Odotan esikoistani ja katson kauhulla tarvikkeiden hintoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekalle me ollaan ostettu kaikki uusina. Kuunneltiin kun sanottiin että menevät sitten useammallekin lapselle. Meillä vaan on vaihtunut nuo käyttötavarat joka vauvan välillä. Nyt neljäs jo tulossa ja taas olisi uusintahankinnan vuoro. Kaikkea en osta uutena. Todella hyvät, laadukkaat ja hienot vaunut sain melko pienellä summalla käytettyinä. Ja moni luulee että ne on uudet:) Ja kaikki kallis ei ole hyvää ja kestävää. Varsinkaan nykyään kun rattaissakin korvataan osia niin apljon muovilla.

Kukaan ei takuu varmasti usko kaupungilla että rattaatkin ovat kätettyinä ostettu. Sen verta uusia saa nykyään.

Mutta tottahan tuo on. Kun edelliselle lapselle ostin turvakaukalon telakalla, oli se melkein satasen halvempi! Järkyttäväähän se on oikeasti!

Viimeksi muokattu:
Mä sanoisin että älä osta pinnasänkyä, ennen kuin näet nukkuuko vauva vieressäsi? Tiedän monia perheitä joissa vauva ei ole nukkunut yhtäkään yötä pinnasängyssä,ja harmikseen ovat ostaneet esikoiselle monen sadan euron pinnasängyt ja lakanat jne.... Kun huomaat miten kätevää on imettää, kun vauva on siinä vieressä, niin et tod. ala kantamaan vauvaa 10 kertaa yössä sinne pinnasänkyyn.

Ainoat tavarat mitä meillä tarvittiin oli:
-rintareppu
-kylpyamme
-vaipanvaihtopöytä (ikeasta alle jotain 17 e)
-HARSOJA (suurin säästö tulee jos käytät kestovaipppja, tiedätkö kuinka monta tonnia menee vauvan vaippoihin?tuhansia euroja!)
-vaunut
-rintakumeja (vauva ei saanut otetta rinnasta, ja imettäminen sattui pitkään)

Yksinkertaista ja helppoa. Mitä enemmän haluat "ulkoistaa"vauvan hoidon; sitä hankalampaa: Jos annat korviketta, joudut ostamaan korviketta, pulloja,pulloharjoja, pullotutteja, ja joudut pesemään niitä koko ajan.
Jos ostat sängyn; joudut itse nousemaan omasta sängystäsi AINA kun vauva itkee yöllä nälkää, ja näin voi käydä jopa tunnin parin välein! ja joudut odottamaan että vauva nukahtaa, jotta voit nostaa hänet takaisin sänkyyn! Hullun hommaa, kun vieressä voisit vaan imettää ja itsekin nukahtaa siihen.

tsemppiä odotukseen!

Esikoisen vaunut ostettiin Tallinnasta. Ne meni myyntiin vaunuilun loputtua. Kuopukselle sain lehti-ilmoituksen perusteella hakemani ilmaiset vaunut. Olivat suklaanruskeat Brion vaunut, vakosamettia. Tosi hyvät vaunut, vaikkakin parikymmentä vuotta vanhat.

Niin ja: UUSIA pienenpieniä vaatteita tulee tuhottoman paljon lahjaksi, joten älä osta liikaa! Varsinkin jos sinulla on suuri ystäväpiiri ja perhe. Pienet vaatteet ja pehmolelut-niitä tulee lahjaksi paljon!

No joo, ei todellakaan kannata vauvantarvikeliikkeistä ostaa. Marketeissa on paljon halvempia tuotteita, samoin esim. sängyt yms. saa esim. ikeasta halvemmalla ja ihan yhtä turvallisia.
Vaatteita ei kannata uutena ostaa, kun ne nyt saa pestyä kuitenkin ja kirppareilta saa ihan uudenveroisia. Samoin lelujen kanssa, ainakin sellaisten, jotka saa helposti puhdistettua.

nii, meillä taas 1v 3kk nukkuu edelleen pinnasängyssä, eikä nukahda mihinkään muualle, myös ystävillä näin. (ja omani ostin 20€ käytettynä, uuden patjan ostin ikeasta) joten tämä on hyvin yksilöllistä...

