Oikeastikko katsotte esim. lapsenne päiväkotikaverin vaatteiden merkkejä ja mietitte onko vanhemmat köyhiä vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja "ulla"
  • Ensimmäinen viesti
En, enkä usko vaatteiden edes kertovan paljoakaan perheen tulotasosta. Saati että tuo tulotaso minua kiinnostaisi.

Kauniisiin lastenvaatteisiin kiinnitän kyllä helposti huomion. Saatan hyvin huomata jos jonkun lapsen äidillä näyttäisi olevan samanlainen maku kuin minulla. Aikanaan huvitti kun esikoisen aloittaessa päiväkodin siellä oli pari vuotta vanhempi poika jota usein luultiin sitten meidän pojan isoveljeksi sijaisten ja toisen ryhmän vanhempien toimesta. Molemmat pojat olivat vaaleita ja aika samannäköisiä, hyvin yhteen sopivat nimet, molemmilla suomi toisena kielenään ja hyvin paljon samanlaisia ja -tyylisiä vaatteita. :D

Ja toisesta päästä saattaa kiinnittää huomioa jos jollain lapsella on aina hyvin resuiset ja kulahtaneet vaatteet, ei sopivia ulkoiluvaatteita jne. Vähemmän kyllä tullut vastaan.
 
isä itsekin
Meistäkin varmaan joku ajattelee että snobbaillaan mutta käytännössä kaikki vaatteet ostetaan kirpparilta muutamalla eurolla. Jos saan lähes käyttämättömän laadukkaan haalarin vitosella vs. Lindexin paskan kolmellakympillä niin kyllä siihen Reimaan tartun. Pääasiassa kalliit vaatteet ovat hyvin pidettyjä joten kehtaa käyttää vaikka vanhoja ovat.

Ja ei, en seuraa. Korkeintaan jos sekä lapset että äiti on vaatetettu miikkareilla niin se käy silmään. Kiitos tämän palstan saatana!
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28322064]Alakouluikäinen saattaa aamulla tempaista jalkaansa farkut tai kuten meillä vaikka verkkarit vaikka varsin hyvin tietää, että ne ulkohousut on laitettava jalkaan. Tai ne ulkohousut saattavat olla mukana koululla, muttei jalassa, ja lapsi yltä päältä kurassa, kun tulee kotiin.

Kun on ollut kylmää, niin pojat ovat sentään laittaneet toppikset ihan suosiolla päälleen, vaan isommissa lapsissa, niissa alakouluikäisissä, on näkynyt farkut jalassa pihassa värjötteleviä lapsia.

Eli pitäisi alakouluikäisten kanssa työskentelevän todellakin tietää, ettei se aina ole ostamisesta kiinni.[/QUOTE]

Kyllä lapsella oli asianmukaiset ulkoiluhousut jalassa, eivät vain pitäneet vettä. kyllä minä nyt farkut ja muut erotan ulkoiluhousuista.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28322600]Ei vaatteista voi varakkaita päätellä. Kyllä meilläkin tuntuu olevan niin päin, että varattomilla on ne merkkikuteet. [/QUOTE]

Aivan. Vaikuttaa siltä, että osa ihmisistä haluaa kompensoida omaa sosiaalista asemaansa pukemalla lapsensa viimeisen päälle merkkivaatteisiin.

Ja sitten on tietysti (varallisuusasemasta riippumatta) niitä, joiden esteettiseen silmään suorastaan sattuu pukea lasta rumiin, mutta käytännöllisiin kuteisiin. :D
 
kauhea parru
En katso. Korkeintaan jos joku oikein leuhkii lasten vaatteilla.
Ymmärrän hyvin että halutaan panostaa lapsiin ja hyviin vaatteisiin jotta lapsilla on hyvä olla. Huomaan että lapsen tulon jälkeen omien vaatteiden hankinta on aikalailla romahtanut. Panostan lapsiin, mutta aina ei ole varaa sekä hyviin lastenvaatteisiin että laadukkaisiin omiin. Joten kun kerralla ostaa itselle hyvät niin menevät pitkän aikaa eikä joka viikko tarvi hankkia uusia. Lapset taas kasvavat tosi nopsaan ja tuntuu että niitä vaatteita saa olla koko ajan ostamassa.
 
