Nyt tuli vastaan ehkä uusavuttomuuden huippu :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mäkään 19-vuotiaana digipoksia tai scartteja tiennyt, enkä vieläkään. Kerran olen ne saanut kiinni, opettelen uudestaan sitten kun tarvii.
Pyykkiä osasin muuten pestä mutta konetta en ollut kotona koskaan laittanut päälle, äiti kielsi. Omaa tiskikonetta osaan käyttää, muiden en, ilman ohjeita.

Kahvia en juo, osasin ennen sitä keittää mutta nyt tulisi varmasti liian laihaa tai vahvaa. Ihan hyvin olen pärjännyt, ei ole uusavuton olo.

Äitini kävi siivoamassa minulle vielä ollessani 19-vuotias ja vein pyykit hänen luoksensa pestäväksi...

Tämän vuoksi 1,5-vuotiaani opettelee pyyhkimään pöytiä, käyttämään pölyhuiskaa, imuroimaan, pesemään vessanpytyn, tyhjentämään astianpesukoneen ja ripustamaan pyykkiä. :) Poika olikin korvaamaton apu, kun odotin kuopusta viimeisilläni, enkä enää voinut kumarrella. :heart:

En mäkään tiedä suoralta kädeltä mikä piuhoista on scart ja mikä antennijohto. Enkä tiedä mitä scart itseasiassa tekee, sen tiedän että semmonen tarvitaan. Varmaan pitäisi osata asentaa kaikki ohjelmat tietokoneeseen ja käyttää niitä, mutta en ole esim. koskaan laittanut kuvia kamerasta koneelle kun mies on aina hoitanut sen. Mutta jos tarvitsisis niin opettelisin. Silti osaan paljon muuta enkä koe itseäni uusavuttomana vaikka joku 10-v hoitaa noi hommat käden käänteessä.

Toi on mun mielestä vaan fiksua että kysyy uudesta koneesta miten toimii. Semmonen yritys-erehdys -linja on vähän huono jos ei ole omista vehkeistä kyse ;) Kai te kaikki sentäs luette uusista koneista käyttöohjeet? Jos vaikka ostatte uuden pyykkikoneen tms? Eikä se silti tarkoita ettette olisi ikinä pyykänneet...

Eihän sellaista osaa, mitä ei ole koskaan opetettu/joutunut opettelemaan.

Tähän peesi. EI ole mikään ihme vasta omilleen muuttavalta. Eipä noita kukaan osaa ennen kuin opettelee. Meillä kotona lapset osallistui kyllä kotitöihin säännöllisesti. Mutta esim. äiti pesi aina pyykit, isä hoiti teknisen puolen. Tiskikonetta meillä ei edes ollut.

Enkä usko, että olen edes ainoa, joka ei vieläkään ymmärrä mitään scart-johdoista ym. sähkö- tai tietokoneliitännöistä. Uudesta pesukoneestakin luin käyttöohjeet ennen kuin aloin käyttää. Tosi outoa, eikö vaan?

[QUOTE="vieras";23463855]Tähän peesi. EI ole mikään ihme vasta omilleen muuttavalta. Eipä noita kukaan osaa ennen kuin opettelee. Meillä kotona lapset osallistui kyllä kotitöihin säännöllisesti. Mutta esim. äiti pesi aina pyykit, isä hoiti teknisen puolen. Tiskikonetta meillä ei edes ollut.

Enkä usko, että olen edes ainoa, joka ei vieläkään ymmärrä mitään scart-johdoista ym. sähkö- tai tietokoneliitännöistä. Uudesta pesukoneestakin luin käyttöohjeet ennen kuin aloin käyttää. Tosi outoa, eikö vaan?[/QUOTE]

ei ollenkaan outoa, koska usein kyse on myòs siità mikà on mielenkiintoista ko henkilòlle.

Sisko sanoi että on ystävän äidin vanha kone joten olisi voinut käyttää ennenkin ja kyllä mä suljen vesihanan sekä astia että pyykinpesukoneesta käytön jälkeen, siinä kun on aina vesivahingon vaara jos sen jättää auki..

sitkeässä on monilla naisilla/äidellä ajatus, että miehet eivät opikkaan pesemään pyykkiä eikä heitä kannata edes opettaa, pilaavat kumminkin kaikkien vaatteet.

Naapurin äiti kertoi parikymppisen tyttärensä muutosta opiskelukämpästä a kämppään b, että äidin piti mennä neuvomaan pakkaamisessa kun ei tyttö oikein osannut.

Minusta toi alkaa jo olla vähän ihmeellistä, mutta kaipa sitä joillain kestää kauemmin oppia elämään...kyllä minä pakkasin itse 23v. kun muutin kotoa.

Naapurin äiti kertoi parikymppisen tyttärensä muutosta opiskelukämpästä a kämppään b, että äidin piti mennä neuvomaan pakkaamisessa kun ei tyttö oikein osannut.

