Nyt ymmärrän miksi monet jää väkivaltaiseen suhteeseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
9 vuotta sitten löysin aivan ihanan miehen. Alettiin seurustella. Hän oli tosi hellä, mukava ja ymmärtäväinen. Puolen vuoden päästä mentiin kihloihin. Mies alkoi hermostua herkästi. Sanoi että töissä on stressiä. Muutettiin yhteen ja alussa meni ihan hyvin. Sitten mies alkoi hermostua yhä herkemmin. Raivostui kerran meidän koiranpennulle, joka pissasi pöydällä olleen sanomalehden päälle.

Alettiin yrittää lasta, mutta pariin vuoteen mitään ei kuulunut. Mies alkoi olla todella hermoheikko. Alkoi käymään baarissa joka viikonloppu ja kotiin tultuaan riehui ja heitteli tavaroita. Kerran heitteli mua pitkin seiniä. Seuraavana päivänä ei muistanut mitään, ja kun kerroin mitä oli tapahtunut, mies pyyteli anteeksi ja sanoi vihaavansa itseään.

Mä tulin raskaaksi ja mies rauhoittui. Lopetti juomisen ja alkoi tehdä enemmän töitä ja laittoi rahaa säästöön. Sitten mä sain keskenmenon. Juominen alkoi ja käytös muuttui yhä agressiivisemmaksi. Yhtenä iltapäivänä hän tuli kotiin ja sanoi ettei tarvitse mennä töihin vähään aikaan. Kysyin miksi ei. Hän sanoi että hänet. lomautettiin 2 viikoksi. Sitten hän nauroi ja sanoi "Meni vähän hermot ku jätkät kävi v*ttuilee ni heitin *****n seinään". Katsoin kauhuissani. Koko sen 2 viikkoa mies ryyppäsi ja raivosi. Kerran sitten kun tulin töistä kotiin, hän oli ovella vastassa ja huusi "Nyt sä huora kuolet!". Hän kampitti mut lattialle, istui päälle, naureskeli ja alkoi lyödä. Menin ihan paniikkiin. En muista tarkalleen koko tilannetta. Seuraavana päivänä taas pyyteli anteeksi. Mä lähdin mun äidin luokse. Hän soitteli koko ajan ja mun äiti sanoi jo yhdessä vaiheessa että "Mee vaan takas kotiin. Se on sun paikka". Menin kotiin ja tilanne rauhoittui. Mies palasi töihin.

Sitten mä tulin taas raskaaksi. Hermoiltiin molemmat että taas tulee keskenmeno. Se raskaus meni kuitenkin hyvin. Mies oli mukana synnytyksessä ja oltiin onnellisia. Sitten tultiin vauvan kanssa kotiin. Yöt meni valvoessa kun vauva oli itkuinen. Se aika oli yhtä kaaosta. Vauva itki, mies huusi vauvalle, mä itkin ja kun mä yritin sanoa ettei vauvalle voi huutaa, mies hermostui ja kävi muhun käsiksi. Aamulla aina pyysi anteeksi. Pari kuukautta sitä kesti, sitten neuvolassa huomattiin vauvan kehityksessä viivästymä ja vauva oli -1 käyrällä. Saatiin lähete lastensairaalaan. Psykologi ja sosiaalityöntekijä kävi meitä haastattelemassa. Vahingossa sitten kerroin että mies hermostuu herkästi. Ehdottivat parisuhdeterapiaa. Mä oon itse käynyt terapiassa jo 15 vuotta kun mun isä oli väkivaltainen. Puhuin miehelle parisuhdeterapiasta. Ei suostunut. Sosiaalityöntekijä sitten sanoi että jos mies ei suostu terapiaan, hän joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksen, koska uhkaava käytös on jo lapsen pahoinpitelyä, vaikka fyysistä väkivaltaa ei olisi. Kerroin miehelle tämän. Hän raivostui ja sanoi ettei kukasn vie hänen lastaan. Mä en keksinyt enää vaihtoehtoja, joten me lähdettiin vauvan kanssa sairaalasta suoraan turvakotiin ja täällä ollaan edelleen.

Pointti oli siis se, että minäkin olisin jäänyt, koska uskoin että mies muuttuu. En kuitenkaan halua menettää lastani ja niin siinä olis käynyt jos olisin jäänyt.

Teit ihan oikean päätöksen! Kukaan muu kuin sä itse, ei voi suojella sua ja sun tehtävä on suojella sun lastasi. Tsemppiä tulevaan! Ota kaikki apu vastaan, mitä vaan saat.

[QUOTE="vieras";24911587]Luin viestisi, minulle ei silti selvinnyt miksi siihen suhteeseen on jäätävä. Asian ymmärtämiseksi tilanne on ilmeisesti koettava itse.[/QUOTE]

Peesi tälle. Kyllä tuon jutun perusteella olisit voinut vetää pelin poikki jo paaaaljon aikaisemmin. Ja ei, en edelleenkään ymmärrä miksi monet jäävät.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
En minä ainakaan tämän kertomuksen pohjalta ymmärrä, miksi niin moni nainen jää suhteeseen, jossa on kätevintä ottaa turpiinsa perjantaisin töiden jälkeen, koska voi sitten koko viikonlopun parannella vammojaan.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Eli olisit jäänyt lapsen kans tuohon suhteeseen mikäli sua ei ois uhattu lastensuojelulla.
Kirjoitinkin jo siihen yhteen "mies ja koira ketjuun", että kyllä vaan ne naiset ihan HALUAA ite olla niissä suhteissa.

