Nyt vit** pistää sapettaan!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marmeladi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammuvainaa:
Onko ap sun lapset minkä ikäsiä?

kuinka niin?

Niin sitä vaan ajattelin, että jos ne veljen muksut on vaik jo isompia ja niiden kans on "helpompaa" tai jtn.

Sit yks mikä tuli mieleen, niin ehkä ne on niin voimakastahtosia (tää veljen porukka), ettei ne paljon kysele, vaan paremminki vaan ilmottaa, että "nää tulee sit taas". Se on törkeetä, mut tämmösiäkin on.

Mikähän siinä sitten on, että niitä toisia pitää suosia? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen. Minähän en nyt vielä ole mummu, mutta jos olisin, niin kyllä mulle olisi kaikki lastenlapset ihan yhtä rakkaita ja tervetulleita meille. Mä en jotenkin edes pysty käsittämään tai ymmärtämään tuollaista tilannetta. Todella, todella harmi juttu lasten kannalta :/

Mä olen itse lapsena ollut kesiä mun molemmilla isovanhemmilla, äidin vanhemmilla eniten. Menin kyllä aina yöksi kotiin (mummi ja vaari asuivat meidän kotoa n. 200m päässä ) ja ala-asteella mentiin aina koulusta mummille ja vaarille. Mummi oli laittanut ruoan valmiiksi, oli jälkkärit ja kaikki. Kesäisin tehtiin maahommia (viljeltiin omaan käyttöön), käytiin onkimassa ym. Niitä aikoja on ihana muistella :heart:

Mulle on tärkeää se, että mun lapset saavat viettää aikaa mun vanhempien kanssa (onneksi se on tärkeää heillekin). Just nytkin meidän esikoinen (6v poika) on mun vanhemmillani maalla ja siellä isäni ja poikani painavat puuhommia, käyvät pilkillä, metsäretkillä, pyöräretkillä. Tuollaiset meille aikuisille pienet asiat ovat hyvinkin tärkeitä lapsille ja se isovanhempien kanssa vietetty aika on todellinen rikkaus. Harmi, että monet isovanhemmat eivät sitä ymmärrä. Lapsuus on ohi kuitenkin niin nopeaan, että isovanhempia voi alkaa harmittaa myöhemmin, kun ei tullut vietettyä aikaa lastenlasten kanssa :/

Lapseni ovat vielä siinäkin mielessä onnekkaita, että ovat saaneet tutustua mun molempiin isovanhempiinkin.

kuinka niin?

Niin sitä vaan ajattelin, että jos ne veljen muksut on vaik jo isompia ja niiden kans on "helpompaa" tai jtn.

Sit yks mikä tuli mieleen, niin ehkä ne on niin voimakastahtosia (tää veljen porukka), ettei ne paljon kysele, vaan paremminki vaan ilmottaa, että "nää tulee sit taas". Se on törkeetä, mut tämmösiäkin on.

Tämmöiseen mäkin olen törmännyt.
Viedään lapset isovanhemmille, ei ole mukana vaatetta tms ja viikkoon ei edes soiteta ja kysytä, että miten menee :whistle:

kuinka niin?

mun mukeloista osa vanhempia ja osa saman ikäsiä ja osa nuorempia.. heh.. eli kyse ei siis iästä.. tokihan tuollanen pari vuotias vaatii erilaista huolen pitoo entä isompi mukelo.. mut ei se ikä oo koskaan noitten muksujen kyläiljä estäneet.. helpommaksi ehkä tekee sen että mulla se linja alkon oton kanssa että kun mun muksut hoidossa ni sillon ei oteta mitään ni se se pää syy on..

ja mitä tohon viemiseen sitte tulee ni se menee näin että hele vaa soitetaan että haluisko lapset tulla yökylään ja haetaan oikein.. eiks oo kivaa..

nää on myös monesti kommunikaatio asioita; tytär kysäisee voi tyttö tulla tässä JOSKUS hoitoon, vastaan tottakai.
Miniä tulee ja kysyy, voinko ottaa lapset ensi viikonloppuna lauantai aamupäivästä sunnuntai aamuun, vastaan tottakai.
tulee perjanatai ilta ja tytär soittaa että tyttö tulis huomenna, nyt on pakko sanoo sorry ei käy.... ja vaikka olen usein sanonut että ilmoittakaa se hoidon tarve selkeesti niin tiedän mitä voin luvata... mutta usein ollaan em. tilanteessa ja suosin pojan perhettä...

