Nytkö se sitten alkaa? (Anopin "kasvatusohjeet"..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimo"

Vieras
Kyläilimme viikonloppuna anoppilassa. Olen viimeisilläni raskaana ja kävimme juuri perhevalmennukset. Anoppi kyseli että no mitäs siellä valmennuksessa nyt sitten sanottiin (vähättelevään sävyyn). Kerroin että no, tässä viimeisessä korostettiin suuhygienian tärkeyttä ja sitä, että ennaltaehkäistään kariesbakteerin tarttumista vauvaan - eli ts. ei syötetä lasta samalla lusikalla mikä laitetaan omaan suuhun. Tähän anoppi tuhahti: "no tarttuuhan se jo suukotellessa!". Mitä tuohonkin sitten sanoo...?

Kieltämättä ärsyttävä asenne ja pelottaa että tätäkö se nyt sitten on tästä eteenpäinkin?!

Olisit sanonut että eipä sitä lasta tarvitse suulle suukotella. ;) Tottahan se,että tarttuu niinkin, mutta kannattanee välttää sitä tosiaan. Neuvola muuten antaa sen ohjeen isovanhemmille suuhygieniasta, kannattaa varmaan antaa anopille!

Pysy vain tiukkana - sinä olet huoltaja, joten sinä saat vetää rajat, myös anopille.

Mun mielestä karies ei ole yhdentekevä juttu. Eikä se tosiaankaan tartu suukotellessa kun ei suukottele suulle. Omalle anopilleni olen sanonut, että jos mun linja ei miellytä, niin hän voi toki ihan rauhassa syöttää herkkujaan taaperolle, mutta saa myös silloin huolehtia hammaspesuista ja tulevista lääkärikäynneistä maksuineen. Kummasti hillitsee... ;-)

[QUOTE="vieras";26493557]Pysy vain tiukkana - sinä olet huoltaja, joten sinä saat vetää rajat, myös anopille.

Mun mielestä karies ei ole yhdentekevä juttu. Eikä se tosiaankaan tartu suukotellessa kun ei suukottele suulle. Omalle anopilleni olen sanonut, että jos mun linja ei miellytä, niin hän voi toki ihan rauhassa syöttää herkkujaan taaperolle, mutta saa myös silloin huolehtia hammaspesuista ja tulevista lääkärikäynneistä maksuineen. Kummasti hillitsee... ;-)[/QUOTE]

Tää onkin hyvä linja :)

[QUOTE="mimo";26493382]Kyläilimme viikonloppuna anoppilassa. Olen viimeisilläni raskaana ja kävimme juuri perhevalmennukset. Anoppi kyseli että no mitäs siellä valmennuksessa nyt sitten sanottiin (vähättelevään sävyyn). Kerroin että no, tässä viimeisessä korostettiin suuhygienian tärkeyttä ja sitä, että ennaltaehkäistään kariesbakteerin tarttumista vauvaan - eli ts. ei syötetä lasta samalla lusikalla mikä laitetaan omaan suuhun. Tähän anoppi tuhahti: "no tarttuuhan se jo suukotellessa!". Mitä tuohonkin sitten sanoo...?

Kieltämättä ärsyttävä asenne ja pelottaa että tätäkö se nyt sitten on tästä eteenpäinkin?![/QUOTE]

No just tästä asiasta mäkin olen ollut tarkka ja mua on kanssa ärstyttänyt, että vanhemmat ihmiset (tai vain vähän mua vanhemmatkin esim. yli 40 v.) tuntuu jotenkin vähättelevän sitä asiaa. Ihan kuin ne ei uskoisi, että kariesbakteeri tarttuu.

tutuu että anopin ei kannata nyt avata ollenkaan suutaan yliherkän miniän läsnäollessa. Anopin pierukin tulkitaan luultavasti nyt sodanjulistukseksi äitiyttäsi kohtaan.

