ohrapuuro / ruuanlaitto takassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
sarja typeriä kysymyksiä ihmiseltä joka juuri kuuli, että takassakin voi valmistaa ruokaa :D

* millaisen astian voi laittaa kuumaan takkaan? tavallisen lasivuuan?
* laitetaanko se sinne hiilien päälle vaan vai tarviiko olla joku "teline" ?
* olen polttanut takassa puita ja nyt sain pellit kiinni, kypsyykö siellä puuro?
* kauanko ohrapuuron pitäisi siellä olla? ei hajuakaan kuinka kuuma tuolla on..

No meillä kotona on takassa ainakin sellainen koukku (jonka saa käännettyä sinne sivuun kun ei tartte) johon padan voi laittaa :) Ja siinä sit keittää puuroa tms. ihan niinku normaalistikkin =)

meillä kyllä äiti teki kotona leivinuunissa mm.karjalanpaistia lasivuuassa ja hyvin kesti. itse tein takassa just ohrapuuroa, käytin kermansaven sellasta keraamistavuokaa. hyvin tuli puuro, oli jopa liian kuuma tuo takka, vaikka päinvastasta pelkäsin. eikun vaan kokeilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja soja:
meillä kyllä äiti teki kotona leivinuunissa mm.karjalanpaistia lasivuuassa ja hyvin kesti. itse tein takassa just ohrapuuroa, käytin kermansaven sellasta keraamistavuokaa. hyvin tuli puuro, oli jopa liian kuuma tuo takka, vaikka päinvastasta pelkäsin. eikun vaan kokeilemaan.

Leivinuuni on ihan eri asia kuin laittaa lasivuoka tulen sekaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja soja:

Leivinuuni on ihan eri asia kuin laittaa lasivuoka tulen sekaan

ei tuol mitää tulta ole... kuten jo kirjoitin...

Minä olen tehnyt takassa joskus niin, että olen laittanut ihan alimmaiseksi tulitiilen. Ja sitten siihen päälle olen laittanut astian. Olen käyttänyt keraamisia, lasisia ja saviastioita. Eikä sitä puuroa tarvitse laittaa uuniin aivan välittömästi, kun tulet ovat sammuneet. Siellähän on aivan kamalan kuuma silloin. Eihän sähköuuniinkaan laiteta puuroa niin, että uuni on täysillä.

Yhteistyössä