Voimia sulle kovasti. Nyt sun pitää olla vahva ja aloittaa vauvan kanssa uusi elämä. Muista että sinun paikkasi ei todellakaan ole nyt miehesi luona, ei vaikka rukoilisi ja anteeksi anelisi. Tai uhkailisi. Ota kaikki apu vastaan mitä saat ja ole lapsesi vuoksi rohkea. Rohkean askeleen oletkin jo ottanut, jatka samaan malliin!

Ymmärsin että jäämisen syy on juurikin se, että väkivaltaisuuden malli tuli vanhemmiltasi ja hakeuduit alitajuisesti väkivaltaiseen suhteeseen "parantaaksesi kokemuksiasi". Luin joskus yhden kirjan, jossa oli muistaakseni tämä esimerkkinä läheisriippuvuudesta. Jotkut naiset havahtuvat vasta eläkkeellä ihmettelemään, miksi kaikki elämäni miehet olivat alkoholisteja?

Tuossahan ei ollut alkuunkaan mitään syytä jäädä, varsinkaan kun teillä ei ollut muuta yhteistä kuin koiranpentu. Mutta pidä järki kädessäsi seuraavaksi kun "rakastut tulenpalavasti" ettet ratkea taas samaan ansaan.

[QUOTE="öööö";24911653]Eli olisit jäänyt lapsen kans tuohon suhteeseen mikäli sua ei ois uhattu lastensuojelulla.
Kirjoitinkin jo siihen yhteen "mies ja koira ketjuun", että kyllä vaan ne naiset ihan HALUAA ite olla niissä suhteissa.[/QUOTE]

No jos siihen koirajuttuun viitataan, niin luultavasti nainen pelkää ihan syystä itsensä ja lapsiensa pääsevän hengestään, jos lähtee. Semmoisen pelon edessä menee psyyke ihan juntturaan. Ja kuten sanottua, se on niin äärimmäinen tapaus, että pelko on varmaan ihan aiheellinen. Turvakodissa ei voi asua vakituisesti ja mies ei näköjään päädy vankilaan. Ei tuollaisessa mistään vapaasta tahdosta tai halusta voi puhua, vaan alkeellisesta selviytymisvietistä.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="öööö";24911653]Eli olisit jäänyt lapsen kans tuohon suhteeseen mikäli sua ei ois uhattu lastensuojelulla.
Kirjoitinkin jo siihen yhteen "mies ja koira ketjuun", että kyllä vaan ne naiset ihan HALUAA ite olla niissä suhteissa.[/QUOTE]

Juu toki. Kaikkihan haluavat tulla kiusatuiksi ja hakatuiksi. Joskus on vaan parempi pitää metelit mahassaan, jos ei tiedä mistä puhuu.

Itseasiassa nainen (tai mies) joka jää väkivaltaiseen tai väkivallan uhkaiseen parisuhteeseen, haluaa todella yrittää kaikkensa mutta unohtavat toisen toimesta oman itsensä tärkeyden.
He aidosti välittävät ja samalla elävät jatkuvan paineen ja pelon keskellä.
Se on niin voimia vievää, ettei siinä paljon muuttoja suunnitella. Siitä yritetään selviytyä.
Valitettavasti yritetään selviytyä jäämällä koska yhteiskunnan ja läheisten tuki ei tavoita uhria riittävästi, jotta voisi jättää suhteen ja kodin.
Onneksi ap:n tapauksessa yhteiskunnan tuki tavoitti hänet ja lapsen.

Lisäyksenä vielä että väkivaltainen puoliso on SAIRAS. Terve ihminen on helpompi jättääkin, mutta entä sairas?

Menit sitten tekemään lapsenkin tuollaisen miehen kanssa, no ohhoi. Vaan eipä sille enää mitään voi. Mä heittäisin kyllä miehen ulos jo siinä vaiheessa, kun raivostuu koiranpennulle ilman syytä tai ylipäänsä raivostuu koiranpennulle. Mun kotona ei raivota eläimille eikä lapsille, mutta mä olenkin kotinatsi.

Näin mäkin tän asian nään, takuuvarmasti tääkin nainen ois muuten jäänyt suhteeseen, mutta osas onneks valita oikein kun tarjolle amnnettiin mies tai lapsi ja molempia ei saanut valita. Mutta jos kukaan ei ois tuohon puuttunut, niin tää nainen ois ollut hakkaavan miehensä kanssa vielä vuosia, veikkaan minä.

Väkivallan mekanismi on vahva. Ymmärrän, että alistetun on vaikea lähteä. Mutta teit hienon ratkaisun, ja toivottavasti pääset katkaisemaan väkivallan ylisukupolvisen ketjun lapsesi kohdalla.

