Ohut limakalvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kanella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kanella

Jäsen
13.03.2008
628
0
16
Ultrassa todettiin, että kohdun limakalvo on liian ohut. Ovulaatioon on tällä hetkellä noin 5 päivää, ja limakalvon paksuus oli vain 3-4 mm. Gynekologi arveli keskenmenon jälkeisen kaavinnan vaurioittaneen limakalvoa. Lähete tarkempiin tutkimuksiin Kättärille laitettiin tänään.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voiko tilannetta hoitaa jotenkin? Entä kuinka nopeasti Kättärille on päässyt lähetteen laittamisen jälkeen?

Heippa Kanella! Ei ole asiasta mitään kokemusta, mutta ehdotan, että laitat kysymyksen myös tuonne keskenmeno-puolelle. Monet lukee sitä palstaa, vaikka omasta keskenmenosta olisikin jo aikaa.

Limakalvo kerkeää 5 päivässä kyllä paksuuntumaan vielä noin 3-4mm. Mulla oli suunnilleen yhtä paksu ja ovulaation aikaan oli noin 7-8mm, eikä lääkäri ollut yhtään huolissaan, asiaa ei siis sen kummemmin tutkittu. Ja nyt on puolivuotias poika... :) Joten älä hätäile! Clomifenejä ei ehkä kannata käyttää, ne ohentavat entisestään. Tai sitten pitää lisäksi ottaa joku paksuntava. Muistaakseni Zumenon on sellainen lääke joka paksuntaa, kysäseppä lääkäriltä!

Kanella: Mulla menossa ivf ja käytössä gonal. 8 piikittelypäivän jälkeen, eli toisessa ultrassa limakalvo oli vain 6mm, jopa vähän alle. Lääkäri sanoi, että tuo limakalvon paksuus on kovin yksilöllistä eikä kannata olla huolestunut. Ihanteellinen paksuus on kuulema 9-10mm, joten ei sen tarvitse mikään järkyttävän paksu ollakaan. Ja jos ovulaatioosi on vielä 5 pv, ehtii kalvo paksentua vielä paljon. Ja tuosta ovulaatiostahan menee vielä monta päivää kiinnittymiseen ja paksuuntumista tapahtuu vielä siihen asti.

Onko sulla käytössä lugestronit? Ne auttavat kuulema limakalvon rakenteeseen vaikkeivät paksuuteen vaikutakaan. Vehnänalkioöljyä ja greippimehua monet käyttävät limakalvon vahvistamiseen, kuten itsekin käytän, mutta silti ovat kalvot kovin ohuet.

Toivottavasti teitä nyt onnistaa surullisen tapahtuman jälkeen ja saatte syliinne oman pikkuisen!:hug:

Suurkiitos vastauksista, antoivat uutta toivoa. Eilen kävin tosiaan eka kertaa vasta gynellä, joten vielä ei ole tarkempaa diagnoosia tai lääkitystä. Gyne oli sitä mieltä, että tähystetään ensin kohtu ja katsotaan sitten, miten tilannetta yritetään hoitaa. Mahdottomana ei pitänyt raskautumista tästäkään kierrrosta mutta epätodennäköisenä kuitenkin. Toisaalta itsellänikin kävi mielessä, että muistikohan ultrausvaiheessa sitä, että mulla on viime aikoina olleet ovulaatiot vasta kp 19-20 tienoilla, vai miettikö vain standardikierron kp:ää 14.

