Nyt ymmärrän heitä, jotka eivät halua lahjoa kaikenmaailman tarhatätejä, opettajia jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä tykkään ihan hirmuisesti lahjoa ihmisiä, eli joka joulu ja kevät olen ostanut pienet muistamiset lasten kerhotädeille jne. Välillä se vähän tuottaa päänvaivaa, että mikä olisi sellainen kiva pieni juttu, joka olisi saajalleen myös mieluinen, mutta aina olen kuitenkin jotakin kivaa sitten lopulta keksinyt. Eli ilman stressiä olen aina päässyt. Paitsi nyt.

Tänä vuonna niitä lahjottavia on lasten harrastusten, koulun jne. tiimoilta melko monta (13 kpl). Eikä se lukumääräkään vielä mitään, mutta kun on naisia, miehiä, aikuisia ja lapsia. Aiempina vuosina olen melko pitkälle ostanut kaikille samanlaisen lahjan, mutta tänä vuonna se ei oikein toimi.

Ja nyt on sitten ressi. Taidan tänä vuonna mennä ihan vaan kukkapuska-linjalla niiden kanssa, joille en mitään tahdo keksiä. Ja nyt tosiaan ymmärrän heitä, jotka eivät tähän rumbaan jaksa lähteä...rumbalta kun tämä tosiaan tänä vuonna tuntuu.

mä en ole lahjonut koskaan, meillä päiväkodissa on jo neljä vakinaista työntekijää siinä ryhmässä, siihen päälle harjoittelijat jne. kaksi lapsista harrastaa urheilua toisessa ryhmässä neljä vetäjää ja toisessa on kolme + pienin kerhossa vielä kaksi. Siihen lasten opettajat päälle jne. vähän turhalta tuntuu ruveta kaikkia lahjomaan kortin ovat vieneet joka paikkaan ja sinnekin yhden kirjoittaneet hyvää joulua kaikille :) hyvin on riittänyt. Kolme lasta on siis, kaksi koululaista ja yksi päiväkodissa olija.

Mä olen kai itsekäs kusipää mutta en ole ikinä katsonut olevan tarpeen ostaa lahoja, kukkia enkä muutakaan tarhan tädeille sen enempää kuin opettajillekaan. Kiittänyt toki olen ja se mielestäni pitäisi olla tarpeeksi.

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
mä en ole lahjonut koskaan, meillä päiväkodissa on jo neljä vakinaista työntekijää siinä ryhmässä, siihen päälle harjoittelijat jne. kaksi lapsista harrastaa urheilua toisessa ryhmässä neljä vetäjää ja toisessa on kolme + pienin kerhossa vielä kaksi. Siihen lasten opettajat päälle jne. vähän turhalta tuntuu ruveta kaikkia lahjomaan kortin ovat vieneet joka paikkaan ja sinnekin yhden kirjoittaneet hyvää joulua kaikille :) hyvin on riittänyt. Kolme lasta on siis, kaksi koululaista ja yksi päiväkodissa olija.

Varmasti korttikin riittää, tai vaikka vain kiitos. Mutta mä tosiaan olen aina ennen saanut itsekin hyvää mieltä siitä, että olen saanut ilahduttaa lahjalla. Mutta nyt se on vähän siinä ja siinä. Mutta aion kyllä tänäkin vuonna lahjukset hankkia, koska lasten mielestä on kiva antaa lahjoja. Ensi vuonna toimin mahdollisesti toisin.

[QUOTE="vieras.";29320171]Mä olen kai itsekäs kusipää mutta en ole ikinä katsonut olevan tarpeen ostaa lahoja, kukkia enkä muutakaan tarhan tädeille sen enempää kuin opettajillekaan. Kiittänyt toki olen ja se mielestäni pitäisi olla tarpeeksi.[/QUOTE]

No en mä tätä asiaa nyt ihan niinkään näe, että jos et osta lahjaa, olet kusipää.

Varmasti korttikin riittää, tai vaikka vain kiitos. Mutta mä tosiaan olen aina ennen saanut itsekin hyvää mieltä siitä, että olen saanut ilahduttaa lahjalla. Mutta nyt se on vähän siinä ja siinä. Mutta aion kyllä tänäkin vuonna lahjukset hankkia, koska lasten mielestä on kiva antaa lahjoja. Ensi vuonna toimin mahdollisesti toisin.

Oletko varma että lahjan saaja ilahtuu? Oikeasti nykypäivänä kun krääsän määrä vaan kasvaa koko ajan monelle se tavaran saaminen voi olla ihan ahdistuksen paikka. Että mihin nekin kaikki sitten laittaa. Itse haluaisin myös ilahduttaa esim. Suklaalla tms sellaista, jolla siihen ei olisi vaikka varaa. Mutta nykyään onko sellaisia ihmisiä jotka tarvisi sellaista ilahduttamista kun yltäkylläisyyttä piisaa.