[QUOTE="vieras";28322020]en vaan alan työntekijänä välillä pyörittelen päätäni kun alakouluikäinen lapsi on märkänä pikkuhousuja myöten, kun ei ole maltettu ostaa vettäpitävää ulkoiluvaatetta.[/QUOTE]

Miun lapsella on sellaset. Ja silti se on jokusen kerran tullut kengät täynnä kuraa ja kaikki märkänä. Ei nekään ihan kunnolla lutakossa sukeltamista kestä....
 
"vieras"
Miun lapsella on sellaset. Ja silti se on jokusen kerran tullut kengät täynnä kuraa ja kaikki märkänä. Ei nekään ihan kunnolla lutakossa sukeltamista kestä....
tässä tapauksessa kyseessä oli ihan vesisateessa kävely uimahallilta koululle, lapsella oli alla gollegehaalari joka takin suojassa oli ihan kuiva ja lahkeet aivan väännettävässä kunnossa kun pääsimme koululle, ei uinut missään vaan ihan normaali kävely vesisateessa. kenkänsä sitten taas pitivät vettä, että sukat olivat kuivat.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28322728]Kyllä lapsella oli asianmukaiset ulkoiluhousut jalassa, eivät vain pitäneet vettä. kyllä minä nyt farkut ja muut erotan ulkoiluhousuista.[/QUOTE]

Se on sitten toinen juttu jos on näin. Useat alakouluikäiset lapset lähtevät kuitenkin kotoa kouluun ihan itse. He saattavat laittaa päälleen lempivaatteensa, ei sen keliin parhaiten soveltuvan vaatteen.

Meilläkin esim. on varavaatekertana jotain vähemmän kestävää.

Totesin muuten juuri, että en osta enää meille Tickettejä. 11 v:n housut ovat nyt usealla reiällä, ja näkyy lahkeet olevan tosi kuluneet muutenkin. Rikki ovat myös keskimmäisen Lassien toppikset. Ne Ticketit kuitenkin huomattavasti pahemmin.
Ja kun Lassien puku maksoi 70 euroa, ja Ticketin toppikset 100 euroa, tykkään, että tässä tapauksessa Lassien hinta-laatusuhde on huomattavasti parempi.
Kosteutta nuo ovat pitäneet molemmat.

Kun ostin nuo Ticketit, niin kuvittelin, että kuopuskin niistä saa vielä housut.
 
"vieras"
Miun lapsella on sellaset. Ja silti se on jokusen kerran tullut kengät täynnä kuraa ja kaikki märkänä. Ei nekään ihan kunnolla lutakossa sukeltamista kestä....
Meillä lapsi tuli toissapäivänä selkää myöten märkänä, vaikka oli kuravaatteet varpaista korviin saakka päällä. Ihmettelin asiaa ja tyttö vastasi, että oli uinut lätäkössä selkäuintia... :D
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28322772]Se on sitten toinen juttu jos on näin. Useat alakouluikäiset lapset lähtevät kuitenkin kotoa kouluun ihan itse. He saattavat laittaa päälleen lempivaatteensa, ei sen keliin parhaiten soveltuvan vaatteen.

Meilläkin esim. on varavaatekertana jotain vähemmän kestävää.

Totesin muuten juuri, että en osta enää meille Tickettejä. 11 v:n housut ovat nyt usealla reiällä, ja näkyy lahkeet olevan tosi kuluneet muutenkin. Rikki ovat myös keskimmäisen Lassien toppikset. Ne Ticketit kuitenkin huomattavasti pahemmin.
Ja kun Lassien puku maksoi 70 euroa, ja Ticketin toppikset 100 euroa, tykkään, että tässä tapauksessa Lassien hinta-laatusuhde on huomattavasti parempi.
Kosteutta nuo ovat pitäneet molemmat.

Kun ostin nuo Ticketit, niin kuvittelin, että kuopuskin niistä saa vielä housut.[/QUOTE]

meillä on reimatec pääasiassa ja kahden oman jälkeen menee vielä serkulle, ei ainakaan ole sanonut ettei pitäisi enää vettä.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28322799]meillä on reimatec pääasiassa ja kahden oman jälkeen menee vielä serkulle, ei ainakaan ole sanonut ettei pitäisi enää vettä.[/QUOTE]

Reimatecillä ei ole koossa 152 henkseli-housuja, tavalliset toppikset lapsen selkä on sitten lumessa. Reimatec ei oikein ole noiden isompien alakoululaisten vaatevaihtoehto.