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Mikähän siinä sitten on, että niitä toisia pitää suosia? Siis ihan mielenkiinnosta kyselen. Minähän en nyt vielä ole mummu, mutta jos olisin, niin kyllä mulle olisi kaikki lastenlapset ihan yhtä rakkaita ja tervetulleita meille. Mä en jotenkin edes pysty käsittämään tai ymmärtämään tuollaista tilannetta. Todella, todella harmi juttu lasten kannalta :/

Mä olen itse lapsena ollut kesiä mun molemmilla isovanhemmilla, äidin vanhemmilla eniten. Menin kyllä aina yöksi kotiin (mummi ja vaari asuivat meidän kotoa n. 200m päässä ) ja ala-asteella mentiin aina koulusta mummille ja vaarille. Mummi oli laittanut ruoan valmiiksi, oli jälkkärit ja kaikki. Kesäisin tehtiin maahommia (viljeltiin omaan käyttöön), käytiin onkimassa ym. Niitä aikoja on ihana muistella :heart:

Mulle on tärkeää se, että mun lapset saavat viettää aikaa mun vanhempien kanssa (onneksi se on tärkeää heillekin). Just nytkin meidän esikoinen (6v poika) on mun vanhemmillani maalla ja siellä isäni ja poikani painavat puuhommia, käyvät pilkillä, metsäretkillä, pyöräretkillä. Tuollaiset meille aikuisille pienet asiat ovat hyvinkin tärkeitä lapsille ja se isovanhempien kanssa vietetty aika on todellinen rikkaus. Harmi, että monet isovanhemmat eivät sitä ymmärrä. Lapsuus on ohi kuitenkin niin nopeaan, että isovanhempia voi alkaa harmittaa myöhemmin, kun ei tullut vietettyä aikaa lastenlasten kanssa :/

Lapseni ovat vielä siinäkin mielessä onnekkaita, että ovat saaneet tutustua mun molempiin isovanhempiinkin.

niin se maailman meno muuttuu.. itekki vietin lapsuudessa todella paljon aikaa mummolassa.. aina oli tervetullut..

ja siis ei ole kyse etteikö nuoki touhuis mukeloitten kans.. tekevät kyllä kaikenlaista että ei ne ihan luuseri isovanhempia ole.. mutta uolta yö-kyläily osilta kyllä harmittaa

Mun äitini asuu samalla paikkakunnalla kuin mun kolme siskoa ja hoitaa niiden lapsia vaikka viikon jos ovat matkalla jne, yhden luona käy tekee ruokaa melkein päivittäin.
Äiti kyllä matkustelee pitkin suomea, mutta meille ei voi tulla kuin kerran vuodessa saatika lapsia hoitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Naima Unelma:
nää on myös monesti kommunikaatio asioita; tytär kysäisee voi tyttö tulla tässä JOSKUS hoitoon, vastaan tottakai.
Miniä tulee ja kysyy, voinko ottaa lapset ensi viikonloppuna lauantai aamupäivästä sunnuntai aamuun, vastaan tottakai.
tulee perjanatai ilta ja tytär soittaa että tyttö tulis huomenna, nyt on pakko sanoo sorry ei käy.... ja vaikka olen usein sanonut että ilmoittakaa se hoidon tarve selkeesti niin tiedän mitä voin luvata... mutta usein ollaan em. tilanteessa ja suosin pojan perhettä...

voi kuule tälle mummolle ilmottaa asiasta vaikka kuinka aikasin niin se ei passaa.. aluks se saattaa olla että joo.. sitte se alkaa että en kyllä tiiä on nii raskas viikko oluu ja sitten ylläri pylläri nää toiset muksut jo on siellä! ja ihan extempore! ilman mitään ennakko sopimisia..