Mä en meinaa ostaa mitään, vaikka on vain yksi lapsi ja pelkät tarhantädit lahjottavina. Olen huono keksimään lahjoja, enkä halua ostaa kenellekään mitään turhaa materiaa.

Kortti ja pieni suklaalevy.

Kortti ja pikkuinen hyasintti.

Kortti ja heijastin.

Kortti ja nätti kuusenpallo.

Kortti ja glögipullo.

Kortti.

JOS lahjoa haluaa, sen ei todellakaan tarvitse olla mitään suurta. Helppoa ja halpaa myös viedä joka paikkaan esim. yksi konvehtirasia/tai piparipurkki/tai karkkiloota ja yksi kortti, joka on yhteiseksi kaikille ryhmän/talon tädeille ja sedille kahvipöytään.

Meillä 3 lasta, kahdella on omassa luokassaan vielä 2 koulunkäyntiavustajaa ja ope, toisella 1 koulunkäynti ja ope tästä tulee 8 henkilöä, ja jos ajatellaan ostet vaan jonkun 5€ jutun no se on 5 x 8 = 40€
Yhdellä lapsella aktiivinen harrastus jossa 2 vetäjää À 5€ = 10
Toisella lapsella 3 ohjaajaa aktiivisessa samassa harrasteessa À 5€ =15€
Ja kolmannella lapsella myös harrastus joka kerta viikossa ja yksi vetäjä À 5€
Kahdella lapsellani aktiivinen terapia terapeuteille muistamiset À 5€ = 10€
Ja yhdellä lapsella vakituinen koulutaksikuski tällä linjalla, ajaa siis aina tuo omistaja itse joten À 5€

Että ihan vaan sen 85€ menisi näihin "kyllä nyt jokaisella on rahaa edes sen 5€ laittaa"

Tähän vielä kun lisätään lapsien harrateiden ja koulujen pikkujoulu joihin siis 6 x lahaja joka nyt yleensä on sen 3-5€ niin aika kivasti sitä rahaa vaan palaa ja joutuu jouluna eräänkin kerran miettimään onko rahkeita kaikkia muistaa vaikka kuinka haluisi.
Toisaalta eipä ihme että moni elääkin yli varojensa jouluna kun tuota ylimääräistä menoa jota ei sitten osata järjellisesti karsia.

Tähän sitten kun vielä lisätään ne "pakolliset" ketä jouluna pitää lähimmäisiä muistaa niin e enään ihmettele yhtään että porukka ostaa kalliilla osamaksulla ja jää maksukierteisiin :(

Oletko varma että lahjan saaja ilahtuu? Oikeasti nykypäivänä kun krääsän määrä vaan kasvaa koko ajan monelle se tavaran saaminen voi olla ihan ahdistuksen paikka. Että mihin nekin kaikki sitten laittaa. Itse haluaisin myös ilahduttaa esim. Suklaalla tms sellaista, jolla siihen ei olisi vaikka varaa. Mutta nykyään onko sellaisia ihmisiä jotka tarvisi sellaista ilahduttamista kun yltäkylläisyyttä piisaa.

Voisin hyvin kuvitella, että tarhan tädit jopa ahdistuu siitä krääsän ja tilpehöörin määrästä jonka ihmiset niille syytää :kieh:
Itse en osta mitään, en ole ikinä ostanut en kouluun sen enempää kuin päiväkotiinkaan, enkä sitä kyllä edes ymmärrä. Kortti on ok, kaikki tavara ei oo.

ottanut myös sen linjan etten lahjo ketään=)lapsia kohta 5 kpl.Toivotellaan hyvät joulut kaikille ja kiitellään kuluneesta vuodesta,miksi tästäkään ottamaan stressiä=)

[QUOTE="Harmaana";29322950]Meillä 3 lasta, kahdella on omassa luokassaan vielä 2 koulunkäyntiavustajaa ja ope, toisella 1 koulunkäynti ja ope tästä tulee 8 henkilöä, ja jos ajatellaan ostet vaan jonkun 5€ jutun no se on 5 x 8 = 40€
Yhdellä lapsella aktiivinen harrastus jossa 2 vetäjää À 5€ = 10
Toisella lapsella 3 ohjaajaa aktiivisessa samassa harrasteessa À 5€ =15€
Ja kolmannella lapsella myös harrastus joka kerta viikossa ja yksi vetäjä À 5€
Kahdella lapsellani aktiivinen terapia terapeuteille muistamiset À 5€ = 10€
Ja yhdellä lapsella vakituinen koulutaksikuski tällä linjalla, ajaa siis aina tuo omistaja itse joten À 5€

Että ihan vaan sen 85€ menisi näihin "kyllä nyt jokaisella on rahaa edes sen 5€ laittaa"

Tähän vielä kun lisätään lapsien harrateiden ja koulujen pikkujoulu joihin siis 6 x lahaja joka nyt yleensä on sen 3-5€ niin aika kivasti sitä rahaa vaan palaa ja joutuu jouluna eräänkin kerran miettimään onko rahkeita kaikkia muistaa vaikka kuinka haluisi.
Toisaalta eipä ihme että moni elääkin yli varojensa jouluna kun tuota ylimääräistä menoa jota ei sitten osata järjellisesti karsia.