On tässä taloudessa Reimatec-haalarikin ollut, sekin on saatu rikki.

Itse asiassa kaikkein kestävin on ollut Reiman Peuhari -haalari, se on kestänyt kaikilla kolmella pojalla, ja mennyt vielä näiden jälkeen kirpparille myyntiin täysin ehjänä. Ainoastaan polvissa oli pikkuisen karhentumaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Jooooo";28322259]Maalla kun kaikki tuntee toisensa, niin olen huomannut, että rikkaat eivät pue lapsiaan merkkivaatteisiin, tai ainakaan ns. pintatrendeihin.[/QUOTE]

Musta tuntuu että täällä maalla on pieni porukka joka on kiinnostunut lastenvaatteista ihan "harrastuksena", siis sillä tavalla että käy vaikka vaatekutsuilla, jaksaa etsiä nettikaupoista uusia merkkejä, selata huutista ja muualla reissatessaan käy lastenvaateliikkeissä ostoksilla jne. ja heidän lapsillaan näkee ns. merkkivaatteita, loput sitten eivät tunnista kalliimpia merkkejä sellaisen nähdessään, eivätkä varmaan edes tiedä että on olemassa 200 euron toppahaalareita jne. Ihan vaan siksi, että täällä ei ole muuta vaatetarjontaa kuin seppälän ja halpa-hallin, ja vaatteet tietysti suurin osa ostaa sieltä mistä ne helposti saa. On siis enemmänkin vanhempien kiinnostuksesta kuin tulotasosta kiinni millaisia vaatteita lapsilla on :)

Mulle lastenvaatteet on jonkinlainen harrastus, nautin siitä kun saan esim. netissä selailla ja ihailla mitä kaikkea on tarjolla, mutta en silti tuhlaa merkkeihin paljon rahaa kun ostan huutiksesta, kirppareilta (reissaan paljon muualla ja koluan usein samalla kirpparit), alennusmyynneistä jne.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28322772]
Totesin muuten juuri, että en osta enää meille Tickettejä. 11 v:n housut ovat nyt usealla reiällä, ja näkyy lahkeet olevan tosi kuluneet muutenkin. Rikki ovat myös keskimmäisen Lassien toppikset. Ne Ticketit kuitenkin huomattavasti pahemmin.
Ja kun Lassien puku maksoi 70 euroa, ja Ticketin toppikset 100 euroa, tykkään, että tässä tapauksessa Lassien hinta-laatusuhde on huomattavasti parempi.
Kosteutta nuo ovat pitäneet molemmat.

Kun ostin nuo Ticketit, niin kuvittelin, että kuopuskin niistä saa vielä housut.[/QUOTE]

Ticketeistä olen muuten todennut ihan saman. Eivät kestä meidän tyttöjen käytössä. Tänään juuri pitää mennä ostamaan paikka yksin Ticketin housuihin. Ollaan nyt kokeiltu yhdet välikausi- ja yhdet toppahousut per lapsi ja enää en osta yksiäkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Viblsp-
Ei-voisi-vähempää-kiinnostaa. Enemmän kiinnostaa se, jos se lapsi osaa käyttäytyä. Mun 7v tytöllä on Ticket-to-heaven-takki, jonka sai mun siskolta lainaan. En ostaisi itse, ei ole sen arvoista, hyviä vaatteita löytyy muutenkin. Ja kavereita tuo sai ennen takkiakin, iik? :)

Aa, olenhan mie kiinnittänyt huomiota haalariin. Oli se kammottava sateenkaarivärinen MOLO-haalari jonkun lapsen päällä joskus, eww. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Makia
[QUOTE="vieras";28322931]Ticketeistä olen muuten todennut ihan saman. Eivät kestä meidän tyttöjen käytössä. Tänään juuri pitää mennä ostamaan paikka yksin Ticketin housuihin. Ollaan nyt kokeiltu yhdet välikausi- ja yhdet toppahousut per lapsi ja enää en osta yksiäkään.[/QUOTE]

Lassiet ovat kestäneet meilläkin hemmetin hyvin. Kahdella pojalla ollut aktiivisesti käytössä haalari ja sain siitä silti hyvän hinnan. :) Ei se laatu, vaan se merkki... Ei ku...
 
en
En mieti tulotasoa tms. Kiinnitän huomiota jos ei ole asianmukaiset vaatteet tai jos kiinnostun kuosistä tms. Poissa on sanottu ettei kaikilla ole asianmukaisia vaatteita jne varavaatteita. Ovat mm sanoneet et voisin pitää vanhemmille koulutusta...käsittämätöntä eivätkö vanhemmat osaa varustaa pvkotilapsiaan....outoa.
 
