Nyt ymmärrän, miten helppoa on, jos vauva/taapero nukkuu!

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Taaperoni on nukkunut aika huonosti ja vähän. Nyt 2 viime yötä hän nukkuin 11 tuntia heräten kylläkin 2 kertaa. Eilen vetäisi 20min päikkärit, joten ei tässä vielä siihen suositeltuun 14h/päivässä uneen päästä.

Normaali vauva/taapero vetäisi varmaan 2-3h päiväunet vielä tuohon.

Olen vaan näitä kahtena päivänä tajunnut, miten helppoa on, kun saa edes nukkua ja päiväunien aikaa jos saisi tehdä ruokaa/levätä/siivota.

Normaalisti mun vauva menee nukkumaan klo 23, herää klo 07 ja nukkuu päikkäreitä max 1h vain liikkuvissa vaunuissa tai autossa.
 
oishan se helppoa
[QUOTE="mamma";24544170]Taaperoni on nukkunut aika huonosti ja vähän. Nyt 2 viime yötä hän nukkuin 11 tuntia heräten kylläkin 2 kertaa. Eilen vetäisi 20min päikkärit, joten ei tässä vielä siihen suositeltuun 14h/päivässä uneen päästä.

Normaali vauva/taapero vetäisi varmaan 2-3h päiväunet vielä tuohon.

Olen vaan näitä kahtena päivänä tajunnut, miten helppoa on, kun saa edes nukkua ja päiväunien aikaa jos saisi tehdä ruokaa/levätä/siivota.

Normaalisti mun vauva menee nukkumaan klo 23, herää klo 07 ja nukkuu päikkäreitä max 1h vain liikkuvissa vaunuissa tai autossa.[/QUOTE]

Mullakin on todella vähäuninen taapero ja kyllä sitä ne pari kertaa, kun lapsi on nukkunut edes puolet vuorokaudesta on ollut ihan ihmeissään vapaa-ajan määrästä.
 
"juu"
mulla kaks lasta on ollu tollaisia huonojia nukkujia, yks taas sellanen joka veti tuntikaupalla unta sekä yöllä että päivällä. tää jälkimmäiseksi mainittu nukkuu nyt 4 vuotiaana 13 tuntia putkeen joka yö.heräämättä.tiedän että elämä on ihan erilaista hyvin kuin huonosti nukkuvan kanssa.
 
Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama (ainakin tässä vaiheessa) mitä tuo vauva päivisin tekee, kunhan yönsä nukkuu hyvin! Ja onneksi tämä yksilö nukkuukin kiitettävän hyvin. Nyt ikää 5 kk ja yöllä nukkuu yleensä ensin 8-9 h putkeen ja sen jälkeen vielä muutaman tunnin ennen kuin noustaan ylös. Päivällä nukkuu 15-30 min pätkiä - jos nukkuu.

Eipä sillä, että päivät olisi meillä mitenkään erityisen vaikeita (paitsi pari ensimmäistä kuukautta), mutta joka tapauksessa päivät äiti jaksaa helposti, jos yöt nukkuu hyvin.

Se on sitten ihan omaa luokkaansa, jos yöt valvoo ja päivät nukkuu. Tai valvoo yöt ja valvoo ne päviätkin! Se olisi mulle ainakin tosi vaikeaa - ja varmasti kenelle tahansa toisellekin.
 
Mep
Juuh...ei ole kokemusta hyvin nukkuvista vauvoista. Seurauksena olikin masennus joka alkoi korjaantua vasta kun sai levättyä edes lähelle normimäärää.

Olkaa kiitollisia hyvin nukkuvista lapsistanne :)
 
oishan se helppoa
Meillä nukkui huonosti sekä yöllä että päivällä. Jaksaminen oli aika kortilla. Ihana lapsi, mutta vauva-ajasta ei oikein nauttinut kun oli aivan liian väsynyt.
 
:wave: Kuinmyös! Joukkoon liittyy myös herkkäunisen vauvan äiti... Yörytmi on klo.21-07 välillä, mutta tissille herätään vähintään neljä kertaa + muut heräilyt esim. pienokaisen möyhiessä itselleen uniasentoa yms. yms.. Päivisin nukutaan max. kolmet pätkät n.30min-40min. Ihanaa tämä vauva-aika :p Mutta eipä tarvii ottaa turhaa stressiä esim. kotitöistä...

Ihmeissäni kuuntelen tuttava perheiden juttuja kun heidän vauvat nukkuu 3h päiväunia ja 7h putkeen öisin junnujen ollessa n.4vkoa-3kk :O
 
Viimeksi muokattu:
"a.p"
Juuh...ei ole kokemusta hyvin nukkuvista vauvoista. Seurauksena olikin masennus joka alkoi korjaantua vasta kun sai levättyä edes lähelle normimäärää.