Tähän sitten kun vielä lisätään ne "pakolliset" ketä jouluna pitää lähimmäisiä muistaa niin e enään ihmettele yhtään että porukka ostaa kalliilla osamaksulla ja jää maksukierteisiin :([/QUOTE]

Kuka on meinannut, että pitäisi aina laittaa 5€/henkilö? Laittaisin yhteisen konvehtirasian kouluun, muille mainituille lapsien tekemät kortit riittäköön muistamiseksi. JOS haluaa muistaa jollain jutulla.

No en minäkään kaikenmaailman harrastusten vetäjiä lahjoisi. Me vietiin tarhan tädeille lahjat, koska ovat tosi mukavia ja hyviä työssään ja haluamme kiittää ainokaisemme hyvästä hoidosta :) uskon silti että pelkkä kiitos riittää! En itsekään veisi tavaralahjaa, koska makuja on monia. Korkeintaan joku kuluva kuten kynttilä. Herkkulahja on aina paras :D

Mä ajattelin viedä just jotain syötävää ettei jä nurkkiin pyörimään. Perhepäivähoidossa lapsen ollessa me hommattiin aina kunnon lahja hoitajalle ja aina selvästi ilahtu niistä.

[QUOTE="äiti88";29322966]Kuka on meinannut, että pitäisi aina laittaa 5€/henkilö? Laittaisin yhteisen konvehtirasian kouluun, muille mainituille lapsien tekemät kortit riittäköön muistamiseksi. JOS haluaa muistaa jollain jutulla.[/QUOTE]

Miten ne sen yhden rasian koulussa jakaa jos annetaan kuten yleensä on ollut näillä tapana eli todistustenjaossa eli sitten koulu loppuuja jäädään lomalle.
Konvehtirasia maksaa noin 3,50-5€ riippuen mistä tarjouksesta sen sitten sattumalta löydät ja montako niitä saa siitä tarjouksesta vielä ostaa.

Tuo 5€ tuli ihna siitä että yleensä se menee nopeasti kun ostat sen konvehtirasian,
tai ostat ne kortit askartelutarvikkeet (niin nekin maksaa)

No en minäkään kaikenmaailman harrastusten vetäjiä lahjoisi. Me vietiin tarhan tädeille lahjat, koska ovat tosi mukavia ja hyviä työssään ja haluamme kiittää ainokaisemme hyvästä hoidosta :) uskon silti että pelkkä kiitos riittää! En itsekään veisi tavaralahjaa, koska makuja on monia. Korkeintaan joku kuluva kuten kynttilä. Herkkulahja on aina paras :D

Harrastusten vetäjät tuli ihan siksi kun moni muukin muistaa ja 2 näistä lapsistamme on kilpatasolla eli ei mikään kerta viikossa "harrastus"

Ei ole tarpeen lahjoa, jos ei siltä tunnu. Kynttilöitä, kukkia ja suklaata saavat varmaan kyllästymiseen asti. Me tehtiin lapsen kanssa kerhonohjaajille molemmille pilttipurkillinen kardemumma-maustettuja pekaanipähkinöitä, korkin päälle puna-valkoruutuinen kangas punaisella nauhalla ja kylkeen kaunis etiketti joka kertoo purkin sisällön. Enkä tietysti tiedä, tykkäävätkö, ovatko pähkinäallergikkoja, rajoittavatko makean käyttöä tms., mutta eipä ole suuri menetys kenellekään jos nuo päätyvät roskiin.

[QUOTE="Harmaana";29322987]Miten ne sen yhden rasian koulussa jakaa jos annetaan kuten yleensä on ollut näillä tapana eli todistustenjaossa eli sitten koulu loppuuja jäädään lomalle.
Konvehtirasia maksaa noin 3,50-5€ riippuen mistä tarjouksesta sen sitten sattumalta löydät ja montako niitä saa siitä tarjouksesta vielä ostaa.

