Odotusajan lääkitykset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TheNapero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TheNapero

Uusi jäsen
27.08.2006
19
0
1
Olen sairastellu flunssaa pariin otteeseen ja nyt viimisellä kerralla sain keuhkouputkentulehduksen.
Lääkäri määräsi kuurin Zithromaxia joka vaihdettiin halvempaan Azithromycin Hexal kuuriin. Mietityttää vain kun olen 23 viikolla raskaana ja pakkauksessa lukee että ei raskaana oleville? Lääkäri on kyllä tietoinen raskaudesta. Toisaalta tuntuu että kaippa ne lääkärit tietää mitä tekevät. Kuuri on kuitenkin pakko syödä, yskä mennyt niin pahaksi. Onko mutta saaneet tätä samaista lääkettä raskausaikana?

Mulle lääkäri sanoi että pelkkään keuhkoputkentulehdukseen ei enää määrätä lääkkeitä koska sen vaikutus on huono. Lääkkeen vaikutuksesta taudin keston on kuulemma todistettu lyhenevän vain päivällä. Mulla oli lisäksi poskiontelon tulehdus ja sain Kefalex-kuurin. Se on lääkärin mukaan yleisin antibiootti raskaana olevalle.

Melkein kaikissa lääkkeissä lukee ettei raskaana olevalle, ihan varmuuden vuoksi. Ei buranaakaan saa ottaa, mutta silti lääkäri saattaa tarvittaessa sitä määrätä. oletko katsonut löytyykö netistä tietoa?!

Mulla on vain tämä yskä jatkunut nyt toista viikkoa ja on sen verta paha että luultavasti sen takia kuurin sain.

Buranassa muuten nykyään lukee että ei suositella raskauden viimeisellä kolmanneksella! Tämä on ilmesesti uusi merkintä ja mulle on toisessakin raskaudessa sanottu että buranaa saa ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella syödä.

Netistäkin olen kattonu mutta mitäpä se auttaa, sama tuoteseloste siellä on.

Ok. Tuo burana juttu olikin mulle ihan uutta. En syö buranaa kyllä normaalistikkaan.

Tuntuu nyt olevan pitkäkestoista yskää liikkeellä. Mun 2,5v tytöllä ollu lähes 4 viikkoa. Syönyt antibiootit korvatulehdukseen (keuhkot oli puhtaat). Mulla ollu reilu 3 viikkoa eikä lähtenyt tuolla lääkekuurilla. Hävettää olla töissäkin (puhun päivät puhelimessa) kun työkaverit päivittelee että on pahan kuulonen yskä. Kuulee muiden asiakkaatkin varmasti kun minä yskin vieressä. Ja ite joudun sanomaan asiakkaille "hetkinen" kesken puhelun kun on pakko yskiä. Sairaslomaa sain 3 pv joten ei voi mitään.

Anto netistä tuosta azithromycin hezalista seuraavaa:

Koe-eläimillä niiden kantoaikana suoritetut tutkimukset ovat osoittaneet, että atsitromysiini kulkeutuu kohdun läpi sikiöön, mutta vaikuttavan aineen ei ole todettu vahingoittaneen sikiötä. Vaikuttavan aineen kulkeutumisesta äidinmaitoon ei ole tutkimuksia. Atsitromysiinin turvallisuutta ei ole varmistettu ajatellen raskauden tai imetyksen aikaista käyttöä. Siksi Azithromycin HEXAL 250 mg kalvopäällysteisiä tabletteja saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana vain, jos tilanne on hengenvaarallinen.

Eli onkohan tässä hengenvaaraa :/

Useimmissa lääkkeissä lukee, ettei niitä saa käyttää raskauden aikana siksi, että niitä ei ole voitu tutkia riittävästi. Raskaana olevilla naisilla ei saa teettää (ymmärrettävästi) tarvittavia tutkimuksia, jotta voitaisiin päätellä, onko siitä haittaa vai ei. Mutta sitten käytäntö on eri. Eli monia lääkkeitä on kuitenkin käytetty jo niin monen vuoden ajan, myös raskauksien aikana, että käytännössä on todistettu, ettei niillä ole vaikutusta sikiöön. Tästä syystä lääkäreillä on käytössä erilainen tietokanta (ainakin täällä päin), josta pystyvät tarkistamaan, mitä lääkkeitä todellisuudessa voi käyttää ja mitä ei.