Mä sanoisin että älä osta pinnasänkyä, ennen kuin näet nukkuuko vauva vieressäsi? Tiedän monia perheitä joissa vauva ei ole nukkunut yhtäkään yötä pinnasängyssä,ja harmikseen ovat ostaneet esikoiselle monen sadan euron pinnasängyt ja lakanat jne.... Kun huomaat miten kätevää on imettää, kun vauva on siinä vieressä, niin et tod. ala kantamaan vauvaa 10 kertaa yössä sinne pinnasänkyyn.

Ainoat tavarat mitä meillä tarvittiin oli:
-rintareppu
-kylpyamme
-vaipanvaihtopöytä (ikeasta alle jotain 17 e)
-HARSOJA (suurin säästö tulee jos käytät kestovaipppja, tiedätkö kuinka monta tonnia menee vauvan vaippoihin?tuhansia euroja!)
-vaunut
-rintakumeja (vauva ei saanut otetta rinnasta, ja imettäminen sattui pitkään)

Yksinkertaista ja helppoa. Mitä enemmän haluat "ulkoistaa"vauvan hoidon; sitä hankalampaa: Jos annat korviketta, joudut ostamaan korviketta, pulloja,pulloharjoja, pullotutteja, ja joudut pesemään niitä koko ajan.
Jos ostat sängyn; joudut itse nousemaan omasta sängystäsi AINA kun vauva itkee yöllä nälkää, ja näin voi käydä jopa tunnin parin välein! ja joudut odottamaan että vauva nukahtaa, jotta voit nostaa hänet takaisin sänkyyn! Hullun hommaa, kun vieressä voisit vaan imettää ja itsekin nukahtaa siihen.

tsemppiä odotukseen!

nii, meillä taas 1v 3kk nukkuu edelleen pinnasängyssä, eikä nukahda mihinkään muualle, myös ystävillä näin. (ja omani ostin 20€ käytettynä, uuden patjan ostin ikeasta) joten tämä on hyvin yksilöllistä...

Niin , mutta pointti olikin se, että esikoisen odottaja ei vielä voi tietää miten hän tulee tekemään asiat/miten hän nukuttaa vauvan/ja millainen vauva on/missä vauva suostuu nukkumaan. Jotkut vauvat ovat niin läheisyydenkipeitä, että eivät vaan NUKU yksin pinnasängyssä. Kannattaa antaa ajan näyttää.

1v3kk on aika eri kuin vastasyntynyt...Älä nyt tule sotkemaan ap:n ajatuksia.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Facebook on täynnä nettikirppareita ja oletan että paikkakunnallasikin löytyy kirppareita. Sinne vaan penkomaan ja tutkailemaan ja hyvää löytyy halvalla. Lapset kasvaa vauva iässä niin hurjaa vauhtia että et kerkeä kuin muutaman kerran pitämään tiettyä kokoa ja se on siinä. Joten pääset halvemmalla kun ostat käytettyjä eikä niissä mitään ole, peset ja ne on käyttö kelpoisia omalle vauvallesikin :) Ja mitä vaunuihin tulee, nekin on erittäin hyvä ostaa käytettyinä. Halppis vaunut joihin pulitat 200e menee hetkessä rikki ( kokemuksen syvällä rinta äänellä sanon sen) mutta kun laitat 200e käytettyihin vähä kalliisiin vaunuihin niin saat loistavat meno pelit käyttöön useammaksi vuodeksi! :)

Niin ja minun pointti se että on myös lapsia jotka nukkuu siinä, enkä jättäs sitä ostamatta. ja voihan sen aina myydä pois. ja minä vaan sanoinkin että edelleenKIN nukkuu eli on nukkunut myös vuosi sitten vastasyntyneenä, joten eipä tässä mielestäni mitään sotketa.

Niin , mutta pointti olikin se, että esikoisen odottaja ei vielä voi tietää miten hän tulee tekemään asiat/miten hän nukuttaa vauvan/ja millainen vauva on/missä vauva suostuu nukkumaan. Jotkut vauvat ovat niin läheisyydenkipeitä, että eivät vaan NUKU yksin pinnasängyssä. Kannattaa antaa ajan näyttää.

