Nyt vastaamaan kaikki jotka ikinä ovat laihduttaneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wilja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wilja"

Vieras
Tarkoittaako laihduttaminen oikeasti totuttelemista todella pieniin ruokamääriin, vai onko minun aineenvaihduntani vain aivan päin peetä?

Olen melkein koko aikuisikäni laihdutellut tämän tästä, mutta joka kerta ne kaatuvat ennemmin tai myöhemmin siihen, että en vain jaksa olla niin vähällä ruoalla! Aina jos yritän syödä ihan "tavallisten ihmisten" ruokamääriä ihan perus ruokaa, herkut pois jne, paino ei tipu ei niin sitten yhtään mihinkään.. Olen vuosien varrella onnistunut laihtumaan vain ja ainoastaan sillä, että kituutan olemattomilla kaloreilla, jatkuvassa pienessä nälässä.

Sitäkö se tosiaan on? Kuinka vähän te muut oikein syötte/olette syöneet?

Olen niin turhautunut tähän etten osaa pukea sitä enää edes sanoiksi :(

[QUOTE="Ninni";29450447]Huomioithan, että myös ruoan LAATU vaikuttaa, ei pelkästään määrä...[/QUOTE]

Huomioin.. Kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaan on kokeiltu, mutta normaaleilla ruokamäärillä EI vain tule mitään tulosta

Kai se totuus on että on vaan syötävä vähemmän kun kuluttaa. Mulle tepsivät keinot on, että juon paljon vettä, käyn juoksulenkeillä muutamana iltana viikossa ja syön hitaasti, ei koskaan ähkyä vaan lopetan kun nälän tunne on just kadonnut. Tietty ruuan laatuunki kannattaa kiinnittää huomiota. Olen tosi perso herkuille, ja sallin ne itselle lauantaisin.
Nälän näkeminen tekee kiukkuiseksi ja kuurit tyssää alkuunsa. Oon huomannut ruuan suhteen, että mitä enemmän syö niin sitä enemmän tekee mieli syödä. Jonkin aikaa kun syö vähemmän, huomaa ettei elämä enää pyörikkään jääkaapin ympärillä. Ainakin minun kohdallani. Kannattaa löytää oma juttu tässäkin, niin sen voi perustella itselleen ja sitoutua siihen.

[QUOTE="Wilja";29450523]Huomioin.. Kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaan on kokeiltu, mutta normaaleilla ruokamäärillä EI vain tule mitään tulosta[/QUOTE]

No annatko esimerkin, mitä sitten syöt ja millaisissa määrin päivän aikana.

Syöt vaan vähemmän tai vaihtoehtoisesti harvemmin.
Itse tulee syötyä välillä hirveät läjät, toisinaan saattaa mennä montakin päivää ettei syö paljon mitään, joskus kokonaisia päiviä pelkällä nesteellä.

Kuinka kauan olet odottanut että se paino lähtisi tippumaan sillä normaalilla ruokamäärällä josta olet vähentänyt herkut minimiin ja jolla kuitenkaan ei tarvitse kitua ja nähdä nälkää? Varsinkin silloin kun kroppa on tottunut painon jojoiluun, kitudietteihin ja ehkä myös ylensyöntiin, niin odottaisin rauhassa noin pari kuukautta että lähteekö paino laskuun sillä normaalilla ruokavaliolla.

Ihan ensimmäiseksi suosittelen käymään inbody mittauksessa, niin selviää peruskulutuksen kalorimäärä. Itse yritin ensin kiloklubilla laihduttaa, mutta näytti peruskulutuksen todella yläkanttiin, enkä sitten todellisuudessa syönytkään kulutusta pienempää määrää.

Minulla oli inbody-mittauksessa peruskulutus vajaat 1400kcal/d, joten aloitin säännöllisen liikunnan (3 kertaa viikossa n. tunnin lenkki) ja laskin kalorit n.1000-1200. 4 kuukaudessa lähti lähes 10 kiloa, eli lievästä ylipainosta pääsin normaalipainoon. :)

Eikä tarvi vähällä ruoalla kituuttaa, kun syö paljon raejuustoa, hedelmiä (päärynä on paras laihduttajalle), marjoja, vihanneksia ja vaihtaa leivän ruisleipään, makaronit tummaan ja riisin täysjyvään lisäksi pitää muistaa syödä tarpeeksi rasvoja. (Ihan olen oikeassa voissa paistanut pakastevihanneksia pannulla ja hieman maustanut ja on NIIIIIN HYVÄÄ!)

Tsemppiä kovasti laihduttamiseen!

Mä laihdutin pari vuotta sitten n. 40 kg. Ruuan suhteen mietin aina sen hetken syömisiä, en suunnitellut mitään aterialistoja tai tulevaisuutta muutenkaan. En ollut ehdoton ruokavalion suhteen jolloin en stressannut syömisiäni, mutta tunsin aina ylpeyttä ja hyvää fiilistä kun sain tehtyä hyviä valintoja.

