Odottajan checklist! Kertokaa jos jotain tärkeää puuttuu.

• Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"pumppu"
[QUOTE="vieras";24197963]Mitä ihmettä ovat kuolalaput 4kpl???
Eikös harso käy mihin vain peppupyyhkeestä pulautuksiin?

t. 5 lapsen äiti joka hämmästelee tuota listaa silmät pyöreinä[/QUOTE]

Mulla on "vaan" kaksi ja silti hämmästelen.

Meillä esikko tosin synty etuajassa ja oli pitkään sairaalassa - oli aikaa ostaa tavaroita. Mutta jo sairaalassa pientä hoitaessa selvis kuinka pienellä pärjää. Paikka jossa nukkua, kylpyöljy, rasvaa (yhtä sorttia), vanupuikkoja ja harsoja ja paikan johon laskea nukkumaan. Niin ja kuumemittari. Siinä kaikki.

"tyty"
[QUOTE="vieras";24197963]Mitä ihmettä ovat kuolalaput 4kpl???[/QUOTE]

Mä kans ihmettelin, että käytetäänkö kuolalappuja vielä nykyään. Ilmeisesti joo.

Mä oon tykännyt, että on kätevää olla harsot naaman pyyhkimiseen (ja kenties vaipoiksi) ja pyyhkeitä pyllyn pyyhkimiseen, pysyvät niinkuin erillään. Ei kuitenkaan joka käyttökerran jälkeen laiteta pyykkiin (paitsi vaippana käytön tietty). Pyyhkeillehän on elämän varrella kyllä käyttöä.

"joopajoo"
- vaatteita aika reilusti (50-74 kokoja) =Riittää kun hankit 56 ja 62 kokoisia alkuun. 50koko voi olla heti pieni ja noita yli 62cm ehdit kyllä shoppailla myöhemminkin
- vauvan hammasharja =et tarvitse hammasharjaa vielä pitkään aikaan
- kylpyankkaperhe =kylpyankat on vaan tiellä kun kylvetät pientä vauvaa. ei ymmärrä niistä mitään
- kirjoja (pahvi- ja kangas-) =kirjoistakaan ei ymmärrä alkuun yhtään mitään
- kuolalappuja 4kpl =aika turhia

ota ihan rauhallisesti. vauva ei ekoina kuukausina tarvitse juuri muuta kuin vaatteet, tissin/pullon suuhun, nukkumapaikan, vaipan vaihtajan ja paljon läheisyyttä:) vaunut on ehkä kivat ulkoiluun ja kaukalo autoiluun.

"vieras"
Siteitä saa olla paljon! Mun ei kyllä kovin kauaa tarvinnu yösiteitä käyttää, ku vaihoin jo tavallisiin.
vanupuikkoja ja vanulappuja
nenä friida ja keittosuolatippoja tukkoseen nenään.. mä käytin jo ihan vauvalle nuita keittosuolatippoja ku välillä meni nenä tukkoon maitoräästä.
Harsoja saa kyllä myöhemminki ostettua lisää jos tuntuu, että tarvii.. Meillä niitä on käytetty millon mihinki.. pukluharsoina, pyllypyyhkeinä, nenän niistoon, ruokalappuina yms.. kyllä ne pesukoneessa puhtaaksi lähtee jos joku sitä pelkää.. kestää pestä keittopyykillä =)
Kylpyöljyä tulee liberon kassissa minkä yleensä saa jo synnytyssairaalasta.. jos ei saa niin sitten laittaa sähköpostia liberolle niin ne lähettää.. siinä on myös vaippanäytteitä ja oisko ollu joku perusvoide yms..
Niin ja septidiä navan puhdistukseen kans! :)
Mä käytin tuota lansinohia nänneihin. Ei oo niin pahan makusta (vauvalle) ja tahmaavaa ku bebanthen.

"odottaja"
Arvasin että tota tavaramäärää kauhistellaan. Suurin osa on innokkaiden tulevien isovanhempien, isotätien, tätien ja kavereiden ostamia. :D Itse yritettiin mennä petiaatteella että ostetaan ensin vain välttämättömät, sitten tarpeen mukaan, mutta koska suvun ensimmäinen tän sukupolven edustaja ja kaikki (etenkin mun siskot) niin innoissaan, niin en viitsinyt lahjoista kieltäytyä.

Sen rintapumpun, niistäjän ja korvikkeen ainakin lisäsin nyt listaan. Kantoliina on harkinnassa. Kestoliivinsuojia aioin ostaa lisää. Kertakäyttöisiä on 56kpl paketti.

"Kop"
Mä käytin kans sitä lansinohin rasvaa, oli tosi hyvää. Bepanthen haisee ainakin omaan nenään pahalle ja lansinoh on ainakin luonnontuote. Niin ja siitä piti mainita, että varaathan särkylääkkeitä kotiin, panadolia ja buranaa. Minä ainakin tarvitsin niitä alkuun ihan säännöllisesti, oli alakerta niin kipeä.