Mitä buranaan tulee, sen käyttöä ei viimeisen kolmanneksen aikana kuulemma suositella siksi, että silloin se voi estää jonkun sydämen aukon/läpän (...mä enää muista minkä :saint: ) sulkeutumisen. Muulloin sitä voi käyttää, mutta senkin käytöstä tulee aina neuvotella lääkärin kanssa.

Mutta toki lääkäritkin voivat tehdä virheitä ja voit tarkistaa asiaa vielä toiselta lääkäriltä. B)

Zithromaxista sanoo ajantasainen Pharmacan nettiversio näin (vaikuttava aine tismalleen sama kuin Hexalin valmisteessa): Raskaus ja imetys

Tutkimukset kantavilla koe-eläimillä ovat osoittaneet, että atsitromysiini kulkeutuu istukan läpi sikiöön, mutta sen ei ole todettu vahingoittaneen sikiötä. Lääkkeen kulkeutumista äidinmaitoon ei ole tutkittu. Koska atsitromysiinin turvallisuutta raskauden tai imetyksen aikaisessa käytössä ei ole varmistettu, on ensisijaisesti harkittava muita hoitovaihtoehtoja.

Kefalexista: Raskaus ja imetys

Raskaus:

Kefaleksiini läpäisee istukkaesteen ja sen pitoisuus sikiön plasmassa vastaa pitoisuutta äidin plasmassa. Kefaleksiinin raskaudenaikaisesta käytöstä ei ole voitu osoittaa olevan riskiä sikiölle, mutta toisaalta riittäviä tutkimuksia sen käytön vaarattomuuden varmistamiseksi ei ole käytettävissä.

Imetys:

Kefaleksiini erittyy äidinmaitoon. Sen pitoisuus äidinmaidossa on kolmen tunnin kuluttua annoksesta n. 14 % äidin plasman kefaleksiinipitoisuudesta. Rintamaitoon kulkeutunut kefaleksiini ei todennäköisesti vaikuta lapseen noudatettaessa suositeltuja hoitoannoksia, mutta allergiaoireiden kuten ripulin ja iho-oireiden esiintyminen imeväisellä saattaa olla mahdollista. Imetys on tällöin lopetettava ja tarvittaessa turvauduttava oireiden mukaiseen hoitoon.

Kefaleksiinia käytetään kyllä ihan yleisesti raskausaikana.

Buranasta: Raskaus ja imetys

Prostaglandiinisynteesin inhibitiolla voi olla haitallisia vaikutuksia raskauteen ja/tai sikiön kehitykseen. Epidemiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö alkuraskauden aikana lisää keskenmenon, sikiön sydämen epämuodostumien sekä gastroskiisin riskiä. Sydän- ja verisuoniepämuodostumien absoluuttinen riski lisääntyi alle 1 %:sta noin 1,5 %:iin. Riskin uskotaan kasvavan lääkkeen annoksen suurenemisen ja käytön pitkittymisen myötä. Eläinkokeissa prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käytön on osoitettu johtavan lisääntyneeseen munasolujen tuhoutumiseen (sekä ennen implantaatiota että sen jälkeen) ja sikiökuolleisuuden kasvuun. Lisäksi eläinkokeiden perusteella erilaisten (mm. sydän- ja verenkiertoelimistön) epämuodostumien ilmaantuvuuden on raportoitu lisääntyvän kun prostaglandiinisynteesi-inhibiittoria on annettu organogeneesin aikana. Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ibuprofeenia ei pitäisi käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö viimeisen raskauskolmanneksen aikana altistaa sikiön:

*
sydän ja hengityselimistöön kohdistuvalle toksisuudelle (ennenaikainen valtimotiehyen sulkeutuminen ja keuhkovaltimopaineen nousu)
*
munuaisten toimintahäiriölle, joka voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja lapsiveden määrän vähenemiseen.

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö raskauden loppuvaiheessa altistaa äidin ja vastasyntyneen:

*
verihiutaleiden aggregaation estoon ja mahdollisesti vuotoajan pitenemiseen, mikä voi liittyä pieniinkin annoksiin
*
kohdun supistusten heikentymiseen, mikä voi johtaa viivästyneeseen tai pitkittyneeseen synnytykseen.

Tämän vuoksi ibuprofeeni on vasta-aiheinen raskauden viimeisen kolmanneksen aikana.
Ibuprofeeni erittyy ainoastaan hyvin pieninä määrinä rintamaitoon. Sitä voidaan tarvittaessa käyttää imetyksen aikana
.

Näiden perusteella mä ainakin välttäisin noista kolmesta aktiivisimmin juuri buranaa =)

Uusimmat

Yhteistyössä