[QUOTE="nanna";26493583]tutuu että anopin ei kannata nyt avata ollenkaan suutaan yliherkän miniän läsnäollessa. Anopin pierukin tulkitaan luultavasti nyt sodanjulistukseksi äitiyttäsi kohtaan.[/QUOTE]

:) vältetäänkö kuitenkin alatyyliä, jooko.

Minulle on aivan sama kuka moisen älyttömyyden olisi tokaissut, vaikka se olisi ollut oma äitini tai isäni. Typerä ja yliolkainen kommentti oli vähättelevyydessään loukkaava, sama se kuka typeryyden takana on.

[QUOTE="kiva";26493597]laspsesi siirtyy varmaan nuorena luostariin,kun ei voi suudella ettei saa kariesbakteeria=([/QUOTE]

Sitä yritetään yleensä välttää mahdollisimman pitkään. Kyllähän se kaikille yleensä tarttuu jossain vaiheessa, mutta onhan se nyt parempi jos ei ihan ekoihin hampaihin sitä nyt jo saa. Parempi sitten vasta vaikka ensisuudelman aikoihin joskus 15 -vuotiaana.

[QUOTE="kiva";26493597]laspsesi siirtyy varmaan nuorena luostariin,kun ei voi suudella ettei saa kariesbakteeria=([/QUOTE]

Se kuitenkin on vähän eri asia kaksikymppisen hampaan poraaminen kuin kaksivuotiaan. Voin kokemuksesta sanoa. Ikävä fakta tosin on, että karies tarttuu aika tehokkaasti päiväkodissa, jossa lelut menevät suusta suuhun. Mutta jos kotona aikoo kasvattaa, niin kyllä se itseltä aika paljon itkua ja hammastenkiristystä vähentää, jos pystyy lapsen karies tartunnalta välttämään.
Ja suukottamisesta se ei tartu - se sanotaan jopa siellä valmennuksessa.

No just tästä asiasta mäkin olen ollut tarkka ja mua on kanssa ärstyttänyt, että vanhemmat ihmiset (tai vain vähän mua vanhemmatkin esim. yli 40 v.) tuntuu jotenkin vähättelevän sitä asiaa. Ihan kuin ne ei uskoisi, että kariesbakteeri tarttuu.
Mä olen kanssa ollut tarkka tuossa ja en ymmärrä ollenkaan, miksi lasta pitäisi suukotella suulle. Olen 47-vuotias, mutta naapurin vähän yli 30-v näkyy toimivan toisin. Meilläkin kyläillessä söi lapsen kanssa samalla lusikalla. Näyttäisi siltä, että valistuksessa on niitä väliinputoajiakin eli jostain muusta on kyse kuin iästä.
Ärsyttävä asenne anopilla!

[QUOTE="mimo";26493604]:) vältetäänkö kuitenkin alatyyliä, jooko.

Minulle on aivan sama kuka moisen älyttömyyden olisi tokaissut, vaikka se olisi ollut oma äitini tai isäni. Typerä ja yliolkainen kommentti oli vähättelevyydessään loukkaava, sama se kuka typeryyden takana on.[/QUOTE]

No kuitenki otsikko kertoo että tässä on jonkinlainen asetelma anoppia vastaan. Ja toisekseen oon aikuinen ihminen ja mulle ei tarvi tulla sievisteleään vaan päätän itse mitä tyyliä milloinkin käytän.

No minä ymmärrän tilanteen. Juurikin tuo vähättelevä äänensävy ylipäänsä kaikkeen mitä neuvolasta ohjeistavat yms. Itse en tohtinut ottaa tuota suuhygieniaa puheeksi, koska noh, minä pidin sitä vähän ylireagointina ettei saa pusutella suulle/käyttää samaa lusikkaa yms. Mutta nimenomaan TIEDÄN NIIN tuon tunteen tuon vähättelevän äänensävyn ja kohta tulee sitten tämä: No en minä ole omiakaan lapsia pilannut vaikka niin ja näin tein. Huokaus.
Meillä oli tämä samainen kädenvääntö (lapsen jo synnyttyä) saunassa käynnistä, veden juottamisesta, suolan antamisesta yms.