Eli sen tärkeimmän, eli ravinnon meinaat jättää ostamatta varalla. Mitäs sit kun muksu huutaa nälkää yöllä ja sulla ei tuu maitoa, niin mistäs sitä maitoa siihen hätään?

Järki käteen, ravinto on elin ehto ja aina ei voi olla varma tuleeko sitä maitoo tisseistä vai ei. Rompetta on kyllä läjäpäin....
Kyllä sitä korviketta ehtii ostaa tarvittaessa sittenkin kun sairaalassa ollessa tietää vähän alkaako maitoa tulla mitä tahtia.

Vauvatalkki on kiellettyä monissa maissa, aiheuttaa astmaa.

-Sairaalaan mukaan jonkun paikallisen imetystukihenkilön puhelinnumero (tai valtakunnalisen imetystukipuhelimen)

-Ota etukäteen selvää imetyksestä niin paljon kuin voit

dfdf
[QUOTE="odottaja";24197073]Rintapumpusta saatiin perhevalmennuksessa vinkki, ettei kannata etukäteen ostaa, kun ei tiedä tarviiko.

Minkälaisia voiteita tarvii? Luulin ettei kylpyöljyä käytetä pienillä vauvoille. Mut noi lisään kyllä listaan. Tarviiko jotain lääkkeitä?[/QUOTE]

Jos pumppua tarvii, niin sitten sen on oltava heti käsillä. On aivan liian tuskaista alkaa odotella niin kauan, että sen saisi ostettua kaupasta.

Rintapumpuista kannattaa ottaa selvää, ja etsiä vaikka valmiiksi paikka mistä sellaisen saa. Ostamisen voi jättää siihen kun tarvitsee. Tosin se on yksi parhaista vara-asioista hankkia.

Meillä ei ehditty mitään muuta kuin pumpata ja imettää ja nukkua ekat 2kk. Vain vaippoja tarvittiin.

Olikos sulla cuplaton listalla?

"vieras"
[QUOTE="vieras";24197963]Mitä ihmettä ovat kuolalaput 4kpl???
[/QUOTE]
Minä ompelin meidän keskimmäiselle kuolalappuja, lyhennettyjä kankaisia paksuja ruokalappuja. Pysyi vaatteiden rinnukset kuivana, kun ripusti lapun kaulaan, muuten oli rinnukset aina märät ja iho ei oikein kestänyt sitä. Tiedän monien käyttävän pientä kolmioksi taitettua harsoa samaan käyttöön, mutta minusta ne kastuivat hetkessä tuolla keskimmäisellä. Odotin hampaita tulevaksi tuon kuolaamisen ja hinkkaamisen takia 3 kk vanhasta aina tuonne 9 kk saakka, kunnes ne vihdoin putkahtivat, myöhäisimpään meidän lapsista.

"odottaja"
Rintapumpuista kannattaa ottaa selvää, ja etsiä vaikka valmiiksi paikka mistä sellaisen saa. Ostamisen voi jättää siihen kun tarvitsee. Tosin se on yksi parhaista vara-asioista hankkia.

Meillä ei ehditty mitään muuta kuin pumpata ja imettää ja nukkua ekat 2kk. Vain vaippoja tarvittiin.

Olikos sulla cuplaton listalla?
Ei ollut cuplaton vielä listalla. Pitää lisätä. Mites ne d-vitamiinitipat? Pitääkö hankkia etukäteen vai tuleeko neuvolasta ohjeet?

Käykö sellainen käsikäyttöinen rintapumppu?

Nyt näyttäis siltä että täytyy tehdä viime hetken hankinnat pikimiten. Kohta tulee lähtö!

"meiju"
Meillä oli kaikki valmiina paitsi ne, joita eniten ensimmäisenä kotiyönä tarvittiin - korvike ja rintapumppu. Rinnat niin täynnä maitoa, että vauva ei voinut imeä. Seuraavana aamuna vasta pääsi kauppaan, yö meni itkua kuunnellessa. Itse jätin neuvolan ohjeesta rintapumpun ostamatta etukäteen, kyllä harmitti kun tajusin, ettei käsilypsäminen onnistu.

nämä
Niitä tooosi-isoja siteitä tosiaan kannattaa hankkia, ja sitten kaksi maidonkerääjää. Jos meinaan käy niinkuin mulla, että vuodat rinnoista ekan kuukauden jatkuvasti ja alapääkin purskahtelee kovasti, niin on ainakin varusteet, millä pääsee sinne kauppaan käymään ;-)

Ja vauvalle meillä oli noin 50 harsoa, ja niitä pesin parin päivän välein, kun olivat ihan puklussa kaikki... Ja tosiaan liputan sen korvikkeen hankkimisen puolesta. Vaikka imetys sujuis ja vauvakin kasvais, niin voithan sä vaikka katkasta jalkas ja joutua sairaalaan. On hyvä, että isällä on jotain, millä lapsi hädän tullen ruokkia.

