Nyt tuli vastaan ehkä uusavuttomuuden huippu :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";23464325]Ei noi nyt niin ihmeellisiä juttuja mun mielestä olleet.

Kuinka usein talouteen ostetaan uusi digiboksi? Tuskin kovin usein? Jos on esim. 5 vuotta sitten ostettu digiboksi perheeseen ja vaikka isä on sen asentanut, niin ei tytöllä välttämättä ole asiasta kummempaa kokemusta, kun ei sitä tarvitse jatkuvasti asentaa uudestaan.

Kahvia juo loppujen lopuksi melko harva 19-vuotias, ainakin omassa kaveripiirissäni juuri kukaan ei juonut sen ikäisenä kahvia, joten ei sitä sitten tule juuri keitettyäkään.[/QUOTE]

En ole huomannut, että tarinassa kerrottaisiin, onko tuo siskon "uusavuton" kaveri TYTTÖ VAI POIKA. Itse oletin, että nuori mies.

Onko teistä asialla väliä, suhtaudutteko eri tavalla jos tarinan päähenkilö on nainen tai mies??

Sisko oli auttamassa kaveriaan muutossa ja joutui kertomaan tälle ystävälleen mm. Miten digiboxi toimii, mistä painetaan pesukone päälle ja mihin pönttöihin menee aineet, kahvinkeittimen jauhe ja vesimäärät, kertomaan mikä on skartti, antennijohto ja sitten vielä oli kysynyt että kuuluuko astiakoneessaki vääntä vesi auki :o

En mäkään osaa mitään noista pyykinpesujuttuja lukuunottamatta (varmaan jos olis uusi kone, olisin niidenkin kanssa sormi suussa, taloyhtiön pesukoneita olen tottunut käyttämään). Ja oon vielä 10 vuotta tuota kaveria vanhempi.

En myöskään osaa käyttää videonauhuria enkä dvd-soitinta enkä suurinta osaa nykyajan televisioistakaan. Mulla ei ikinä ole ollut mitään näistä, ei hajuakaan mistään skarteista tai antennijohdoista. Kahviakaan en osaa keittää, en oo ikinä juonut kahvia (vieraat joutuu tyytymään mun luona murukahviin, koska ei keittiössäni olisi edes tilaa kahvinkeittimelle, jolle tulisi käyttöä ehkä muutaman kerran vuodessa).

En silti pidä itseäni mitenkään uusavuttomana. Teen kuitenkin ihan ongelmitta itse kaiken ruuan leivästä lähtien, osa vielä itse poimituista marjoista ja itse kasvatetuista vihanneksista. Siivonnut olen ihan työksenikin, joten kykenen myös kotini pitämään asumiskelpoisessa kunnossa, raha-asiat hallinnassa, ompelen paljon itse vaatteita ja sisustustekstiileitä, leikkaan itse hiukseni, korjaan rikkinäiset huonekalut, osaan päivittää tietokoneen virustentorjuntaohjelman...no ok, hiukset ja vaatteet nyt näyttääkin siltä, että ei oo ihan ammattilainen ollut asialla, mut ei kai kukaan ole hyvä kaikessa ja yritän kuitenkin.

Niin, kyllähän näitä uusavuttomia riittää. Erään kaverini muutti yhteen poikaystävänsä kanssa, poikaystävä muutti suoraan lapsuudenkodistaan yhteiseen kotiin. Molemmat ovat n. 25-vuotiaita. Tämä kyseinen mies on todellakin äitinsä pilalle passaama, ei ole koskaan esim. vaihtanut lakanoita sänkyynsä. Kaverini on joutunut opettamaan kaupassa käynnistä, ruuanlaitosta, siivoamisesta ja pyykinpesusta lähtien kaiken tälle herralle. Toinen uusavuton tapaus on entinen pomoni, päälle 60-vuotias mies, joka ei osaa käyttää mikroa! Syö ruokansakin taukohuoneessa kylmänä.

Eikös tuota kuuluisaa maalaisjärkeä saa tällaisissakin asioissa käyttää. Jos ei osaa esim. sitä digiboksia asentaa, niin miksei voi käyttöohjetta lukea ja asentaa sen avulla. Vai onko sekin liian hankalaa? Jotenkin minua ärsyttää naiset, jotka ei voi edes itse yrittää, vaan soitetaan sille omalle miehelle, veljelle tms. että voitko tulla laittamaan tämän ja tämän, kun itsekkin osaisi ihan hyvin niiden ohjeiden avulla.

Minä olin aika uusavuton kun muutin kotoa omilleni asumaan 18-vuotiaana.. polkupyörään kyllä osasin renkaan paikata yms. käytännön töitä, mutta ruoanlaitossa aivan pihalla. Kaurapuuron suurinpiirtein osasin tehdä. Äitini on mestari ruoanlaittaja ja kotona oli aina "karjalainen pitopöytä", vaikka äiti ruokaa vasemmalla kädellä pyöräytteli kaiken muun ohella (niin ja kukaan meistä viidestä lapsesta ei ollut/ole vieläkään ylipainoinen).

