Oi jeekuRa!! Nyt se päRRää....

...nimittäin ihan just äsken SE tuli! Ja ihan oikein! Meijen viisvuotias oppi vihdoin sanomaan ja aivan upeasti R- äänteen!! :)

Oi, että! Poika on niin intona, niin iloinen että nauraa käkättää ihan hervottomana ja töräyttää R- alkuisia sanoja ilmoille rinta rottingilla :). Meijen supersankari :heart:!

Eikä sitten tarvittukaan puheterapeuttia....:)
 
Minkä ikäsenä r ja s yleensä opitaan? Guuglaisin jos jaksaisin..
Onnea uuesta taidosta, mahtaa poika olla polleena :)
Aika monellahan se on jo hanskassa siinä neljävuotiaana, yleensä. Sitten on nämä yksilölliset vaihtelut, että osa osaa jo kolmivuotiaana sanoa ja osalla kestää oman aikansa äänteen löytäminen. Meillä poika ehti jo hiukan hepuloida, kärsimättömän luonteen kun omaa, ja hiukan jo huolettikin, että oppiikokaan ennen eskariin (ensi syksynä) menoa.

No oppi :)! Ja tuntui ihan, että samalla kun se R eka kertaa tuli ilmoille, että poika kasvoi samalla pituuttakin. Henkisesti nyt ainakin kasvoi isoksi iloiseksi jättiläiseksi :).
 
Viimeksi muokattu:
hellsbells
Okei :)
Meillä on 3,5v joka ei ole lähelläkään ärrän tai ässän sanomista, ja monet kirjaimet menee sekaisin. Olen kyllä tyytyväinen tuohonkin, alko puhumaan ilmeisesti aika myöhään. ( Esikoinen kyseessä, eikä lähipiirissä juuri ole pieniä lapsia, niin ei oikein ole "vertailukohtaakaan" .. )
2-vee neuvolassa ei vielä puhunut mitään selkeetä, 2,5vuotiaana puhui jo paljonkin. Ja nykyään pajattaa tauotta, mutta kirjaimet vähän hakusessa.
 
Okei :)
Meillä on 3,5v joka ei ole lähelläkään ärrän tai ässän sanomista, ja monet kirjaimet menee sekaisin. Olen kyllä tyytyväinen tuohonkin, alko puhumaan ilmeisesti aika myöhään. ( Esikoinen kyseessä, eikä lähipiirissä juuri ole pieniä lapsia, niin ei oikein ole "vertailukohtaakaan" .. )
2-vee neuvolassa ei vielä puhunut mitään selkeetä, 2,5vuotiaana puhui jo paljonkin. Ja nykyään pajattaa tauotta, mutta kirjaimet vähän hakusessa.
Elähän huoli, asiat vaativat sen oman kypsymisensä ja sitten kun ne loksahtavat, niin...:) Meillä tämä viisvuotias aloitti puhumaan tosi aikaisin (eka sana tuli 7kk ikäisenä, yksivuotiaana pälpätti jo aikatavalla!) ja ihmeeksemme sai s- äänteen heti haltuunsa mutta tämä r vaati sitten tämän oman aikansa. Viisvuotis neuvolassa sitten jo terveydenhoitaja lähti suosittelemaan puheterapeuttia ja laittoi meidät jonoon....pojalla oli hyvin voimakas kurkku r käytössä. Sen sijaan D-, L- ja T- äänteet olivat hyvin hallinnassa joten en edes ollut asiasta itse huolissani.

Kyllä ne äänteet sieltä tulevat, kun lapsi on kypsä. Ja onneksi meillä on rinnalla tarjolla tuo puheterapeuttimahdollisuus :). Nauti sinä lapsesi pajatuksesta :)!
 
Voi että mää muistan sen ilon ja RRRiemun kun opin sanomaan ärrän. Olin siis jo ala-asteella ja puheterapeutin sijainen oli sanonut, että en oppisi ikinä sanomaan sitä. Suutuin ja opettelin, ja kakkosluokan joulujuhlassa kirkkojonossa pärryytin ärrääni puheterpalle. Olihan se mahtavaa, ja olin tehnyt sen eteen paljon työtä.

Onnea teille! :D
 
  • Tykkää
Reactions: FreezeCat
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27561296:
Voi että mää muistan sen ilon ja RRRiemun kun opin sanomaan ärrän. Olin siis jo ala-asteella ja puheterapeutin sijainen oli sanonut, että en oppisi ikinä sanomaan sitä. Suutuin ja opettelin, ja kakkosluokan joulujuhlassa kirkkojonossa pärryytin ärrääni puheterpalle. Olihan se mahtavaa, ja olin tehnyt sen eteen paljon työtä.

Onnea teille! :D
Ihana muisto sinulla :)! Sisukkuus palkittiin ja näytit puheterapeutille närhen killuttimet :D!

Kiitos, meillä fiilistellään kyllä :)
 

Yhteistyössä