Pienensin annoksia ja aika pian se maha tottuikin siihen, huomasin myös etten kuole vaikka vähän nälättäisikin (mutta en myöskään elänyt jatkuvassa nälässä). Jos teki mieli herkkuja niin ostin lakuja/karkkiaskeja/tms pientä sen sijaan että ostaisi pussin/säkillisen. Mietin myös joka kerta että tekeekö mun oikeasti nyt niin paljon mieli tuota herkkua vai johtuuko jostain tavasta tai siitä että "kun mulla tossa nyt on noita hyviä". Söin herkkujen sijaan omenia, banaania, muita hedelmiä ja vihanneksia. Ulkona jos kävin syömässä/jos ostin eväitä niin valitsin sittenkin jotain vähän terveellisempää ja huomasin että sekin oli ihan hyvää, ei jäänyt kaihertamaan etten ottanut jotain herkkumättöhampparia. Join paljon vettä ja kannoin vesipulloa aina mukana, joskus näläntunnekin johtuu janosta. Alkoholia tuli oikeastaan luonnostaankin juotua silloin jo vähemmän.

Aloitin jumppaamisen kotona telkkarin edessä, varsinkin biggest looser oli aika motivoiva ohjelma ;) Pikkuhiljaa siitä vaan tuli tapa (varmaan eka viikko oli vaikein) että illalla jumppailin 0,5-1h, oli palkitsevaa huomata miten todella nopeasti venyi paremmin ja jaksoi tehdä enemmän vatsoja jne. Kävelin myös paljon, en automaattisesti hakeutunut bussiin jos oli kohtuullinen matka (tai vähän pidempikin, silloin varasin vaan enemmän aikaa) ja välillä menin ihan liikuntamielessä portaita jne. Kuntosalille oikeastaan uskaltauduin vasta kun paino oli jo pudonnut, mutta silloinkin siitä oli hyötyä ja sai hyvää fiilistä.

En kokenut sitä laihdutusta äärimmäisen rasittavana eikä tuntunut että olisin joutunut elämään nälässä, ja silti vuodessa lähti tuo 40kg. Ei myöskään tarvinnut muuttaa tapoja kun paino oli pudonnut koska en varsinaisesti ollut millään dieetillä vaan yksinkertaisesti muutin elämäntapoja ja tein päivittäin niitä parempia valintoja. Ja ennen laihdutusta olen aina ollut pyöreä, en olisi ikinä kuvitellut että musta olisi tuohon. Kaikki aiemmat "nyt mä alan joka ilta jumppaa"-yritykset päättyivät yleensä siihen pariin päivään. Viimeisten parin vuoden aikana ennen laihdutusta sitä painoa vaan tuli niin paljon että tuli mitta täyteen, kun vaatekaupassakin alkoi itkettää.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Täällä aika moni alkuketjun vastaaja on nyt jättänyt juurikin tuon liikunnan tärkeyden mainitsematta. Itse en laihdu ellen ole nutrilet/tms. dieetillä pitkään ja samalla liiku niin paljon kuin pystyn. Ja mulla on lääkitys joka lamaa aineenvaihduntaa, eli on laihdutus silti mahdollista.
Minäkin pyytäisin sinulta ruokavalion esimerkkipäivää ja sitä että kertoisit liikutko.
Tsemppiä kuitenkin laihdutukseen! =)

ekat viis kiloa meni sillä että mietti mitä sitä oikeesti syö. niinpä olin kolme kuukautta ilman jatkuvaa karkin mässäilyä ja limsojen juontia. sen jälkeen kohtuudella.

loput meni kun alko syömään ruokaa.

Mulla toimii vaan kitukalorit (alle tuhat/vrk) tai vhh. Nytkin taas mallailen hiilareita vähemmäksi tai edes parempaan muotoon.. Toimii todella nopeasti ja tulokset pysyviä jos jatkaa vhh tiellä.. Aamulla syön purkin rahkaa marjoilla, lounaaksi salaattia jossa lisänä kanaa/kalaa/lihaa tai kananmunia, päivällinen kuin lounas mutta salaatissa juustoa, pähkinää tms.lisänä ja ilta menee taas rahkalinjalla. Jos on välipalan tarve niin hedelmä tai pähkinät riittää. Juon paljon vettä ja liikun joka päivä kävellen 3-12km. Silti olen noin 10kg ylipainoinen.

Ap:lle pari vinkkiä! :) Olen itsekin ollut laihiksella jonkun aikaa, ja voin sanoa että pelkäsin myös sitä jatkuvaa näläntunnetta. Pelko oli kuitenkin väärässä, sillä jos syöt usein eli vaikka 3 tunnin välein pieniä annoksia, ei nälkää ehdi tulla. Sinun tulee vain olla säännöllinen ruokarytmissä, ja pian kehosi tottuu siihen. Muistat vain pitää annokset pieninä, punnitse ne vaikka mieluummin kuin otat silmämääräisesti.
Minunkaan ei tarvitse nälkää nähdä, kun syön vain kellon mukaan! :)

Ai niin, joku ehdotti veden juontia ENNEN syömistä. ÄLÄ missään tapauksessa juo ennen syömistä, vaan sen jälkeen! Jos ahdat vatsasi täyteen vettä ennen ruokaa, ruoka ei imeydy kunnolla ja aineenvaihduntasi hidastuu. Eli juo AINA syömisen jälkeen ja ruokien välillä, mutta ei ennen ateriaa. Jos haluat varmistua, että syöt terveellisesti, aloita aterialla ensin kasviksista/salaatista ja syö hiilarit vasta lopuksi.

Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa paljon se mitä syöt. Laita esimerkki päivän syömisistä :)
Itse pudotin vajaa 30kg (79kg>53kg) ja kertaakaan ei ollut nälkä, syö usein ja pieniä annoksia. Jos vaihdat pastan/riisin/perunat kasviksiin, mieti minkä määrän saat syödä kasviksia, jotta saat saman määrän kaloreita kuin esim desissä pastaa. Taatusti tulee vatsa enemmän täyteen. Ja muista syödä tarpeeksi proteiinia, se yksi rahkapurkki päivässä ei riitä, jos et saa protskua mistään muualta tarpeeksi lisää.
Kitukaloreita ei tarvita, kaikki ihmiset laihtuu samalla systeemillä.
Minäkin suosittelen inbody mittausta...

Tsemppiä :)

säänölliset ruoka ajat ja pienet annokset. syö sen minkä kuluttaa. kannattaa siis laske paljonko kaloreita tarvii päivässä. sen saa selville kun katsoo pituudensa ja normaalin painon ja sitten katsoo taulukoista paljonko sen kokoinen tarvitsee kaloreita. toki tähän määrään vaikuttaa se mitä työtä tekee ja paljonko liikkuu

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29450953:
säänölliset ruoka ajat ja pienet annokset. syö sen minkä kuluttaa. kannattaa siis laske paljonko kaloreita tarvii päivässä. sen saa selville kun katsoo pituudensa ja normaalin painon ja sitten katsoo taulukoista paljonko sen kokoinen tarvitsee kaloreita. toki tähän määrään vaikuttaa se mitä työtä tekee ja paljonko liikkuu

Ja ihan lihasmassa, sen takia kannattaakin käydä siellä inbodyssä :)
Jos on tosi vähän lihasta, niin perusaineenvaihduntakin on paljon pienempi..

Mulla toimii vaan kitukalorit (alle tuhat/vrk) tai vhh. Nytkin taas mallailen hiilareita vähemmäksi tai edes parempaan muotoon.. Toimii todella nopeasti ja tulokset pysyviä jos jatkaa vhh tiellä.. Aamulla syön purkin rahkaa marjoilla, lounaaksi salaattia jossa lisänä kanaa/kalaa/lihaa tai kananmunia, päivällinen kuin lounas mutta salaatissa juustoa, pähkinää tms.lisänä ja ilta menee taas rahkalinjalla. Jos on välipalan tarve niin hedelmä tai pähkinät riittää. Juon paljon vettä ja liikun joka päivä kävellen 3-12km. Silti olen noin 10kg ylipainoinen.

Sun kannattaisi mennä kuntosalille. Olen huomannut muuten saman, että käveleminen ei vaikuta painonpudotukseen oikeastaan yhtään, en kyllä tiedä miksi. Parantaa se varmaan hiukan kestävyyttä, hapenottokykyä, mutta rasvan palamiseen se on todella tehotonta.

Pääsisit paljon helpommalla kun saisit tuota lepokulutusta nostettua, joten salille kasvattamaan lihasta, joka kuluttaa kaloreita nukkuessaankin huomattavasti enemmän kuin läski.

olen juuri laihduttanut yli 20 kg raskauskiloja. Menetelmänä tälläkin kerralla karppaus, joka nyt vaan on tehokasta eikä tarvitse tappaa itseään nälkään.

3 ateriaa päivässä, ei MITÄÄN siinä välissä. N. -500 kcal, ei erityistä liikuntaa. Tällä hetkellä olen alle tavoitepainon (52kg) ja lisännyt liikunnan painon pitämiseksi ja kaloreita vedän n. 2300/pv. VHH edelleen.

Sun kannattaisi mennä kuntosalille. Olen huomannut muuten saman, että käveleminen ei vaikuta painonpudotukseen oikeastaan yhtään, en kyllä tiedä miksi. Parantaa se varmaan hiukan kestävyyttä, hapenottokykyä, mutta rasvan palamiseen se on todella tehotonta.

Pääsisit paljon helpommalla kun saisit tuota lepokulutusta nostettua, joten salille kasvattamaan lihasta, joka kuluttaa kaloreita nukkuessaankin huomattavasti enemmän kuin läski.

Olen välillä käynyt salilla ja se toimii kyllä pommin varmasti! Ja näyttääkin paremmalta. Mulle se sali on vaan kuin työntäs tikkua kynnnen alle. En nauti siitä yhtään ja olen jatkuvasti kipeä lihaksista ja rangasta (pullistumat, kuluma,fibro). Vituttaa koko päivän jos tietää että illalla on salille lähtö.. Mut kun sais aikaiseksi hommata kotiin pari kahvakuulaa niin treenaisin musiikin tahtiin olkkarissa ihan mielellään. Netti on pullollaan kivoja treeni ohjeita..

Yhteistyössä