Oi jospa joku osaisi auttaa -KESÄLOMA ASIAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ltm";26239056]Jos loma on jo vahvistettu, täytyy olla TOSI painavat perusteet sen siirtoon, itse varmistaisin liitosta mikä on ok. Sijaisuudet ja niiden järjestäminen on työnantajan työnjohdollinen ongelma.

Meilläkin on viisi ihmistä joista saa olla aina kerrallaan kaksi poissa, siinä sitten sumplitaan ja joustetaan kukin tahoillamme. Toinen vaihtoehto jota mietimme, on 4 vkoa putkeen ja kiertävä lista.[/QUOTE]

Lomat on olleet seinällä jo kuukauden verran ainakin, eikös ne silloin voida sanoa vahvistetuiksi?
Meillä nyt ilmeisesti toinen sijainen lähtee pois, niin joutuisin tekemään hänen töitään ja minun loma pilkottaisi, mutta eikö tämä voida katsoa meidän esimiehn juurikin työnjohdolliseksi ongelmaksi, josta ei minua pitäisi "rangaista" ?

Huopmenna ilmeisesti tapaan tämän esimiehen, joka tätä asiaa puljaa ja haluaisin jotain faktaa tuekseni, millä pystyisin kieltämään tuon asian :( Liitostakaan kun ei tänään enää kukaan vastaa.

Juu, kieltämättä aika hanurista on. Tää homma on menny tällaseksi viimesen neljän vuoden aikana ja huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan joka asiassa, ei pelkästään näissä loma-asioissa. Kolmen kk:n aikan on neljä työkaveria ottanu lopputilin, ihan sen takia, että ei oo hyvä olla töissä. Ja se on tosi inhottavaa, koska meillä on ihan huippu työporukka. Pomo pää sit onkin toinen asia. Firmassa ei oo varmaan ketään, kuka EI olis katellu muita töitä :D. Olosuhteiden pakosta itekkin vielä hetken aikaa olen siellä. Jos en olis raskaaksi tullut, nii viimestään syksyllä olisin lähetenyt :)

Tosi kurjaa tommone o.O
Itse kun olen siellä "pomopuolella" niin koitan kaikin tavoin tehdä asiat niin, ettei juuri tuollaista fiilistä tulisi =) Siksi vähän tässä itsekin kovemmin barrikaadeille nousen ;)

Meillä lomalistalla on kaksi statusta, toinen on alustava mhin merkitään toiveet, ja johtoryhmä vahvistaa lomat näinä päivinä. Sen jälkeen niitä ei saa muuttaa kuin erittäin painavasta syystä.

Riippuu varmaan siitä kuka lomalistat on laittanut näkyviin, ja onko talon tapana ollut se, että ne on silloin vahvistettu.

(Tarkistapa vielä, meillä esim työsuhdepäivystys on klo 18 asti)

[QUOTE="niin";26239126]Ei saa meillä pitää neljää viikkoa koskaan. 10 vuotta samassa työpaikassa, pisin loma 3vkoa.[/QUOTE]

Niin, mutta meillä saa ja minusta ei ole reilua että minulta pilkotaan ja muita ei! Nih!

[QUOTE="vieras";26239140]Meillä lomalistalla on kaksi statusta, toinen on alustava mhin merkitään toiveet, ja johtoryhmä vahvistaa lomat näinä päivinä. Sen jälkeen niitä ei saa muuttaa kuin erittäin painavasta syystä.

Riippuu varmaan siitä kuka lomalistat on laittanut näkyviin, ja onko talon tapana ollut se, että ne on silloin vahvistettu.

(Tarkistapa vielä, meillä esim työsuhdepäivystys on klo 18 asti)[/QUOTE]

Näin olen ymmärtänyt, että kun ne siellä seinällä ovat, niin se ovat siinä! Toiveita tms ei edes mihinkään näkyviin tule, vain esimiehen pöytälaatikkoon.
Tokihan niitä voidaan YHTEISYMMÄRRYKSESSÄ muutella senkin jälkeen, mutta että yksipuolisesti pilkkoa, niin minusta se EI OLE OIKEIN! Etenkin vedoten siihen, että tapana on pitää se 4vko (tai 4-5vko, riippuen miten on lomia pitämättä).

En kyllä enää ala kaivamaan numeroa, jos hä'n huomenna minulle jotain ehdottaa, niin sanon sitten soittavani liittoon ja kysyväni asiasta, jos ei yhteisymmärrykseen muuten päästä....