Tällä hetkellä 29-vuotiaana onnistuu karjalanpiirakoista lähtien aika pitkälti monet leivonnaiset ja ruoat.. kyllä se nälkä opettaa nopeasti laittamaan ruokaa ja kun on vaan sitä kokeilun halua ja kärsivällisyyttä (ja äiti langan päässä). Oman lapsen kohdalla yritän olla fiksumpi ja perehdyttää ruoanlaiton saloihin ennen kuin omilleen muuttaa.. pidetään peukkuja. :)

Meillä myös molemmat osallistuu... 1.5v laittaa kauhat yms. vaikka ei osaakkaan laittaa niitä vielä oikein niin menee kuitenkin laatikkoon ja kehittyy siitä sit pikkuhiljaa :)

Uskoisin et useemmat on saaneet penskoina laittaa astioita,ja toimii äidin/isin pikku apureina...takaa silti sitä et meno jatkuis,tai et vanhemmat opettais nuorilleen asioita,,tai et nuoria kiinnostais oppia

olen itse ope ja voin sanoo että jotkut 19 vee elää sormi perseessä... ne ei osaa mitään kun äiti/isi tai isovanhemmat passaa ne.

mutta ei mun lapset... ne ei tuu sellaiseksi!!

Ei tuo minusta nyt niin kamalalta kuulostanut. Jos ei tosiaan ennen ole asioita tehnyt niin mitenkäs niitä osaa? Hyvä että on kuitenkin ollut edes joku jolta kysyä =) Ei minuakaan ole neuvottu pyykinpesussa muuta kuin yläasteella jollain tunnilla, ekaa kertaa pesin pyykkini kotoa muutettua kun ei meilläkään vaatteita saanut pestä kukaan muu kuin äiti. Moni muukin kyllä kertoi tekevänsä omien lapsien kanssa toisin eli jo pienestä pitäen opettaa niitä perusasioita ja niin minäkin ajattelin tehdä.. On paljon helpompaa kun on tietyt asiat oppinut jo lapsena, vähän huomaamatta, kuin sitten aikuisena opetella kantapään kautta kaikki itse.

Olen samaa mieltä siinä, että sitten on uusavuton jos ei ohjeidenkaan mukaan osaa hommaa tehdä (katsoa vaikka pyykinpesukoneen ohjeista miten kone toimii).

Onhan tämä palsta puolillaan kaikenlaisia uusavuttomia. Joka toinen päivä kysytään, voiko lihapullia tehdä ilman korppujauhoja tai mitä tämmöisellä säällä lapselle/itselle päälle tai voiko eilistä ruokaa vielä syödä? Minusta se on paljon kummallisempaa kuin joku epävarmuus digiboxin tai pesukoneen käytössä?

[QUOTE="vieras";23465339]Uskoisin et useemmat on saaneet penskoina laittaa astioita,ja toimii äidin/isin pikku apureina...takaa silti sitä et meno jatkuis,tai et vanhemmat opettais nuorilleen asioita,,tai et nuoria kiinnostais oppia[/QUOTE]

Niin, moni vanhempi taitaa vaan luulla että ne omat lapset osaa ne kaikki kotityöt kun ne muuttaa pois.. Niin minunkin vanhemmat luuli. Toki olin tehnyt paljon kotitöitä kotona, mutta tietyt jutut äiti hoiti aina itse.. ei varmaan itsekään huomannut sitä. Eli vanhempien kannattaisi vähän kysellä ja katsoa perään kun se oma lapsi muuttaa pois, olkoonkin sitten täysi-ikäinen, mutta kai se kaikkien kannalta on kivempi varmistaa että toinen osaa pestä ne pyykkinsä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;23465281:
Jotenkin minua ärsyttää naiset, jotka ei voi edes itse yrittää, vaan soitetaan sille omalle miehelle, veljelle tms. että voitko tulla laittamaan tämän ja tämän, kun itsekkin osaisi ihan hyvin niiden ohjeiden avulla.

Samaa mieltä! Tosin minua ärsyttää myös miehet, jotka eivät osaa pesukonetta käynnistää koska "akkojen hommaa".