Sivuvaunu on edelleen erittäin kätevä ratkaisu, ettei äidin tarvitse nousta sängystä lohduttamaan vauvaa. Meidän kaksivuotias nukkuu edelleen pinnasängyssä, ettei lähde omille teilleen yöllä ja aamulla. Itkuhälyttimen sain käytettynä, mutta sitä kokeiltiin vain kerran, kun vauva ei suostunut nukkumaan ulkona paitsi niin, että minä työntelin vaunuja koko ajan. Olisi harmittanut todella, jos olisin ostanut laadukkaan itkuhälyttimen ja se olisi ollut täysin turha ostos. Hoitopöytä oli meillä kovassa käytössä, mutta sen käyttö on tietysti makuasia. Mieheni teki sopivan korkuisen lipaston päälle kannen ja siihen pidikkeet taakse, että pysyi paikoillaan. Päällystin kannen kauniilla vahakankaalla ja siihen hoitoalusta päälle ja pitkänmallinen kori vaippoja ja muita tarvikkeita varten, niin johan oli hyvä hoitaa lasta siinä:) Yhdellä kaverilla on entinen pieni keittiön pöytä hoitoalustana ja siihen mahtuu tosi hyvin tarvikkeita erilaisiin koreihin, sekin on erittäin hyvä ratkaisu.

Panostaisin laadukkaisiin vaunuihin, joko uusin tai vähän käytettyihin. Turvakaukalo on ainut asia minkä nyt ostaisin uutena. Meille ostettiin aikoinaan esikoista odottaessa kaikki mahdollinen rintapumpusta kantoreppuun ja iso osa tavarasta osoittautui käytännössä turhaksi. Esim. se rintareppu myytiin sitten parin käyttökerran jälkeen eteenpäin. Vaatteita on kirpputorit pullollaan ja niiden käyttöikä tosi lyhyt. Vauvatarvikkeisiin saa uppoamaan valtavan summan rahaa, mutta säästäisin senkin rahan johonkin mielekkäänpään.

Ei tarvii mennä mukaan siihen kulutushysteriaan ja ulkonäkökilpailuun. Itse ostimme aikoinaan (4 v sitten) uutena Brion rumemmat alennusmallit (poistuva malli ja viime vuoden ei-mikään-kaunis-väri) lastenvaunuista, maksoi n. 400 euroa. Samaan aikaan tekivät tuloaan nämä huippumuodikkaan näköiset mallit jotka maksaa 1000 euroa. Olemme olleet äärimmäisen tyytyväisiä vaunuihimme, ja 2 lapsella niitä käytettiin. Panostaisin silti ehkä tunnettuun merkkiin mutta just ulkonäöstä ja uusimmasta tulevaisuuden avaruusmallista tinkisin.

Lapsen synnyttyä olet seuraavat 5 vuotta niin kiireinen että ehdit shopata vain välttämättömät Prisma-reissulta, joten don't worry, säästät siinä rahojasi.

Vauvan tavarat ei paljoa maksa. Vauvanvaatteita löytää helposti alesta ja hyväkuntoisina käytettyjä. Mitä niin ihmeellistä muuta tarttee kuin sänky, jotkut rattaat, kaukalo?

Toista se on kouluiässä :D

Mutta pinnasänky ei oo vaan vastasyntyneen varuste, joten siinä mielessä tuskin turha ostos!

[QUOTE="baby";26001690]Onnea raskaudesta! :)

Lastentarvikkeet ovat kyllä hirmu kalliita. Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että varsinkin ihan pienimmät koot on hyvä ostaa käytettyinä. Usein ovat aivan uudenveroisessa kunnossa, kun vauva on niitä käyttäessään niin pieni ettei juurikaan sotke vaatteita. Vuodevaatteet kannattaa ostaa kyllä uutena, siis patja ainakin. Jyskissä on monesti tosi edullisesti vauvojen lakanoita (joskus jopa 5€/pkt). Prismasta löytyvä Ciraf-merkki on aika edullinen ja kestäväkin. Halpahallissakin on edullisempi vaatemerkki, olikohan playzone tai jotain. Vaunuja saa edullisemmin käytettynä, samoin turvakaukaloita. Purulelujen aika koittaa vasta kun lapsi on jo jokusen kuukauden ikäinen, joten siitä ei kannata ainakaan ottaa paineita vielä :)[/QUOTE]
Suosi luomupuuvillaisia lasten vaatteita ja lakanoita.
.

