Nyt viimeset sisustusvinkit - mitä kannattaa ottaa ja mitä ei ehottomasti!

  • Viestiketjun aloittaja "Rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Rakentaja"
Kirjautuisinkin jos voisin.

Eli laatat kylppäriin, kodinhoitohuoneeseen. Lattiaan pienet, kun tulee kaatoa, mut mitä muuta sitten? Siis onko joku väri johon kyllästyy äkkiä, liukkaat tavis laatat vai jotku tahmeemmat lattiaan? Seiniin isoa laattaa ehkä, miten saumausaine väriltään, onko väliä minkä värinen on lähinnä puhdistuksen kannalta?

Keittiö. Aattelin lähinnä laatikoita. Tiskiallas varmaan kahella altaalla, tiskikaappi saa olla varmaan leveä? Joillaki on tosi pieniä, mut eihän niihin mahu sit mitään ku leipomiskulhoja on paljon pestävänä?

Vessa: laatat puoleen väliin? Ja siitä lasikuitutapetti?

Induktioliesi, haluaisin sen... Kannattaako oikeesti ostaa? Miten jääkaappija pakastin, kannattaako ottaa niitä hienoja mistä näkee kaikki lämpötilat ja mitäpä vielä. Tiskikone ylös, mutta miten erillinen uuni? Meidän keittiössä sitä ei tod. näk. saa ylös oikein missään kohtaa. Mut varmaan mieluummin toi tiskikone ylös, ku sitä käytetään enemmän ku uunia?

Miten tapetit, kannattaako lasikuitutapetti laittaa? Sitähän on hiukka hankalampi poistaa, vai liekö mahdoton sitten joskus?

Laatat tulee lattiaan, millaset? Siis keittiö, oh + eteinen. Sellaset isot. Väri? Ettei kyllästy.

Makkariin on sitten auki, laminaatti vai parketti vai mikä. Mitä suosittelet? On lapsia ja koira.

Tällaisia vinkkejä kaipaisin nyt. Tuntuu että kuitenkin jotain olennaista unohtuu, kun kaiken miettii kerralla.
 
Heips...Laatat kannattaa valita oman mieltymyksen mukaan. Jos haluaa jotain hieman erikoista voi yhdistää kuviolaattaa yksivärisen/monisävyisen laatan pariksi. Kodinhoitohuoneeseen suosittelen melko yksinkertaista sillä se on yleensä täynnä pyykkejä yms. Jos seinät on kirjavat näyttää se käytännössä aikamoiselta sotkulta. En suosittele punaista,keltaista enkä vihreää. ja sininenkin on aika kulunut väri. Saumalaastin ja silikoonin väri valitaan laattojen mukaan, mutta olen nähnyt tapauksia joissa on ollut valkoinen laatta ja punainen sauma tms.

Keittiötä meilläkin parhaillaan laitetaan (uudet tasot ja välitilan laatoitus sekä puolipaneli)...on aika henkilökohtainen ja mieltymykset on kaikilla kokkaajilla erit.

Lasikuitutapettia en suosittele. Vain harva raksamies tekee sen niin että sen voi ottaa poiskin, eli maalia alle, tapetti ja maalia päälle. Maali kiinnittää sen, mutta sen saa myös tarvittaessa pois. Suosittelen non wowen tapettia. Helppo ja nopea asentaa ja helppo vaihtaa jos on maalipohjaan kiinnitetty. itselläni on musta non-wowen tapetti jossa hopea kukka kuvio, olohuoneessa.(valkoinen sohva yms muut huonekkalut valkoiset).

Makuuhuoneisiin suosittelen laminaattia. Meilläkin koira ja parketti on myös sen näköinen. Laminaattiin ei jää niin helposti jäljet ja lapsetkin harvemmin kaatelevat juomiaan sinne tai lastenhuoneeseen. eikä se siitä heti pilalle mene. Vanhemmillani on laminaatti joka paikassa ja heillä on koira ja lapsia hoidossa joka päivä, on kuin uusi.

Kun menet ostamaan lattialaattoja ota pieni vesipullo mukaan ja kaada tippa laatalle ja kokeile liukkautta, näin saat etsittyä siltä osin sopivan. (ammattilaiset ja asiantuntijat tekevät näin)

Toivottavasti oli vinkeistä hyötyä =)
 
"vieras"
Mä en laittais ainakaan olkkariin laattaa, enkä ehkä keittiöönkään. Se on vaan niin himputin kova. Parkettia vaan, sen saa hiottua (toisin kuin laminaatin) tai sitten ihan muovimaton. Muovimatot on nykyään tosi kivan näköisiä ja kestävät hyvin kosteutta ja kulutusta.

