Nytkö se sitten alkaa? (Anopin "kasvatusohjeet"..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="harmaa";26494288]Näin teki aikanaan mun ex anoppikin :( sanoin, itkin aasasin väänsin rautalangasta vein neuvolan opuksetkin anopille suoraan luettavaksi vaan naurettiin päälle kuinka nykyään ollaan niin neuroottisia ja
steriiliä ja ei ihme jos on allergioitakin.
Ja aina kun selän hetkeksi käänsin söi jo anoppi samalla lusikalla/haarukalla lapsen kanssa ruokaa
Sitten ihmetteli kun kiukkusin lapsella olevan karies pakteerin vaikka itse kuinka olin varonut
mutta eihän se minun varominen mitään auttanut kun toinen tartutti sen tahalleen ja siitäkin minua syytti[/QUOTE]

Meillä on ollut kilometrien etäisyys ja harvat tapaamiset. Siksi pystyin vahtimaan. Nopsasti syötin lapsen jossain välissä enkä antanut toisten syöttää. Kurjaa sekin.

Voin kuvitella kyllä sen vähättelevän äänensävyn, minullakin on ärsyttävä anoppi, omasta äidistäni puhumattakaan, mutta koita kuulla tuon lauseen taakse. Eikö ole ihanaa, kun anoppi jo odottaa pääsevänsä halimaan ja hellimään vauvaa? Niitäkin kun löytyy, jotka eivät uskalla vauvaa syliin ottaa ja isompana kokevat lapsenlapsen vain rasitteeksi. Suuhygienia on toki tärkeää, mutta vauva on itse aika nokkela löytämään ne bakteerit tyntämällä ihan kaiken suuhun, niin omaansa kuin muidenkin. Ensimmäisen lapsen kanssa vielä pystyy jotenkuten vahtimaan, mutta toisen kanssa on jo melko vaikea katsoa mitä sinne suuhun menee, ja kenen suussa se on sitä ennen ollut.

Juu ei ole minulle yhdentekevää. Tuntuu vaan että _kaikki_ asiat pitää joidenkin ottaa niin että "herrajumala tuohan yrittää määrätä kuinka lapseni kasvatan" vaikka tässä tapauksessa anoppisi tuskin pahaa tarkoitti..
Jotkut on tietysti vähän kuivemmilla sytyillä varustettu, minkäs sille voi.

No meille kyllä tuossa suuhygieniaosuudessa painotettiin että suulle ei kannata lapsia suukotella. Emmekä ole niin tehneetkään. Oisit sanonumsille anopille että toivot että suulle ei suukotella, mikä ongelma tuossa nyt on?

[QUOTE="kiva";26493597]laspsesi siirtyy varmaan nuorena luostariin,kun ei voi suudella ettei saa kariesbakteeria=([/QUOTE]

No eipä ole sullakaan tiedon taso kovin korkealla. Lasta on syytä varjella kariestartunnalta ensimmäiset 2,5-3 vuotta, koska vasta tämän jälkeen hampaiden kiille on tarpeeksi vahva vastustamaan bakteeria. Jos suuhun ehtii vaikka 1-vuotiaana muodostua vanha bakteerikanta, on se eri asia kuin saada kariestartunta vasta 4-vuotiaana.

Mä en ole kokenut lainkaan ylivoimaiseksi olla tarkkana syljen levittelyssä tuota lyhyttä ajanjaksoa. Palkintona siitä lasteni kariestaso on 0, eikä hammaslääkärissä ole ollut tarvetta käydä kuin tarkistuksessa kerran vuodessa. Välillä on lapsi napannut mun lusikkani tai mummon suukot ovat mielestäni livenneet turhan lähelle suutä, mutta koska ne ovat olleet yksittäisiä kertoja eivätkä rutiinia, ei niistä näköjään ole ollut haittaa lapselle.

Taitaa olla hieman samaa kuin itselläni, että anopin neuvot ärsyttää ihan muuten vaan. Tuo ei sinänsä niin ärsyttävältä kuulostanut, mutta voi ärsyttää hurjastikin, kun tulee väärän ihmisen suusta väärällä hetkellä.

[QUOTE="Vieras";26494291]Ei siitä ole kovin kauaa aikaa tiedotettu. Kun nyt 20v nuorukainen syntyi, en tiennyt asiasta. Nuorempien kanssa tiesin ja heillä on paljon vähemmän reikiä.

Maksan syömisen vaarallisuudesta voisitte myös riidellä meidän vanhusten kanssa ;D. Tai siitä onko mustarousku myrkyllinen.

Pitäisi pysyä ajan tasalla ohjeissa, mutta joskus se vaan jää. Itselläni oli mennyt ihan ohi, että kaikille lapsille pitäisi antaa d-vitamiinia. Kyllä sitten nolotti neuvolassa.[/QUOTE]

Olisko ollut paikkakuntakohtaista? Oma esikoinen syntyi vuonna -90 ja ainakin silloin neuvolassa puhuttiin kariesbakteerista.

Maksan vaarallisuus sikiölle julkistettiin tammikuussa 1990. Muistan sen hyvin, kun himoitsin raskausaikaan valtavasti maksamakkaraa - sitä menikin 150 gramman pötky päivässä. Minulla raskaus oli silloin yli puolenvälin. Katselin rauhassa iltauutisia ja sieltä kuului, että sikiövaurioita sitten tulee. Yö meni valvoessa, onneksi seuraavan päivän uutisissa tutkija rauhoitteli, että maksaa pitää syödä tosi paljon ennen kuin siitä on vaaraa. Eipä maistu maksa enää :)

Yhteistyössä