juuri. Ja välipalat ja herkut tietysti pois, jälkiruokaa voi saada vasta kun on syönyt ruokansa.

Itse annostelemista kannattaa kokeilla, vastuu siirtyy lapselle otetun ruuan määrästä. En tod. syöttäisi 5-vuotiasta :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poika 5v:
onko tyttö vai pika?

meillä 5v poika. on ollut vauvasta asti ruuan suhteen nirsoilia.. paino ollut laskussa 3-4v ikävuoden välissä pari kertaa.
mä laitan kyllä ruuan lautaselle mutta meidänongelma on että poika tykkäis syödä pelkät perunat/salaatin mutta ei kastiketta/ lisukkeita kuten lihapullia,kalapuikkoja ym ja niistä kauhee vääntö..ja kun kastiketta ei saa laittaa yhtään..

esim jos teen spagettia + jauhelihakastiketta poika ei suostu syömään ku spagetit.. jos erehdyn ees laittaan kastiketta lautaselle niin tulee kunnon traama show..
Tästä tuli mieleen, että se toimii toisilla, että kaikki ruuat erikseen lautaselle. Esim. peruna ja liha, salaatti ja kurkku eri pinoihin.
 
poika 5v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poika 5v:
onko tyttö vai pika?

meillä 5v poika. on ollut vauvasta asti ruuan suhteen nirsoilia.. paino ollut laskussa 3-4v ikävuoden välissä pari kertaa.
mä laitan kyllä ruuan lautaselle mutta meidänongelma on että poika tykkäis syödä pelkät perunat/salaatin mutta ei kastiketta/ lisukkeita kuten lihapullia,kalapuikkoja ym ja niistä kauhee vääntö..ja kun kastiketta ei saa laittaa yhtään..

esim jos teen spagettia + jauhelihakastiketta poika ei suostu syömään ku spagetit.. jos erehdyn ees laittaan kastiketta lautaselle niin tulee kunnon traama show..
Tästä tuli mieleen, että se toimii toisilla, että kaikki ruuat erikseen lautaselle. Esim. peruna ja liha, salaatti ja kurkku eri pinoihin.
hmm tarttisko kokeilla.. mä nimittäin oon kyl ihan hukassa vaikka onnex jotain syö.. 3½v kun ei syönyt juuri mitään ja eli pyhällä hengellä =( paino oli vuoden aikana laskenu 400g ei paljon mutta kuitenkin kun poika on muutenkin pitkä ja aliruokittu niin toi on paljon =)

tosiaan ku ei tarvi ku joku teelusikallinen laittaa kastiketta lautaselle ni jo alkaa traama show en tykkää,ruoka pilalla,en syö..ym mutta jos jättää kastikkeen/ lisukkeet pois niin kyllä tuo kiltisti mättää lautasen tyhjäks mutta on toi ruoka vähän yks toikkosta..

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mä ottasin ruuan pois ja sanoisin että sit saat seuraavan kerran ku on ruoka-aika..
äkkiä hoksaavat ku on nälkä että se on parempi syödä silloin ku ruoka on..eli napostelut ja kaikki muut pois...
No eipä oo toiminut tähänkään asti. Ei tuo vaan syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
mä ottasin ruuan pois ja sanoisin että sit saat seuraavan kerran ku on ruoka-aika..
äkkiä hoksaavat ku on nälkä että se on parempi syödä silloin ku ruoka on..eli napostelut ja kaikki muut pois...
No eipä oo toiminut tähänkään asti. Ei tuo vaan syö.
jos on terve lapsi, niin syö kun on nälkä. USKO POIS! tässä asiassa jotkut lapset ovat vaan niin sitkeitä ja kovapäisiä, että äidin /isän hermo ja huoli lopahtaa ennemmin kuin lapsen päätös olla syömättä.
 