Lisäkysymystä teille follien koosta. Jos on mitattu, niin millaisia lukemia on tullut milläkin kiertopäivällä?

kp 10: johtofollikkeli 15mm, useita pieniä 4-7mm, limakalvo 5,8mm
kp 13: ovulaatio

kp 11: johtofollikkeli 18mm, useita pienempiä, limakalvo 6,3mm
kp 13: ovulaatio

kp 11: 10 follikkelia, suurimmat 12, 13 ja 17mm, limakalvo 7,5mm
kp 13: follikkelit 20, 16 ja 13mm

kp 9: suurin 21mm (tod.näk. kysta), lisäksi 15 ja 17mm, limakalvo 4,5mm
kp 13: ovulaatio ilmeisesti ollut jo, limakalvo 7,7mm

kp 10: johtofollikkeli 19mm, 3 pientä, limakalvo 5,5mm
kp 12: follikkeli 21mm, limakalvo 6mm

kp 6: follikkelit 9,7mm ja 7,2mm, 6 pienempää, limakalvo 3,7mm
kp 11: follikkelit 22mm ja 12,6mm sekä pienempiä, limakalvo 6,8
kp 12: ovulaatio, limakalvo 8,4mm
Raskaus alkoi tässä viimeisessä kierrossa. Tuskinpa nämä vertailukelpoisia ovat, mulla on lyhyt kierto ja muutenkin eri ihmisillä toimii kroppa eri tavalla...
Ohut limakalvo kyllä heikentää raskautumismahdollisuuksia eli on ihan hyvä tutkia voisiko sille jotain tehdä. Onnea Sinulle yrityksiin!
,

Kiitos, Ranjana. Eihän nuo luvut tietenkään täysin vertailukelpoisia ole, mutta jonkinlaista ideaa ehkä antaa, mitkä on normaaleja lukemia. En löytänyt mistään kunnon numerotietoja, vaikka kuinka yritin kaivella. Nyt kun katsoin tota sun raskautumiskiertoa, niin jos ajattelee, että mulla oli n. 5 päivää ennen ovulaatiota limakalvo 3-4 mm ja näkyvissä kaksi n. 1 cm:n follikkelia ja muutama pienempi, niin ei tuo tilanne minusta paljoa eroa sun kp 6:n arvoista. Toivottavasti mulla ei mitään ihan kamalaa löydy tutkimuksissa, vähän vain pelottaa kun ikäkin rupeaa jo painamaan.

Sen verran vielä noista mun lukemista, että ainoastaan eka noista on ihan luomukierto. Neljässä seuraavassa oli clomifen ja viimeisessä gonal-f. Muistaakseni kahdessa viimeisessä oli myös zumenon, jonka kai piti paksuntaa limakalvoa, sitä käytin vielä ovulaation jälkeenkin... Noin äkkiseltään en kyllä ymmärrä mitä hyötyä clomeista oli, ihan samanlaiset follikkelithan tuossa luomukierrossakin on.

Toivotaan, että mullekin löytyy sopiva hoito, joka auttaa noin hyvin kuin sulla, Ranjana. Kunhan nyt vain pääsisin luvatussa ajassa tutkimuksiin, niin saisi asiaa eteenpäin. Epätietoisuus on pahinta.

Munasolun läpimitta kasvaa muistaaksni sen 2 mm/vrk tai jotain..hitsi kun ei kaikkea lukemaansa enää muista. Mutta toi 1 cm:n johtofollikkeli viittas kyllä siihen että ovulaation on vielä ainakin se 5 pv.

Ja mulla oli lääkkeellisessä PAS:ssa aina siirtopäivänä jotakuinkin 7-8 mm limakalvo ja tärppäshän tuo sitten. Ja estrogeeni meni pienimmällä annoksella eli jos limakalvon paksuus olis ollu ongelma, olis lääkitystä varmaan nostettu.

Muistelisin myös, että kasvuvauhti follikkeleilla on 1-2mm/vrk. Ja muistaakseni on myös ihan tavallista (siis vaikka ei mitään ongelmia olisikaan), että joka kierrossa ei ovulaatiota tapahdu. Siis vaikka follikkelit näyttäisi ihan hyvälle, niin ovulaatio saattaa silti jäädä tulematta. Ultrassa on myös aika vaikea päätellä onko kyseessä oikea follikkeli vai pelkkä kysta... :(

Yhteistyössä