KPH suosiolla valkoiseksi, se ei kuitenkaan ole mikään edustushuone.

Vessaan laittaisin mielummin jonkun kosteella pyyhkimistä kestävää tapettia laattojen yläpuolelle, esim. vinyylitapettia. Kannattaa kysyä rautakaupoista eri vaihtoehtoja.

Laattoihin yms. kannattaa valita väreiksi jotain neutraalia ja tuoda sitten tekstiilein yms. väriä huoneeseen. Meillä on luonnonvalkoiset kaapit, tammitasot ja vaniljan väriset laatat, mutta silti meidän keittiö on värikäs :) Pyöreä ruokapöytä on valkoinen ja ympärillä ruohonvihreät pinnatuolit, tekstiilit vuodenajan mukaan vihreitä/violetteja/punaisia.
Induktioliesi kannattaa ottaa mutta jääkaapissa en itse ainakaan kaipaa mitään, mitä ei perusmalleissa löydy. ''Vähemmän toimintoja, vähemmän jotain mikä voi hajota''.
 
"vieras"
Äkkiä luettuna niin laatan saumat mahd tummiksi meillä 90 luvun vaal vihreät ja lika näkyy tosi helposti. Meillä on ikuisuus tappelu vessasta. Mies haluaa laatoittaa. Minä en. Haluan puolipaneelin ja tapettia yläosaan. Laatta on kova ja kylmä. Muovimatto muutenkin joka paikassa joten sitä myös vessan lattiaan.
Lasikuitu tapetista tapeltiin kans aikoinaan. En suostunut kun kuviot oli jotain kamalaa. Meillä sitte maalattavaa tapettia. Ajaa kyllä ihan saman asian ja saa joskus poiskin.
 
Huom harmaana
Meillä rempataan juuri kylppäriä ja valitsin seinälaatoiksi ihan perusvalkoisen 20x30 cm laatan valkoisella saumalla. Kun katsoo tuttujen parin viime vuoden aikana teettämiä remppoja niin jo ne boordit ja muut kuviosysteemit alkavat näyttää vanhanaikaisilta parin vuoden päästä. Väriä sitten sisustuksella, tekstiileillä jne.
vessassa toimii vaikka koko seinässä pestävä kostean tilan tapetti, laitettiin vuosi sitten sellainen omaan vessaan. Aika voimakaskuvioinen, mutta se on tarvittaessa helppo vaihtaa jos ei enää tykkää. Laattoja ei vessaan tatvitse kuin lavuaariseinälle.
 
viersas
Olkkariin en laittais laattaa.
Keittiöön ja eteiseen kyllä,kodinhoitohuoneeseenkin ois ihan jees.Väreinä mun mieleeeni ois ruskee tai peessi/persikka.Riippuen tietty kodin muista tuelvista väreistä.

Kylppäriin ihan peruslaatta,ei tietenkään mikään liukas.

Miksi hankkia järkyttävät tiskausmahdollisuudet,kun tiskikone on kuitenkin tulossa taloon?
Enkä myöskään ymmärrä nuita jääkaappi + hellajuttuja,"perinteinen " on se paras.Mielestäni:D
 
"vieras"
Laitat sellaiset mistä itse tykkäät ja mitä mielestäsi jaksat katsella kauan, ei kannata liikaa trendien perään katsella.

Lattialaatoiksi kannattaa laittaa sellaiset, mitkä eivät märkänäkään ole liukkaat jalan alla.

Keittiöön suosittelen alakaappien tilalle ehdottomasti laatikoita, ne ovat käteviä, kun ei tarvitse jostain kaapin perältä tavaroita kaivella. Kun niihin tottuu, ei sen jälkeen enää perinteisiä kaappeja halua.

Itse tykkään numeronäytöllisistä kylmäkalusteista. Meillä on Mielen ja kesällä paljastui noiden numeroiden ansiosta, että jääkaappi ei toimi kunnolla. Kun joku oli jättänyt jääkaapin oven auki, niin automaattisulatus ei toiminutkaan ja rupesi keräämään jäätä kunnolla.

Lasikuitutapettia en suosittele, maalaa seinät tai laita kuitukangastapetti (helpompi laittaa kuin paperinen).
 
Paras liesi on induktio. Ei mitään paluuta vanhaan omien kokemuksien perusteella. Jos se, että normaaliin palaa helpommin ruoka kiinni ja se vaatii muutakin puhdistusta kuin "huiskauksen".