Ei mitään muistikuvaa mitä kenelläkin on 1,5v ajalta. Jos näen jonkun tosi kivan, voisin kysyä merkkiä tai katsoa jos näkyisi.
Vaikka yrittäisin, tuskin näkisin kenenkään köyhyyttä haalarimerkistä. :D
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28322619:
Jos tätä palstaa ei olisi, olisin autuaan tietämätön lasten merkkivaatteista. Joskus vain huvittaa, jos näkee jossain jonkun palstalla mainitun merkin ja ajattelen vain, että "ahaa, tuo on nyt sitten sellainen hieno ja kallis merkki".
Sama juttu! Mäkään en ennen lastensaantia tiennyt että vauvoille ja pikkulapsille on oikeesti merkkivaatteita ja että joku saattaa ostaa prinsessalleen 100€ mekon?!? Meillä käytetään ehjiä, kivannäköisiä ja käytännöllisiä vaatteita, merkistä viis. Tietysti jostain kaupasta ostetut pitää paremmin ryhtinsä ja kestää enemmän pesuja ja niitä suositaan, mutta sillä ei ole väliä onko marimekko vai h&m.
 
.äippä.
Alkuperäinen kirjoittaja määä;28322484:
No en kyllä päättele lastenvaatteista perheen tulotasoa. Ainakin täällä päin on enemmän sääntö kuin poikkeus että lääkäreitten lapset kulkee Cirafeissa. Ehkä se johtuu siitä, että lääkäreillä on enemmän henkistä pääomaa eikä jakseta hirveesti miettiä niitä lastenvaatteita, kun on fiksumpaakin ajateltavaa. Anteeksi nyt vaan,jos tällä jotakuta loukkasin, mutta sellaista olen miettinyt. Itse olen köyhä/pienituloinen (nyt kotiäitinä köyhä, töissä käydessäkin tulot vain reilun 2000/kk) ja tykkään hirveästi lastenvaatteista ja käytän niihin ehkä hiukan liikaa rahaakin, kirpparilta ostan suurimman osan mutta myös uutena. Mietin myös jälleenmyyntiarvoa välillä ainakin joittenkin vaatteiden kohdalla, siksi meillä on paljon esim. Tickettiä). Minusta on kiva pukea lapsi nätisti ja katselen myös mielelläni, mitä muiden muksuilla on päällä. En kuitenkaan päättele vaatteiden merkeistä tulotasoa. Merkit/kuosit ei todellakaan kerro siitä että äiti/isä olis rikas, vaan ainoastaan siitä, että äiti on kiinostunut lapsenvaatteista.
No ehkä se tässä entisenä vaatetusalan ammattilaisena juuri harmittaa, että he, joilla olisi oikeasti varaa ostaa kotimaista ja ekomerkkejäkin, juuri he ostavat niitä halvimpia merkkejä, joista ei tiedetä kuka ja minkälaisissa oloissa ne on valmistettu.

Ulkovaatteissa kotimaisiakin kun riittää esim. Reimatec, no valmistus taitaa olla Kiinassa, mutta suunnittelu ja tuotekehitys Suomessa. Myös Travalle, Lassietec ym. Ja sisävaatteissa valinnanvaraa riittää ekologisesta ja kotimaisesta näkökohdasta vaikka kuinka paljon. Ja monilla kalliimmilla merkeillä, ulkomaisillakin, ihan oikeasti panostetaan siihen suunnitteluun ja se työllistää vaatetusalan ammattilaisia Euroopassa.

Onneksi monet pienituloiset ottavat myös nämä näkökohdat huomioon. Kiitos heille siitä.
 

Yhteistyössä