..
en nyt jksa lukea koko ketjua, mutta septidiniä ei välttämättä tarvii, vasta jos napa alkaa haista, meillä on sitä puteli, jota kahdella lapsella ei oo kertaakaan käytetty(ennen esikoisen syntymää ostettu).
sitä rasvaisempaa bepanthenia voit käyttää omiin nänneihin ja myös vauvalle jos tuee punoitusta peppuun tai muualle, jos se ei riitä niin ostat sitten myöhemmin sinkkivoidetta tms
korviketta ehkä se yks purkki vois olla varalla.

..
[QUOTE="odottaja";24199247]Ei ollut cuplaton vielä listalla. Pitää lisätä. Mites ne d-vitamiinitipat? Pitääkö hankkia etukäteen vai tuleeko neuvolasta ohjeet?

Käykö sellainen käsikäyttöinen rintapumppu?

Nyt näyttäis siltä että täytyy tehdä viime hetken hankinnat pikimiten. Kohta tulee lähtö![/QUOTE]

elä nyt missään nimessä osta mitään näistä valmiiksi! cuplaton purkki mksaa yli 15 e sille ei oo välttämättä mitään käyttöä. samoin pumpun saat kyllä kaupasta jos sitä tarvii, käsin voi pumpata enshätään. d-vitamiinitipat voit ostaa, mutta niitä annetaan vasta 2vko iästä, joten ei oo kiire. samoin suppoja voit ostaa, mutta niitäkin saa antaa vasta 2kk iässä..

Ketjun edettyä tuli mieleen jotain, mitä sun ei tarvi hankkia vaan tehdä:

Sama imetystietous (mm. rintaraivarit, kipeät rinnanpäät, haavaumat, sammas ja noiden hoito...) myös puolisolle, tiukan paikan tullen hän on korvaamaton tuki, rohkaisija ja lohduttaja kun itsellä alkaa luottamus rakoilla :heart:

meille sanottiin synnärillä et vauvan navan puhdistukseen pitää käyttää pelkkää vettä :) ja siteistä sen verran, vaikka en montaa tikkiä saanut, niin se sairaalan side meni aina mutkalle ja sattui ja tuli reunavuotoja koska oli vaan pötkönä housuissa! eli kun lähettiin sairaalasta niin laitoin perus vuokkoset siteen ja se helpotti kipuja ja yivuotoja.. panadollia? ruokapuoli on kanssa hyvä laittaa kuntoon ja tottakait varulta korviketta jos jokin stoppi maidon tuloon tulee :)sairaalaruoka on niin kauheeta et kantsii varata herkkuja kotiin ;) ja mukavia löysiä vaatteita :)

että oon kade!! meillä on vauva nyt 8kk ja surettaa ettei enää ikinä odota sitä esikoista milloin kaikki on uutta ja jännää :/ nyt muka pitäs kaikesta tietää kaikki! hitsi, onnee sulle elämään ja synnytykseen, tuu tänne kertoon miten meni ja mitä kaikkee loppujen lopuksi listasta puuttui :)

Yritän nyt vielä keksiä jotain mitä en nähnyt sulla listassa tai muitten vastauksissa. Meillä on ollut tosi kätevä iso hoitolaukku. Tosin se Liberonkin laukku minkä synnytyssairaalasta saa ajoi asiansa ekat kuukaudet. Sit jos tykkää et vauvalla on sängyn yllä mobile. Me hankittiin semmonen missä soi musiikki ennen esikoisen syntymää. Aika turhahan se oli aluksi mutta myöhemmin vauva tykkäsi katsella sitä. Sit kuumelääkkeestä sen varran et mä en ostais suppoja ollenkaan ainakaan etukäteen koska jos lapsi ei kuumeille niin jäävät käyttämättä kun niitä on melkein joka kilolle oma purkkinsa. Jos haluaa etukäteen ostaa jotain niin Pandolilla on ainakin liuoksena ja sitä annostellaan painon mukaan. Mut senkin ehtii ostaa sitten kun tarvii (toiv. ei tarvii) kun ei sitä ihan vasta syntyneelle saa antaa (ainakaan ominpäin). Matkasänky jos kyläilee paljon. Me ainakin käytiin mummolassa joka viikonloppu sen jälkeen kun hommat luisti vauvan kanssa hyvin eli n. 1 kk iässä. Noo mutta meijän vauvapa nukkuikin vieressä ja hankittiin matkasänky kun vauva oli 4 kk ja nukkui joskus omassa sängyssä :D Mut jos haluaa niin voihan senkin hankkia.
Paljon on sulle kertynyt tavaraa ja puoliakaan et varmaan tarvii ekojen viikkojen aikana. Minä olin esikoisen odotuksen aikaan tosi varovainen mitä ostan eikä kyl saatu sukulaisiltakaan muuta kun yhistelmät ja kaukalo. Mut nyt kun on toinen kohta tulossa niin on uskaltanu ostanut vähän rohkeammin tarvittavat ja vähän ekstraakin :D

Yhteistyössä