Iso tiskiallas ainakin minulle ja kahdella altaalla. Koska kaikkea ei voi pestä koneessa (erikoisemmat lasit, puutavarat, maljakot, jne) ja on hetkiä, kun meillä ainakin vähän tavaraa kertyy.

Inhoan vessan puoliväliin laatoitettua seinää. Mulla on kokonaan laatoitettu. Ja en tunne oikein muuta väriä seinässä kuin valkoisen. Pienessä tilassa voisin valita räväkän värinkin.

Mä valitsisin ison mustan/graffitin/tummanharmaan laatan, jos tekisin alakerrassa kaivatun lattiarempan.
 
...
Saumat kannattaa laittaa mahdollisimman tummat. Meillä keittiössä oli vaalean harmaat, vaan ei enää. Laattalattaiaa ei kannata laittaa muualle kuin märkiin tiloihin. Muualla on kylmä, kova, märkänä liukas. Meillä on lattia lämmitys, mutta silti on kylmä jos huonelämpötilaa ei pidä tosi korkeena. Kannattaa laittaa jotkut suht neutraalit värit, punaiset, oranssit, viherät jne. on sellaisia mitkä rupee ärsyttämään.

Keittiöön mä laittaisin yhden ison tiskialtaan missä mahtuu pesemään uuninpellit jne. Meillä ainakin on leveälle kuivauskaapille tarvetta, ei ne astiat tule uudestakaan tiskikoneesta kuivana ulos. Mä laittaisin jotkut puiset kaappien ovet, ei ainakaan valkoista lapsiperheeseen.
Keittiökoneina meillä ihan peruskoneet ja riittää. Induktiolieteen nyt ehkä investoisin jos se tosiaan on helpompi pitää puhtaana.. Ja ehdottomasti kaksi tiskikonetta niin säästyy arkiastioiden kaappiin ja pöytään ja koneeseen nostelurumpalta. Uuni meillä on lieden alla ja mun mielestä toimiva.

Vessaan koko seinä laattaa. Se on hieno.

Minä en haluaisi mihinkään seiniin tapettia vaan maalaisin kaikki seinät. Lasikuitutapetti on mun mielestä tosi rumaa, kun sitä ei saa sileänä. Maalia on helppo vaihtaa.
 
laahkana
Älä missään nimessä ota laminaattia. Siis varsinkin jos on koiria ja lapsia. Koska suurin osa koirien selkä ja jalkaongelmista johtuu laminaattilattiasta (mutta myös parketista). Eikä se lapsillekaan hyvää tee.

Meillä just rakennettiin uusi talo ja lattiamateriaaliksi valittiin korkki. Kuukauden asumisen jälkeen olen itse tykästynyt siihen, kun ei luista eikä ainakaan vielä ole ensimmäistäkään naarmua koirien kynsistä. Kaikki vieraat ovat myös ihastelleet, miten pehmeä ja hyvä se on kävellä.
 
Huom harmaana
Älä missään nimessä ota laminaattia. Siis varsinkin jos on koiria ja lapsia. Koska suurin osa koirien selkä ja jalkaongelmista johtuu laminaattilattiasta (mutta myös parketista). Eikä se lapsillekaan hyvää tee.

.
Mitä se laminaatti lapsille aiheuttaa...? Henkisiä ongelmia, kasvuhäiriöitä vai mitä...
Koiran kohdalla vielä ymmärrän (vaikka meillä on kyllä 8 v koira ilman mitään oireita).
 
"Rakentaja"
Kiitos kaikista vinkeistä!

Vielä sellanen, että ootteko käyttäny sellasta "laminaattia" keittiössä kaappien välillä? Siis siinä, missä yleensä on ne laatat. Tuttu kehu tuon "laminaatin", heillä sellanen on.
 
[QUOTE="Rakentaja";22331209]Kiitos kaikista vinkeistä!

Vielä sellanen, että ootteko käyttäny sellasta "laminaattia" keittiössä kaappien välillä? Siis siinä, missä yleensä on ne laatat. Tuttu kehu tuon "laminaatin", heillä sellanen on.[/QUOTE]

Meillä on sellainen laminaatti keittiön kaappien välitilassa. Helppo pitää puhtaana, eli suosittelemisen arvoinen. Väriä kannattaa miettiä, koska ne on helposti tummia ja vielä entisestään korostuu jos on paljon välitilaa.

Keittiön alakaapit vetolaatikoita (kunnon mekanismeilla), niistä parempia ei olekaan. Itse en ole ikinä tykännyt ylösnostetuista kodinkoneista, kun en ole mikään hirmu pitkä. Eli meillä kodinkoneet pysyi lattiatasossa, ja samalla pöytätilaakin on sitten enemmän. Samoin pöytätasot on asennettu 85 cm, eikä normi 90 cm, koska ei ole kiva kokkailla ja leipoa liian korkeiden tasojen kanssa.