Mutta eikö tuo "tasapuolisuudennimissä" ole aika hyvä veruke!?!

22 §

Työntekijöiden kuuleminen

Työnantajan on selvitettävä työntekijöille tai heidän edustajilleen vuosiloman antamisessa työpaikalla noudatettavat yleiset periaatteet. Ennen loman ajankohdan määräämistä työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

Jos kaikki muut saa 4-5 viikkoa putkeen, niin pyydä pomoltasi kirjallinen selvitys miksi kohdallasi on päätetty toimia toisin. Kerro että muotoilee asian niin selkeästi ettei liiton tarvitse kysella lisätietoja ;)

Mä osaan olla hankala jos niikseen tulee, pomot tietää sen ja ovat oppineet keskustelemaan etukäteen ja kyselemään. Ja meillä on selkeät periaatteet millä mennään - puolin ja toisin.

[QUOTE="aapee";26239141]Niin, mutta meillä saa ja minusta ei ole reilua että minulta pilkotaan ja muita ei! Nih![/QUOTE]

Anteeksi jos vastasin.

Kyse oli siitä onko se laillista ja kyllä se on.
Reilua se ei ole varsinkaan sun tapauksessa ja tuskin edes laillista, kun lomat olleet jo esillä.

[QUOTE="ltm";26239225]Jos kaikki muut saa 4-5 viikkoa putkeen, niin pyydä pomoltasi kirjallinen selvitys miksi kohdallasi on päätetty toimia toisin. Kerro että muotoilee asian niin selkeästi ettei liiton tarvitse kysella lisätietoja ;)[/QUOTE]

Tää on aika hyvä =D

Valitettavasti loma-asioissa ei koskaan päästää täydelliseen tasapuolisuuteen.
Meillä on ollut tapana keskustella lomista keskenämme ja miettiä kuka tuuraa ketäkin ja milloin. Aina on toiveet menneet läpi kun kaikki joustaa ja tuuraukset on sovittu.
Itse joustan aina niin että pilkon lomani 3 + 1 viikkoa. Se on mun mielestä kaikista paras vaihtoehto koska kun palaan 3 viikon lomalta, siihen iskee heti päälle omien hommien lisäksi tuurauksia niin on kiva että on vielä yksi huiliviikko odottamassa.
Muutkin on jakaneet lomansa samoin.

[QUOTE="ltm";26239239]Mä osaan olla hankala jos niikseen tulee, pomot tietää sen ja ovat oppineet keskustelemaan etukäteen ja kyselemään. Ja meillä on selkeät periaatteet millä mennään - puolin ja toisin.[/QUOTE]

Mun lähin esimies oli tälle toiselle esimiehelle jo sanonut, että hän ei aio asiasta keskustella edes, että tämä' ylempi saa itse olla yhteydessä minuun.
Lähimmälle esimiehelle asia siis on ihan ok, että minä pidän sen 4vko, mutta tämä seuraavaksi isompi =/
No, toivotaan että tämä on neuvottelukysymys.
Onkohan kohtuutonta pyytää lisälomapäiviä, JOS suostun tuohon viikon siirtoon (=sinne lokakuulle)?

[QUOTE="niin";26239253]Anteeksi jos vastasin.

Kyse oli siitä onko se laillista ja kyllä se on.
Reilua se ei ole varsinkaan sun tapauksessa ja tuskin edes laillista, kun lomat olleet jo esillä.[/QUOTE]

En minä sitä tarkoittanut ettet olisi saanut vastata. Anteeksi jos tuli töksäyttävästi =)

Valitettavasti loma-asioissa ei koskaan päästää täydelliseen tasapuolisuuteen.
Meillä on ollut tapana keskustella lomista keskenämme ja miettiä kuka tuuraa ketäkin ja milloin. Aina on toiveet menneet läpi kun kaikki joustaa ja tuuraukset on sovittu.
Itse joustan aina niin että pilkon lomani 3 + 1 viikkoa. Se on mun mielestä kaikista paras vaihtoehto koska kun palaan 3 viikon lomalta, siihen iskee heti päälle omien hommien lisäksi tuurauksia niin on kiva että on vielä yksi huiliviikko odottamassa.
Muutkin on jakaneet lomansa samoin.

