Odottavat talonrakentajat/remontoijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sienna74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sienna74

Jäsen
31.05.2007
102
0
16
Onko täällä vastaavassa tilanteessa olevia, eli niitä jotka parhaillaan rakentavat/remontoivat omakotitaloa. Onko kenelläkään tietoa saako odotusaikana pakkeloida/hioa/maalata sisäseiniä? Nykyisten rakennusmateriaalien päästöluokkahan on pieni, mutta voiko niistä olla kuitenkin haittaa masussa olevalle asukille? Yläkerta olisi vielä tekemättä ja panee miettimään uskaltaako telan varteen tarttua....?

Moikka. Meillä alkaa nyt talonpohjan kaivuut ensi viikonloppuna... :whistle:

Voin kuulemma tehdä kaikkea, mitä keho antaa tehdä, huomaan kuulemma kyllä "varoitusmerkit" jos menee liian raskaaksi. Sen sijaan maalinkäryssä oleilu ym. ei ole hyväksi. Eri asia on, jaksaako tässä alkuraskaudessa oikeesti mitään tehdä, kun nytkin jo rv 6 pitää mennä päikkäreille heti töiden jälkeen...

Esikoista odottaessa meillä oli remontti käynnissä.
Tein lähes kaikkea ja olo oli iltaisin sen mukainen :D
Maalatakin voi vesiohenteisilla. Tärpätti ym muut vastaavat maalit sitten joku muu maalasi illalla et oli käry aamuun haihtunut. Niitä ei ollut lupa käsitellä. (kaupasta voi kysyä samalla kun ostaa että onko rajoitteita)
Jos hiomisessa oikein irtoaa pölyä niin silloinhan kannattaa käyttää maskia....
Rohkeasti vaan remppaamaan!!! =)

Meillä on talonrakennus käynnissä. Oon tehny kaikkea mitä vointi sallii, lähinnä kuitenkin juossu tuon melkein 3-v. esikoisen perässä ja huolehtinut rakentajan/-jien ravitsemuksesta. Mutta kyllä sunnuntaina kiikuin viiden metrin korkeudessa tikapuilla, kun autoin miestä lyömään ulkopaneleita paikalleen. Niin, ja RV 38+0 tänään!

Meillä myös talo rakenteilla. Tosin olemme sen verran tumpeloita,että emme sitä itse rakenna, mutta kuulemma siellä tällaisetkin jossain vaiheessa voi apuna olla ;)

Ilmeisesti maalata ja petsata saa raskaanakin, nykyään maalit ovat miedompia :)

Kipsu: Jos teillä on vasta nyt pohjan kaivuut, ei siellä tontilla taida noin pariin kuukauteen ollakaan vielä mitään tehtävää. Kun tekevät ensin perustukset. Tai näin ainakin meillä :)

Meillä on alakerta harkotettu ja autotallin perustukset tehty. Mies on hoitanut kilapailutuksia jne. Kun talopaketti tulee, on sitten varmaan sitä siivottavaa. Syksyyn joka tapauksessa menee sisätyöt.

Itse en kyllä missään nimessä aio kiivetä korkeille telineille, kun on muutenkin korkeanpaikan kammo ja jo talousjakkaralla huimaa :laugh:

Oma aika menee kyllä tuon reilun 2v.n pojan paimentamisessa. :)

Mukava, että on muitakin rakentajamammoja =) Itseä vaan kovasti mietityttää miten muutto ym. onnistuu pienen vauvan kanssa ja mihin ajankohtaan tuo kaikki sattuu, tuskin päästään ennen vauvan syntymää muuttamaan, joka olis ihanne, mutta viimisillään se on varmaan raskasta.

Niin rv 15+5.

Meillä ulkovuori remontissa. Miun osaksi on jääny sotkujen siivoomista, kun vanhaa puretaan ja nyt oon alkanu maalailla räystäslautoja (vai mitäköhän ne on) ihan maan tasalla. Pari tuulensuojalevyä nostin isännän apuna, mutta ei tuo miun ketteryys noilla telineillä vakuuttanu miestä :D joten telineille ei paljon oo ollu asiaa ja seinääkin pääsen maalailemaan vasta sitten, kun ylettää maasta käsin maalailla. Jos nyt niin pitkälle ehditään ennen vauvan syntymää.

rv 37+5

Meillä on nyt talon täys remontti menossa.nyt olen viikolla 28.Mies on tehnyt kaiken, itse en ole osallistunut,mutta ollut kuitenkin kotona joten olen joutunut olemaan pölyssä ja vasta maalattuja seiniä haistelemassa..
Kyllä varmaan kaikkea voi tehdä oman jaksamisen mukaan..

