Oikeastiko joku luulee että kierrättäminen on yhtä kuin köyhyys??

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Kun mä olen ollut ymmärtävinäni että tällä palstallakin osa ihmisistä ajattelee niin.

En mä sillä, totta on että pienituloiset takuulla haluaakin/täytyykin ostaa käytettyä. Mutta silti. Mä olen sataprosenttisen varma etten ole ainoa joka mieluummin ostaa käytettyä vaikka varaa olisi uuteenkin. Tai siis tiedänkin itseni lisäksi samoin toimivia ihmisiä.

Miksi ihmeessä edelleen pitää muutenkin laittaa semmoinen negatiivinen leima kierrätykselle? Jestas sentään. Mikä ihme tekee siitä uudesta tavarasta niin paljon paremman?

Mä olen sitä mieltä että jos nyt täytyy jotain taivastella, niin sitten sitä kertakäyttökulttuuria. Ostetaan kaikki uutena ja heitetään pois kun ei tarvita.
 
No juuh, mä oon löytänyt erittäin hyviä vaatteita esim käytettynä..mä jotenkin tykkään sellasesta vähän käytetystä,sopivasti sisään ajetusta :D Tetity tulee uuttakin ostettua.. ja varsinkin lapsille käytettyä koska sitä tarvii melkein koko ajan ostaa jotain ,housua, paitaa jne..
 
Esimerkiksi äitini ihmettelee kun ostelen kirpparilta vaatteet ja paljon muutakin. On kysynytkin että meneekö meillä taloudellisesti niin huonosti ettei ole varaa ostaa uutta. :LOL:
Hän on juuri tuollaisen kertakäyttökulttuurin tähti, ostaa vaikka mitä, kaiken uutena ja saattaa heittää ihan käyttämätöntäkin tavaraa roskiin. Olen siitä monesti hänelle räpättänyt.
 
Jep
Ihan samaa ihmettelen. Mä tykkään ostaa vanhaa jos löydän mieleistäni, vaikka voisinkin ostaa uutta. Ja tuntuu että jotkut katsoo vinoon... Mutta siinähän luulevat että ollaan köyhiä :D ihan sama mulle. Eikä me kyllä rikkaita edes ollakaan.
 
vieras
Mun mielestä käytetyt vaatteet tekee pukeutumisesta mielenkiintoisempaa. Miten saat vuosikkaalle kulutetut farkut-ruutupaita lookin, kun farkut jää pieneksi ennen kuin ne on kuluneet? Toiseksi en haluaisi opettaa ihan pilalle meidän pumpulipoikia, jotka ei toivon mukaan köyhyyttä itse koe. Musta tuntuu, että tarkempia uuden (ja kalliin) ostamisesta on ne, jotka on lapsuudessaan kärsineet rahattomuudesta. Ja vastaavasti joku Kauniainen on kuuluisa kierrätyksestä ja pihistä kuluttamisesta :D
 
vieraana
Mä en ole ihan suoraan yhdistänyt kierrättämistä ja rahattomuutta toisiinsa.Osalle ehkä näin on. Mutta mun kavereista parhaat tai pahimmat kierrättäjät on joko luonteeltaan pihejä, eikä halua tuhlata esim. lasten vaatteisiin vaikka rahaa olisi tai arvomaailmaltaan vihreitä. Tai sitten ne vaan tykkää koluta kirppareitakin ;) Monta syytä. Itsekin kierrätin enemmän, kun oli aikaa. Nyt ei enää ehdi.
 
Töyhtöhyyppä
No, kirppareilla on kiva kierrellä, vaikka ummehtunut lemu joskus ällöttää. Erityisen kiva on, jos löytää jotain "erikoista", mitä ei massavaatekaupoista ainakaan löydä. ostan vaatteet paljon ulkomailta + pienistä putiikeista, joissa yksilöllinen valikoima - ja sitten kirppareilta, jos jotain hauskaa ja hyväkuntoista löytyy. Tunnustan, etten ole kierrätystä kovin hirveästi ajatellut, eikä rahakaan tässä kirppisshoppailussa ole vaikutin. Vaikka toki on kiva, jos saa halvalla :)
 
Ei näitä ekologisen jalanjälkensä tiedostajia vielä montaa ole täällä pallon rikkaissa maissa...
Minä en osta uutta kuin tarpeeseen ja minun tarpeenani ei ole ollut merkki/ muoti snoppailu ja kasvatan tähän ajatteluun lapsianikin. Vaatteilla niinkuin kaikella kulutustavaralla on kullakin tehtävänsä ja elinkaarensa ja siihen liittyy myös se miten se hävitetään ja tämä kaikki vaikuttaa osto ja käyttö päätöksiini. Minusta "todellista" älyllistä rikkautta on nähdä asiat vähän laajemmin kuin vai oman haluamisensa ja tarpeidensa kautta.
 