Itse katsoisin lukeutuvani myös siihen kätevään kolmeen prosenttiin. Kasvoin tuollaisen uusavuttoman äidin kanssa ilman isää, joten minun hommia oli asentaa videot ja dvd-soittimet. Nykyään aikuisena minulla on toki kätevä mies, mutta silti laittelen elektronisia vempeleitä ja joskus autoakin miehen kanssa. Osaan tietokoneeseenkin asentaa prosessorin ym komponentteja, vaikkei mitään alan koulutusta tai harrastuneisuutta ole. Olen todellakin kiinnostunut, miten jokin laite omassa kodissani toimii. Ärsyttäviä sellaiset kapeakatseiset ihmiset joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma p*rse.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;23465281:
Eikös tuota kuuluisaa maalaisjärkeä saa tällaisissakin asioissa käyttää. Jos ei osaa esim. sitä digiboksia asentaa, niin miksei voi käyttöohjetta lukea ja asentaa sen avulla. Vai onko sekin liian hankalaa? Jotenkin minua ärsyttää naiset, jotka ei voi edes itse yrittää, vaan soitetaan sille omalle miehelle, veljelle tms. että voitko tulla laittamaan tämän ja tämän, kun itsekkin osaisi ihan hyvin niiden ohjeiden avulla.

No kelpaako puolustukseksi se, että sain kaikki elektroniikkalaitteet käytettynä ja yhdenkään mukana ei ollut käyttöohjetta mukana? Sitä paitsi minä en edelleenkään ymmärrä miksi minun pitäisi opetella asentamaan digiboxia kun ei tarvi. Joskus on kiva mennä siitä mistä aita on matalin. Mielummin käytän sen kymmenen minuuttia vaikka teen juontiin ja ikkunasta ulos katselemiseen kuin käyttöohjeen lukemiseen. Ja eipä siitä kenellekkään mitään suurta haittaa ole, jos kerran viidessä vuodessa soitan veljen asentamaan digiboksin ja sitten siinä samalla juttelemme ja tarjoan kahvit.

Samaa mieltä! Tosin minua ärsyttää myös miehet, jotka eivät osaa pesukonetta käynnistää koska "akkojen hommaa".

Itse katsoisin lukeutuvani myös siihen kätevään kolmeen prosenttiin. Kasvoin tuollaisen uusavuttoman äidin kanssa ilman isää, joten minun hommia oli asentaa videot ja dvd-soittimet. Nykyään aikuisena minulla on toki kätevä mies, mutta silti laittelen elektronisia vempeleitä ja joskus autoakin miehen kanssa. Osaan tietokoneeseenkin asentaa prosessorin ym komponentteja, vaikkei mitään alan koulutusta tai harrastuneisuutta ole. Olen todellakin kiinnostunut, miten jokin laite omassa kodissani toimii. Ärsyttäviä sellaiset kapeakatseiset ihmiset joita ei kiinnosta mikään muu kuin oma p*rse.

Ei kiinnosta elektroniikka = Ei kiinnosta mikään muu kuin oma perse. Selvä juttu.

Juuri tuon takia meillä osallistuu hommiin se kaikkein pieninkin. Esim vajaa kolme vuotias tyhjentää astianpesukoneesta aterimet,kauhat,veitset yms laatikoihin ja muovikipot ja kulhot muovikaappiin. Hän siivoaa joka ilta oman huoneensa ja osallistuu viikkosiivoukseen. Imuri ja rätti pysyy hyvin käsissä eikä ole kertaakaan itseään loukannut aterimiin yms terävään vaan on hyvin varovainen ja osaa laittaa kaikki myös oikein päin laatikoihin. Ikää kun tulee lisää niin myös hommien määrä kasvaa ja aivan varmasti tulee osallistumaan kaikkeen ja oppimaan niin paljon kuin minun on vain mahdollista opettaa kodin hoidosta
Alle kolmevuotias käsittelee veitsiä :O -> ls-ilmo!!!

Mä oon 20 vuotta ja asunut kaks vuotta täysin yksin ja en vieläkään tiedä mikä on skartti ja mikä antennijohto ja miten digiboksi asennetaan, enkä myöskään osaa keittää kahvia. Veli on asentanut kaiken elektroniikan ja kahvia en juo.

Kyl mää huushollin hoidan mut en mäkään tiiä miten asennetaan boxi ja mihin menee antennipiuha jne...Mies on sähköäijä ja jotenkin se vaan menee niin että hän hoitaa noi ja mä vaik pyykkihommia. Töissä jouduin kyselemään pesukoneen käytön ja kuivuria käyttämään opas kourassa, ne koneet kun ap ovat erilaisia ja nappulat sekä säätimet.

[QUOTE="Sirkkeli";23467427]Ja miehistä se luku on sitten 100 prossaa :)[/QUOTE]

näin on. Meil on sisarukset syntyneet 70-luvulla ja kukaan ei oo avuton sen enempää kun vanhemmatkaan. Tuokin 3v osaa yhtä ja toistakin jo tehdä.

Naiset haluavat heittäytyä avuttomaksi. Heillä on sellainen fantasia, että palanutta lamppua tulee vaihtamaan naapurinmies/talonmies ja mielellään ilman paitaa. Aiheesta on tehty monta elokuvaakin:)

Yhteistyössä