Nyt vinkkejä siivoukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiivi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wiivi84

Aktiivinen jäsen
06.06.2005
5 035
0
36
Te keillä on useampi pienempi lapsi, onko siivousongelma vain mun pään sisällä vai onko muillaki vaikeuksia siivota?

Eli kun itse siivoaa ni lapset tulee perässä ja sotkee? ennen siivosin kaiken muun kun pikkuset oli päikkäreillä ja imuroin sit kun heräsivät, nyt pikkuset ei nuku enää samaan aikaan ja tuntuu että siivoominen on aivan mahdotonta..

huoh. siivouksesta menny into kun ei kämppä pysy siistinä edes hetkeä..

Meillä pidetään aika kovaa kuria lasten leluista, askarteluvälineista ym. Leluja ei tuoda lastenhuoneista pois ja muutenkin on kaikista huoneista karsittu tavaraa. Näin pysyy siistinä. Keittiössä hoidetaan syömiset ja wc siivotaan 1-2 kertaa viikossa.

Meillä lapset ei voi tulla perässä ja sotkea, kun ei ole tavaraa millä sotkea. Lastenhuoneet on kyllä aika mielenkiintoisen näköiset ja pari kertaa kuussa raivaan ne kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä pidetään aika kovaa kuria lasten leluista, askarteluvälineista ym. Leluja ei tuoda lastenhuoneista pois ja muutenkin on kaikista huoneista karsittu tavaraa. Näin pysyy siistinä. Keittiössä hoidetaan syömiset ja wc siivotaan 1-2 kertaa viikossa.

Meillä lapset ei voi tulla perässä ja sotkea, kun ei ole tavaraa millä sotkea. Lastenhuoneet on kyllä aika mielenkiintoisen näköiset ja pari kertaa kuussa raivaan ne kunnolla.

Meillä kun on remontti kesken ja käytössä vaan 1mh ,olkkari ja keittiö.. joten siis osaat kuvitella kun kaikki nukutaan samassa huoneessa, lelut ja kaikki muut on sitten olkkarissa.

Kaiken lisäks kaappitilat on todella vähäiset tällähetkellä..

ja se kuka sanoi että anna lapselle pölyrätti, ni joo se toimii hetken, mutta sitten onkin jo tekemässä aivan jotain muuta :(

Tuotahan se on mutta minä annan leikkiä, eihän lapset sinällään sotke vaan leikkivät leluillaan oletan ja se ei taas sinällään ole sotkua kun sä olet juuri pessyt ja siivonnut. Lika ja sotku on eri asiaa, jälkimmäinen tässä tapauksessa ei haittaa vaikka ottaakin suunnattomasti päähän. Tähän on niin turtunut jo ettei jaksa piitata, enää. Lapsia 5, nuorin 2viikkoinen, vanhin 7.

Me herättiin aamulla klo 6...esikko 7v leikki keskimmäisen 1v2kk kanssa yläkerrassa hetken aikaa ja vauva 3 vk jatkoi vielä hetken uniaan. Tällä välillä mä tyhjensin tiskikoneen ja laitoin sinne loput likaiset tiskit.

Laitoin puuron liedelle valmistumaan ja sitten pyykinpesukoneen päälle. Vein kuivurista vaatteet sohvalle odottamaan viikkausta. Pyyhin kaikki keittiön tasot, luin päivän lehden ja join lasillisen pepsimaxia :)

Lapset tulivat syömään ja vauvakin heräsi uniltaan, joten syötin hänetkin. Lähetin esikon kouluun ja kehoitin keskimmäistä jatkamaan leikkejä alakerrassa. Soitin muutaman virastopuhelun, täytin tiskikoneen likaisilla astioilla loppuun ja käynnistin sen.
Aloin kuorimaan lounaaksi tulevia pottuja. Potut valmistuvat ihan kohta, eli sopivasti lounaalle. Muu osa lounaasta on valmistettu jo eilen.

Pyykit ovat jo pyörineet ja kunhan lounas on popsittu napaan ja keskimmäinen viety päikkäreille, niin laitan ne kuivuriin ja heitän pesukoneeseen uudet pyykit. Samaan syssyyn viikkaan sohvalla olevat pyykit ja asennoidun päivällisen valmistukseen ja ehkä jopa aloitan sen, jos siltä tuntuu.

Mies tulee töistä klo 14 jälkeen ja kunhan hän on käynyt salilla niin hän saa sitten imuroida ja pestä lattiat.

Illalla taas täytetään astianpesukone, käynnistetään se ja kuivataan vielä se viimeinen koneellinen pyykkiä. Lisäksi steriloidaan vauvan pullot ha laitetaan seuraavan vuorokauden maidot valmiiksi...ja aamulla sitten taas kaikki alkaa alusta. Huomiselle tosin ei jää kuin 1 koneellinen pyykkiä ja tiskejäkään ei varmaan sitä enempää huomenna tule :)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Me herättiin aamulla klo 6...esikko 7v leikki keskimmäisen 1v2kk kanssa yläkerrassa hetken aikaa ja vauva 3 vk jatkoi vielä hetken uniaan. Tällä välillä mä tyhjensin tiskikoneen ja laitoin sinne loput likaiset tiskit.