Meillä on (oikeasti) tarvittu seuraavia tarvikkeita:

Yhdistelmävaunut
Pinnasänky (yli puolivuotiaalla)
Rintapumppu
Kantoliina
Sitteri
Syöttötuoli
Vaatteet tietysti, äitiyspakkauksella on päässyt hyvin alkuun niidenkin osalta
Kylpyamme

Nämä ovat kattavasti kantaneet vauva-ajan yli ja käytettynähän kannattaa hankkia niin paljon kuin mahdollista, vaunujen osalta yhtyisin siihen henkilöön, joka aiemmin neuvoi hankkimaan mieluummin käytettynä laatuvaunut kuin huokeammat rimpulavaunut uutena.

Samaa mieltä kuin niin moni muukin - kaikkea ei tarvita ja osan voi hankkia käytettynä.

Minä ostin "halpisvaunut", niissä on 2v takuu ja tarkoitus ei ole ko vaunuja käyttää kuin alussa, joten eiköhän nuo asiansa aja. Äitiyspakkauslaatikko on hyvä sänky alkuun, pinnasängyn ostin käytettynä mutta vain leikkikehäksi. :) Oikeastaan uutena olen hankkinut vain pari vaatetta hetken mielijohteesta, ja turvakaukalon. Silti kaapit pullistelee vaatteita ja sitteriä ja syöttötuolia sun muuta - kirppareilta ja tutuilta kerääntynyttä.

Kolmas lapseni on nyt 11kk ja ainoat uutena hankkimani tarvikkeet hänelle ovat hoitolaukku (alesta kun oli niin ihana) ja manduca-kantoreppu (halusin turhamaisuuttani tietyn värin ja näillä on loistava jälleenmyyntiarvo, käytetyt maksavat lähes saman kuin uudet). Lisäksi olen saanut lahjana joitain uutena ostettuja vaatteita vaikka olen sanonut että käytetyt kelpaa yhtä hyvin ellei jopa paremmin.
Vaunut meillä on vakosamettiset 70-luvulta, tosi nätit, kestävät, kevyet ja hyvät työntää.
Pinnasänkynä 25e ystävältä ostettu vanha laadukas pinnasänky.
Vaatteet on hankittu kirpparilta ja ostan niitä jatkuvasti lisää, kun yksi koko jää pieneksi, kaivan kaapista seuraavan esille. Vauva käyttää nyt kokoa 74/80 ja jemmassa on vaatetta aina 110cm asti.
Tuttipullot ostin toki uutena myös, nokkamukeja ym olen saanut siskolta jonka nuorin alkaa kasvamaan niistä ulos.
Kierrätän muutenkin lähes kaiken joten miksei sitten lapsen kanssa.
Käytetyissä vaatteissa ja tavaroissa on sekin hyvä puoli että näet tavaran laadun heti, jos se on kestänyt käyttöä edellisellä omistajalla haalistumatta ja rikkoutumatta, tulee todennäköisesti kestämään sinullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26002657:
meiltä joku vois hakee pois edullisesti yhdistelmärattaat ja sähkökäyttösen rintapumpun -.- ei vaan jaksas alkaa kuvaamaan ja tunkee nettiin..

Yhdistelmät.... Pumpulle ei tarvetta...

Alkuperäinen kirjoittaja kirppistelijä;26096066:
Mä ostan siksi lakanat ja lastenvaatteet kirppareilta kun niitä on jo pesty kunnolla niin ei tartte olla niin huolissaan noista pellolta ja varastoinnissa tulleista kemikaaleista :)

Joskus löytyy käytettyä luomuvaatettakin...

Sinänsähän on ihan ekologista käyttää tavallisiakin puuvillalakanoita ja vaatteita jos ne on kirppikseltä hankittu, kun roskiin menisivät muuten. Itse uskon myös, että monia kertoja 60c pestyissä vaatteissa ja lakanoissa ei ole enää haitta-ainejäämiä. Ja jos vauva nukkuu pinniksessä tai sivuvaunussa, saa lakanoita halvalla, kun ompelee ne itse vanhoista pehmeäksi kuluneista aluslakanoista. Koko on sopiva kun puolittaa aikuisen yhden hengen aluslakanan. Aika monilla pyörii nurkissa ylimääräisiä lakanoita.

Yhteistyössä