Joo ei varmaan ihan täydellisyyttä olekaan, mutta tuohan on ihan ok, miten teillä on, jos se on kuitenkin kaikille sama ja sopii kaikille =)
Mutta hieman korventaa, että minua saa pompottaa suurinpiirtein miten vaan, kun olen esimiehen sijainen (siis tämä seuraavaksi ylempi pompottelisi, ei lähin), kyllä ne samat oikeudet kai on minullakin!

[QUOTE="aapee";26239282]
Onkohan kohtuutonta pyytää lisälomapäiviä, JOS suostun tuohon viikon siirtoon (=sinne lokakuulle)?[/QUOTE]

Öö ei kait mitään lisälomapäiviä noin vaan voi saada tai antaa. Ainakaan siis palkallisia.

[QUOTE="aapee";26239301]Joo ei varmaan ihan täydellisyyttä olekaan, mutta tuohan on ihan ok, miten teillä on, jos se on kuitenkin kaikille sama ja sopii kaikille =)
Mutta hieman korventaa, että minua saa pompottaa suurinpiirtein miten vaan, kun olen esimiehen sijainen (siis tämä seuraavaksi ylempi pompottelisi, ei lähin), kyllä ne samat oikeudet kai on minullakin![/QUOTE]

Olet ihan oikeassa, tasapuoliseen on ehdottomasti pyrittävä.

[QUOTE="pöh";26239337]Öö ei kait mitään lisälomapäiviä noin vaan voi saada tai antaa. Ainakaan siis palkallisia.[/QUOTE]

Meillä saa esimerkiksi, jos joudutaan hälyttämään lomalta töihin (pakkohan siis ei ole tulla).
Voisihan tätä verrata sellaiseen.

Lisäpäiviä ei kyllä voida antaa, silloin toisia olisi kohdeltu eriarvoisesti. Tai sitten teillä tulisi ottaa käyttöön sellainen, että työnantajan aloitteesta lomakaudelle kuuluvan osan siirtäisestä lomakauden ulkopuolelle saisi aina esim viikosta +1pv jne. Tässäkin on taas oma hankaluutensa.

Mä suosin ja suosittelen tuota vastineen/perustelun pyytämistä kirjallisena, tai voit itse kysyä asiaa kirjallisena ja vaatia vastauksen kirjallisena vaikka 2 pv sisällä. Näin molemmilla on mustaa valkoisella mmitä on tapahtunut, ja jos asiaa selvitellään liitossa niin lähtötiedot on ok.

Ja kannattaa selventää tosiaan että muotoilee vastineensa niin että se lähtee liittoon tarkistettavaksi onko ok, pistää vähän pomonkin iettimään onko perusteita ja miten sen kirjaisi...

[QUOTE="ltm";26239406]Lisäpäiviä ei kyllä voida antaa, silloin toisia olisi kohdeltu eriarvoisesti. Tai sitten teillä tulisi ottaa käyttöön sellainen, että työnantajan aloitteesta lomakaudelle kuuluvan osan siirtäisestä lomakauden ulkopuolelle saisi aina esim viikosta +1pv jne. Tässäkin on taas oma hankaluutensa.

Mä suosin ja suosittelen tuota vastineen/perustelun pyytämistä kirjallisena, tai voit itse kysyä asiaa kirjallisena ja vaatia vastauksen kirjallisena vaikka 2 pv sisällä. Näin molemmilla on mustaa valkoisella mmitä on tapahtunut, ja jos asiaa selvitellään liitossa niin lähtötiedot on ok.

Ja kannattaa selventää tosiaan että muotoilee vastineensa niin että se lähtee liittoon tarkistettavaksi onko ok, pistää vähän pomonkin iettimään onko perusteita ja miten sen kirjaisi...[/QUOTE]

Jep!
Jos hän siis alkaa vaatimaan sen yhden viikon siirtoa, niin minä vaadin syyn kirjallisena ja toimitan sen liittoon!
Ja itse perustelen asian tuolla tasapuolisuudella!

[QUOTE="aapee";26239428]Jep!
Jos hän siis alkaa vaatimaan sen yhden viikon siirtoa, niin minä vaadin syyn kirjallisena ja toimitan sen liittoon!
Ja itse perustelen asian tuolla tasapuolisuudella![/QUOTE]

Kuulostaa ihan hyvältä.

Kannattaa aina pitää asiallinen linja vaikka harmittaisikin, itselläkin on siinä aika ajoin pinnistelemistä :whistle:

Yhteistyössä