Nyt vastauksia kiitos! Miksi lapsi valvoo lähes joka yö keskellä yötä monta tuntia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VASTAUKSIA KIITOS!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VASTAUKSIA KIITOS!

Vieras
Meillä on 1,5v lapsi, joka valvoo lähes joka yö klo 24-03 silmät auki ihan pirteänä sängyssään.

Yrittää nukkua, muttei nukuta.

Jos lähtee huoneesta pois, itkee ja kitisee, että joku menee huoneeseen hänen kanssaan, kun ei saa itse unta.

Ollaan yritetty nukuttaa syliin, jossa hän pitää vaan silmiä auki ja makaa hiljaa.

Jos laitetaan omaan sänkyyn, yrittää nukkua, mutte saa unta ja hermostuu.

MIKSI SE VALVOO??! Mulla menee ihan hermot tähän touhuun! Joka yö valvotaan lapsen kanssa kolmisen tuntia! Yksi yö sitten nukkuin kaksi yötä peräkkäin lähes heräämättä. Kun heräsi, vähän itki ja jatkoi itse unia. Ei kyse pitäisi olla siitäkään, että ei osasi nukahtaa yöllä itsekseen, koska kuitenkin tekee sitä aina välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja esim:
Nukkuu liikaa päivällä.

Iltaisin menee nukkumaan klo20.00, on silloin jo tosi väsynyt. Nyt alkanut vaikuttamaan uniselta jo aiemminkin, muttei olla viety kun siinä klo 20 maissa vasta.

Päiväunia nukkuu noin 2 tuntia klo 12-14. Onko se muka liikaa? Kyllä se väsähtää siihen aikaan ihan itsestään.

Mikä muu voi olla syynä?

Alkuperäinen kirjoittaja meijän :
saman ikäinen neiti teki tuossa vähän aikaa sitten samaa. Mä laitoibn huoneeseen tuulettimen ni johan rupes uni maistumaan taas.

Eli liian kuuma?

Meillä nukkuu pelkässä vaipassa. Oli tuuletin tai ei, tekee silti samaa. :( Ollaan siis kokeiltu tuuletintakin.

En osaa valitettavasti vastata sun kysymykseen, mutta voin tarjota vertaistukea! Meillä on nimittäin ihan samanlainen yökukkuja, 1-vuotias. Viime yönäkin valvoi kahdesta puoli viiteen. Yrittää nukahtaa, mutta ei saa unta. On tosin ollut koko ikänsä huono nukkuja. Heräilee jopa kymmenen kertaa yössä. Päiväunia nukkuu korkeintaan puolitoista tuntia.

Jaksaminen alkaa olla aika lopussa ja ollaan yritetty unikoulua kotona, tuloksetta. Seuraavaksi on varmaan edessä ulkopuolisen pitämä unikoulu.

Jaksuja teille!!!

Ei taida lapsessa olla mitään vikaa! En ainakaan omassani ajatellut vikaa olevan, kun meillä oli samanlainen jakso vastaavan ikäisenä. Ja ohi meni ilman kummempia temppuja, vaikka hermoja kysyikin.
Sinuna mä ottaisin lapsen viereen nukkumaan tai siis makaamaan, jos kerta on hiljaa. Siinä saa samalla itse torkuttua ja saattaa lapsikin nukahtaa paremmin, kun aistii sun nukkuvan.

Oli samanmoinen jakso meilläkin suurin piirtein tuossa iässä pojalla. Nukku meidän vieressä omassa sängyssä ja sain torkaheltua siinä välissä itse. Ohi meni n. kuukaudessa.

No tämä kun ei ole mikään jakso, vaan on kestänyt useita kuukausia. Lapsi on aina heräillyt yöllä useasti, mutta nyt tälle ei näy loppua.

En haluaisi opettaa lasta meidän sänkyyn nukkumaan, kun muutenhan se on aina sinne haluamassa, eikä nuku sitten enää ollenkaan omaan sänkyynsä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tämä kun ei ole mikään jakso, vaan on kestänyt useita kuukausia. Lapsi on aina heräillyt yöllä useasti, mutta nyt tälle ei näy loppua.

En haluaisi opettaa lasta meidän sänkyyn nukkumaan, kun muutenhan se on aina sinne haluamassa, eikä nuku sitten enää ollenkaan omaan sänkyynsä.

Kuukausia se meilläkin kesti ja ohi meni itsestään. Ja silloin vieressä maannut lapsi nukkuu nyt hyvin omassa sängyssään. Heräilee kyllä vieläkin silloin tällöin.
Mutta käy juttelemassa asiasta lastenlääkärin kanssa, jos saisit "asiantuntijalta" neuvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeli:
Ja omaa jaksamista ajatellen, helpommalla pääset kun otat lapsen viereen kuin valvot lapsen huoneessa.