Laitoin puuron liedelle valmistumaan ja sitten pyykinpesukoneen päälle. Vein kuivurista vaatteet sohvalle odottamaan viikkausta. Pyyhin kaikki keittiön tasot, luin päivän lehden ja join lasillisen pepsimaxia :)

Lapset tulivat syömään ja vauvakin heräsi uniltaan, joten syötin hänetkin. Lähetin esikon kouluun ja kehoitin keskimmäistä jatkamaan leikkejä alakerrassa. Soitin muutaman virastopuhelun, täytin tiskikoneen likaisilla astioilla loppuun ja käynnistin sen.
Aloin kuorimaan lounaaksi tulevia pottuja. Potut valmistuvat ihan kohta, eli sopivasti lounaalle. Muu osa lounaasta on valmistettu jo eilen.

Pyykit ovat jo pyörineet ja kunhan lounas on popsittu napaan ja keskimmäinen viety päikkäreille, niin laitan ne kuivuriin ja heitän pesukoneeseen uudet pyykit. Samaan syssyyn viikkaan sohvalla olevat pyykit ja asennoidun päivällisen valmistukseen ja ehkä jopa aloitan sen, jos siltä tuntuu.

Mies tulee töistä klo 14 jälkeen ja kunhan hän on käynyt salilla niin hän saa sitten imuroida ja pestä lattiat.

Illalla taas täytetään astianpesukone, käynnistetään se ja kuivataan vielä se viimeinen koneellinen pyykkiä. Lisäksi steriloidaan vauvan pullot ha laitetaan seuraavan vuorokauden maidot valmiiksi...ja aamulla sitten taas kaikki alkaa alusta. Huomiselle tosin ei jää kuin 1 koneellinen pyykkiä ja tiskejäkään ei varmaan sitä enempää huomenna tule :)

Elikkä ongelma on vain siis minun pään sisällä.. :ashamed: hyvä jos voin ees mennä pyykkiä laittamaan koneeseen kun keskimmäinen ( 1v9kk ) keksii jotain mitä en ees osais kuvitella etukäteen..viimeisin tempaus oli tälläinen: menin laittamaan pyykiä ja sillä välin keskimmäinen oli heränny ja levittäny vaipasta kakat pitkin sänkyä ja itseensä.. :x :x ja näitä on vaikka kuinka paljon, vähemmän sotkusta ja enemmänkin.

Mutta kai mun täytyy yrittää kehittää jotain suunnitelmaa miten saa parhaiten siivottua.

Oon miettiny just sitä vaihtoehtoaki että jos tekis illalla valmiiks seuraavan päivän ruoan. ja just sit ku lapset menee nukkumaan ni pestä pyykkiä ja laittaa tiskit..

Siivoan mieluiten silloin kun koululainen on kotona, koska viihtyy 2,5-vuotiaan siskonsa kanssa ja niillä kuluu aika leikkien kun minä siivoan.

Mutta jos oon pienimmän kanssa kahdestaan niin ennen aamupäivän ukoilua laitetaan paikat siistiksi, astiat, lelut kaikki kuntoon että voi imuroida. Ulkoilun yhteydessä tamppaan matot (tamppaan melkeinpä joka viikkosiivouksen yhteydessä). Tullaan sisälle ja syödään lounas, lounaan jälkeen taapero voi katsoa jotain lastenohjelmaa tai keskittyy rauhallisiin leikkeihin yhdessä tilassa - Jotta pääsen imuroimaan. Keskeytän siivoamisen ja laitan lapsen päikkäreille ja jatkan siivouksen loppuun. Kerkeen sen tehdä hyvin loppuun ennen kuin lapsi herää. Eli imuroin loput kämpästä, pesen lattiat ja vessat.

Joskus kun ajattelee että yhteen siivoukseen menee oikeastaan koko päivä kun pitää hoitaa lapsi, ruuat ja muutkin hommat samalla, niin joo turhauttavaa :) Mutta en halua silloinkaan siivota kun mies on paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Elikkä ongelma on vain siis minun pään sisällä.. :ashamed: hyvä jos voin ees mennä pyykkiä laittamaan koneeseen kun keskimmäinen ( 1v9kk ) keksii jotain mitä en ees osais kuvitella etukäteen..viimeisin tempaus oli tälläinen: menin laittamaan pyykiä ja sillä välin keskimmäinen oli heränny ja levittäny vaipasta kakat pitkin sänkyä ja itseensä.. :x :x ja näitä on vaikka kuinka paljon, vähemmän sotkusta ja enemmänkin.

Mutta kai mun täytyy yrittää kehittää jotain suunnitelmaa miten saa parhaiten siivottua.

Oon miettiny just sitä vaihtoehtoaki että jos tekis illalla valmiiks seuraavan päivän ruoan. ja just sit ku lapset menee nukkumaan ni pestä pyykkiä ja laittaa tiskit..

Mä teen ruokaa iana niin isot satsit että sitä riittää kahteen ruokaan ja sitten vielä pakkaseenkin, niin ei pidä joka päivä seist kauha kädessä hellan ääressä.

Ja klo 20 jälkeen illalla kun kaksi vanhinta on nukkumassa, me tosiaan laitetaan astianpesukone ja pyykkikone ja/tai kuivuri vielä päälle, jotta aamulla pääsee näppärästi taas aloittamaan uutta päivää :)

Yhteistyössä