Monikin ilmeisesti tosiaan ajattelee niin.
Me ostetaan uutena kengät, hattuja, hanskoja ja alusvaatteita, kaikkea muuta ostan käytettynä koska musta on silkkaa tuhlausta maksaa vaatteista maltaita, varsinkin noilla pienillä kun ne kasvaa silmissä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Monikin ilmeisesti tosiaan ajattelee niin.
Me ostetaan uutena kengät, hattuja, hanskoja ja alusvaatteita, kaikkea muuta ostan käytettynä koska musta on silkkaa tuhlausta maksaa vaatteista maltaita, varsinkin noilla pienillä kun ne kasvaa silmissä.
Tää on vähän sama kuin se että jättää ostamatta kaupasta -50% tuotteet. Mä en ainakaan ikinä malta ostaa normaalihintaista jos vieressä on samaa tavaraa puoleen hintaan :)
 
Kierrättäminen ja kirpparit ovat hyvä asia. Minusta vain voisi jättää sen ainakin joka kerta sanomatta, että ne toiset on tosi tyhmiä, kun ostavat uutta. Kyllähän jonkun on hyvä sitä uutta ostaa, että sinne kirppareille tulee sitten myytävää :D Sama kun sanotaan, että tyhmät ostaa uusia autoja, eikö se ole hyvä, että joku niitäkin ostaa, että on käytettyjä niitä tahtoville?
 
Samaa mieltä, itsellenikin kierrätys/kirpparit on aate eikä pakko. Toki mun aate on hyvä meillä, kun kaikki rahat menevät kuitenkin johonkin, mutta sillä hinnalla jonka säästä materiasta voidaa tuhlata muuhun.

Mä olin ihan |O kun radiossa joku mamma paasasi vielä mun koululaisten kuullen, että pahoja ovat ne äidit, jotka ostavat lasten vaatteet kirpparilta. Hänen mielestään lapsiin/lasten tavaroihin pitää satsata... Pojille kyllä mainitsin, että ei se ole lasten väheksymistä vaan se on aate, jonka haluan lastenikin perivän.


Lisään vielä, että varmasti jatkan kirppareilla asiointia, vaikka lotossa voittaisisin jättipotin. Käytetyn käyttö on mulle paljon muutakin kuin säästöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Monikin ilmeisesti tosiaan ajattelee niin.
Me ostetaan uutena kengät, hattuja, hanskoja ja alusvaatteita, kaikkea muuta ostan käytettynä koska musta on silkkaa tuhlausta maksaa vaatteista maltaita, varsinkin noilla pienillä kun ne kasvaa silmissä.
Tää on vähän sama kuin se että jättää ostamatta kaupasta -50% tuotteet. Mä en ainakaan ikinä malta ostaa normaalihintaista jos vieressä on samaa tavaraa puoleen hintaan :)


Tää on mun mielestä eriasia. Nyt mä säästösyistä ostan paljon -50% tuotteita, mutta jos mulla olisi ylimääräistä (voittaisin lotossa/vastaavaa) Niin ihan periaatteessa ostaisisin vain täysihintaista, ihan suomalaista työtä ja työvoimaa kannattaakseni... + jättäisin ne puolihintaiset niille, joilla niitä rahavaroja on vähemmin.
 
Joku varmaan tosiaan voi luulla niin. Minä kierrätän kaiken mahdollisen ja ostan käytettynä mahdollisimman paljon, oli sitten kyse vaatteista, kirjoista, autoista tai huonekaluista.

Meillä miehen kanssa periaatteessa taloustilanne ja varallisuus ovat parantuneet koko ajan vuodesta toiseen, mutta samaan aikaan olen alkanut kierrättää entistä enemmän.

Mitä enemmän luen ilmastonmuutoksesta, sitä enemmän tekee mieli kierrättää ja muutenkin esim. ruokaostoksille miettiä ekologisuutta tyyliin en osta riisiä, koska sitä pitää kuskata toiselta puolen maapalloa ja sen tuottaminen tuottaa hillittömät meaanipäästöt yms.
 

Yhteistyössä