Tuo 5€ tuli ihna siitä että yleensä se menee nopeasti kun ostat sen konvehtirasian,
tai ostat ne kortit askartelutarvikkeet (niin nekin maksaa)[/QUOTE]

Fazerin 3 boksia maksaa lähes kaupassa kuin kaupassa sen 10€ näin joulun alla. Siitä yhden vie kouluun vaikka päivää ennen todistustenjakoa. Mukaan kortti ja hyvää joulun toivotusta koko henkilökunnalle. T: mikko martta ja make.
Moni ostaa noita kuitenkin kotiin tai läheisille lahjaksi, niin ne kaksi menee sit siihen tarkoitukseen.

Tiimarista saa 10 korttia eurolla, sinne lapsi voi itse taakse kirjoittaa joulun toivotukset. Jos siis pahvit ja tussit on liian arvokkaita eikä löydy mitään omasta takaa. Yleensä kuitenkin lapset askartelee kotona muutenkin, eli monilta löytyy tarvikkeita ennestäänkin...

Ja painotan nyt, että todellakaan mitään ei tarvitse viedä jos ei halua. Mutta JOS haluaa, niin se on ihan mahdollista ilman taloudellista vararikkoa. Se oli kuitenkin ketjun alkuperäinen aihe, että mitäs kun haluaa muistaa mutta muistettavia on paljon.... Jos 5-10 €/joulu on mahdoton investointi, sit on vaan elettävä sen kanssa että nyt ei meillä varaa ole siihen konvehtirasiaan eikä edes kortteihin, joten pelkkä kiitos riittäköön.

Toisaalta on ihana, että lapset on vielä kotihoidossa niin ei tarvi miettii lahjomisia. Jos nyt jotenkin muuten kuin kortilla tahtoisin hoitajia ja opeja muistaa, niin ehdottomasti joku "kuluva" juttu, syötävä, poltettava tai kuihtuva :) Vuosien saatossa saattaa muutoin aika monta kuusenpalloa kertyä.

[QUOTE="äiti88";29323010]Fazerin 3 boksia maksaa lähes kaupassa kuin kaupassa sen 10€ näin joulun alla. Siitä yhden vie kouluun vaikka päivää ennen todistustenjakoa. Mukaan kortti ja hyvää joulun toivotusta koko henkilökunnalle. T: mikko martta ja make.
Moni ostaa noita kuitenkin kotiin tai läheisille lahjaksi, niin ne kaksi menee sit siihen tarkoitukseen.

Tiimarista saa 10 korttia eurolla, sinne lapsi voi itse taakse kirjoittaa joulun toivotukset. Jos siis pahvit ja tussit on liian arvokkaita eikä löydy mitään omasta takaa. Yleensä kuitenkin lapset askartelee kotona muutenkin, eli monilta löytyy tarvikkeita ennestäänkin...

Ja painotan nyt, että todellakaan mitään ei tarvitse viedä jos ei halua. Mutta JOS haluaa, niin se on ihan mahdollista ilman taloudellista vararikkoa. Se oli kuitenkin ketjun alkuperäinen aihe, että mitäs kun haluaa muistaa mutta muistettavia on paljon.... Jos 5-10 €/joulu on mahdoton investointi, sit on vaan elettävä sen kanssa että nyt ei meillä varaa ole siihen konvehtirasiaan eikä edes kortteihin, joten pelkkä kiitos riittäköön.[/QUOTE]

No meneehän minulta silti se 10€ :laugh: jokainen lapi kun on vielä eri koulussakin.
Joten ei onnistu annan sen yhden.
Kyten o kerroin meillä on aika paljon ja ketjun oikeaa aihetta sivuutakseni on aivan khtuutona mollata niitä ketkä ei muista kuin pelkällä kiitoksella sillä vaikka nyt tuntuu että eiän kyse ole kuin onnettomasta 5€ mutta kun niitä onnettomia 5€ tuleekin enemmän kuin 5 kipaletta

Minä ostan joka joulu ja kevät. Päiväkodin henkilökunnalle ( myös laitoshuoltajalle) ja lapsen liikuntakerhon ohjaajalle. Hyvälaatuista suklaata ja kukkia. Minulle on tosin opetettu jo kotona hyvät tavat emmekä ole köyhiä.

Jos joskus olen jotain lahjaa laittanut lähinnä lasten hoitajille/kerhotädeille/opeille, niin se on ollut kortti tai sitten esim. päiväkodin kahvipöytään yhteiseksi viety keksi/karkkikimara, josta on voinut jokainen henkilökuntaan kuuluva saada suunsa kahvin kanssa makeaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Käytöstavat;29323090:
Minä ostan joka joulu ja kevät. Päiväkodin henkilökunnalle ( myös laitoshuoltajalle) ja lapsen liikuntakerhon ohjaajalle. Hyvälaatuista suklaata ja kukkia. Minulle on tosin opetettu jo kotona hyvät tavat emmekä ole köyhiä.

Miten tämä nyt liittyy hyviin käytöstapoihin? Lahjojen anto tai kiittää vaan kauniisti :O

Yhteistyössä