Induktioliesi olisi hyvä, itse ei raaskittu ostaa, nyt vähän harmittaa. Keittiöön yksi ISO allas, jossa mahtuu kaiken sen pesemään mitä ei voi koneessa pestä. Kuivauskaappitilaa meillä on todella vähän ja siitäkin huolimatta sitä on ihan liikaa ;) Teräksinen allas&taso on hyvä niin siihen saa pellit ym. kuivumaan ja on muutenkin helppo pitää puhtaana. Muuten laminaattitaso on ihan hyvä ja käytännöllinen.

Vessa kannattaa laatoittaa kokonaan, näyttää paremmalta (ja kalliimmalta) kuin puolilaatoitukset.
 
"Rakentajalle"

Itse juuri tutkiskelin tuota välitilan laminaatti asiaa myös. Ja ammattilaisena voin sanoa, että kyllä ja ei. Käväisin Ikeassa ja totesin että ei. Nuo ikean omat kastuessaan yms. alkaa "roikkua" reunoista. Koko oli jotain 50x60(9,90e/kpl).
Mutta ihan Prismassa rautapuolella oli jo sitten ihan laadukkaan oloisiakin (50x100) tosin olivat paljon kalliimpia(n.80e/m2), kuin laatat tulisivat maksamaan ja väri/kuviomaailma oli paljon suppeampi kun laatoissa. Niitä on myös helpompi muokata oikean kokoisiksi. Laattojen kanssa täytyy käyttää laattaleikkuria. Niitäkin kyllä löytyy halvempiakin. Välitilan laatat voi myös liimata, joten ne ovat suht helppo asentaa jos haluaa päästä halvalla. Eikä tarvitse ostaa työkoneita laastin tekemiseen eikä muita tarvittavia työvälineitä. Myöskin saumalaastin teko onnistuu ihan tavallisella porakoneeseen kiinnitettävällä sekoittajalla (2,5e). Tosin jos ei osaa kannattaa saumaaminen jättää jolle kulle joka tietää mitä tekee jotta ei joudu katumaan.

Henk. koht pidän eniten laminaatista nimen omaan koiran takia. Karvaa lähtee aina ja se on helppo pitää puhtaana. Valitse kuitenkin se materiaali mikä on juuri teille paras ja mistä te kaikki tykkäätte.

Myöskin minä laitoin pikkusiskoni huoneeseen maalattavan tapetin, kutsutaan myös tasoite tapetiksi(limenvihreäksi maalasin), hieman villamainen pinta. Tein myös sabluunalla kuvioita(Tikkurilan taika, hopealla). Jos haluaa tehdä itse on tuo oiva valinta ensimmäiseksi tapetointi kokeiluksi. Se on sen verran paksumpaa, että aloittelijakin sen voi saada siististi seinälle. Tosin kannattaa ottaa asiasta hieman selvää etukäteen. Yksi vaihtoehto on myös kuvioitu maalattava tapetti, mutta suosittelen sitä vain yhdelle seinälle efektiksi. Hyvä puoli on se,että jos kyllästyy väriin niin sen voi aina muuttaa ja hups taas tuli täysin eri tyylistä. Jos on taipuvainen kyllästymään, kuten allekirjoittanut suosittelen lämpimästi kokeilemaan tälläistä vaihtoehtoa. Ja kun tekee itse jotain on se paljon hienompi kauemman kuin jos joku toinen sen tekee. Ja kaikki osaa maalata.

Laahkana: En nyt ihan ymmärtänyt mitä haittaa laminaattilattiasta voi koiralle olla, vai eikö teillä käytetä mattoja ollenkaan.Eihän sen koiran sisällä ole tarkoitus juosta vaan pihalla. Vie lenkille jos juoksee.
 
Viimeksi muokattu:
"Rakentaja"
Kiitoksia taas vastauksista! Jos tosiaan ei vaaleahkona tuota "laminaattia" kaappien välille saa niin antaa sitten olla. Ei saa olla liian tummaa, se on synkkää ja mä kun oon muutenkin synkkyyteen taipuvainen ihminen.

Hassu kysymys: miten vessanpönttö? Riittääkö kökkimisiin tavispytty vai onko niissä kauheesti eroja? Haluan sellasen pieni-iso-hätä kytkimen, eli vähemmän vettä ja enemmän vettä, mutta noin muuten. Onko niissä eroja? Hinnoissa ainakin on hirveesti. Kykkiminen on kallista ;)
 

Yhteistyössä