Olkaa kiitollisia hyvin nukkuvista lapsistanne :)
Mustakin tuntuu nyt yli vuoden huonosti nukkuneena, että mielenterveys alkaa jo kärsiä.
Nykyään mulla on univaikeuksia, en voi edes nukahtaa, vaikka vauva nukkuu. Sitten vauva jo herää ennen kuin ehdin edes nukahtaa. Mulla menee itseni rauhoittamiseen noin 2h ennen kuin voin nukahtaa. Olen niin stressaantunut ilmeisesti.

Päivisin ei ole yhtään omaa aikaa, kun pitää heiluttaa vaunuja, jotta vauva nukkuisi yhtään.
 
[QUOTE="a.p";24544627]Mustakin tuntuu nyt yli vuoden huonosti nukkuneena, että mielenterveys alkaa jo kärsiä.
Nykyään mulla on univaikeuksia, en voi edes nukahtaa, vaikka vauva nukkuu. Sitten vauva jo herää ennen kuin ehdin edes nukahtaa. Mulla menee itseni rauhoittamiseen noin 2h ennen kuin voin nukahtaa. Olen niin stressaantunut ilmeisesti.

Päivisin ei ole yhtään omaa aikaa, kun pitää heiluttaa vaunuja, jotta vauva nukkuisi yhtään.[/QUOTE]

Mulla ruvennu öisin tulemaan tuo sama ilmiö etten saa enää itse unenpäästä kiinni, vaikka univelkaa todellakin olisi... |O Jep ja meilläkin saa kyllä vaunuja heiluttaa, onneks on hyvät jouset ;) Sitä vaan yrittää "tsempata" hurtilla huumorilla...
 
"a.p"
meillä eka poika nukku päiväunet hyvin kunhan meni ensin puolen tunnin kävelylle raikkaaseen pakkasilmaan.. sisällä jos koitti nukuttaa niin 15min max kerralla.
Mä veikkaan, että jokaisen huonounisen vauvan vanhempi kuulee 100+ vinkkiä. Ei varmaan ole yllätys, että kaikkia niitå on kyllä kokeiltu. Nykyään vaan ärsyttää, kun joku tosiaan luulee, että ei muka olisi jo kuullut saman asian monta kertaa kuukaudessa.

Mun vauva ei siis ole nukkunut yhtåån sisållä.
 
"äiti"
Tiedän tunteen. Meillä nyt tuplat 1v2kk ja vasta nyt ovat alkaneet nukkua yöllä muutamalla tissityksellä. Reilu vuosi meni lähes nukkumatta. Olo oli aika hutera ja välillä ihan fyysisiä oireita väsymyksestä, siis kädet tärisee, huimaa, rytmihäiriöitä.
 
[QUOTE="a.p";24544780]Mä veikkaan, että jokaisen huonounisen vauvan vanhempi kuulee 100+ vinkkiä. Ei varmaan ole yllätys, että kaikkia niitå on kyllä kokeiltu. Nykyään vaan ärsyttää, kun joku tosiaan luulee, että ei muka olisi jo kuullut saman asian monta kertaa kuukaudessa.

Mun vauva ei siis ole nukkunut yhtåån sisållä.[/QUOTE]

No todellakin "neuvojia ja neuvoja" riittää aina... Yritä jaksaa tsempata, pakko sen on helpottaa jossakin vaiheessa?! Minä fiksuna tyttönä (hah hah haa tyttöikä on kyllä jo menny...) yritin jättää "turhan herkun syönnin" samaan univelka-aikaan pois ja oli meinaan hei kokemus :kieh: Mikä mielenterveys?!

Meilläkään vauva ei asetu sisälle nukkumaan, paitsi tsäkällä päivisin, ihan noin niinku mielenkiintoista odotan kun koittaa -30 pakkaset?!
 
[QUOTE="äiti";24544882]Tiedän tunteen. Meillä nyt tuplat 1v2kk ja vasta nyt ovat alkaneet nukkua yöllä muutamalla tissityksellä. Reilu vuosi meni lähes nukkumatta. Olo oli aika hutera ja välillä ihan fyysisiä oireita väsymyksestä, siis kädet tärisee, huimaa, rytmihäiriöitä.[/QUOTE]

Oho... Takuulla on ollu jaksamista... :(
 
[QUOTE="a.p";24544780]Mä veikkaan, että jokaisen huonounisen vauvan vanhempi kuulee 100+ vinkkiä. Ei varmaan ole yllätys, että kaikkia niitå on kyllä kokeiltu. Nykyään vaan ärsyttää, kun joku tosiaan luulee, että ei muka olisi jo kuullut saman asian monta kertaa kuukaudessa.