Viimeisillään raskaana ollessaan jokainen tietysti on täydellinen esikoisen äiti.

Mutta muistutetaan nyt kuitenkin, että se karies voi tarttua, vaikka olisi miten huolellinen. Lapsi on nopea ja työntää mielellään asioita suuhunsa. Totta kai kariesta pitää yrittää välttää, mutta jos tartunta tulee, se ei ole maailmanloppu tai kauhein kuviteltavissa oleva tapaturma.

Ihmisiä tässä ollaan, ja kun sen sisäistää, muuttuu äitiyskin vähän vähemmän hirvittäväksi hommaksi. Ehkä sitä anoppikin yritti sanoa, muttei osannut.

jaa a, meillä yksivuotias tunkee suuhunsa kaiken joten tuolta voi tuskin välttyä. Kyllä mä sanoisin että tässä on nyt pikkasen ylireagointia ilmassa :D ja kyllä meille saa anoppikin antaa kasvatusohjeita, on sillä lasten kasvatuksesta enemmän kokemusta kuin minulla ja poikansakin on hyväksi mieheksi saanut..

[QUOTE="nanna";26493675]No kuitenki otsikko kertoo että tässä on jonkinlainen asetelma anoppia vastaan. Ja toisekseen oon aikuinen ihminen ja mulle ei tarvi tulla sievisteleään vaan päätän itse mitä tyyliä milloinkin käytän.[/QUOTE]

Saatat olla aikuinen, mutta käytöksesi ei ole kovin aikuismaista.

Ehkä sinulla oli lähtökohtaisesti mielessä anoppi-miniä vastakkainasettelu, mutta minulla ei sellaista ollut. Kuten sanottu - yhtä typerä käytös kenen tahansa taholta saisi samanlaisen reaktion aikaan.

Siinä onkin sitten kova vahtiminen, ettei lasta syötetä samalla lusikalla vaan "tehdään tiskiä ihan turhaan ". Itsellä myös kokemusta sukulaisten asenteista.

Älä välitä lausahduksesta, tuskin anoppi pahaa tarkoitti.

[QUOTE="Vieras";26494239]Siinä onkin sitten kova vahtiminen, ettei lasta syötetä samalla lusikalla vaan "tehdään tiskiä ihan turhaan ". [/QUOTE]

Näin teki aikanaan mun ex anoppikin :( sanoin, itkin aasasin väänsin rautalangasta vein neuvolan opuksetkin anopille suoraan luettavaksi vaan naurettiin päälle kuinka nykyään ollaan niin neuroottisia ja
steriiliä ja ei ihme jos on allergioitakin.
Ja aina kun selän hetkeksi käänsin söi jo anoppi samalla lusikalla/haarukalla lapsen kanssa ruokaa
Sitten ihmetteli kun kiukkusin lapsella olevan karies pakteerin vaikka itse kuinka olin varonut
mutta eihän se minun varominen mitään auttanut kun toinen tartutti sen tahalleen ja siitäkin minua syytti

Ei siitä ole kovin kauaa aikaa tiedotettu. Kun nyt 20v nuorukainen syntyi, en tiennyt asiasta. Nuorempien kanssa tiesin ja heillä on paljon vähemmän reikiä.

Maksan syömisen vaarallisuudesta voisitte myös riidellä meidän vanhusten kanssa ;D. Tai siitä onko mustarousku myrkyllinen.

Pitäisi pysyä ajan tasalla ohjeissa, mutta joskus se vaan jää. Itselläni oli mennyt ihan ohi, että kaikille lapsille pitäisi antaa d-vitamiinia. Kyllä sitten nolotti neuvolassa.

Yhteistyössä