Entäs muuten, kuinka uskallatte ottaa viereen? Ettei lapsi tipu sängystä? Meillä on ainakin kpova menemään, ja saattaisi karata siitä sillä välin kun minä nukun. :D Olisi kauheaa herätä itkuun, kun lapsi olisi tippunut sängyltä alas. Ja mitkään peitot ei siis pidättele..

Ollaan yritetty nukuttaa syliin, jossa hän pitää vaan silmiä auki ja makaa hiljaa.

Tosta lauseesta ajattelin, että vieressä nukkuminen voisi toimia. Siis vanhempien välissä. Ei lasta tietenkään sängyn reunalle laiteta. :)

Parisänky nurkkaan kiinni ja lapsi sinne seinän puolelle. Tai sitten lapsen sänky sinne huoneen nurkkaan ja parisänky siihen kiinni. Eiköhän toi ois helpointa. Saisitte tekin maata ja torkkua siinä sängyssä. Eikä lapsen tarvitsisi huutaa.

Tuon ikäiset ei kaikki tosiaan ole valmiita nukkumaan yksin. Siksi se valvoo, koska se ei uskalla jäädä yksin nukkumaan.

meillä sama homma. Vuorotellaan valvomisia miehen kanssa että toinen saa ainakin nukuttua. Mies köllii tytön kanssa sohvalla, itse käyn ylensä lattialle tyynyn kanssa pinnasängyn viereen... väsyttävää joo, mutta muuten tyttö vaan haluaa lähteä riehumaan. Ja päiväunetkin lyhyet. Aina ollut huono nukkuja ja tätä on tullut ja mennyt, välillä nukku koko yönkin mutta sitten tämä alkoi taas. Meidän viereen ei oteta koska siitä innostuu vaan niin ettei todellakaan nuku, ja on muutenkin sellainen potkija että valvottais sitten kaikki jos se nukkuis vieressä...

Tuttava perheessä samanlaista ja yllätyksenä allergiatesteistä löytyi useampia ruoka-aineallergioita, nähtävästi siis maha ollut kipeänä. Ja ikää hänellä saman verran kuin teidän lapsella...

meilläki vuoden ikäinen ja nukkunu koko ajan huonosti et vähintään kerran aamuyöstä herää ja voi mennä pari tuntia et nukahtaa.. kiva lukea et ei oo ainoa, maito jätettii pois mut ei viel vaikutusta.. mikä avuks?!

Meillä muksu valvoo yöllä (siis on hereillä ihan rauhallisena, ei itkeskele vaan makoilee vaan silmät auki) silloin, kun henki kulkee huonosti eli astmalääkitys ei ole kohdallaan. Avaavan lääkkeen antamisen jälkeen sammahtaa kuin tukki.

Meillä saman ikäinen lapsi. Nukkuu yöunet n klo 20 (tai 20.30)-7.00 (7.30). Päiväunet max 1h. Olisko teillä liian pitkät päiväunet? Liian vähän ulkoilua ja tekemistä? Tai sitten lapsella on joku kehitykseen liittyvä vaihe, joka nyt vaan sattuu kestämään vähän pidempään?

Meillä lapsi pian 2v, ja tekee samaa. Paitsi, ettei ole rauhallinen, vaan haluaa väkisin pois sängystään ja alkaa huutaa aivan raivona, ellei pääse. Jos nostaa pois sängystä, lapsi haluaa leikkiä, eikä siitä tule mitään kun on oikeasti ihan väsynyt. Ei suostu takaisin nukkumaan, edes makuuhuoneeseen meneminen ei onnistu, ihan mieletön karjuminen.

Sitten joudutaan valvomaan sen kanssa pari kolme tuntia, kunnes lapsi simahtaa... Ihan sietämätöntä. Jos tästä jotenkin pääsisi eroon... Jatkunut pitkään, mutta satunnaisesti. Siis 2-4 yötä kuukaudessa, noin vuoden ajan.

Ottakaa hyvänen aika ne lasten sängyt teidän makkariin. Siihen loppuu ongelmat, ja kaikki voi ainaki olla sängyssä silloin keskellä yötä, nukuttiin tai ei. Sivuvaunu on hyvä juttu myös.

meilläkin sama homma ollut nyt parin viikon ajan,tosin lapsi vasta 10kk,nukkuu omassa sängyssä,mutta onhan se aina otettava viereen jossainvaiheessa ettei ala huutaa että muutkin heräävät.eikä nukahda vaikka viereen ottaisi,viime yönä onneksi valvoi vaan tunnin,mutta kyllä vaan on väsyttävää,eikä nuku tämäkään lapsi liikaa päiväunia.

Yhteistyössä