Ollaan avon kanssa remonttipuuhissa ja kyselin tutultani tuota ( sisä )maalausasiaa. Hän on itse äiti-ihminen ja maalari ammatiltaan. Ihan huoletta saa vesiliukoisilla maaleilla maalata. Ei mitään esteitä. Hioessa kannattaa käyttää jotain maskia, oli raskaana tai ei.

Sehän on jokaisen oma asia mitä haluaa/ uskaltaa tehdä, itse ainakin olen osallistunut innokkaasti näihin maalausprojekteihin. Muutoin olisin aika hyödytön koko remppahommassa... :/ Näin kesäaikaan tuuletuksenkin saa sisälle helposti järjestettyä, jos jotain vielä tuo maalaus-asia epäilyttää... Hyviä remontteja/ rakentamisia kaikille! :wave:

Kiitoksia kommenteista. Kolme vuotta ollaan jo tässä kahdestaan rakennettu 2-kerroksista taloa (viikonlopputöinä lähinnä) ja yläkerrasta vielä puuttuu pintamateriaalit. Näyttää kuitenkin, ettei noista sisämaaleista ole haittaa, joten taidan tässä pikku hiljaa jatkaa sitä pakkelointia ja maalausta. Ulkopetsit jätän kyllä väliin, niissä on kaameat katkut muutenkin. Tuntuu vaan niin väsyttävän, joka päivä töiden jälkeen kaadun sänkyyn. |O Jospa sitä tästä vielä virkistyisi..

rv 6+2

Meillä alkaa alakerran remontti juhannuksen jälkeen. Meillä on onneksi remonttimiehet töissä, kun mieskään ei omilta töiltään ehdi edes kesälomaa pitää. Ei siinä meille itselle jää kuin siivoushommat aina välillä. Ja ihan oman vointini mukaan meinasin kyllä tehdä. Ei niitä kalliita remonttimiehiä kai oikein kannata siivoomaan laittaa :D

Moikka! Meillä olisi kesällä koko talon maalaus kun juuri saimme talon valmiiksi rakennettua. Voinko Maalata ulkomaaleilla? Olen kuullut huhun että sisämaaleilla saa maalata mutta ulkomaalit liian voimakkaita. Pitääkö huhu paikkansa? Tarkistan asian kyllä vielä neuvolasta varmuuden vuoksi mutta aattelin kysyä teiltä että onko tietoa kyseisestä asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi07:
Moikka! Meillä olisi kesällä koko talon maalaus kun juuri saimme talon valmiiksi rakennettua. Voinko Maalata ulkomaaleilla? Olen kuullut huhun että sisämaaleilla saa maalata mutta ulkomaalit liian voimakkaita. Pitääkö huhu paikkansa? Tarkistan asian kyllä vielä neuvolasta varmuuden vuoksi mutta aattelin kysyä teiltä että onko tietoa kyseisestä asiasta?

Mulle sanottiin neuvolasta että ei saa maalata. Mä haaveilin leikkimökin maalaamisesta esikoiselle, mut se jääpi ensi kesään.

Kävin eilen ultrassa ja samalla kysyin lääkäriltäni tästä maalausasiasta vielä ihan varmuuden vuoksi. Hän suositteli pysyttelemään maalaamatta sisämaaleillakaan ensimmäiset 12 viikkoa. Maaleista lähtevien päästöjen vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu ja kun kerran kaikki elimet kehittyy juuri ensimmäisten 3 kk aikana, tällaisia tilanteita kannattaisi välttää. Tuon ajan jälkeen voi maalailla, mutta silloinkin pienissä pätkissä ja välillä raitista ilmaa haukaten... |O
Itse aion ainakin pitää vähän taukoa tästä rakentamisesta...

Sienna 7+1

Yhteistyössä