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Mun äitini asuu samalla paikkakunnalla kuin mun kolme siskoa ja hoitaa niiden lapsia vaikka viikon jos ovat matkalla jne, yhden luona käy tekee ruokaa melkein päivittäin.
Äiti kyllä matkustelee pitkin suomea, mutta meille ei voi tulla kuin kerran vuodessa saatika lapsia hoitaa...

kuulostaa mun anopilta.. tosin niin että meille matka lyhyempi.. miehen siskon perhe asu toisessa päässä suomea ja kyllä hällä heidän elämä enempi kiinnostaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:

niin se maailman meno muuttuu.. itekki vietin lapsuudessa todella paljon aikaa mummolassa.. aina oli tervetullut..

ja siis ei ole kyse etteikö nuoki touhuis mukeloitten kans.. tekevät kyllä kaikenlaista että ei ne ihan luuseri isovanhempia ole.. mutta uolta yö-kyläily osilta kyllä harmittaa

Ok. Mä ajattelin, että he eivät tee mitään lasten kanssa.

mä kyl soittaisin ja sanoisin et soittele ku sua alkaa kiinnostaa munki lapset sitä ennen ei tarvi ottaa mitään yhteyttä! sääli vaan lapsia jotka haluaisivat myös olla mummansa kanssa.

Tuota alkoholi-kieltoa mä kyllä valitettavasti arvelen syyksi. Jos toisten kyläaikana voi ottaa lasin-pari viiniä tai olutta ja toisten kanssa ei.

Mutta kokonaan toinen asia onkin miksi olisi niin vaikeaa olla ilman?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota alkoholi-kieltoa mä kyllä valitettavasti arvelen syyksi. Jos toisten kyläaikana voi ottaa lasin-pari viiniä tai olutta ja toisten kanssa ei.

Mutta kokonaan toinen asia onkin miksi olisi niin vaikeaa olla ilman?

No onko se vaikeaa, jos viikolla ei ota ja viikonloppuna, töitten päälle, haluaa ottaa lasin-pari? Sallitaanhan se lasten vanhemmillekin niin miksei isovanhemmille...

Anteeksi vaan, mutta en oikeesti ihan ymmärrä teitä jotka vaaditte isovanhempia hoitamaan lapsianne. Toki hoitoapu olisi suotavaa, mutta ehkä teidän lapsissa on jotain miksi heitä ei haluta hoitoon niin usein (esim. vaativampia tms.). Jos isovanhemmat käyvät töissä, niin kyllä hekin viikonloppu-/iltavapaansa tarvitsevat. Ei ole mitään pakkoa hoitaa lapsenlapsiaan jos se ei tunnu hyvältä.

No huh huh.... Mä oikeasti laittaisin varmaan välit poikki jos kerta ei kiinnosta yhtään. Voisko tässä olla jotain tekemistä puolison kanssa, eli että veljen vaimosta tykkää ja sun miehestä ei ja siksi ei halua sun miehes lapsiakaan kattella? Mutta mä en kans oikein ymmärrä miks sen alkoholin kanssa pitää olla niin tiukka? Ei tietysti ole turvallista että kukaan pöhnässä lapsia hoitaa mutta lasillinen viiniä tai yksi siideri? Vai onko äidilläsi kenties alkoholi ongelma? Mä en kyllä pystyis asiasta oleen hiljaa ja ehkä mun on niin vaikea käsittää koko juttua kun ite voin puhua omille vanhemmilleni ja äidilleni etenkin niin suoraan kun vaan. Anopille en niinkään mutta kyllä "tosipaikan tullen" ärähtäisin. Onneksi meillä kuitenkin anoppi on tosi innokas hoitamaan lastamme, onhan tuo muru kaikille se ensimmäinen lapsen lapsi. Meillä tosin on niin pitkä välimatka että näkevät kerran parissa kolmessa kuukaudessa.

Tyhmää pitää lapsia välissä tommosessa jutussa. Vähemmän ne lapset kärsii kun heivaatte mummon enemmän taka-alalle koko elämästä. Löytyy kai nyt teiltä tuttavapiiristä ystäviäkin jotka joskus voi touhuta teidän lasten kanssa?

Meilläkään ei mummu ota lapsiamme yökylään.Miehen siskon lapsia menee vaikka itse ajaen kattomaan sinne 400 km päähän että pääsevät ulkomaille tai jonnekkin hotelliin viikonlopuksi. Ja ei, meidän lapset ei ole hankalia, ihan hyvin noiden kanssa pärjää. Miehen siskon lapset on kasvatettu vapaalla kasvatuksella, eli eivät tottele tai kunnioita mitään. Vastakin oli yli viikon siskon poika anopilla kylässä, meidän muksuja kattoo just sen ajan kun käydään kerran viikossa kaupassa.
Isälleni en lapsia anna hoitoon.

Yhteistyössä