Mun vauva ei siis ole nukkunut yhtåån sisållä.[/QUOTE]

No ihan omasta kokemuksesta puhuin, en sinänsä neuvonut miten sinun lapsi rupeaisi yhtäkkiä nukkumaan sisällä pitkiä päiväunia....

Sanoin vaan että meillä nukkui jos jaksoi ensin kävellä ulkona tarpeeksi pitkään, muten oli vaikea saada nukkumaan.

Onko niin, että pitää olla tarpeeksi iso ongelma että siitä voi puhua...? sori vaan
 
Poika on nukkunut aina hyvin. Vauvana tietty yöheräilyjä, mutta ei mitään kukkumisia. Unta tulee yössä 10-12h ja päivällä 1-3h. Ihan hyvin.

Tyttö taas ei ole koskaan nukkunut hyvin. Vauvana nukkui öisin 30-60min pätkiä, joskus jäi valvomaan pariksi tuntia ennen uutta uni pätkää. Tätä oli yöt ja päivät. 8kk iässä alkoi nukkua päikkäreitä 2h putkeen. Yöt edelleen 30-60 min pätkiä.
Nyt 1v:nä, nukkuu edelleen sen 2h päiväunia ja öisin heräillään sen tunnin välein vieläkin. Viime yönä nukkui pisimmän uniputken 5.30-7. Olin ihan ihmeissäni kun kello olikin jo 7 kun alkoi lapsen kujerrus kuulumaan :D

Meillä mennään nukkumaan klo 21. Tyttö herää 5-7 välillä ja poika 8.
 
"monsteri"
Valvojavauva asustaa täälläkin. Vasta 1.5 kk mutta valvoo kirjaimellisesti koko päivän. Tänään nukkunu enempi kyllä - jumalalle kiitos. menee klo 24 nukkumaan, vaikka 21.00 aletaan nukuttelemaan. Herää kahdelta-kolmelta syömään ja välillä saa lähemmäs kaksi tuntia suunnitella että nukahtaako vai ei. seuraava syöttö onkin sitten kuuden maissa, minkä jälkeen vauva ei enää nuku. Ottaa mikrounia sylissä ja jos ite liikahtaa niin silmät rävähtää auki heti. Pakko istua koko päivä vauva sylissä. Hirvittää jo kun mies menee kohta töihin. Kello 13 jälkeen vauva nukkuu n 3 h päikkärit siitä sitten valvoa posottaa klo 24 asti ja taas mennään. Vauvalla myös masuvaivoja, välillä huutaa jonkun aikaa eikä mikään oikeen auta, välillä vaan möllöttää silmät auki sylissä. Oon miettiny jo kaikki maitoallergiat ja refluksit läpi. Mies ja anoppi sanoo että älä stressaa. Luulevat mua hulluks varmaan. Minkä mä sille voin, että vauvan valvominen ahistaa.
 
"a.p"
[QUOTE="monsteri";24545091]Valvojavauva asustaa täälläkin. Vasta 1.5 kk mutta valvoo kirjaimellisesti koko päivän. Tänään nukkunu enempi kyllä - jumalalle kiitos. menee klo 24 nukkumaan, vaikka 21.00 aletaan nukuttelemaan. Herää kahdelta-kolmelta syömään ja välillä saa lähemmäs kaksi tuntia suunnitella että nukahtaako vai ei. seuraava syöttö onkin sitten kuuden maissa, minkä jälkeen vauva ei enää nuku. Ottaa mikrounia sylissä ja jos ite liikahtaa niin silmät rävähtää auki heti. Pakko istua koko päivä vauva sylissä. Hirvittää jo kun mies menee kohta töihin. Kello 13 jälkeen vauva nukkuu n 3 h päikkärit siitä sitten valvoa posottaa klo 24 asti ja taas mennään. Vauvalla myös masuvaivoja, välillä huutaa jonkun aikaa eikä mikään oikeen auta, välillä vaan möllöttää silmät auki sylissä. [/QUOTE]

Sori, mutta ei kyllä alle 3kk vauvojen nukkumisesta tulisi valittaa, koska se on niin lyhyt aika ja vasta 3kk jälkeen vauvat yleensä alkavat aistimaan päivän ja yön eron. Jos sun vauva nukkuu 3h päikkärit, niin se on jo paljon. On täysin normaalia, että alle 3kk pitää imettää useasti yössä.

Mun vauva (nyt 1v 3kk) ei ole koskaan nukkunut 3h päikkäreitä. Ei ole koskaan suostunut nukkumaan sisälle, vain liikkeeseen ulkona. Mä hyppisin riemusta, jos vauva olisi edes pienenä nukkunut noin hyvin!
 

Yhteistyössä