Minusta toi alkaa jo olla vähän ihmeellistä, mutta kaipa sitä joillain kestää kauemmin oppia elämään...kyllä minä pakkasin itse 23v. kun muutin kotoa.

luulen ettà mainitsemassasi tapauksessa àidillà oli ongelma, ei lapsella. ehkà liian mààràilevà tai ylisuojeleva?

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23463887:
lähinnä kauhistusta tämä on. jos tollasia ei joku neuvois ja passais niin miten kävis. hukkuisivat omiin sotkuihinsa.

Eihän nyt se, ettei ole kotona asuessaan jotain joutunut tekemään, tarkoita sitä, ettei sitä oppisi. Minä siivosin kyllä oman huoneeni ja esim. imuroin ja pesin ikkunoita, mutta jostain syystä äiti ei kaivannut apua pyykinpesussa. Enkä suoraan sanoen usko, että kovinkaan monelle on lapsena opetettu jotain scart-liitäntöjä ja digiboxin asennuksia.
Kyllä normaali ihminen oppii ne asiat kotoa muutettuaankin ilman, että kukaan sen kummemmin opettaa.
Sitten, jos ei osaa ohjekirjaa lukea tai kaverille kilauttaa, on avuton.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23463887:
lähinnä kauhistusta tämä on. jos tollasia ei joku neuvois ja passais niin miten kävis. hukkuisivat omiin sotkuihinsa.

Kahvin keittäminen ja digiboksin asentaminenhan onkin elintärkeitä taitoja.

[QUOTE="alma";23463957]Eihän nyt se, ettei ole kotona asuessaan jotain joutunut tekemään, tarkoita sitä, ettei sitä oppisi. Minä siivosin kyllä oman huoneeni ja esim. imuroin ja pesin ikkunoita, mutta jostain syystä äiti ei kaivannut apua pyykinpesussa. Enkä suoraan sanoen usko, että kovinkaan monelle on lapsena opetettu jotain scart-liitäntöjä ja digiboxin asennuksia.
Kyllä normaali ihminen oppii ne asiat kotoa muutettuaankin ilman, että kukaan sen kummemmin opettaa.
Sitten, jos ei osaa ohjekirjaa lukea tai kaverille kilauttaa, on avuton.[/QUOTE]

Näinpä. En ymmärrä miksi kaikkien pitäisi osata digiboxi asentaa. En ole viitsinyt opetella kun minua ei asia kiinnosta ja voin pyytää veljeä tai ystävää sen asentamaan. Jos heitä ei olisi, niin sitten ottaisin sen ohjekirjan käteen ja opettelisin siitä. Kyllä minulle on kotona opetettu siivoamiset ja pyykin pesut, mutta ei digiboxin asentamista. Jonkun näköinen johto minun piti ostaa noita elektroniikkajuttuja varten ja silloinkin soitin veljelle, joka käski kirjoittaa ylös millaisen tarvin ja kaupassa näytin sitten paperia myyjälle, että tuommosta tarvitsisin. Kai se sitten tekee jonkun mielestä minusta uusavuttoman.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23463981:
kait sä tajuat itekkin että ei se osaamattomuus aina jää tuohon.

Ymmärrän, että tälläisia tapauksia on, mutta tämän ketjun tapaus ei minusta kuulostanut kovin pahalta. No, se pyykin punnitseminen nyt oli vähän hassu idea.

Minä en kotona asuessani osannut tehdä yhtään mitään. Äiti oli hirveän tarkka siitä, että kaikki tehdään juuri pilkulleen siten, kun hän sen tekee. Yritin mitä tahansa, niin siitä seurasi kolmannen asteen kuulustelu - ja kamala huuto, jos jossain vastasin väärin.

Muutaman kerran imuroin oman huoneeni. Äidille piti jälkeenpäin näyttää, missä järjestyksessä imuroin, mitkä vaatteet minulla oli silloin päällä, millä tavalla putsasin pölyt vaatteistani imuroinnin jälkeen, pesinkö jälkeenpäin käteni ja mihin pyyhkeeseen kuivasin ne ja aina lopuksi kurkattiin kimpassa siivouskomeroon, onko imuri aseteltu sinne oikein. Eipä huvittanut imuroida kovin montaa kertaa. Pyykkikoneeseen en saanut koskeakaan saati edes yrittää ruuanlaittoa.

19-vuotiaana sain tarpeekseni ja muutin kotoa. Mitään en osannut tehdä, mutta hyvin olen oppinut. Omat lapset ovat saaneet opetella rauhassa.

Ap saa kyllä nauraa rauhassa, mutta sinä et voi tietää, millaisissa oloissa siskosi kaveri on kotonaan elänyt.

Siis miten joku voi pitää uusavuttomana, jos ei osaa suoriltaan digiboksia asentaa? Kuinkakohan suuri osuus suomalaisista sitten oikein on uusavuttomia, kun pitää ohjekirjasta katsoa? Varmaan aika suuri.

Yhteistyössä