Wursti Makkaravarvas
Anna ottaa itse lautaselle ruokansa, jos ei maistu niin pois pöydästä ja seuraavalla ruoka-ajalla saa seuraavan kerran, ei siis välipaloja. Mutta en antais samaa ruokaa uudelleen mikä siis oli jo lautasella.
 
meillä
Meillä yksi lapsista oli äärimmäisen tarkka siitä et kaikki ruoka oli erikseen, siis halusi nähdä mitä syö ja vasta ihan lähellä kouluikää alkoi pataruuat ym maistumaan.
Mut silloin siis söi kun ei ollut mitään sekaisin, ja kastikkeet sun muutkin oli vähän niin ja näin..
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olkoon syömättä. ei mitään showta asiasta mihinkään suuntaan.
ens ruualla sitten tarjoot mitä meinasit ja jos maistuu ni hyvä, jos ei, ni hyvä.
Näin juuri. Ja välipalat ja herkut tietysti pois, jälkiruokaa voi saada vasta kun on syönyt ruokansa.

Itse annostelemista kannattaa kokeilla, vastuu siirtyy lapselle otetun ruuan määrästä. En tod. syöttäisi 5-vuotiasta :)
Joo, en minäkään suosittele sitä vaikka joskus itse siihen sorrunkin! :ashamed: Poika kuitenkin onneksi osaa syödä itse ja hoidossa onkin paras syömään kun syö kaikkea ja aina hienosti itse. Kotona nyt vain joku mättää, tykkää passuuttaa itseään..
 
minä
3 päivää on meillä ollut syömättä 5v ja ihan terve oli / on.
Ei vaan syö tai joskus syö ihan mitä vaan joskus taas kronklaa urakalla. Meillä toimii se että itse otetaan ja se on syötävä mitä ottaa, ihan sama vaikka se olisi sit pelkkää spagettia tai kurkku viipale.
Mä en pidä asiasta mitään meteliä vaan pidän siitä huolta että sen syö mitä on ottanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olkoon syömättä. ei mitään showta asiasta mihinkään suuntaan.
ens ruualla sitten tarjoot mitä meinasit ja jos maistuu ni hyvä, jos ei, ni hyvä.
Näin juuri. Ja välipalat ja herkut tietysti pois, jälkiruokaa voi saada vasta kun on syönyt ruokansa.

Itse annostelemista kannattaa kokeilla, vastuu siirtyy lapselle otetun ruuan määrästä. En tod. syöttäisi 5-vuotiasta :)
Joo, en minäkään suosittele sitä vaikka joskus itse siihen sorrunkin! :ashamed: Poika kuitenkin onneksi osaa syödä itse ja hoidossa onkin paras syömään kun syö kaikkea ja aina hienosti itse. Kotona nyt vain joku mättää, tykkää passuuttaa itseään..
mut et 5-v haluu passuuttaa itteään siten että häntä syötetään ? :eek:
 
vierailia
Meillä 5v. ei millään syö itse.Sit jos syötän sekin on tuskaista et otaa ruokaa suuhun,jossain vaiheessa ottaa ruokaa ja syö sitten syötettynä.Meillä poika kyl syö kaikkea mut on aloitus syömään tosi hankalaan sit ku syö jossain välissä syöminen tyssääntyy kokonaan.Jos annan jättää ruuan jos ei syö itse sit huutaa et maha kurnii,eikä vaa syö ja sit pitäisi olla lelut pöydällä.Enkä siedä et lelut pöydällä.Jos ei tule heti syömään niin pitäisi olla kai pyytämättä toistakertaan syömään jos silloin menisi perille et syö itse.Mut musta tuntuu siltä et poika kuolee nälkää jos ei syö itse.päiväkodissa syö itse.Olen lopen kyllästynyt pojan syömiseen.
 
vierailia
Missä muussa on vika?Neurolokisella osastolla ei oteta kantaa yhtään tähän syömiseen ku paino ei laske.Oppi noin 4-5puhumaan ja vauvasta saakka huono syömään vauvana söi tunnin puuroa.Olisi kiva jos jollakin muulakin on samalainen ongelma ja mistä ootte saaneet apua tähän?
 

Yhteistyössä