Minä en edelleenkään ymmärrä, mikä osa naisen aivoissa sallii miehen kohdella häntä kaltoin ja laittaa palaamaan kerta toisensa jälkeen väkivaltaisen miehen luo. Mikä on se juttu, joka ei laita naista lähtemään heti kun ensimmäinen lyönti osuu; mikä vaientaa järjen äänen. Miksi nainen antaa lyödä itseään.

Mutta kiva jos ap ja vauva pääsivät pois väkivaltaisen miehen luota. Ja vielä kivempaa jos pysyvät poissa hänen luotaan.

Menit sitten tekemään lapsenkin tuollaisen miehen kanssa, no ohhoi. Vaan eipä sille enää mitään voi. Mä heittäisin kyllä miehen ulos jo siinä vaiheessa, kun raivostuu koiranpennulle ilman syytä tai ylipäänsä raivostuu koiranpennulle. Mun kotona ei raivota eläimille eikä lapsille, mutta mä olenkin kotinatsi.

Älä sinäkään huutele siellä. Onneksesi kohdallesi ei vain ole osunut tälläista puolisoa. Typerimmät kommentit ikinä, ovat juurikin nuo "teit sitten lapsenkin".
Ei kai kukaan nyt tekisikään jos tietäisi mitä tuleman pitää.

Ja jos nyt sanot että ensin pitää tutustua kunnolla ja lukea kaikki merkit, niin oot aika meedio. Sun laisias sais olla maan päällä sit enemmänkin ja ne vois käräyttää kaikki mielensairauksista kärsivät julkisesti ennenkuin ne ehtii vahingoittaa perhettään tai muuta.

Mä en ymmärrä. En ymmärrä sitä, että jatkaa suhdetta,tekee lapsen ja hankkii lemmikin väkivaltaisen miehen kanssa. En ymmärrä en. Kaikki merkit oli selkeästi esillä ennen näitä hankintoja.

T: lapsena väkivaltaista isää paennut

[QUOTE="vieras";24911537]9 vuotta sitten löysin aivan ihanan miehen. Alettiin seurustella. Hän oli tosi hellä, mukava ja ymmärtäväinen. Puolen vuoden päästä mentiin kihloihin. Mies alkoi hermostua herkästi. Sanoi että töissä on stressiä. Muutettiin yhteen ja alussa meni ihan hyvin. Sitten mies alkoi hermostua yhä herkemmin. Raivostui kerran meidän koiranpennulle, joka pissasi pöydällä olleen sanomalehden päälle.

Alettiin yrittää lasta, mutta pariin vuoteen mitään ei kuulunut. Mies alkoi olla todella hermoheikko. Alkoi käymään baarissa joka viikonloppu ja kotiin tultuaan riehui ja heitteli tavaroita. Kerran heitteli mua pitkin seiniä.
[/QUOTE]

Hyvä että tajusit tai sanoisinko että sinut pakotettiin tajuamaan tekemään valinta joko mies tai lapset.
Itse olisin jo tossa vaiheessa nostanut kytkintä ja lujaa ;)
Ja juu, tulkaa vaan sanomaan helppo se sinun on sanoa
Niin on, olen ollut yhden hullun kanssa joka veti masennukseen viinaa kun se kuulemma auttaa ja sattuipa sitten lyömäänkin.
Anteeksi yritti kovin pyydellä mutta en mennyt takaisin.
Minulle riittää jos keran lyö niin se on moi moi, perään ei tarvi huudella.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän sua;24911765:
Juu toki. Kaikkihan haluavat tulla kiusatuiksi ja hakatuiksi. Joskus on vaan parempi pitää metelit mahassaan, jos ei tiedä mistä puhuu.

Itseasiassa nainen (tai mies) joka jää väkivaltaiseen tai väkivallan uhkaiseen parisuhteeseen, haluaa todella yrittää kaikkensa mutta unohtavat toisen toimesta oman itsensä tärkeyden.
He aidosti välittävät ja samalla elävät jatkuvan paineen ja pelon keskellä.
Se on niin voimia vievää, ettei siinä paljon muuttoja suunnitella. Siitä yritetään selviytyä.
Valitettavasti yritetään selviytyä jäämällä koska yhteiskunnan ja läheisten tuki ei tavoita uhria riittävästi, jotta voisi jättää suhteen ja kodin.
Onneksi ap:n tapauksessa yhteiskunnan tuki tavoitti hänet ja lapsen.

Lisäyksenä vielä että väkivaltainen puoliso on SAIRAS. Terve ihminen on helpompi jättääkin, mutta entä sairas?

En oikein ymmärrä tuota että "unohtavat toisen toimesta oman itsensä tärkeyden". Eikö jokaisella aikuisella ole vastuu omasta itsestään ja rajoistaan. Jos ei kykene pitämään puoliaan tai lähteä väkivaltaisesta suhteesta, niin mun mielestä se ei kyllä ole tervettä. Ei voi sanoa vain että väkivaltainen osapuoli on sairas, myös se joka toistuvasti alistuu siihen on sairas.
Enkä tarkoita sitä pahalla.

Yhteistyössä